Mario Strikers: Charged Football (Wii)

Skrevet af Zøvnig - 22-06-2007 15:32

Nintendos svar på Speedball er endnu engang tilbage. Da det første Mario Strikers udkom til GameCube i sin tid, havde kun få ventet, at det ville bliver så stor en succes. Mario der spiller fodbold lyder ikke specielt originalt. Specielt ikke, fordi det kom på et tidspunkt, hvor mange spurgte sig selv, om ikke Nintendo var ved at drive rovdrift på den kære, italienske blikkenslager. Men spillet kom så og sejrede i det meste af verdenen. Gameplayet var solidt som bare pokker, og brutaliteten på banen klædte spillet særdeles godt, så hvad ville være mere naturligt, end at følge op på succesen med en helt ny udgave til Wii?

Bowser giver den fuld æder

Brutalitet, når det er bedst!
Mario Strikers Charged Football til Wii følger godt op på den stil, vi finder i første spil. De har langt henad vejen beholdt de ting, der fungerede og tilsat nogle af de ting, som manglede i den oprindelige udgave. Grafikken er udmærket og hele spillet emmer af stemning. Lige fra start menuen, og helt frem til statistikkerne efter kampene, oser spillet af stemning. Der er ingen tvivl om, at Nintendo og Next Level Games har gjort deres, for at skille Mario Strikers ud fra de andre sportsspil, der er lavet med Mario og vennerne. Det er mørkere, mere grumt og helt klart mere brutalt, end hvad vi er vant til. Og det er vel i virkeligheden også de elementer, der er spillets charme. Personligt kom det bag på mig da en modstander, første gang jeg spillede det første spil, sendte mig ind i det stødhegn, der omgiver de fleste af banerne. Det ser sjovt ud, når det går ud over modstanderen, og er irriterende når det er en selv det går udover. Så her er alt, som det skal være.

I Mario Strikers Charged Football er hele konceptet bag det at sammensætte sit hold. Når først man har valgt sin holdkaptajn, får man nemlig lov at sammensætte ens medspillere helt efter eget ønske. I første spil var dine medspillere kun en lille del af spillet, men det er der virkelig lavet om på i denne omgang. Skal du have en chance for at vinde de forskellige cups og challenges i spillet, er du nødt til at sammensætte et team, der passer til din spillestil. Her belønnes alsidighed, mens hold der består af flere af den samme karakter vil få det svært længere henne i spillet. Dit team er med til at gøre spillet til en mere dybtfølt oplevelse og er samtidig også et af spillets problemer.

Panik og kaos
Spillet her går stærkt, og undertegnede vil endda mene det ofte går for stærkt. Da special abilities er noget alle karakterer på banen har, kan det gå voldsomt for sig. Til tider er det nærmest umuligt at bevare overblikket over, hvad der sker på banen. Et er, at alle nu har super powers, og at man derudover har adgang til forskellige våben ala dem, vi kender fra andre Mario sportsspil, så har mange baner også deres helt egne elementer, der gør spillet mindre forudsigeligt. Så mens du forsøger at skyde et rødt skjold i hovedet på en modstander for at komme forbi ham, forsøger en anden at takle dig, mens der ryger bomber ned fra luften, og mens en ko flyver henover banen. Læg dertil, at samtidig med dette kan to spillere sidde fast i stødhegnet, og en Chain-Chomp vælte rundt på banen.

Mario gør klar til et Megastrike

Samtidig med, at de nye karakterer og power ups giver spillet mere dybde og mange flere muligheder, er de samtidig med til at ødelægge noget af fornøjelsen. Misforstå mig ikke; spillet ER sjovt og til tider en rigtig fed spiloplevelse. Problemet er, at andre gange gør disse ting spillet til et rent kaos. En del af det, jeg elskede i det første spil, var brutaliteten blandet med det enkle gameplay. Som jeg opfatter det, gav det spillet en bedre balance, end den vi finder i Mario Strikers Charged Football. Dette gør desværre, at jeg både frydes og frustreres over spillet.

Hånd på bolden?
Blandt de bedre nye tiltag er den udvidede mulighed for at styre sin målmand. Denne gang kan du selv tage styringen over ham i flere tilfælde, og derved gøre ham til en mere aktiv del af holdet. Dette er en klar forbedring, og det er med til at gøre spillet til en bedre oplevelse. Det samme er det nye tiltag omkring Megastrikes. Førhen var det sådan, at når først en kaptajn havde laddet sit skud op og udført et Megastrike, så var du garanteret 3 mål. Dette er ikke længere tilfældet. Nu kan du score fra 0 til 6 mål, alt efter, hvor præcis du er, når du skal fyre dine skud af. Hvor præcis du er, når du høvler skuddene af sted, udgør både hvor mange bolde du sender af sted, men også farten på dem. Her kommer et helt nyt spilsystem til sin ret. Du kan nemlig ikke længere være sikker på, at modstanderen ikke redder skuddene. Nu kan du nemlig styre målmandens arme/handsker, når der skydes på dit mål. Har du gode reaktionsevner, kan du faktisk med lidt held redde alle skud på målet, så dette sætter større krav til dig, når du vil score, og jeg synes denne ”mand til mand” duel midt i spillet er et virkelig fedt tiltag.

Er det værd at se på?
I disse tider snakker alle om grafikken på Wii, og indimellem får den sig nogle tørre tæsk af anmeldere rundt omkring. Af samme grund ved vi, at denne del fylder en del hos mange mennesker. Jeg kan ligeså godt slå det fast med det samme og sige, at spillet ikke sætter nye grænser for grafisk udfoldelse, men at det alligevel gør sit job godt. Karaktererne er levende og de mange effekter, der vælter ind over banen konstant, flyder godt. Jeg vil mene, at Mario Strikers Charged Football godt kan være sin grafik bekendt, og at ingen bør være skuffet over denne del. Eneste minus er, at spillet indimellem lagger pga. de mange effekter på banen, når man spiller online.

Og publikum er vilde...
De er i hvert fald med hele vejen og er med til at danne en udmærket lydkulisse for spillet. Lydeffekterne på banen er gode og helt, som de bør være i denne type spil. Melodierne i menuerne fungerer også fint og er med til at sætte en vis stemning. Derfor undrer melodierne, der kører efter kampene, mig. De lyder amatøragtige og falder udenfor spillets ellers meget gennemførte stemning. Virker lidt som andenhåndsarbejde, der er lavet i sidste øjeblik. Samtidig kunne jeg godt have brugt lidt voldsom musik, der kunne køre under selve kampene. Dette kunne virkelig gøre underværker, mener jeg. En musik, der oser langt væk af, at man befinder sig på noget, der mest af alt minder om en slagmark.

Online
Ja, vi kommer ikke uden om det: Mario Strikers Charged Football er det første rigtige onlinespil til Wii i Europa, og det er vi rigtig mange, der har ventet længe på. Vi skal naturligvis til at bytte friend codes, som vi kender fra DS, hvis vi vil spille med vores venner. Af en eller anden grund synes Nintendo ikke, at vi skal kunne bruge den samme friend code, som den vi allerede har fået med vores Wii konsol. Med et enkelt ord vil jeg tillade mig at kalde denne løsning for idiotisk. Ganske enkelt. Hvorfor dælen skal vi sidde og taste i 20 minutter for at kunne komme i gang med at spille med vennerne? Det holder ikke Nintendo, og i ved det. I Big Brain Academy har i sørget for vi automatisk bruger den kode, der ligger i vores Wii, så hvorfor er det helt præcis i ikke har gjort det i Mario Strikers Charged Football?

Når dette er sagt, så er online delen ganske udmærket taget i betragtning af, at det er første forsøg på versus. Det fungerer fint at spille imod andre online, og det er perfekt, at man kan udfordre de venner, der er online, blot ved at trykke på deres Mii. At deres Mii bliver brugt, er også en udmærket ide. Nu har de fået os til at sidde og lave dem, og så er det da rart, at de rent faktisk bliver brugt til noget. At jeg kan sidde med en af mine venner og spille mod to andre, der sidder et andet sted i verden er også fedt. Det gør online delen mere social.

Der er til gengæld to ting jeg savner i online delen. Den ene er at kunne vælge, hvilket stadium man vil spille på. Hvorfor ikke evt. lade os stemme om det, som vi stemmer på banerne i Mario Kart til DS? Det havde pyntet en del, hvis Nintendo havde givet os denne mulighed. Den anden ting jeg savner, er at kunne kommunikere med dem, jeg spiller med. I sin tid sagde Nintendo, at de ville bruge friend codes, fordi det er mere sikkert for specielt børn. Hvordan hulen kan det være usikkert for børnene at spille over nettet, når de ikke kan kommunikere hverken skriftligt eller mundtligt med den/dem, de spiller imod? Det giver simpelthen ingen mening. Når i alligevel har tænkt jer at prakke os en friend code på halsen, så giv os dog muligheden for at snakke eller skrive med dem, vi spiller imod, så ville jeres friend code system da give bare en lille smule mening.

Hver bane har sit særpræg

Desværre er det tydeligt, at Nintendo ikke har den store erfaring med onlinespil. Spillet flyder generelt godt, og det er virkelig lækkert endelig at kunne spille med sine venner online. Alligevel er det ikke den oplevelse, som man med rette kan forvente sig af et onlinespil i 2007.

Post Match Summery
Jeg sidder med en mærkelig fornemmelse omkring Mario Strikers. Jeg elskede spillet til GameCuben og mener, at de har fået tilført spillet nogle rigtig spændende muligheder. Spillet er uden tvivl blevet dybere og specielt det med, at man nu kan redde de andres Megastrikes, er super godt. Alligevel sidder jeg med en lidt flad fornemmelse. Hvorfor kunne jeg bedre lide GameCube udgaven? Måske er det netop, fordi det hele er blevet lidt for flashy. Det er ikke råt på samme måde, som i GameCube versionen. Jeg har aldrig kunne lide Mario Tennis, Golf osv., fordi de mange effekter ødelagde spiloplevelsen for mig. Jeg foretrækker, at det er skills og ikke tilfældige våben, der afgør en kamp. Jeg ser gerne, at der kommer et Mario Strikers Super Charged And Very Brutal, hvori spillet er mere ”back to basics”.

Der er mange timers god underholdning i Mario Strikers, og du bør under ingen omstændigheder lade dig skræmme væk fra spillet pga. denne anmeldelse. Min kritik kommer sig nok mest af, at jeg så GameCube versionen som en meget positiv oplevelse, og derfor har spillet her nok haft svært ved at leve op til mine forventninger. Er du glad for Mario sportsspillene, så er der ingen vej uden om Mario Strikers Charged Football. Var du derimod virkelig glad for GameCube versionen, som undertegnede, så anbefaler jeg, at du prøver spillet hos en ven, før du smider de godt 500kr på bordet for spillet.

0

4/5