SimAnimals: Africa (Wii)

Skrevet af Thomas Christensen - 15-03-2010 22:06

Hvis du ikke har hørt om SimAnimals før, kan det bedst beskrives som en slags dyrenes pendant til The Sims. Den eneste forskel er, at du ikke selv skaber noget længere. Det vil sige at alt kreativiteten er fjernet, og det eneste du skal sørge for er dyrenes ve og vel. Men hvordan gør man de afrikanske dyr tilfredse? Det spørger man selvfølgelig de forskellige racers totems om. Ja den er god nok, hver dyrerace har sit eget totem, der fortæller dig hvad dyrene i den pågældende bane gerne vil have, og så er det ellers bare at trække støvlerne på!

Kæler du nok med dyrene, får de syrede farver

Det originale SimAnimals havde et på sin vis velbalanceret økosystem, hvor du selv skulle sørge for regn, blæst og mad for at dyrene havde det godt. Var dyrene glade optjente du glade smilies, og var de utilfredse sure smilies. På den måde gjaldt det om at gøre området så glad som muligt, og når du havde nået et vis antal glade smilies var banen gennemført. Det er samme pointsystem finder man i SimAnimals Africa, bortset fra du ikke længere kan lege med vind og vejr. Nu er det kun dyrene det drejer sig om, og den eneste måde de bliver glade på, er ved at kæle og lege med dem.
Noget af det eneste underholdende og bare lidt begavede element i SimAnimals er derfor fjernet, hvilket er rigtig synd. For selvom det måske kan lyde underholdende nok at lege med dyrene, er der kun én leg pr. race, og i alt kun to lege. Det vil sige, at hele spillet i sin grundvold handler om at spille to minispil om og om igen indtil du har samlet nok smilies til at spille de samme minispil med andre dyr i andre baner. Det eneste til dels underholdende man kan gøre, er at få løverne til at æde alle antiloperne. Men det er ikke et minispil og er også kun sjovt første gang. Så meget for den morskab.

Et af de to ulidelige minispil, hvor det gælder om at spise blomster

Selvom det lyder for godt til at være sandt, så indeholder SimAnimals Africa faktisk en historie! Mellem hver bane får du et nyt kapitel i historien om det fantastiske livstræ, der sørger for det frodige liv i Afrika. Det kommer nok ikke som den store overraskelse for folk, at denne historie er fuldstændig ligegyldig, og hvorfor den overhovedet er i spillet forstår jeg ikke. Selve konceptet i spillet er jo netop at sørge for dyrene, og så kan en tilfældig historie om et træ være fuldstændig ligegyldig i den sammenhæng. Med det sagt er det ikke forbudt at lave en historie i et spil som SimAnimals Africa, men det kan kun trække ned hvis det ikke er integreret ordentligt, og derfor noget man skal holde sig fra. Et faktum EA, der trods alt er den største udgiver i industrien, burde vide noget om.

Det er muligt at samle på frugter, insekter og skatte. Men hvem gider det?

Holdbarhedsmæssigt er SimAnimals Africa en fadæse. Spillet indeholder 10 baner, der hver er gennemført på 20-40 minutter, og hele spillet er derfor overstået på omtrent 5 timer. Det er simpelthen for dårligt! EA prøver at forlænge levetiden ved, at man kan samle på forskellige medaljer, insekter og frugter, og selvom det på magisk vis ikke skulle lykkedes dig i løbet af første gennemspilning, er der ingen, der gider døje med spillet i længere tid end højst nødvendigt. Man kan måske argumentere for, at SimAnimals, som et led i Sims-serien, ikke bør vurderes på denne måde, og at det har uendelig levetid, da man altid kan lege med dyrene så tosset man lyster. Det er i og for sig også rigtigt. Men EA har valgt at putte en historie ind i spillet, og derudover delt det op i baner, og så må de tage konsekvenserne af det.

Grafisk præsterer spillet heller ikke til topkarakter. Selve udseendet går måske lige an, men til gengæld kører spillet meget langsomt. Hånden, der følger Wii Remotens bevægelser, er langt bagefter og reagerer ikke altid som man gerne vil have det. Hvordan et spil, der i forvejen ikke kan kræve synderligt meget computerkraft, formår at køre så dårligt forstår jeg ikke. Men EA havde samme problem i det første SimAnimals, et problem de åbenbart ikke så sig nødsaget til at løse. Lydmæssigt er der ikke meget at sige. Dyrene grynter en gang imellem, og der er lidt baggrundsmusik hist og pist, men ikke noget der gør et specielt stort indtryk på én eller er med til at løfte den i forvejen dårlige oplevelse.

Den dårlige grafik kan gøre selv næsehornet forvirret

EA har formået at lave et endnu dårligere spil end dets forgænger, og samtidig fjerne alt der bare var det mindste sjovt. Tilbage står en masse dyr, du kan kæle for og lege med, men det bliver kedeligt efter meget kort tid. Med spillets få baner og meget korte levetid er det svært at anbefale til nogen. Er du på udkig efter et Sims spil med dyr, så overvej hellere at købe det første spil i serien, for SimAnimals Africa er bestemt ikke pengene værd.

0

1/5