The World Ends with You: Final Remix (Switch)

Skrevet af Nemy - 12-10-2018 10:43

The World Ends with You er oprindeligt en Nintendo DS-titel, som senere blev til en mobiludgivelse. Nu har Square Enix så valgt at udgive en forbedret version til Nintendo Switch under navnet The World Ends with You: Final Remix. Det er den version undertegnet har haft i hånden. Nu er spørgsmålet, hvordan et 11 år gammelt spil med forbedringer gør sig på Nintendos succesfulde maskine.

The World Ends with You: Final Remix er noget så unikt som et urban fantasy action RPG. Dets sære og obskure stil er også noget af det smukke ved det. Spillet sætter dig i rollen som Neku Sakuraba og hans venner. Du vågner op fra det der føles som en lang drøm og kan ikke huske andet end dit navn. Du befinder dig midt i Tokyos gader, hvor du som Neku og hans venner presses ud i et spil i undergrunden, som betyder liv eller død for jer. Spillet skildrer to verdener. Der er Realground, der bedst kan betegnes som den virkelige verden, og så er der Underground, der er en slags parallel og obskur verden. Det er i sidstnævnte de ugentlige lege finder sted. Det er de ugentlige lege, som Neku er blevet tvunget til at deltage i. De varer en uge og beslutter om man lever eller dør. Folk i RG kan hverken se eller høre dig, men du kan derimod se dem og tilmed læse deres tanker, hvilket kan vise sig nyttigt i en lang række situationer.

Det ugentlige spil er styret af såkaldte Reapers, som er en form for gamemasters. Det er dem der styrer slagets gang og udstikker de daglige opgaver. Det er også dem, der ”sletter” folk, som ikke klarer deres opgaver eller bryder med spillets regler. Du har i løbet af spillet flere sammenstød med Reapers, som håner dig for din indsats i spillet.

I spillet bevæger du dig rundt i gaderne og skal løse mere eller mindre obskure gåder for at komme videre til nye områder. Hver dag er der en ny hovedopgave, som du skal løse indenfor en tidsbestemt grænse. Når du ikke dette har du tabt. Neku har muligheden for at læse folks tanker og på den måde kan han få hints til, hvordan han kommer videre. I områderne vil du ved at scanne området kunne opfange ”støj”, som er det fjenderne, befinder sig i. Du kan så vælge at fjerne støjen ved at bekæmpe fjenderne. Områderne er små og afskærmede. De giver således ikke den store mulighed for at gå på opdagelse og din vej gennem spillet er meget lineær.

Kampene foregår således, at du og din partner kan affyre forskellige angreb, som er bestemt af, hvilke badges du er udstyret med. Du har et fast antal slots, som du kan udstyre med badges. Jo længere du kommer, jo flere slots har du og jo flere angreb og egenskaber kan du således gøre brug af i kampene. I takt med kampene skrider frem kan du også synkronisere med din partner og lave en form for ulti-angreb, der skader alle fjenderne på engang med en solid omgang skade. Dette gøres via et mindre minispil, der pauser kampen for en stund og sætter de små grå på opgave. Dine badges kan du gøre stærkere ved at vinde kampe, hvor du har dem på. Jo stærkere de bliver jo stærkere bliver deres effekt også.

Hver badge har et specifikt brand. Disse kan gøres populære blandt folkene i områderne i RG ved at bruge dem i kampene. Enkelte steder er det påkrævet, at du får et specifikt brand til at være nummer 1 på brand charten, hvilket således tvinger dig til at mixe din spilstil lidt op. Det fungerer rigtig godt og gør, at du kommer til at bruge nogle badges du ellers ikke havde troet du ville få brug for.

Netop kampene bliver dog en smule trivielle i længden. Selvom du har mulighed for at mixe tingene op ved at bruge forskellige badges ender du alligevel med at finde en række favoritter, som du bruger langt det meste af tiden. Det resulterer i, at kampene bliver meget af det samme. Enkelte Boss-battles ændrer ved formularen og gør tingene en smule mere udfordrende. Hovedparten af Boss-battles kunne dog godt have været en smule mere nytænkende og udfordrende. Det er i stedet blot mere af det samme.

Hvis du har spillet det oprindelige spil er der ikke så meget nyt at komme efter. Der er dog tilføjet en enkelt mission efter spillet er slut kaldet "A New World", som giver dig mulighed for at gå tilbage gennem dine tidligere kapitler, men med et nyt syn på det hele. Udover dette er der også tilføjet nye angreb, nye fjender og udvidelse af spillets soundtrack.

Det er tydeligt, at spillet oprindeligt er lavet til Nintendo DS når man kigger på styringen. Hvis du spiller i handheld-mode kan du således kun gøre brug af den originale touch-styring. Alt foregår ved at trykke og laver bevægelser på skærmen. Det fungerer ganske fint, men jeg manglede min DS-stylus frem for at skulle overbefolke skærmen med mine fede fingre. Der er også tilføjet en Switch-tilpasset styring, som kan bruges når du spiller i tabletop og docked mode. Her styrer du ved hjælp af fagter. Det fungerer overhovedet ikke. Det er for upræcist og svært at lave de angreb der var tiltænkt i første omgang og jeg vendte derfor hurtigt tilbage til handheld og touch, som spillet er skabt til.

Hvis du overvinder irritationen ved at spille i docked har du dog mulighed for at spille co-op med en ven. Det gøres således, at I hver har en controller og spiller 2 kan styre en række forudbestemte angreb i kampene. Det er en ret sjov gimmick, men grundet den upræcise styring bliver det hurtigt en overflødig mulighed.

Den visuelle stil er meget urban-inspireret med knald på farverne. Der er ikke tvivl om at grafikken til tider kan være en smule banal, men det er ingenlunde noget der skader helhedsoplevelsen i det der kan betegnes et af de mest obskure eventyr jeg har været på længe. Spillet fungerer flydende i både handheld og docked, men der er omvendt heller ikke de store imponerende animationer, som skal renderes. Det kan bedst sammenlignes med en tegneserie, hvor meget af dialogen foregår med talebobler og små bevægelser af figurerne.

The World Ends With You Final Remix er en utrolig fangende titel. Du fanger ofte dig selv i at have spillet længere end du havde planlagt. Den underlige kombination af urban, fantasy og RPG virker forunderligt godt. Du skal dog kunne lide nichetitler, hvis du skal give dig i kast med spillet. Hvis du er til den type spil vil du dog hurtigt finde dig hjemme. Du føler dig hele tiden inspireret til at gå dybere ned i spillet. Dialogerne er sjove og velskrevne. Gameplayet fungerer rigtig godt, men kampene kan til tider blive en smule trivielle at kæmpe sig igennem. En solid Switch-titel til den mørke tid vi går i møde.

0

4/5