Trauma Center: Second Opinion (Wii)

Skrevet af Zøvnig - 07-11-2007 19:56

Trauma Center: Second Opinion er på mange måder ”bare” Wii versionen af DS spillet Trauma Center: Under the Knife, som vi anmeldte her på siden tilbage i april måned 2006. Når jeg skriver ”bare” er det fordi spillet mere eller mindre bare er en opdatering af grafikken og nogle finpudsninger af historien i forhold til det over et år gamle DS spil. Når det er sagt har udgivelsen her også været længe undervejs i Europa og vi har først fået spillet en 8-9 måneder efter det udkom i USA. Vi er naturligvis ved at have vænnet os til den slags forskelsbehandling fra Nintendos side af, men vi kan da håbe at Wiis succes i Europa får lavet om på dette.

Lad os skære ind til benet
Trauma Center: Second Opinion er dybest set et simulationsspil, der giver dig muligheden for at lege kirurg for en dag. Du indtager rollen som den unge Dr. Derek, der for første gang selv skal stå for en vigtig operation. Snart bliver operationerne sværere og inden længe står man i arbejde til op over begge ører. En ny sygdom ved navn GUILT (Gabgliated Utrophin Immuno Latency Toxin) spreder sig alt for hurtigt blandt befolkningen og sammen med andre læger prøver du til dels at redde patienterne og dels at finde ud af, hvor den nye sygdom stammer fra. Denne del af historien fandt jeg både original og spændende.

Måden spillet er bygget op på, er, at der er sekvenser med en masse tekst, der bygger historien op i spillet. Her går der nærmest lægekrimi i tingene engang imellem, men dialogen er underholdende nok, selvom der på animationssiden er store mangler. Folk, der har spillet DS versionen af Trauma Center eller Phoenix Wright vil kunne genkende den grafiske stil. Når man har været det igennem, kommer der en operationsdel, hvor en assistent først forklarer om patienten, der er kommet ind. Her får du at vide, hvad patienten har været udsat for eller hvilke symptomer, der har været indtil operationsøjeblikket. Den sidste fase er selve operationen. Det er hovedelementet i Trauma Center: Second Opinion, og spillet er vitterligt lige så originalt, som det lyder.

I Trauma Center spiller du den noget usikre unge læge Dr. Derek.

Du får god hjælp til de første missioner, men der går heller ikke længe før du selv skal kaste dig ud i tingene. For de fleste vil det resultere i, at de mister nogle patienter undervejs, da man ved visse patienter har brug for nogle forsøg, før man rigtig finder ud af, hvad spillet vil have en til at gøre. Det gør absolut ikke noget, da dette er med til at skabe nerve i spillet. Nu har jeg ikke selv tæsket mig igennem DS versionen, men jeg var undervejs imponeret over, hvor intenst spillet faktisk er. Ét er, at man kan spille et spil, hvor man slagter 200 fjender på fem minutter, men det føles meget mere nervepirrende at have en patients liv i sine hænder. Jeg har i hvert fald sjældent haft så svedige håndflader, som under nogle af de mere intense operationer. Specielt de missioner, hvor patientens liv hele tiden er i overhængende fare. Der er noget specielt over at høre hyletonen, der viser om de indre organer tager skade, blive værre og måtte hugge en nål i patientens indre for at stabilisere ham mens du desperat ser en ny indre blødning dukke op, ved siden af de 3 glasskår du stadig ikke har fået fjernet.

Det lyder voldsomt, og er det egentlig også til tider. Derfor synes jeg det er udmærket de ikke har valgt en endnu mere realistisk grafisk stil under operationerne. Det er intenst nok, som det er og undervejs er du som spiller på ingen måde i tvivl om, at du har med ”rigtige” mennesker at gøre. Spillet handler om liv og død, og dialogen i spillet lægger egentlig også op til nogle moralske spekulationer. Det lyder måske kedeligt, men er det på ingen måde. Jeg synes Trauma Center: Second Opinion fortjener stor ros for sin originalitet og den måde den bevarer respekten for kirurgernes arbejde, samtidig med de bygger et sjovt spændende spil op om et så alvorligt emne.

Når du har klaret en af operationerne bliver din indsats bedømt via point og en karakter alt efter, hvor godt du gjorde dit arbejde. Efter dette åbnes der op for muligheden for at kunne spille den igen og igen og forsøge at forbedre din karakter og din score. Da spillet er ret svært på hårdeste level, er der en del levetid i Trauma Center, selv efter du har gennemført spillet.

Din patient er ved at få hjertestop under operationen og der er kun en udvej hvis han skal reddes...

En skalpel i hånden er bedre end ti på ta...
Som du nok allerede har regnet ud, kommer du til at bruge Wiimotens funktioner ret meget i spillet. Det er den du bruger, når du skær, syr, renser sår, fjerner glasskår fra patientens indre og mange andre ting. Det fungerer fint om end jeg nogle gange lige måtte lægge den fra mig og pause spillet lidt. Det skyldes, at der indimellem er brug for meget præcision, når du udfører førnævnte handlinger, og skal spille en speciel svær operation igennem flere gange for at klare den. Jeg oplevede i hvert fald at blive øm i armen flere gange i løbet af de aftener jeg brugte på spillet. Nunchucken bruges også i spillet men bruges stort set kun til at vælge redskaber med under operationerne.

Enkelt og ligetil
Jeg plejer at gennemgå grafikken og lyden i de spil jeg anmelder og det vil jeg naturligvis også gøre denne gang, selvom jeg finder det svært. For lyden er meget, meget enkel og spillet er på ingen måde fyldt med gode melodier eller gode onliners. Lyden er der til at understøtte et spændingsmoment under operationerne og det fungerer godt. Den er lavet, så den let får adrenalinen op og køre og understøtter patientens tilstand. Det er fedt i et spil som dette. Jeg kan ikke rigtig rose spillets lydside ellers, da der ikke er gjort noget videre ved den.

Det samme gælder egentlig grafikken. Som sagt, så tror jeg det er fint den ikke er bedre under operationerne, da det let kunne gå hen og blive for voldsomt. På den anden side så ved jeg ikke helt, hvad jeg skal stille op med grafikken imellem operationerne. Det er mere eller mindre bare en masse still billeder tilsat simple melodier og en masse tekst. Det er ikke originalt, det er ikke festligt at se på, og alligevel synes jeg egentlig godt om stilen. Jeg synes den var god til DS og selvom jeg forventer mig mere grafisk af et Wii spil, har jeg svært ved at forestille mig de skulle lave spillet i en anden stil. Det fungerer i spillet og vil samtidig være endnu et argument som kritikkerne af Wiis grafik kan bruge imod den.

Din søde unge assistent overlader resten af jobbet til dig.

Før vi syr patienten sammen
Traume Center: Second Opinion er et godt, solidt og ikke mindst originalt spil. Der er nok operationer at gå igennem og sværhedsgraden er til tider overordentligt svær. Det kan kun give blod på tanden til jer, der virkelig mangler et spil der tester jeres evner. Personligt vil jeg give spillet mine varmeste anbefalinger og samtidig vil jeg sige, at det nok ikke er for alle. Det ER et specielt spil i en speciel stil, så hvis simpel grafik og lange tekstsekvenser er noget du ikke bryder dig om, bør du holde dig langt væk fra spillet. Har du derimod nerver af stål, og går du med drømmen om at hjælpe andre mennesker, så synes jeg helt klart du skal give det chancen.

0

4/5