Valiant Hearts: The Great War (Switch)

Skrevet af Nemy - 12-12-2018 10:54

Jeg havde aldrig før hørt om Valiant Hearts: The Great War, da jeg satte det i min Nintendo Switch-maskine for at anmelde det. Jeg indrømmer også, at jeg var en smule skeptisk på spillet, da det overhovedet ikke lignende noget, som jeg ville synes om. Man skal dog ikke skue hunden på hårene. Jeg blev så positivt overrasket, at spillet nu står, som en af de største spiloplevelser jeg har haft i 2018.

Valiant Hearts: The Great War tager udgangspunkt i første verdenskrig. Historien handler om en lille familie på en gård i Frankrig, hvor den ældre Emile bor sammen med sin datter Marie og hendes mand Karl samt deres barn, Emiles barnebarn. Karl er tyskfødt og Emile er franskmand. Skæbnen vil, at Karl tvinges ind i den tyske hær grundet krigen og kort derefter bliver Emile sendt i krig for Frankrig. På deres vej møder de derudover Anna, som er en sygeplejerske og Freddie, som bliver gode venner med Emile. Derefter følger du slagets gang, og spiller skiftende som en af de 4 spilbare figurer i spillet. Figurernes historie krydser hinanden flere gange i løbet af spillet i en fortælling, hvor det ikke handler om os mod dem, men nærmere om at komme væk fra krigens forfærdeligheder sammen.

Den visuelle stil i spillet er utrolig charmerende. Det er smukt i en flot tegnet stil, og selve spillet er det, som kan betegnes som en 2½D side-scroller. Animationerne kører flydende og spillet ser utrolig godt ud. Både i håndholdt og i docked mode. Den tegnede stil gør også, at spillet formentlig aldrig vil komme til at se gammelt ud. Det er tidsløst i sit visuelle udtryk.

Hvis man skal have børn til at lære om historie i folkeskolen burde man tage en side fra Ubisofts drejebog. Imens historien udfolder sig åbner du løbende op for nye facts og indsamler nye samlerobjekter fra krigen. Du kan så læse historiske fakta omkring de steder du befinder dig i selve spillet. Det fungerer rigtig godt, og er du historisk interesseret er der rigtig mange sjove fakta at læse omkring første verdenskrig. Det var utrolig spændende, og jeg blev hele tiden ved med at tjekke, hvorvidt der var kommet nye fakta jeg kunne læse når jeg bevægede mig videre i et område.

Valiant Hearts: The Great War er inddelt I fire overordnede kapitler, som hver har et overordnet tema. I disse er der så en række små missioner, som tager dig vidt omkring i krigen. Samlet set varer eventyret 5-6 timer og det er let lige at tage en halv time her og der. Om det så også bliver ved den halve time er svært at garantere. Man sidder ofte med lysten til lige at klare den næste gåde inden man stopper og når den så er klaret skal man lige klare den næste.

Et kritikpunkt i spillet er, at det er en smule for let. Det er stort set altid muligt at regne ud, hvad du skal som det næste og det var meget sjældent jeg sad fast længere end 1 minut i en gåde. Det er tydeligt også designet til at være let tilgængeligt. Sidder man fast i længere tid end to minutter præsenterer spillet dig for nogle hints, som næsten præcist fortæller dig, hvad du skal gøre. Disse kan man heldigvis slå fra, hvis man ikke ønsker at spillet skal ødelægge oplevelsen.

Gameplayet er relativt simpelt, men utrolig veldesignet. De fleste områder er mindre låste områder, hvor du skal løse en række sammenhængende gåder for at komme videre. Der ikke nogen tale fra figurerne, og den eneste måde du får historien og agenda fortalt er via symboler og utrolig veludført auditiv feedback. I takt med, at du løser et områdes gåder får du som regel fat i objekter, som du skal bruge for at løse næste skridt i gåderækken. Det kan være dynamit du skal bruge til at springe dig gennem en forhindring eller en forklædning du skal bruge for at snyde dig igennem en vagtpost. Kort sagt varierer gåderne tilpas meget til, at du stadig synes det er sjovt når du er kommet langt i spillet. På din vej møder du hunden Walt, som du kan bruge til at udføre opgaver for dig, hvor du ikke selv kan komme til. Det giver et sjovt ekstra element til gåderne.

Lyden i Valiant Hearts: The Great War er både simpel og fantastisk på samme tid. Lyddesignerne hos Ubisoft har formået at skabe en auditiv oplevelse, som perfekt matcher, hvordan man har det i et givent øjeblik. Det kolliderer i slutningen af spillet, hvor jeg uden at spolere noget kan fortælle, at jeg sad med kæben helt nede i skødet over den oplevelse, som spillet havde givet mig. Her gav lyden lige det ekstra, som fik nakkehårene til at rejse sig.

Alt i alt er Valiant Hearts: The Great War et fantastisk lille spil at kunne hive frem her i vintermånederne. Det kan gennemføres på et par aftenerne og byder på en fantastisk flot og utrolig fortælling. Et smurt gameplay med sjove små gåder. Det står klart som en af de bedste spiloplevelser for mig i 2018 og det er noget af en overraskelse for mig, da jeg på forhånd ikke forventede særlig meget af spillet.

2

4/5