The Elder Scrolls V: Skyrim (Switch)

Skrevet af Nemy - 12-03-2018 20:15

The Elder Scrolls V: Skyrim var en af efteråret 2017s helt store tredjepartsudgivelser på Nintendo Switch, hvilket egentlig er en smule paradoksalt, når man tænker på, at spillet nu har mere end seks år på bagen, da det første gang blev udgivet tilbage i november 2011. Det ændrer dog ikke ved, at det nu er muligt, at tage Bethesdas store succes med på farten, hvilket mange sikkert har drømt om i sådan ca. 6 år. Det naturlige spørgsmål er selvfølgelig nu, om Skyrim stadig holder i år 2017, og er der grund til at give sig i kast med Nintendo Switch-versionen? Det korte svar på begge spørgsmål er; ja, men vi må hellere gå lidt i dybden.

I The Elder Scrolls V: Skyrim drager du ud for at besejre Alduin, den almægtige drage, som er bestemt til at ødelægge verdenen ifølge gamle profetier. Som såkaldt Dragonborn er du udvalgt og den eneste, der kan få succes med den mission. Du drager derfor ud for at redde verdenen mod dommedag ved at gøre det af med Alduin, men først skal du naturligvis skabe dig en karakter i en race og et udseende, som du finder skabt til din rejse.

Skyrim er et kæmpe open world-landskab, der i sig selv kan virke uoverskueligt, og tilføjer du en lang række dungeons og utallige missioner, byer og andre ting at udforske, så har du i grove træk det, der venter dig i spillet. Det er en ordentlig mundfuld at give sig i kast med, og de første par timer kan føles uoverskuelige og lange, men efterhånden som du kommer ind i spillets mekanismer og så småt begynder at danne dig et mindre overblik, så er der dog ingen vej tilbage. Skyrim opsluger dig, og du får svært ved at stoppe, inden du er færdig. ”Bare én mission mere, så slukker jeg for i dag”, bliver en vending, som dine nærmeste vil kende dig under, mens det står på.

Der findes en lang række forskellige skillsets i Skyrim, og du kan som spiller selv vælge, hvilken vej du vil gå. Er du typen, der gerne vil brage igennem og slå alt og alle ihjel, så er det en god ide at gå op i heavy armor og heavy weapons. Hvis du derimod gerne vil snige dig igennem missioner og sørge for, at fjender aldrig vil se, hvad der ramte dem, så er det stealth og skydevåben, der er de naturlige valg. Derimellem er så alt det løse, men kort fortalt er der et hav af muligheder, hvorfor hver spillers oplevelse af Skyrim vil være forskellig.

Hvis du tidligere har spillet The Elder Scrolls V: Skyrim til ukendelighed skal du ikke forvente, at du vender tilbage til en masse nyt indhold og nye oplevelser. Det er i det store hele stadig Skyrim, som det kunne opleves for seks år siden. Hvis du efter disse år igen er sulten efter at give dig i kast med eventyret i Skyrim, skal du dog ikke holde dig tilbage, for at kunne tage Skyrim med på farten burde være noget, som alle gamere kunne have glæde af. Hvis du derimod stadig er mæt efter den seneste gennemspilning, så er Switch-versionen ikke et køb værd, men lidt nyt er der dog, hvis du kun har spillet originalen. Switch-versionen indeholder nemlig Dragonborn-, Hearthfire- og Dawnguard-udvidelserne, som giver en del ekstra timers spilletid og oplevelser.

Visuelt falder Switch-versionen et sted mellem den originale konsoludgivelse og den nyligt udgivne specialudgivelse. Det betyder, at Skyrim på Switch helt bestemt er en flot oplevelse, og det er under alle omstændigheder en håndholdt oplevelse, som sjældent er set i samme kaliber. Sammenligner du med udgaverne på Xbox One og PlayStation 4 er det dog tydeligt, at Switch-versionen ikke helt er ligeså flot og detaljeret som disse, men spillet kører trods alt med 1080p i TV-tilstand og 720p i håndholdt tilstand. Dertil kommer, at spillet formår at holde en solid framerate på 30 fps med kun få mindre dyk i løbet af oplevelsen, og det er egentlig ganske fornuftigt i denne sammenhæng.

Når man taler styring, er det værd at nævne den nyligt tilføjede motion control, der fungerer overraskende godt. Især når du bruger bue og pil, får du en vis tilfredsstillelse ud af at skulle tage sigte og skyde på denne vis, og tilfredsstillelsen bliver næsten kun overgået af den, du får, når du låser op for en lås ved hjælp af selvsamme bevægelseskontrol. I lockpicking-segmenter styrer du nemlig hver af de to dirke med hver af dine hænder, og HD rumble anvendes til at give dig besked, når du har fundet det rigtige punkt. Spell casting virker også utrolig godt med motion control, hvor du blot bevæger hånden i den retning, som du gerne vil sigte, og eneste minus er nok sværdkampe, hvor sving virker forsinkede og i øvrigt ikke særligt præcise. Den foretrukne styringsmetode vil dog alle dage være pro controller, hvis du spørger undertegnet. Navigeringen fungerer fortsat ligeså flydende, som den gjorde for seks år siden, og det er ganske få steder, at styringen kan blive et problem.

Foruden bevægelseskontrol er amiibo-support også en af tilføjelserne til Switch-versionen af Skyrim, og denne fungerer ligesom i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Således vil du én gang om dagen kunne bruge en amiibo, som kaster forskellige items af sig. Det er mere eller mindre ligegyldigt, hvilke af de understøttede figurer du bruger, men den helt store gevinst kommer fra dem i Zelda-serien, som potentielt giver dig chancen for at opnå Link-udstyr til din Skyrim-mand.

The Elder Scrolls V: Skyrim fra Bethesda er stadig den dag i dag et fantastisk spil, og selvom man godt kan se tegn på, at det er et spil med en del år på bagen, så fungerer det stadig vældig godt. Hvorvidt du skal købe det er imidlertid en anden sag, for det kommer lidt an på dit udgangspunkt. Hvis du har spillet Skyrim før og er mættet af oplevelsen, så bør du ikke begive dig ud i Switch-versionen, for der er ikke nok nyt indhold til at retfærdiggøre en ny gennemspilning. Har du derimod aldrig prøvet Skyrim før, eller er du bare frisk på en gennemspilning mere, hvor du har mulighed for at tage oplevelsen med på farten, så vil denne udgave til Switch være en perfekt tilføjelse til din samling.

Spillet fylder 14,5 GB.

4

4/5