Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Load spil fra extern hard...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Pokémon Sword (Switch)

Skrevet af JOEP - 01-12-2019 21:12

Det er i år 23 år siden, at verden for første gang så noget til Pokémon-serien, hvor Pokémon Red & Blue udkom til GameBoy i Japan. Siden da er der sket mange ting, der er kommet over 900 Pokémon, spillene er blevet vildere, større, pænere og langt mere avancerede, men grundformularen har hele tiden været den samme: Fang Pokémon, træn dem, kæmp med dem for at blive den bedste i verden. Siden Pokémon Stadium-spillene på Nintendo 64 har der dog fra fans været et ønske om et rigtigt Pokémon-eventyr på en TV-konsol, og det ønske er nu langt om længe blevet opfyldt med de to nye spil i serien, Pokémon Sword og Pokémon Shield, der netop er udkommet til Switch. Men har Game Freak kunnet bevare seriens kvaliteter på den store skærm, eller har transitionen været for hård ved dem?

Historien i Pokémon Sword er på sin vis meget klassisk. Når børn når en vis alder i denne verden får de lov til at få sig sin egen Pokémon, og du har nu nået den alder. Du bliver mødt af din ven Hob, som tilfældigvis er lillebror til den regerende mester, Champion Leon. Leon er netop vendt tilbage til byen for at give sin lillebror og dig en Pokémon hver. Du vælger mellem Grookey, Scorbunny og Sobble, og når du har valgt, tager Hob en af de to resterende. Du bliver nu introduceret for dine muligheder med din nye ven: kampe, at fange nye Pokémon og alt muligt andet - men heldigvis kan du som tilbagevendende spiller for første gang i seriens historie springe disse introduktioner over. Din opgave i spillet bliver nu defineret, og den ligner opgaverne i alle andre Pokémon-spil: Blev den bedste Pokémon træner i regionen! I denne omgang er der valgt en reference til fodboldens verden, hvor du skal kvalificere dig til semifinalerne i Champion’s Cup ved at klare otte forskellige boxe - Gyms - der hver har sit tema. Finalen bliver en kamp mod den regerende mester, Leon, som er ubesejret.



De otte Gyms baseres på forskellige Pokémon-typer, så du kan møde et Gym, der specialiserer sig i Grass, en med Water, en med Dark osv. Hvert Gym består så af en lille opgave, der skal løses - nogle gange logisk, nogle gange ikke - og nogle træner-kampe, inden du kan give lederen af Gym’et et forsøg. Klarer du denne Gym Leader, får du et badge, som udover at give dig adgang til det næste Gym i rækken også gør dig i stand til at fange og kommandere stærkere Pokémon.

Kampene i Pokémon-spillene er tur-baserede, hvor du sender din Pokémon ud på banen mod en anden Pokémon, og så vælger du ét af fire forskellige angreb, der gør mere eller mindre skade mod modstanderen afhængig af typen på angrebet. Det kan også påvirke modstanderen på andre måder, f.eks. gøre dens angrebsstyrke svagere eller gøre det sværere for modstanderen at ramme dig. Det er et simpelt system, som er let at lære, men som samtidig indeholder en dybde, der næsten ikke kan matches i andre spil, og det er da også grunden til, at der bliver konkurreret på højt niveau i spillene.

I de senere år er der tilføjet mange nye elementer i kampene i Pokémon. Der har været ting som Mega Evolutions, Z-Moves, rotationskampe og nu også Dynamaxing - hvor din Pokémon på bestemte steder kan blive kæmpe stor og stærk. Men kun i tre runder, og så kan du ikke bruge det igen i den kamp. Selvom det gør din Pokémon meget stærkere, vil den stadig kunne blive slået ud af almindelige, små Pokémon, hvis de har typefordele og stærke angreb, hvilket holder balancen i spillet intakt. Disse Dynamax-evner kræver ingen særlige genstande og bliver kun aktiveret på bestemte steder: hovedsageligt kun i Gym Leader-kampe samt Max Raid Battles, som er kampe mod vilde Pokémon i stor form - visse Pokémon kan kun findes her, og disse kampe giver også nogle genstande i spillet.



Disse Max Raid Battles kræver fire deltagere - det kan enten være fire computere (hvilket hurtigt bliver en frustrerende oplevelse i de sværere kampe) eller fire venner eller tilfældige fra internettet. Det fungerer fint, men det kan være svært at finde hinanden på denne måde.

Max Raid Battles kan tilgås via lysende sten i den helt store nyhed i Pokémon Sword og Shield: Wild Area. Dette er et stort område, der adskiller sig på flere måder fra de andre områder i spillet. Her kan du bevæge dig frit omkring, bevæge kameraet som du lyster, og støde ind i store, stærke Pokémon, du ikke kan fange, før du har det rigtige antal badges. Området er spændende, og i starten lurer der mange farer, men du har alle muligheder for at forsøge at nedlægge en stærk Pokémon, hvilket giver dig tonsvis af Exp, som gør dine Pokémon stærkere. Der er desuden masser af genstande, der ligger på jorden i området, samt trænere du kan kæmpe mod. Alt i alt er området desuden ret stort, og det vil med garanti være her, du vil bruge en del tid, hvis du forsøger at fange alle Pokémon i spillet.

Noget der altid omtales i forbindelse med nye Pokémon-spil er inklusionen af nye Pokémon, og i Pokémon Sword og Shield bliver der introduceret 81 nye Pokémon, hvoraf nogle af dem har flere former, samt nye udgaver af gamle kendinge, såsom Meowth og Mr. Mime. Generelt er niveauet for de nye Pokémon højt, og der er nogle ret interessante typer indimellem. Af de 81 er tre af dem legendariske, og to af disse kan fanges i hvert spil.



Overordnet set bryder Pokémon Sword og Shield ikke med grundformularen i Pokémon, og det er præcis så vanedannende og godt, som Pokémon-spil altid er. Du bliver bare grebet af at fange nye Pokémon og gøre dem stærke, så de kan klare alle de udfordringer, de bliver præsenteret for. Galar-regionen er desuden baseret på England med masser af referencer til engelske byer og kultur, og måden Elite Four er erstattet af en turnering i klassisk fodbold-stil er også rigtig interessant, om end jeg synes det havde været bedre, hvis hele Gym Challenge havde været gennemsyret af denne reference.

Med introduktionen af Wild Area er det desuden første gang, at Pokémon-spillene giver spilleren adgang til fri udforskning, og op til udgivelsen har denne del da også fyldt en del. Området ligner det, som spillere har ønsket sig i årevis, og det viser et spændende potentiale for fremtidens Pokémon-spil.

Desværre gælder denne udforskning kun i Wild Area, og det kan derfor godt føles lidt underligt at gå fra Wild Area med frit kamera til de fikserede og temmeligt lineære ruter, som forbinder byerne i Galar-regionen. På ruterne er der sjældent andre veje at gå, og du bliver tit præsenteret for en spændende baggrund, som ikke kan udforskes samt usynlige blokader, der ikke rigtigt giver mening - f.eks. kantsten.



Siden annonceringen af spillene i starten af året har forventningerne til det første HD Pokémon-eventyr været enorme, men efterhånden som tiden er gået, er det blevet klart, at opgaven har været større, end Game Freak - udvikleren bag - har kunnet klare, og det skinner desværre også igennem i det endelige produkt, især på det tekniske plan. Selvom spillet er en glad farvelade i sit grafiske udtryk, så er den også ekstremt simpel uden nogen dikkedarer, og analyser af spillet har da også vist, at spillet kun kan køre med en nogenlunde stabil framerate i oververdenen, når kameraet er fikseret. Når du ikke er i Wild Area, er du utroligt bundet af stierne, der er helt lineære ruter fra A til B. Mellem byerne kan du kæmpe mod trænere og fange nye Pokémon, men der er ikke noget at udforske. Byerne er små og indeholder kun nogle enkelte (ens) huse, et PokéCenter og et gym i grove træk.

I Wild Area lider Pokémon Sword og Shield af ekstrem pop-in, dvs. Pokémon dukker først op på skærmen, når du er indenfor en vis afstand - og her er afstanden ekstremt lille, nogle gange når du næsten ikke at undvige! Der er desuden problemer med at holde billedhastigheden stabil i området, specielt når der er vejr-effekter. Det er desuden svært at være imponeret, når der er spil som Legend of Zelda: Breath of the Wild og The Witcher III: Wild Hunt på Switch, der gør det her langt mere overbevisende.



Det er dog ikke kun det grafiske udtryk, der halter. Lydsiden er et kedeligt remix af gamle melodier tilsat en ordentlig omgang techno, og kun enkelte gange fandt jeg den egentlig behagelig at lytte til. Samtidig er det ekstremt tydeligt i mellemsekvenserne, at spillet mangler bare en lille smule stemmeskuespil. Det føles bare fladt, når kommentatoren i en finale bare er tekstbobler på skærmen, og åbningssekvensen i spillet er bare kedelig.

Historien i spillet er yderst tynd, selv sammenlignet med tidligere spil i serien. Du vil være den nye Champion - og det er det. Der er reelt set ingen twists, ingen skurke der skal nedkæmpes, dine rivaler er dine venner, og selv den mystiske Mr. Rose betyder ikke det store. Jeg synes, det er på tide, at Pokémon kommer ind i kampen og byder på en ordentlig og interessant historie med lidt dybde. Det gør det heller ikke bedre, at spillet er usandsynligt let at klare - du kan faktisk næsten klare det med tre stærke Pokémon, fordi de fleste modstandere blot holder sig til én type Pokémon. Spillet er gjort lettere med Exp Share, hvor alle dine Pokémon får erfaring, uanset om de har været i kamp eller ej, men selvom jeg var skeptisk overfor dette, var det alligevel rart ikke at skulle bruge tid på at træne de forskellige Pokémon individuelt. Den forreste Pokémon får dog mere Exp pr. kamp, så du har stadig mulighed for at give en Pokémon mere opmærksomhed.



I petitesse-afdelingen, som alligevel har irriteret mig, er brugen af TM - siden Black og White har det været muligt at genbruge en TM til at give forskellige Pokémon gode angreb, men i Sword og Shield er de bedre angreb blevet til TR’er i stedet - og kan kun bruges én gang. Disse fås gennem Max Raid-kampe, men det er et lotteri, om du får angrebet. Det er et skridt i den forkerte retning. Derudover mangler Wild Area et kort, der er let at bruge, og så synes jeg ikke, at pixelerede ikoner passer særligt godt ind i spillets æstetik.

Spillet har fået megen omtale op mod lanceringen, fordi ca. 60 % af de eksisterende Pokémon ikke kan fås i spillet, hverken ved at bytte eller ved at overføre dem fra tidligere spil via Pokémon Bank. Det er egentlig en detalje, jeg havde tænkt mig at ignorere i min anmeldelse her, fordi jeg naivt troede, at de var skåret fra i bytte for noget andet. Det er bare ikke mit indtryk, fordi samtidig med, at spillet mangler rigtig mange Pokémon, mangler det også bare alt muligt andet, og jeg vil gå så langt som at sige, at dette er det mest skrabede Pokémon-spil siden Red og Blue udkom i 1996, og det er bare ærgerligt, at den første TV-konsoludgave af serien skal efterlade sådan et indtryk.

Noget som spillet dog gør rigtigt er alle de løft, interfacet og interaktionen med dine Pokémon har fået. Spillet er blevet strømlinet enormt meget, og det har aldrig været lettere at IV- og EV-træne dine Pokémon. Når historien i spillet er klaret - noget der vil tage 25-30 timer for de fleste - har du mulighed for at prøve dine evner af i Battle Tower, der byder på masser af kampe. Derudover kan du gå online for at kæmpe i turneringer og mod venner eller fjender.

Konklusion:
Pokémon Sword og Shield er det første HD-Pokémon-spil i serien, og det er tydeligt, at formatet har krævet mere end forventet af udviklingen. Mens grundformularen i spillet er intakt og stadig rigtig sjov, så er det tydeligt, hvor meget der bare mangler i spillet, og det ender med at føles som en tom oplevelse. Spillet er farverigt, men også meget simpelt i sit grafiske udtryk, og selvom lydsiden har sine opture, er der lidt for langt mellem dem. Wild Area, som er spillets helt store nyhed, er et spændende område, som dog er teknisk plaget og hurtigt bliver kedeligt at bevæge sig rundt i, og det bedste der er at sige om det er, at det forhåbentlig er prototypen for det næste store spil i serien. I sin helhed er Pokémon Sword og Shield ikke et dårligt spil, og de 30 timer i selskab med det har da også været fornøjelige, men det er bare ikke det Pokémon-spil, det burde have været.

Spillet fylder 9,7 GB.

2
1ups givet

3/5


Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - NikoZ

Level: 3 (Koopa-Troopa)

01-12-2019 22:46

Jeg synes spillet fanger utrolig godt og kan godt lide friheden i dette spil hvor jeg synes de andre spil er for bundet til historien. Her har du andet at lave og det fylder meget og synes ikke routes er dårligere end de tidligere spil. Kunne dog godt have brugt mere wild area og flere pokemon så jeg ville nok give det 4 og 4,5 hvis det ikke havde været så let
1
1ups givet

#2 - ThePatrickBay

Level: 33 (Hammer Bro)

02-12-2019 07:30

Skal vi lige blive enige om, at Sword/Shield med sit 400 Pokémon store Galar dex er den region med flest tilgængelige Pokémoner? Man kan altid diskutere den manglende mulighed for at overføre fra gamle generationer, men det er et faktum, at Sword/Shield i sig selv har et større udvalg af Pokémoner naturligt tilgængeligt end noget andet Pokémon-spil nogensinde.

Jeg har nogle flere kommentarer, men ikke mere tid her til morgen, så jeg vender tilbage til tasterne i aften Smiley
4
1ups givet

#3 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

02-12-2019 22:15

Er der ikke gået noget galt med billederne i denne anmeldelse?
0
1ups givet

#4 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

04-12-2019 10:32

^De var beskåret underligt, jo. Har gen-uploadet dem.

@NikoZ: Jeg er nysgerrig på, hvad du mener med frihed. Jeg føler ikke, at spillet er mere eller mindre frit end tidligere spil, om end jeg mener, at der ganske enkelt er mindre at lave i spillet.

@Patrick: Jeg har ikke trukket ned på, at der er færre Pokémon i spillet. Jeg kommenterer blot, at det var mit indtryk, at Game Freak gav udtryk for, at de ikke havde tid til at implementere de gamle Pokémon i spillet, fordi de havde travlt med at lave de andre ting i spillet. Det føler jeg ikke er tilfældet, da det i min optik er et meget tomt spil, og derfor føler jeg, at de har løjet for os spillere. Når de så også siger, at det aldrig bliver muligt at overføre de gamle Pokémon begynder jeg at undre mig rigtig meget. Hvorfor dog ikke inkludere dem løbende? De skal jo nok alligevel bruge modellerne til senere spil... Hvad er der dog gået galt i udviklingen af dette spil?
Men det er (formentlig) rigtigt nok, at man aldrig har kunnet fange så mange Pokémon i ét spil - det manglede da også bare.

Glæder mig til at høre dine andre punkter. Smiley
0
1ups givet

#5 - Natascha*Nat*

Level: 2 (Keese)

04-12-2019 23:01

Jeg har ikke spillet spillet, men er generelt utilfreds med, at det åbenbart (efter hvad jeg har hørt) ikke spiller sammen med Pokémon Go...
0
1ups givet

#6 - Marddos91

Level: 15 (Geega)

05-12-2019 08:55

Min egen personlige oplevelse med spillet har været god, selvom mit førstehåndsindtryk var meget negativt. Jeg har nydt spillet fra start til slut og er for første gang nogensinde i et Pokémon-spil tæt på at have færdiggjort Pokédex'et.

Jeg er fan af Wild Area, der efter min mening er en fed tilføjelse, og jeg har virkelig fået brugt mange timer i området både med at fange Pokémon, men også at kæmpe Max Raid kampe. Det er vildt fedt at se en Flygon i det fri samt at se en Gyarados svømme rundt - sådan noget jeg altid har ønsket i et Pokémon spil.

Jeg er 100% enig i betragtningerne angående historien og så synes jeg, at det er ærgerligt, hvor lineært spillet egentlig er. Det har tidligere spil i serien vel også været, men jeg synes bare, det har været ekstremt i Sword/Shield. Du har hele tiden vist, hvad næste skridt skulle være og er blevet ført derhen med konstante påmindelser hver gang, du åbner kortet. Det er fint nok ikke at skulle rende rundt i blinde i evigheder, men jeg synes man får lidt for stor en hjælpende hånd.

Det er helt sikkert ikke det Pokémon spil, jeg havde håbet på at se på Switch, men alligevel står jeg tilbage med en spiloplevelse på 70+ timer, som formentlig fortsætter nogle timer endnu før jeg lægger det på hylden.
0
1ups givet

Pokémon Shield

Pokémon Shield
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
15-11-2019

Kan købes hos:
Proshop - 407.00 kr
Coolshop - 439.00 kr

Pokémon Sword

Pokémon Sword
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
15-11-2019

Kan købes hos:
Proshop - 407.00 kr
Coolshop - 439.00 kr

Pokémon Sword & Shield

Pokémon Sword & Shield
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
15-11-2019

Kan købes hos:
Proshop - 904.00 kr
Coolshop - 999.00 kr