Battle of the Bands (Wii)

Skrevet af GoOby - 12-01-2009 09:01

De bedste bands inden for fem forskellige genre er klar til at kæmpe mod hinanden i en hæsblæsende kamp med en masse voldsomme våben og fede angreb. Hvilken genre er bedst egnet på scenen og kan de respektive opholdssteder for de bands genvindes?

Du spiller som en af fem bands, hvor hver band repræsenterer en genre. Rock-, country-, orkester-, hiphop- og latingenren. Under kampene kan der forekomme skift mellem de to genre, der kæmper imod hinanden. Ligesom i Rock Band og Guitar Hero gælder det om at ramme nogle ”noder” på en kørende bane. Hvis det går bedst for dig, vil den genre, dit band repræsenterer, blive spillet og vil overmande din modstander. Går det virkelig dårligt og har du mistet kontrollen, så er det det andet bands tur til at fyre deres genre af.

Gameplay
Når man starter spillet bliver man kastet ud i det der kaldes ”self-learning”. Ingen instrukser eller forklaringer, udover selvfølgelig dem i manualen. Du kan tage nogle tutorials, men da spillet er til Wii, er det ikke så svært at finde ud af styringen. Menuen er overskuelig og består af Adventure Mode, Versus Mode, Tutorials, Options og Bonus. I Options kan du justere musikken og lydeffekterne, og i Bonus kan man høre den specielle musik i spillet og se rulleteksterne.

I Battle of the Bands følger der ingen instrumenter med, da hele spillet styres udelukkende ved hjælp af Wii-remoten. Nodebanen består af tre rækker. På hver række spæner noderne op på en linje, som er dér, hvor du skal ramme dem. Dette gøres ved at svinge Wii remoten i den retning noden fortæller dig. Hver række har hver sin node (venstre række har venstre node osv.). Ind imellem er der power-ups/angreb på nogle af noderne, som du kan bruge mod din modstander. Multiplayerdelen (Versus Mode) har præcis samme koncept, dog hvor du spiller mod en kammerat.

Styringen i Battle of the Bands er nem at finde ud af

Det er meningen, at rytmen på noderne skal følge musikken, hvilket klares udemærket i nogle tilfælde, men da rytmen ikke følger et bestemt instrument i sangen, kan man nemt komme ude af takt. Styringen er ikke særlig innovativ, da det kan blive en smule kedelig i længden og give en ondt i håndleddet. Jeg fik ikke muligheden for at prøve multiplayerdelen med en kammerat, men hvis man mangler ekstra udfordring, kan man da tage to Wii-remotes og spille mod sig selv. Gameplayet er nok mest beregnet til børn, som skal have lært eller styrket deres motorik.

Man kan let komme ud af takt i Battle of the Bands

Grafik
Spillet starter med en intro der indeholder billeder af hvert band i 2D. Man kan hurtigt se, at det har noget med, at de skal kæmpe mod hinanden. Det 2D-visuelle bliver også brugt i Adventure Mode, hvor små samtaler foregår inden selve kampen, og til sidst når man har vundet. Dette kunne sagtens have været med 3D-figurene på scenerne, i stedet for stående billeder og tekst, specielt fordi figurerne har mange animationer og effekter, der udføres under kampen. Men selvom der er mange animationer, så er figurene alligevel meget stive i det. De enkelte bands genretræk passer dog, hvilket er en god ting. F.eks. laver hiphopbandet gangster-håndtegn, og countrybandet laver cowboy spring. Der er mange farverige og flotte effekter bl.a. eksplosioner, ild og røg, hvilket spiller en stor rolle, da man skal bruge dem til sine angreb under en kamp. Udover det, så er billedet generelt slørede og i lav kvalitet i forhold til, hvad Wii normalt kan yde.

Grynet grafik, dog med mange flotte og farverige effekter!

Generelt er grafikken ikke noget at råbe hurra for. Billedet på skærmen er meget grynet og er slet ikke i nærheden af det Wii kan præstere. Ikke engang i component-billedekvalitet. Farverne og effekterne er dog et stort plus, og der er gjort en masse ud af disse.

Lyd
Der blevet eksperimenteret en del på lydsiden. Planet Moon Studios har taget licens på 30 velkendte sange fra nutidens største bands. Dette har de benyttet på en helt anden måde, end man lige regner med. Udviklerne har ændret hele de oprindelige sang og ændret stilen, så det passer med de bands og genrer, der er i spillet. Det er ikke så tit man hører Gorillaz berømte ”Feel Good Inc.” som en glad italiensk sang. Eller Korns ”Coming Undone” som den sygeste hiphopsang. Det er et meget stort arbejde at få 30 sange ind og lave dem om til 150 nye spor, hvilket også lægger et enormt pres på udviklerne. Det er meget sjovt i starten at lytte med på de forskellige genrer, men efter noget tid kan musikken hurtigt blive alt for kedeligt og virkelig lam. De nye ændringer passer fint ind i hver genre, men det er ærgerligt, at det ikke er gjort bedre, så de er til at høre på. Man begynder at savne de originale sange. Når man har spillet sangene igennem én gang, har man bare ikke lyst til at lytte til dem en ekstra gang. Bandene kæmper mod hinanden og under kampene sker der konstante skift i genren. Det er for plat i længden, og man bliver ret træt af at høre på det.

Det er ikke så tit, at man hører kendte sange i andre stilarter

Lydeffekterne er fine og våben- og angrebs-lydene er standart. Ikke noget specielt. Snak og tale er der slet ikke noget af, udover til sidst i kampene, hvor der kommer en lille lyd fra det band, der har vundet. Det er ikke fordi, det gør noget, men hvad der sker for synkroniseringen? Spiller man som et hiphop-band og har vundet en kamp, springer bandet frem på scenen og en af medlemmerne siger et kort ”Yo...” og hans mund kører derudaf i 3 sekunder bagefter. Sjusk.

Holdbarhed
Efter et par timers spil på medium, tænkte jeg mig om: Er der virkelig mere at komme efter? Alle sange, bands, genre og våben er tilgængelige fra start. Der var virkelig ikke noget. Ikke engang i Adventure Mode. Spillet tager dog evigheder at gennemføre på hver sværhedsgrad, men da man ikke kan unlocke en eneste ting, har man ikke engang lyst til at begynde på de andre.

Sværhedsgraden bliver højere, men der er desværre intet at unlocke

Sværhedsgraden er - som sagt - dog svær oppe i den høje ende, hvilket altid er noget man kan stræbe efter at gennemføre. Hvis man tit sidder og spiller alene, så kan spillet ikke være særlig sjovt i længden. Jeg faktisk tror heller ikke, at det ville være særligt sjovt at spille, hvis du kun hev det frem med vennerne en gang imellem.

Alt i alt er Battle of the Bands et dårligt spil. Idéerne er gode, bl.a. genreændringerne af kendte sange og kampene mellem genrene, men det bliver desværre ikke rigtig leveret ordenligt. Styringen gør ondt i håndleddet efter noget tid og sangene kan blive for irriterende i længden. Styringen er mest beregnet til små børn. Grafikken er slet ikke Wii-standard, men effekterne er der gjort noget ud af, hvilket giver et plus. Der er intet du kan unlocke og der sker ingenting, når du har vundet spillet, hvilken vil sige, at der ingen replay value er. Så hvis du er vild med underlige drejninger af allerede kendte musikspil, eller dit barn skal have noget rytmisk øvelse, skal du gå til den. Er du til Guitar Hero eller Rock Band skal du holde langt væk fra dette spil!

0

2/5