Big Brain Academy for Wii (Wii)

Skrevet af ShiniTenshi - 20-01-2008 19:43

Spillet starter, ligesom det forrige spil, med, at man bliver introduceret for den mærkværdige og påståeligt bedrevidende ”Dr. Lobe” og selve akademiet. Dernæst bliver man introduceret for et helt vildt nyt påfund, nemlig din ”BrainCoach”. Denne er dog egentlig ikke andet end en stemme fra Wiimotens højtaler, der siger ting som god morgen/god aften, hver gang du starter spillet. Den kan også finde på at fortælle dig, at den er lidt træt i dag, eller at spørge dig, hvordan du har det og den slags small-talk. Udover startbeskeder siger den også ”opmuntrende” sætninger inden du starter og under en aktivitet (eksempelvis: ”Great”, ”You’re doing good” eller ”Go for a highscore”).

Og kategorien er?
Der er i alt 15 aktiviteter, og de er delt ud i 5 kategorier, hvilket giver tre aktiviteter i hver kategori. Kategorierne er som følger: Analyse, Compute, Identify, Memorise og Visualise. ”Analyse” går ud på at analysere det, der kommer op på skærmen og vælge det rigtige svar. ”Compute” går ud på at regne og tælle. ”Identify” går ud på at identificere det rigtige svar. ”Memorise” går ud på, at du skal huske f.eks. et ansigt eller en rækkefølge af lyde. Til sidst har vi ”Visualise”, som er lidt det samme som ”Analyse”. Det går ud på, at du skal se det, der kommer op på skærmen og så forestille dig det rigtige svar.

Værsgo, og du har 3 sekunder (de drejer desuden rundt, for at gøre det interessant).

Er det for børn?
Det er tydeligt på grafikken i spillet, at alle skal kunne være med. Men selvom grafikken er kær, nuttet og meget børnevenlig, så er det altså ikke et spil de allermindste kan være med til. For selvom opgaverne alle er ret simple, så kan det altså godt være svært at se hvilke klodser, der skal slås væk, for at tallene på de andre klodser giver det ønskede resultat, og når hvert sekund trækker scoren ned, så kan man nemt føle sig presset. Yderligere skal man faktisk også være lidt af et geni til engelsk for at kunne klare en af de andre opgaver på andet end easy. Opgaven jeg taler om kaldes for ”Quick-sort” (Hurtig-sortering på dansk). Den går kort og godt ud på, at du får fire billeder og en kategori som f.eks. ”Bird”(fugl), ”fish”(fisk) eller ”vehicle”(fartøj). Du skal så vælge de billeder, der passer ind under den givne kategori. Det er et simpelt koncept, men hvis man ikke er så skrap til engelsk, kan det være besværligt at sortere efter kategorier som f.eks. ”mollusc”(bløddyr), ”celestial being”(himmellegeme), ”herbivore”(planteæder), ”carnivore”(kødæder) eller ”omnivore”(altæder).

”Mind sprint”, mentalt kapløb for to personer.

Nuttet musik og lyde
Lad os lige hurtigt komme forbi lydsiden af spillet. Musikken i spillet er tilpas rolig til, at man ikke sidder og stresser, inden man går i gang, og ikke så rolig, at man er ved at få spat. Når man går i gang med en aktivitet, er der kun meget stille baggrundsmusik, så man stadig har ro til at tænke. De indtalte stemmer, der er med i spillet, lyder næsten som om at dem, der indtalte dem var på helium, da de gjorde det. Dette virker til tider lidt bizart, men det passer jo så fint ind i det nuttede tema, og sammen med de ensporede ”blipblipblip”-samtaler som Dr. Lobe indimellem holder, så kan der ikke være nogen tvivl om, at lydsiden i dette spil kan være lidt for sød for mange personer.

Her ses den tidligere omtalte ”matematik møder hammer”-opgave.

Gode muligheder for multiplayer!
Spillet holder ikke så længe som et singleplayer spil, dog er det hylende skægt som multiplayer, selvom der kun er tre modes og den ene ikke er særlig sjov. Her hentyder jeg til ”Mental marathon”, hvor op til 8 spillere hjælpes ad om at løse opgaver og skiftes til at lave opgaverne, indtil en spiller laver en fejl, så slutter lejen og scoren bliver vist (og den uheldige spiller får nok et verbalt dummeslag af sine medspillere). ”Mind sprint”, en 2-player mode, der kan spilles mod en anden spiller, eller hans/hendes rekorder. Yderligere kan man også dele sine rekorder med sine venner over nettet, hvis du har dem på din friends-list og de vel at mærke også har spillet. Dette gør så, at du på en måde kan spille mod ”dine venner” online. Den tredje (og sjoveste) mode er dog ”Brain quiz” (for op til 8 spillere). I denne mode får du et spillebræt med 12 felter med en opgave på hver. Man skiftes så til at vælge opgaver og får point alt efter, hvor godt man klarer dem. Når man vælger en opgave vender man opgave-kortet om og får først her at se, hvilken sværhedsgrad den har. Det gør, at du sagtens kan komme ud for at skulle igennem en ”expert”, hvilket nemt kan blive lidt for svært, men du kan også være heldig at få en ”medium” med dobbelt point.

Når det gælder levetid har spillet nok ikke så meget i singleplayer. Med mindre man altså er fast besluttet på at blive ved med at slå sine rekorder, og få sin score højere og højere op. I så fald vil spillet have mange timers underholdning, men jeg tror det er et meget godt gæt at sige, at de fleste nok kun vil spille singleplayeren i ca. 5 timer. Dog er der jo en del flere timer at hente i multiplayer-delen, men så er spørgsmålet, om man har brug for endnu et partygame, og endda et, som kun har 15 aktiviteter (plus tre, som kun kan spilles i ”Brain quiz”), da andre partygames til Wii har væsentligt flere minigames, som sikkert også er sjovere i længden. Spillet er nok mest for dem, som godt kan lide at tænke lidt, når de spiller minigames, og kunne du godt lide det gamle Big Brain Academy til DS, ja så er det jo bare mere af den samme skuffe, der er at finde i denne titel.

0

3/5