New Play Control! Donkey Kong Jungle Beat (Wii)
Skrevet af Mr. Mario - 21-06-2009 19:29
Der hersker atter en gang uorden i junglen – ukendte gorillaer har nemlig slået sig ned i junglen og sidder tungt på alle junglens bananer. De sultne aber beder selvfølgelig Donkey Kong om hjælp. Det er nu op til Donkey Kong at skaffe bananerne tilbage til junglens aber og sparke de nye banankonger væk. Mere simpel kan historien næsten ikke blive.
N-club præsenterer stolt spillets hovedperson – Donkey Kong!
Da GameCubens DK Bongos dengang ikke kunne levere en vildt avanceret kontrol, er spillet selvfølgelig heller ikke helt vildt avanceret – vi har derfor at gøre med et 2D-platformspil. I spillet skal du styre Donkey Kong igennem et antal kongeriger med hjælp af Wii Remote og Nunchuk. Alle kongeriger, eller næsten alle, består af tre baner – to de tre baner er ganske almindelige baner, hvor du skal bevæge dig fra starten af banen mod slutningen. Undervejs i banen vil du støde på diverse spøjse fjender og medhjælpere. Donkey Kong er jo ikke udødelig, derfor har man tre hjerter at gøre godt med i banerne, og skulle man miste alle tre hjerter dør Donkey Kong og man må starte forfra på banen – med mindre man nåede til et check point. Det er dog muligt at finde hjerter rundt omkring i banerne.
Som vi kender det fra nogle af de tidligere spil med Donkey Kong-spil, er banerne fyldt med bananer. Disse bananer er vigtige objekter, men hvorfor de er vigtige vender vi tilbage til. Størstedelen af banerne foregår selvfølgelig i junglen, men enkelte også under vandet og i de sneklædte bjergtoppe.
Gad vide hvilken gødning denne plante er gødet med?
I den sidste bane i et kongerige skal du så op imod en boss. Blandt bosserne finder man selvfølgelig de slemme gorillaer, men man møder også andre væsner som muterede vildsvin og fugle, samt mekaniske elefantstatuer. Det lyder måske som om at der er et bredt udvalg af bosser, men der er stort set kun de fire forskellig bosser igennem hele spillet – de skifter blot udseende og stiger i sværhedsgrad. Men tilbage til bananerne – de er nemlig en vigtig del af kampen mod bosserne. Antallet af bananer man har samlet sammen i de to foregående baner er nemlig lige med den mængde energi Donkey Kong har i den Boss battle – så jo flere indsamlet bananer jo mere energi.
Når man så har klaret sig igennem et kongerige vil den samlede mængde bananer man har indsamlet i et kongerige blive gjort op, og alt efter hvor mange bananer man har, vil man blive belønnet med x-antal 'crests' – det er et slags emblem som man kan få op til tre af i et kongerige.
Dernæst kommer vi til en pudsig lille detalje – nemlig en lille video med et lille tip, blandt andet om hemmelige steder i banerne – noget man i normalt i andre spil selv må finde ud ad.
Spillet er et godt platformspil med alle de klassiske elementer et platformspil skal indeholde. Spillet lider dog af en ret stor ulempe – nemlig spillets længde. Den dag jeg modtog spillet, spillede jeg det i 3-4 timer, hvilket var nok til at gennemspille spillet. Dette må siges at være alt for hurtigt, når vi har at tale om et Wii-spil, da der ikke er nogle ekstra features. Man kan dog, for at forlænge spillets levetid, forsøge at skaffe alle crests i hvert kongerige.
Donkey Kong vs. muteret fugl
NEW PLAY CONTROL!
GameCube-versionen kunne spilles med DK Bongos, men også med en almindelig GameCube controller. Den nye styring, med Wii Remote og Nunchuk, er en kombination af de to gamle styremetoder. Når du skal angribe svinger du med enten din Wii Remote eller Nunchuk, som holdte du to trommestikker og slog på tromme. Styrepinden og A-knappen bruges henholdsvis til at styre Donkey Kong og at hoppe med. Alt i alt fungerer den nye kontrol godt, men det hænder dog af og til at man kommer til at fremtvinge et uønsket angreb, fordi man lige kommer til at svinge med enten Wii Remote eller Nunchuk på de forkerte tidspunkter.
Udover den nye kontrol er der også lavet småændringer i selve spillet. Den mest markante er at bananerne nu kun skal bruges som energi i boss battles – de skulle tidligere også bruges som energi i banerne før bossen, hvor man nu har tre hjerter at gøre godt med. Dernæst er det heller ikke længere nødvendigt at indsamle x antal crests for at låse op for nye kongeriger, da de nu bliver låst op efterhånden som du klarer de tilgængelige kongeriger.
En anden ændring er grafikken, der selvfølgelig har fået et løft, så den farverige jungle er nu en del pænere end tidligere. Menuen har fået sig en ansigtsløftning og er bygget lidt anderledes op end tidligere.
Til sidst kan der lige nævnes at lyden fungerer fint – uden dog at være i særklasse.
Var der nogen der sagde bonusbananer?
Konklussion
NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat er et godt og pænt platformspil – dog ikke godt nok. Spillet lider nemlig af, at det er alt for kort. Det kan gennemspilles på 3-4 timer, hvilket må siges at være alt for lidt, når vi har at tale om et spil til Wii, også selvom det er et remake af en GameCube-titel. Den nye kontrol fungerer fint – om man så foretrækker GameCuben-versionen, hvor man kan bruge DK Bongos, vil jeg lade være en smagssag.
Når alt kommer til alt vil NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat nok blive den mindst interessante NEW PLAY CONTROL-titel, vi får at se på Wii.
Dette spil er sponsoreret af Nintendo
Fremragende lyd
Nemt at gå til
Kommentarer: