Excite Truck (Wii)

Skrevet af Zøvnig - 03-03-2007 17:15

Excite Truck er et fuldblods arkade spil med alt hvad der dertil hører. Urealistisk, voldsomt, fængende og til tider frustrerende. Jeg er typen, der som dreng har smidt tonsvis af mønter i arkade maskinerne fordi jeg simpelhen ikke kunne lade være. Lige meget hvor mange spil jeg havde spillet skulle jeg altid lige have et ekstra fix. Det gode ved Excite Truck er, at spillet tager mig tilbage til de glade barndomsminder i arkade hallerne. Spørgsmålet er, om det så stadig er voldsomt interessant efter 10-15 timers spil eller om denne genre burde være død og begravet for længst.

Trucks'n'stunts
Der er ingen grund til at snakke historie og handling i et spil af denne type. Og forfriskende nok forsøger Monster Games ikke at bilde os en eller anden tåbelig historie ind. Ikke så meget fancy snak her. Det er præcis sådan et arkade spil skal leveres. Hvorfor forsøge at skjule sig bag urealistiske historier, når det i bund og grund bare handler om at smække sømmet i bund og høvle der ud af?

Og det er lige netop her at Excite Truck har sin store styrke. Det forsøger aldrig at være noget det ikke er. Her er ingen realisme, ingen fotorealistisk grafik og ingen muligheder for at udbygge sine trucks på tusinde måder. Til gengæld er spillet sjovt og har en fartfornemmelse der mest af alt minder om noget du ville forvente at finde i et F-Zero spil. Vi snakker F-Zero møder Burnout og Ridge Racer med et pift af gode gamle Excite Bike.

Er der noget bedre end at smadre sin modstander i 60 meters højde, mens man nyder udsigten?

Lyder det overfladisk og lidt for enkelt? Jamen det er det skam også. Dette spil er dejligt enkelt og ligetil hele vejen igennem. Læg dog mærke til, at jeg skriver enkelt og ikke let. For Excite Truck har skam mange timer i sig, alene på grund af sværhedsgraden når man når længere ind i spillet. Det gode ved spillet er, at man ikke ”bare” skal komme først over målstregen. Det gælder hovedsageligt om at score så mange stjerner i løbet af spillet som overhovedet muligt. Så eneste fordel ved at blive nummer 1 i løbene, er de 50 bonus stjerner som en førsteplads fører med sig. Og disse er naturligvis vigtige hvis man vil score sig et ”S” som er den bedste anmærkning man kan få på en bane i spillet.

Selve styringen i spillet foregår ved at man holder Wiimoten sidelæns og så vipper man ellers bare med den for at få sin truck til at dreje. 2 tasten bruges som gaspedal og styrekrydset bruges som turbo. Kun når man laver tricks i luften har man brug for at bevæge Wiimoten en smule mere. Alt i alt fungerer det ganske godt, omend styringen i spillet ikke er lige så præcis som den man finder i f.eks Burnout spillene.

Hvad skal man så give sig til?
Der er to større cup muligheder i Excite Truck. De bærer de gennemtænkte navne Excite og Super Excite. Excite består af mindre cups ved navn Bronze, Silver, Gold og Platinum. Hver gang du klarer den ene cup får du adgang til den næste. Helt enkelt og helt som vi forventer det i et sådan et spil her. For at låse op for Super Excite og de lidt hårdere prøvelser kræver det, at man får ”S” ranking i alle baner i de 4 cups under Excite. Når man har kæmpet sig vej til Super Excite venter yderligere 5 cups af en noget større sværhedsgrad.

Dette system med at man skal score ”S” rankings for at få adgang til de bedste ting i spillet, tvinger én til at yde sit bedste hver gang. Det er godt for gameplayet og appellerer kraftigt til alle os med et stort vinder-instinkt. Det er gang på gang denne arkade feeling der gør, at et ellers simpelt spil som dette kommer til sin ret. Du skal lige presse din engine til sit yderste for at få den bonus stjerne lige før du lander; du skal lige ramme det ”Pow” tegn, så du kan lave et ekstra Super Tree Run.

Ram "Pow" mærket og du bliver usårlig i kortere tid. Så er det ellers om at glide hurtigt, tæt forbi træerne og score dig et Super Tree Run med der til hørende bonus stjerner

Som du nok kan forstå, havde jeg en masse fornøjelse ved at spille Ecxite Truck. For selv når du har spillet de normale cups og åbnet op for en pokkers masse trucks og nye farver til disse, er der stadig mere at komme efter. Challenge mode giver spillet lidt ekstra at vende tilbage til. Dette er klassiske opgaver, som f.eks at køre igennem en masse porte. Det når dog ikke de almindelige races til sokkeholderne.

Dobbelt op?
Der er selvfølgelig også en multiplayer del af Excite Truck. Her spiller man to personer i splitscreen. Der er lidt slowdowns hist og her, men ikke mere end at jeg kan leve med det. Hvad der derimod irriterer mig til vanvid er, at der ingen computerstyrede modstandere er med når man spiller to mod hinanden. Hvorfor nu det? En del af spillets charme er jo netop, at man stort set kan sende de andre trucks i kredsløb om jorden. Så hvorfor skal vi undvære den fornøjelse bare fordi vi spiller to imod hinanden? Det er lige netop i en titel som Excite Truck, at jeg kan sidde og ærgre mig gul og grøn over at Nintendo ikke har deres online muligheder ordenligt oppe at køre endnu. Et spil af denne type ville være som skabt til at lave N-club turneringer over nettet.

Sikke en fiiin udsigt
Grafikken i Excite Truck kan på mange måder virke lidt gammeldags. Den er på ingen måde på højde med den lækre grafik som visse Xbox 360 spil kan præstere. Den er ikke engang i nærheden af den grafik andre Wii spil har. Den passer sådan set perfekt til et spil af denne type, hvis du spørger mig. Det gør du sikkert ikke, men da jeg skriver anmeldelsen kan jeg heldigvis komme med min mening alligevel. Jeg har læst mange kritiske kommentarer om grafikken i Excite Truck rundt omkring på nettet. Jeg synes generelt folk er meget, meget hårde ved dette spil. Selvom trucksene langtfra er perfekt udførte synes jeg, at landskaberne er ganske flotte. Spillets stil taget i betragtning. Landskaberne er efter min bedste overbevisning flotte og leverer varen, selv når du hamrer afsted i meget stor hastighed. Og ikke en eneste gang har jeg oplevet slowdowns, lige meget hvor meget action der har været på skærmen.

Så nej du får ikke et grafisk vidunder. Nej, vi snakker hverken grafik som den du finder i Gears of War eller Zelda: Twilight Princess for den sags skyld. Men grafikken er altså på ingen måde grim nok til at trække ned i den fornøjelse det er at spille spillet.

nyd udsigten mens du kan

Vrooom...
Jeg vil dele lyden i spillet op i to kategorier. Effekterne i selve spillet og musikken. Lad os starte med det positive først: Effekterne fra motorerne, vand man køre igennem osv. er udemærkede. Ikke noget man vil huske mange år efter, men lyden på disse ting er ganske funktionelle og ødelægger ihverfald ikke noget. Musikken derimod... Det må nærmest siges at være imponerende, at udvikleren Monster Games har leveret et så elendigt et soundtrack. Jeg kan helt ærligt ikke huske hvornår musikken i et spil sidst har været så dårlig. Syntetisk rock når det er allerværst.

I mit naive lille sind håber og beder jeg til, at det er Nintendo der har beordret dem til at lave musikken i spillet så dårlig. Så dårlig at det ganske enkelt tvinger os til at investere i et SC Card, så vi derved kan lytte til vores egen musik, mens vi drøner derud af. Ja, det må være grunden. Monster Games og Nntendo forsøger simpelhen at lære os mere om Wiiens funktioner på denne bestialske måde. Det er ikke pænt af dem, men det virker.

Mere alvorligt så er det bare ikke godt nok med så elendig musik i et spil af denne type. Jeg er virkelig glad for mit SC Card og nyder meget at suse afsted til lyden af Z-ro og Yukmouth. Men helt ærligt så er det ikke fair over for dem, som ikke har investeret i et SD Card. Musikken er simpelhen elendig og det kan udvikleren ikke være bekendt. SD Card muligheden skulle nødig gå hen og blive en undskyldning for at smide et halvfærdig produkt på gaden.

Excite Truck er helt igennem en fornøjelse, hvis man går efter det rene arkade spil. Der er mangler som for eksempel musikken, men det er ikke værre end at det kan ordnes med de før omtalte SD Cards. Der er mange timers morskab i spillet og selv efter et par uger i selskabet med Excite Trucks er jeg endnu ikke træt af spillet. Det tæller også op, at nye spillere har let ved styringen. Lod min kæreste prøvekøre nogle baner og det gik ret godt, når man tænker på hun er 100% non gamer. Rent faktisk sagde hun direkte at det var langt sjovere at spille bilspil på denne måde, Det kan man så tage for hvad man vil. Det er dog positivt at opleve at et spil, der i den grad kan udfordre en gammel hund som mig, og også sagtens kan underholde en uerfaren spiller. Jeg kan kun give spillet mine varmeste anbefalinger med på vejen. Samlet bliver det et 8 tal og jeg skal med det samme sige at tallet havde heddet 9, hvis de havde givet os muligheden for at spille imod hinanden online.

Jeg venter med længsel på Excite Truck 2 i håb om at de får rettet op på de mindre fejl i spillet og får smidt den online del oven i.

0

4/5