Pokémon Let's Go, Pikachu! (Switch)

Skrevet af JOEP - 26-11-2018 11:38

Det første Pokémon-spil udkom til GameBoy helt tilbage i 1996 i Japan, og siden da har de små lommemonstre været en stor succes for Game Freak, The Pokémon Company og Nintendo, som deler ansvaret og rettighederne til serien. Siden da er der sket meget, serien startede med 151 Pokémon, og nu er der over 800 forskellige Pokémon, og spillene er blevet mere og mere avancerede med mange underliggende og komplekse mekanikker. Desværre virker disse mekanikker måske afskrækkende for nye spillere, og med udgivelsen af mobilspillet Pokémon Go er det tydeligt, at der også er et marked for folk, der ikke går op i disse ting. For første gang nogensinde kommer nu et rigtigt Pokémon-spil til en hjemmekonsol, nemlig Pokémon Let’s Go, Pikachu! og Pokémon Let’s Go, Eevee!, som forsøger at tillade nye spillere at træde ind i en verden af Pokémon, men er der substans nok i disse nye spil, eller er det blot en konsol-udgave af Pokémon Go?

I en verden af Pokémon er det normalt, at man som helt ung knøs eller ungmø bliver sendt ud på en dannelsesrejse sammen med en Pokémon. Dette sker også for dig som ungt menneske i byen Pallet Town, hvor den famøse Professor Oak bor. Han beder dig møde ham et sted i byen, hvor en Pikachu pludselig dukker op, og efter at have fanget den kan du drage ud på et eventyr, hvor dit mål er at blive den bedste Pokémon-træner i det fiktive land Kanto. Dette gør du ved at besejre Elite Four, som er en kvartet af super stærke Pokémon-trænere, men for at få lov til at dyste mod disse, skal du klare 8 udfordringer i form af forskellige Gym Leaders, der hver har sit speciale indenfor Pokémon-kampe og -typer. Undervejs på dit eventyr møder du både venner og fjender, og pludselig bliver det også din opgave at stoppe den onde organisation Team Rocket fra at overtage verdensherredømmet.

Essensen af Pokémon kan koges ned til, at du finder Pokémon i naturen, fanger dem og bruger dem til at udkæmpe kampe mod andre trænere, hvormed de så bliver stærkere og får nye angreb eller udvikler sig, hvormed de kan klare nogle stærkere trænere og så videre. Denne formular gør sig stadig gældende, men der er sket nogle ændringer. Før i tiden skulle man udkæmpe kampe mod de Pokémon, man ville fange, således at de blev svagere og blev lettere at fange. I modsætning til tidligere spil kan du nu også se en Pokémon, før du går i kamp, hvilken er en kærkommen tilføjelse til spillet, og noget der forhåbentlig går videre til de næste spil i serien. Derudover er fangsten af Pokémon blevet, som det er i Pokémon Go: En farvet ring omkring en Pokémon indikerer, hvor svært det er at fange dem, og rammer du indenfor ringen, får du en bonus. Du kaster en Pokéball ved at imitere et kast, hvis du spiller docked, eller ved at trykke på A, hvis du spiller håndholdt.

På kampfronten er næsten alt ved det gamle. Du sender din Pokémon i kamp mod en anden Pokémon, og så vælger du dit angreb fra en liste med fire forskellige angreb, og sådan bliver du ved, indtil din modstander ikke har noget HP tilbage. Undervejs kan du bruge Potions, der helbreder din Pokémon, hvis den har mistet for meget HP, eller forskellige andre genstande, der hjælper dig i kampen. Her kommer de forskellige Pokémon også på banen: Hver Pokémon har en type og nogle angreb af visse typer, som er stærkere mod andre Pokémon, f.eks. er elektriske angreb stærke over for vand, mens de slet ikke gør skade på jord-typer.

Der er dog nogle ting i kampene, der er fjernet, nemlig Abilities og Held Items, som de hardcore fans nok vil savne, som gør kampene meget simplere, fordi det nu blot handler om, hvor stærk din Pokémon er, og hvilken type den og dens angreb har. Du kan vurdere styrken af din Pokémon, når du kigger på den og vælger “Judge”, hvormed en overordnet vurdering af den bliver vist - her kan en Pokémon være OK, Good, Great og Amazing vurderet på dens stats.

Endnu en forbedring jeg gerne vil fremhæve er, at du nu ikke længere skal finde en computer for at vælge, hvilke Pokémon du vil have i dit party, som er de op til 6 Pokémon du vælger at tage med dig i kamp. Nu kan du blot åbne dine Items og vælge Pokémon Box. hvormed du hurtigt kan udskifte dit hold. I denne box kan du også vælge at overføre dine Pokémon til Professor Oak, hvorved du mister dem, men til gengæld får Candy for dem - Candy er noget, du giver dine Pokémon for at gøre dem stærkere, og der findes to kategorier af det: Candy til en specifik Pokémon, der styrker den specifikke Pokémon med +1 på alle stats, og Stat Candy, der forbedrer en specifik stat på en vilkårligt valgt Pokémon. Du kan også få dette Candy ved at lave en Catch Combo, hvor du konstant fanger den samme Pokémon.

Udover at få Candy for at fange Pokémon er der dog også den fordel, at du får Exp til hele dit hold, når du fanger dem - det betyder, at jo flere Pokémon du fanger, jo stærkere bliver dit hold, og det kan gå rigtigt hurtigt med at gøre dem stærke ved at kæde en masse fangster sammen. Desværre bliver det at fange Pokémon hurtigt en triviel handling, der baserer sig mere eller mindre på held. Det ville hjælpe, hvis du kunne gøre noget ekstra for at hjælpe processen, f.eks. som i gamle dage, hvor det forøgede dine chancer at få den ønskede Pokémon til at sove.

Pokémon Let’s Go, Pikachu! skal have ros for sin læringskurve, for selvom introduktionen til spillet ikke er særligt lang, er du hurtigt hjemme i universet. Er du så blandt de mange, der allerede har prøvet et Pokemon-spil, så bliver du nok også glad for at høre, at du ikke bombarderes med dialogbokse med trivialiteter om, hvordan Pokémon-kampe fungerer. Det er den korteste introduktion til et Pokémon-spil, jeg kan huske.

Det er første gang, at vi ser et rigtigt Pokémon-spil i HD, og det skuffer bestemt ikke. Selvom grafikken synes udetaljeret, så er der faktisk en del grafisk lir, og det hele ser rent og pænt ud. Du kan tydeligt se, hvad der sker på skærmen, og menuerne er overskuelige. En ting jeg dog ikke forstår er, hvorfor billeder af de enkelte Pokémon er sprites, dvs. pixelerede ikoner, når du kigger i din Pokémon Box eller helbreder dem i et PokéCenter. Det forstyrrer mine øjne og passer slet ikke ind i den anime-stil, der ellers er valgt til resten af spillet. På lydsiden er der dog ingen anker fra min side. Lydsiden er rigtig god med gammelkendte melodier og masser af stemning. Min umiddelbare fornemmelse af spillet er, at det kører flydende for det meste, men jeg oplever nogle enkelte hak i billedet, hvis jeg skifter retning og i bestemte situationer. Der er dog ingen dyk i framerate i kampe, og det er ikke noget, der påvirker spillet på nogen måde.

Pokémon-spil har aldrig været svære at gennemføre i første omgang, men Pokémon Let’s Go, Pikachu! / Eevee! er helt sikkert i den lettere ende af skalaen, selv for et Pokémon-spil. Der er enkelte trænere, som kan slå nogle af dine Pokémon ud, men generelt kan du ved at sætte Pikachu forrest i dit Party klare 80 % af de trænere, der udfordrer dig. De fleste modstandere har 1-3 Pokémon, som for det meste er af samme type eller er en dårlig Pokémon, f.eks. Ratata eller Magikarp. Gym Leaders giver dig imidlertid noget mere udfordring, men grundet Exp-mekanikken i spillet vil du formentlig være en del levels højere end dem, når du møder dem, hvilket dræber udfordringen ved dem en anelse.

Udfordring kommer der dog mere af, når du først har klaret Elite Four. Herefter får du muligheden for at udfordre såkaldt Master Trainers, der har specialiseret sig i én specifik Pokémon, som til gengæld er ret stærk og har nogle uventede angreb. Disse modstandere er desuden level 60-80, og for at klare dem skal du have den samme Pokémon, som de bruger. Der er én Master Trainer for hver Pokémon i spillet. Udover at kæmpe mod disse Master Trainers kan du også udfordre de otte Gym Leaders igen, og går du op mod Elite Four vil du også erfare, at disse er blevet stærkere. Til sidst er der naturligvis muligheden for at få fyldt dit PokéDex op, og måske gå på jagt efter Shiny Pokémon, altså anderledes udgaver af de normale Pokémon.

Op mod spillets lancering kom det frem, at Pokémon Let’s Go, Pikachu! / Eevee! Ikke understøtter Nintendo Switch Pro Controller, hvilket blev kritiseret meget af fans, og forklaringen på det er, at spillet bruger Motion Controls til at fange Pokémon, når du spiller i Docked Mode. Det er dog ikke helt så præcist og tilfredsstillende, som det burde være, og jeg havde foretrukket at kunne overføre muligheden for blot at trykke A, som man kan i håndholdt tilstand. Det er i min optik for svært at ramme en Pokémon præcist ved at lave en kastebevægelse, og hvis den ikke er midt i skærmen, kan du modsat håndholdt tilstand ikke følge den ud til siderne, så den bliver lettere at fange.

Har du en ven på besøg kan du også få hjælp til at komme videre i spillet ved at lade denne tage styring af en sekundær figur, der dog ikke kan noget i spillets verden, men som hjælper ved at styre en ekstra Pokémon i kamp, så kampene bliver to mod en. Der findes også to mod to-kampe i spillet, men dem er der desværre ikke mange af. Udover co-op har du også muligheden for at kæmpe mod andre online eller lokalt, online kræver dog abonnement. Det fungerer som det altid har gjort i Pokémon-spil, du vælger et hold og ser, om du kan slå din modstanders hold. Det sidste du kan gøre for at interagere med andre spillere er at bytte med dem. Du kan sætte en privat kanal op, så du bare bytter med en ven, eller du kan bytte med fremmede, begge dele kræver dog online abonnement.

Er du aktiv i Pokémon Go, kan du også nyde godt af din aktivitet der i Pokémon Let’s Go, Pikachu! / Eevee!. Her kan du nemlig, når du når til Fuchsia City, overføre dine Pokémon fra Go til Let’s Go, hvilket kan hjælpe lidt på at få fyldt dit Pokédex. Jeg synes dog ikke integrationen er så intuitiv, og der er ikke megen information om det i spillet før dit besøg i Fuchsia City. Det gælder dog naturligvis kun de første 151 Pokémon, som er tilgængelige i spillet. Det kan godt ærgre mig, at de nøjes med at bruge disse Pokémon, men jeg synes det er tydeligt, at Game Freak og Nintendo pønser på at udgive flere spil af samme type som Let’s Go med de senere generationer, og derfor kan jeg godt forstå denne beslutning.

Har du aldrig spillet et rigtigt Pokémon-spil før, så er Pokémon Let’s Go, Pikachu! / Eevee! et rigtigt godt sted at starte, for dette spil har alt, hvad der er essensen af Pokémon-spillene. Er du derimod en mere erfaren spiller, så vil du muligvis savne nogle af de nye tiltag, der er fjernet siden Pokémon Sun / Moon, der udkom for to år siden, og i stedet får du et lidt mere trivielt spil, der i højere grad beror på et nostalgisk gensyn med Kanto-regionen. Selv da er det dog ikke et ringe spil, det virker meget poleret til trods for enkelte fald i framerate og med en for striks restriktion på styringsmulighederne. Kanto har aldrig taget sig bedre ud, og det er skønt at se et Pokémon-spil på TV-skærmen, for slet ikke at nævne lydsiden, der er helt perfekt afstemt til spillet. Det er skønt at se Pokémon bevæge sig rundt i verdenen, inden man fanger dem, og det er en ting, jeg håber, Game Freak bærer videre til de næste spil. Spillet kan dog godt føles en tand for simpelt og let til tider, og du vil formentlig opleve, at nogle segmenter bliver spillet helt og aldeles på autopilot. Overordnet set får du dig et solidt spil med mange timers underholdning gemt i sig, uden du behøver at bevæge dig online for at udkæmpe kampe der og forlænge spillets levetid på den måde.

Spillet fylder 4,1 GB

3

4/5