Okami HD (Switch eShop)

Skrevet af Nemy - 11-09-2018 12:52

Okami var ved første øjekast en af de mere obskure titler til Nintendos Wii-maskine. Hvad der på overfladen kunne virke en smule underligt viste sig dog at være en fantastisk titel, som alle Wii-ejere burde opleve. Nu er der så mulighed for, at Switch-ejere kan få lov at prøve kræfter med spillet i den nye Okami HD-udgivelse til maskinen.

Okami HD er en farvefuldt action-adventure oplevelse med godt 40 timers underholdning i sig. Der er med andre ord lagt op til en god portion underholdning, hvis spillet falder i din smag. Okami fortæller historien en kriger og hans ulv, der skal bekæmpe en ond drage, for at redde en by fra sin forbandelse og dermed bringe fred til verdenen igen. Et forholdsvis simpelt narrativ, der dog hurtigt viser sig at indeholde meget mere end bare det.

Den visuelle stil i Okami er nok det, som man først lægger mærke til i spillet. Man kan enten elske eller hade den, men speciel er den. Heldigvis er førstnævnte tilfældet for undertegnet, hvorfor jeg også nød oplevelsen endnu mere. Flotte og veltegnede animationer hele vejen igennem gør spillet utroligt flydende. Der er ikke sparet på fortællerlysten, hvilket tydeligt illustreres ved, at spillet åbner med en 20 minutters lang videointro. Hele det visuelle udtryk får spillet til at minde om ét langt japansk kunstbillede, og det er bestemt ikke det værste man kan befinde sig i. Af og til kan man godt fornemme, at spillet har mange år på bagen, men netop den tegnede stil gør, at det ikke er noget der præger helhedsindtrykket.

Spillet ser rigtig godt ud både i docked og i handheld-mode, og performer rigtig godt på den lille maskine. Jeg oplevede på intet tidspunkt nedsat framerate hverken på TV eller på selve maskinen.

Gameplaymæssigt bruger man meget tid i kampe, hvor det er den klassiske hack and slash formular med enkelte tvists der gør sig gældende. Du kan bruge såkaldte pensel-egenskaber til at spice dine moves op, og efterhånden som du kommer videre vil du åbne op for nye af disse. I takt med du udfører opgaver i spillet optjener du praise (basalt set blot experience), der kan bruges til at opgradere din figurs egenskaber. Kampe i spillet fungerer således, at fjender er synlige mens du bevæger dig rundt. Så snart du går i kamp mod dem vil en skyggeformet mur danne den arena, som du kæmper i under kampen. Når du har klaret en kamp modtager du penge som kan bruges i diverse shops i spillet. Jo bedre du klarer en kamp jo flere penge tjener du. Kampene bliver af og til lidt for ensformige, og det er stort set kun boss-kampe, der giver dig kamp til stregen.

Musikken kan ikke just beskrives som noget der hænger ved efter spillet, men stilen passer perfekt til resten af spillet og sætter den rigtige scene. Musikstykkerne matcher fint spillets hastighed og komplimenterer en helt igennem solid oplevelse.

Netop din pensel er et af de steder, hvor Okami skiller sig mest ud fra andre spil i samme genre. Udover kampene giver den nemlig også muligheder udenfor disse. Du kan bruge penslen i miljøet, og dermed åbne op for nye områder ved at tegne på en bestemt måde. Denne brug af penselmekanikken gør, at du ofte skal tænke ud af boksen, hvilket gør det særdeles underholdende at genopdage tidligere områder og udforske nye. Men netop spillets puzzles er måske også den største svaghed. Det bliver nemlig aldrig helt udfordrende nok, og mange af gåderne er en smule for åbenlyse.

En af de ting jeg synes gør Okami HD til Switch den bedste af spillets udgaver er, at det passer perfekt til maskinens håndholdte mode. Det er dejligt at kunne tage spillet med på farten, og penselmekanikken føles nærmest skabt til touch-screen selvom dette ikke var tilgængeligt i den oprindelige udgave.

Zelda-fans vil også føle sig hjemme i Okami, der har mange af de samme mekanikker inkorporeret. Eksempelvis vil du i de forskellige dungeons ofte åbne op for nye egenskaber, som kan bruges til at komme videre i historien og åbne op for nye muligheder i tidligere områder. Spillets dungeons er dejligt varierende og det føles altid friskt at komme til et nyt område. Blandt undertegnets favoritter er klart et sunkent skib, der skaber en helt særlig stemning.

Okami var et fantastisk spil dengang det kom ud, og det er stadig en ligeså stor oplevelse i 2018 til Switch. Den største forskel på Switch-versionen og Wii-versionen er, at du nu kan bruge touch-screen til penselmekanikken. Udover dette er der ikke de store forskelle at spore, men da det i forvejen var et fantastisk spil gør det ikke noget. Hvis du ikke tidligere har stiftet bekendtskab med Okami er nu et oplagt tidspunkt. Hvis du tidligere har spillet Okami bør du også eje versionen da spillet stadig holder i 2018.

Spillet fylder 9.1 GB

2

4/5