Nerf N-Strike (Wii)

Skrevet af Mr. Mario - 09-05-2009 09:35

Du, som drengen Shane, og et par gutter er en dag nede i den lokale spillehal. Der spiller I et hot arkade-shooter-spil. Selvom du ikke klarer spillet, formår du alligevel at slå rekorden. I den efterfølgende nat bliver du opsøgt af den mystiske robot B.O.B. Den havde, uden at du anede uråd, overvåget dig tidligere på dagen nede i spillehallen. På grund af din gode præstation nede i hallen, er du, af B.O.B, blevet udpeget som en af de største Nerf-skyttetalenter. Så B.O.B giver dig tilbuddet, om at tage med ham til hans træningsanlæg for at se, om du hører til blandt eliten af Nerf-skytter. Et tilbud du, som ung purk, jo ikke kan sige nej til. Herfra starter din kamp mod toppen, men hvem er denne mystiske B.O.B egentlig?

Skydeenheden kan udskiftes med en Wii Remote

I B.O.B's hemmelige træningsanlæg skal du kæmpe dig igennem fire kamre. I hvert kammer skal du dyste mod en af de andre Nerf-talenter. Nu sidder du sikkert og tror, at man skal ud i 4 heftige skuddramaer, men nej, det skal man ikke. For spillet er jo baseret på legetøj og derfor lavet til de mindste. I hvert af de fire kamre skal man klare sig igennem fem baner, hvoraf den femte er låst, indtil de andre baner er klaret. For at gennemføre en bane skal du slå den rekord, Nerf-talentet i kammeret har sat tidligere. Klare du ikke en bane i første hug, er det bare om at komme op på hesten igen og forsøge igen, da der ikke er nogle begrænsninger på, hvor mange gange man kan tabe. Men hvad skal man så lige helt præcis i en bane?
Tja, i hver bane skal man ud i en af følgende discipliner: Blocks, Onslaught, Sniper, Draw og Spheres. Der er flere forskellige udgaver af de fem discipliner, så det er ikke så ensformigt, som det umiddelbart lyder til. Blocks går overordnet ud på at beskyde nogle kasser på en platform. I Onslaught skal du nedkæmpe store horder af robotter, uden at dit skjold løber tør for energi. Sniper-disciplinen indeholder hovedsageligt elementer, hvor du skal nedkæmpe robotter med en Nerf-sniper. Draw går ud på at være hurtig på aftrækkeren og eliminere et mindre antal robotter på kort tid, og til sidst skal man i Spheres beskyde nogle kugler. Alle har det til fældes, at du ikke selv får lov at styre rundt i banerne, men bevæger dig i et fast mønster, hvis du da ikke er fastlåst en fast position.
Til hver disciplin får du valget mellem et mindre udvalg af Nerf-våben, som passer til netop den disciplin du skal kaste dig ud i. Efterhånden som du får kæmpet dig gennem de forskellige discipliner, får du låst op for nye Nerf-våben.

Grib en Nerf-sniper og nedkæmp de robotter!

Størstedelen af de fem discipliner bliver hurtigt kedelige i længden, men kan du ikke få nok, kan du invitere vennerne forbi til en omgang multiplayer, for spillet indeholder også en multiplayer-del for 2-4 spillere. Denne del består stort set af det samme som singleplayer-delen. Enkelte af banerne fra singleplayer-delen er dog blevet tilpasset en smule, så de fungerer bedre som multiplayer-baner. Arkade-shooter-spillet som hele eventyret starter med i singleplayer-delen, er også at finde i multiplayer-delen. Dette railgun-shooter-element, som det jo er, er noget der sagtens kunne have fyldt lidt mere i singleplayer-delen, da det er en af de discipliner jeg personligt finder mest interessante. Tja, for min skyld måtte de godt have lavet et 100 % rent railgun-shooter-spil, men det er jo trods alt et spil for de mindste, så det går jo selvfølgelig ikke, at fylde spillet med død og ødelæggelse.

Som der efterhånden er blevet nævnt et par gange, så er spillet jo lavet til de mindste gamere (PEGI har dog sat alderen til 7+), så det skal i den sammenhæng nævnes, at et af de helt store plusser i dette spil er styringen. For den er ret så simpel. Du skal stort set kun bruge aftrækkeren på blasteren eller B-knappen (hvis du ikke spiller med medfølgende Blaster).

Spillets lydside fungerer nogenlunde, men er ikke den helt store oplevelse. Et af de mest irriterende elementer ved spillets lyd er de kommentarer de andre Nerf-talenter kommer med i løbet af en bane. Det er ikke fordi de er irriterende i sig selv, men fordi de, mens de står på, tilnærmelsesvis eliminerer alt andet lyd midt i en af disciplinerne.

Den grafiske del af spillet fungerer også ligeledes nogenlunde og er ligesom lyden heller ikke den helt store oplevelse. Men vi skal jo stadig huske på at spillet er lavet til yngre drenge, som ikke har de største krav til grafik og lyd. Så grafik- og lydsiden er bestemt ikke nogen ulempe ved dette spil. I story mode-delen dukker der små film op undervejs. Disse film er lavet i som tegneserier med en smule animation, så spillet byder heller ikke på attraktive filmsekvenser.

Rot dig sammen med en ven og nedkæmp horder af robotter!

Nerf N-Strike er langt fra det bedste spil til Wii, set med en voksen gamers øjne. Men det er jo ikke så mærkeligt, da spillet er baseret på et legetøjsmærke. Så spillet er jo derfor lavet til de mindste. Dette bærer spillet præg af hele vejen igennem. Så er du på udkig efter et seriøst skydespil, er denne titel ikke den rette. Er du derimod på udkig efter et sjovt lille skydespil til sønnike, så kunne dette måske være spillet. Da der med til spillet medfølger en Nerf Blaster, som man kan lege med, når man ikke spiller. Vil i forbindelse med Nerf Blasteren understrege, at spillet bestemt ikke på noget tidspunkt opfordrer børn, til at skyde efter folk med denne Blaster.
Da jeg for længst har lagt barndomsårene bag mig, er nedenstående karakterer selvfølgelig givet på grundlag af min alder.

0

2/5