The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (Wii)

Skrevet af CAPTAIN N - 05-07-2009 16:29

Det var en mørk og stormfuld nat. Ja eller det var i hvert fald lettere skyet. Mange år har passeret i Narnia siden den første film. I den tid, er det gået helt galt i det skønne land, for kort tid efter heltene fra den første film forlod landet, blev folket nemlig invaderet af mennesker. De få der overlevede måtte flygte i skjul for verden.

Mange år efter er det gamle Narniafolk næsten blevet glemt, og betragtes som uddøde og en myte. Prinsen af det nye Narnia, prins Caspian, bliver drevet på flugt fra sit slot, da hans onkel prøver at gøre det af med ham, for at overtage hans trone. Prins Caspian flygter ind i skoven, hvor ingen tør begive sig ud. Med sig har han et magisk horn, som han kun må bruge i nødstilfælde. Da Caspian pludselig støder på nogle Narniaer, som han frygter vil dræbe ham, blæser han i hornet, og hvorpå han bliver slået bevidstløs.
I en anden tid, et helt andet sted i London, møder vi nu de originale helte fra den første film, Peter, Susan, Edmund og Lucy. Det er, i deres verden, et år siden at hændelserne i Narnia fandt sted, og de er nu kommet tilbage, til deres normale liv igen. Det vil sige, lige indtil de bliver suget igennem en magisk portal, til Narnia igen og eventyret kan begynde på ny.

Det er stærkt anbefalet at man har set filmen først da kun brudstykker af filmen flætter spillet sammen

Som spiller tager du kontrol over hovedpersonerne i spillet, som man så kan skifte imellem, når man har lyst. Hver af dem har sin egen egenskab. Nogle er gode til bue, andre er til sværd, nogle er store og stærke, mens andre er små og hurtige, og kan komme steder, andre ikke kan. Du skal så lære at bruge de rigtige figurer, til de rigtige situationer.
De fleste baner i spillet er opdelt i et centralt område, der så leder til andre sektioner af banen. Du kan ofte selv vælge rækkefølgen, du tager banen i, men i sidste ende gør det ikke nogen forskel for udfaldet, da du til sidst altid skal den samme vej. Mellem banerne, bliver historien smedet sammen af filmklip, fra den rigtige film. Dette kan dog godt gå hen og blive svært at følge med, hvis man ikke har set filmen, da det ellers er lidt rodet med det hele.

Der er en del figurer at spille med i Narnia-spillet. Alle har deres hver deres fordele, nogle kan komme gennem små sprækker, mens andre kan pløje gennem fjender

Der er, i alle banerne, gemt skattekister rundt omkring, som du kan åbne, for at låse op for indhold i spillet, i form af filmklip og koncept art. Det er ikke det store, men det er det man nu engang forventer af sådan et spil her. Rundt på banerne, vil du også finde mange metalstykker, du kan samle op. Når du har nok af dem, bliver din rustning så en lille smule bedre, problemet er bare, at det tager alt for lang tid at indsamle nok metal, og når man endelig har gjort det, er forskellen egentlig ikke til at mærke.

Det meste af spillet går med at nedkæmpe fjender i en næsten uendelig mængde, men der er dog nogle få variationer under vejs

Figurerne i spillet ligner meget godt sig selv fra filmen, selvom det bestemt ikke er den flotteste grafik, vi har set på Wii-konsollen. De fleste steder fra filmen optræder også i spillet her, og ligner også ret godt. Musikken er præcis den samme, som filmen, hvilket kun kan siges at være en positiv ting. En god ting for de yngste er, at spillet kan spillet med dansk tekst, men desværre ikke tale. Det kan gøre det lettere at følge med i, hvis ens engelsk ikke er det bedste. Historien i filmen var efter min mening allerede meget forvirrende, og det hjælper bestemt ikke, at spillet roder det hele endnu mere sammen i spillets filmklip, som der er klippet og rodet godt sammen. Man skal bestemt se filmen, hvis man skal have det fulde udbytte af historien. Spillet er nok mere ment som et supplement til dem, der ikke kunne få nok.

Der er et par hemmeligheder at finde i spillet, men det meste af bonusmaterialet er ret så kedeligt og ikke indsatsen værd.

Narnia: Prins Caspian er bestemt henvendt til de yngre i familien, eller dem der aldrig har prøvet et spil før. Grafikken leverer hvad den skal, men så heller ikke mere, og sådan kan man faktisk sige om hele spillet. Det er en typisk opskrift på et spil bygget på en blockbuster-film, og hvis man ikke forventer det store, bliver man nok heller ikke for skuffet. Men faktum er, at der er så mange andre spil derude, som gør det hele så meget bedre på alle områder.
Narnia vil nok levere en lille weekends spilglæde, men ender desværre meget repetitivt og det er bestemt tvivlsomt, at dette spil vil blive sat i Wii'en igen, når det først er gennemført. Narnia: Prins Caspian er et spil som leverer hvad det skal, som er, at give mere til dem, der ikke fik nok af filmen. Men med mindre man virkelig er stor Narnia-fan, så er der nok mange andre spil, der kunne være mere interessante.

0

3/5