New Play Control! Pikmin (Wii)

Skrevet af Grauling - 29-03-2009 18:40

Historien
Det hele starter med at Captain Olimar under en rejse i hans rumskib, bliver ramt af en stor asteroide, der forårsager store skader på skibet. Skaderne er så store at han bliver nødsaget til at nødlande på en fremmed planet. Efter en ubekvemt landing opdager Olimar, at hans rumskib mangler hele 30 dele, og at han kun har 30 dage før hans rumdragt løber tør for luft. Da det ser mørkest ud, opdager Olimar en stor opdagelse. Han opdager nogle små plantelignende væsner, som han beslutter sig for at kalde Pikmins. De små Pikmins er utrolig hjælpsomme, og vælger at hjælpe Olimar med at samle de 30 rumskibsdele, inden hans rumdragt løber tør for luft.

Pikmins er super stærke når de arbejder sammen - lidt ligesom myrer

Starten af spillet
Allerede fra starten af spillet bliver der lagt stort pres på dig. For at skaffe alle 30 dele på kun 30 dage skal man nemlig være hurtig og effektiv. Dagene går hurtigt, og man har ikke helt styr på hvor rumskibsdelende er, og hvad dine Pikmins kan og ikke kan. Problemet med at finde rumskibsdelene bliver dog hurtigt løst, da du i starten af spillet finder en meget vigtig del af rumskibet - radaren. Radaren kan hjælpe dig med at vise dig hvor de forsvundende rumskibsdele ligger. Radaren kan også hjælpe dig med at finde Pikmins du har mistet eller måske efterladt.

Radaren hjælper altid, hvis der er en del til rumskibet, du ikke kan finde

Gameplay
Som ethvert andet strategi-spil, er der teknikker man skal mestre, hvis man vil gennemføre spillet. Derfor er det vigtigt at kende de forskellige Pikmins styker og svagheder. Lidt efter lidt støder Olimar nemlig også på flere forskellige racer af Pikmins. Han støder på røde Pikmins der er bedre til at angribe modstandere end de andre Pikmins, og kan ikke blive påvirket af ild. Han støder på de gule Pikmins der kan samle små bomber op, som kan bruges til at smide på enten fjender, eller store mure, som man vil have sprunget i luften. De gule Pikmins kan også blive kastet længere, hvis de f.eks. skal hente en del fra Olimars rumskib der ligger på en bjergtop. Han støder også på de blå Pikmins der er de eneste der kan overleve i vandet. Det er nu din opgave at styre dine Pikmins til at ødelægge store stendøre, bygge broer over store floder og angribe forskellige onde væsner for at skaffe Olimars rumskibsdele tilbage.

At bygge broer er vigtigt, da man ikke kan transportere rumskibsdele i vand

Som spillet skrider frem kommer man rundt 5 forskellige steder, og lidt efter lidt opdager Olimar at han dog ikke har brug for alle hans rumskibsdele. Mange af delene er enten en stol til hans cockpit, eller en stor lysende ting, som han egentlig aldrig har fundet ud af hvad gør. Men presset ligger der stadig, for man ved nemlig ikke helt hvor mange dele man kan efterlade, før at rumskibet ikke kan lette mere.

NEW PLAY CONTROL!
At spille spillet er meget nemmere i Wii-udgaven, end i den gamle udgave til GameCuben. Det er meget nemmere at komandere med sine Pikmins, og dette er en af de store plusser i NEW PLAY CONTROL! Pikmin. Noget af det mest irriterende i GameCube udgaven, var bl.a. hvis man skulle kaste sin Pikmin ud på en platform der befandt sig på vandet, var det utroligt svært at ramme på grund af styringen, og ens Pikmin endte ofte med at drukne. I Wii-udgaven er det meget nemmere. Der skal du bare pege med Wii Remoten derhen hvor du vil have din Pikmin, og så kaster du den ellers bare med A-knappen.

De onde væsner er ikke altid lige nemme at klare og der skal en del øvelse til, før man har fundet ud af, hvordan man nemmest klarer dem

Grafik
Selvom det egentlig er et GameCube spil, er grafikken i spillet stadig super lækker. Bannerne er meget varierede, og de er allesammen flot designet. De giver en fantastisk fornemmelse af at være en lille person, i en stor tilvokset have. Alt lige fra søerne til træerne er en fryd at se på, og man kan se at der er blevet brugt lang tid på at designe alle de forskellige planter, og de onde væsner som vil gøre hvad som helst for at for en lille Pikmin til frokost.

Lyd
Alt det gode musik man kunne nyde i Pikmin til GameCube, er der selvfølgelig ikke blevet ændret på. Musikken i Pikmin er dejlig, rolig og afslappende. Musikken giver en virkelig god stemning til spillet, og giver på en eller anden måde en fornemmelse hvor man befinder sig henne. Boss-kampene har nogle virkelig fede melodier, som på en måde viser hvor svær bossen er. Hvis man f.eks. ved et uheld går ind til en boss så går man fra noget stille og rolig musik, til noget rigtig ondt og dunkelt musik, og man tænker straks: "Åh nej hvad har jeg dog rodet mig ud i."

Holdbarhed
Egentlig er spillet ikke så langt, men hvis man sætter sig for mål at skaffe alle delene til Olimars rumskib, så kan spillet godt tage længere tid om at gennemføre, hvis man f.eks. ikke har skaffet mindst en del til rumskibet om dagen, så kan man blive nød til at starte hele dagen forfra. Dette er ofte sket for mig mens jeg har spillet spillet, da jeg var fast besluttet på at finde alle de forsvunde dele til Olimars rumskib. Når man har gennemført det, er der ikke så meget tilbage i spillet. Man kan gå i challenge mode, hvor det gælder om at se hvor mange Pikmins man kan anskaffe sig på kun en dag, men så er der heller ikke rigtig andet.

Alt i alt er dette er fantastisk godt spil, som varmt kan anbefales. Man kan dog ikke komme uden om at spillet er lidt svært, og man kan måske godt falde fra i starten på grund af presset, men når man er kommet godt ind i spillet, så er det ikke til at lægge fra sig igen. Hvis man har spillet til GameCube er der dog ikke nogen egentlig grund til at købe spillet igen, da det er det samme spil bare med ny og bedre styring. Spillet har en god stemning og er yderst underholdende både for både børn såvel som voksne. Så hvis man savner et godt spil til Wii, så er det vidst ingen vej udenom dette spil.

0

5/5