Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Ittle Dew 2+ (Switch eShop)

Skrevet af KJ85 - 11-08-2018 21:05

I sommeren 2013 lancerede svenske Ludosity et The Legend of Zelda-inspireret action-eventyr kaldet Ittle Dew på PC, og det landede sidst i 2014 såmænd også på Wii U. Her høstede det ganske fine anmeldelser, og to år senere tog den titulære protagonist og hendes følgesvend så på nye eventyr. Endnu engang skulle der gå nogen tid, før spillet blev udgivet på en Nintendo-konsol, men det skete altså sidst i november, hvor en udvidet udgave af det med Nicalis som udgiver fandt vej til Nintendo Switch under navnet, Ittle Dew 2+. Hvad der tilbydes i dette eventyr, det skal I her få at vide.

Ittle Dew 2+ er et action-eventyr i 2,5D, og eventyret i spillet indledes med en lille mellemsekvens, hvor vi ser Ittle og hendes tro følgesvend; den flyvende ræv, Tippsie, ombord på en tømmerflåde, der pludselig støder på grund og går i stykker, så de to eventyrere strander på en ø. Her møder de en sur gammel mand, der vil have dem til at forlade øen, men Tippsie stjæler et magisk kort fra manden, og herpå står det, at de kan skaffe dele til en ny tømmerflåde ved at klare strabadserne i otte dungeons, som kortet tilmed vil markere i den anbefalede rækkefølge. Lige hvad de havde brug for, så selvfølgelig skal øen udforskes!


Det giver ingen mening, men Ittle og Tippsie er tilsyneladende kæntret i en sø.

Med kortet i lommen starter du eventyret med intet andet end en pind til at forsvare dig med, og den er der tilsyneladende brug for, da mere og mindre aggressive skabninger opholder sig overalt på øen. Trykker du på L, så kan Tippsie give dig hints til, hvad du skal foretage dig, men fra starten er det altså, som ræven siger, op til dig, hvorvidt du vil tage direkte til spillets første dungeon eller begive dig i kast med at undersøge øen. Gør du sidstnævnte, så vil du formentlig opdage en lille by i nærheden, og her kan du blandt andet lære lidt om betydningen af forskellige objekter, som fjenderne i spillet kan efterlade, når de besejres – der er nemlig forskellige statuseffekter, der kan påvirke Ittle positivt eller negativt.

Det forholder sig sådan, at øen er opdelt i otte større områder, der hver især har en dungeon, og det er altså muligt at gennemspille de syv første af dem i vilkårlig rækkefølge. Er du førstegangsspiller, så kan det formentlig anbefales at gennemspille de forskellige dungeons i den anbefalede rækkefølge, og kortet afslører dem da også kun i den orden, så du skal selv ud og finde en anden, hvis du ikke vil det, og det bliver selvfølgelig en sværere udfordring at komme igennem nogle af de senere dungeons uden først at have fået fat på nogle flere hjerter – du starter spillet med fem – og bedre våben.


Skilte viser vej til de første dungeons i spillet.

I hver af spillets dungeons kan du foruden tømmerflådedelen, som du får for at besejre en boss, finde nogle farveblyanter, så du lige kan male dig et kvart hjerte ekstra, men du vil også i en kiste finde en genstand, der kan hjælpe dig på din vej gennem spillet. Dette kan være nye våben eller opgraderinger dertil, men det kan også være ting, der passivt forbedrer Ittles evner. Hvad angår både farveblyanter og hjælpende genstande, så kan de dog også findes i skjulte huler rundt omkring på øen, så det kan godt betale sig at gå på opdagelse og læse de hints, som skilte om mærkelige figurer på øen deler med dig.

Når du er blevet godt udrustet, så vil du have hele fire våben at benytte på hver sin ABXY-knap, og disse inkluderer foruden pinden (eller en af dens opgraderinger) en magisk stav, dynamit og en is-ring. Hver især har de sine styrker, så med staven kan fjender bekæmpes på afstand, mens de andre våben er mere nærkampsorienterede, og ringen kan tilmed benyttes til at skabe et skjold af is. Det er dog ikke kun i kamp, at hvert våben har en funktion, for de skal også alle bruges til at løse et hav af puzzles i dungeons og hemmelige huler rundt omkring på øen.


Døren foroven låses op, når alle tre kontakter presset ned på samme tid.

Generelt er spillets puzzles centreret omkring elementer, som vi kender ganske godt fra The Legend of Zelda-spillene – nemlig kontakter og krystaller, der skal aktiveres på den ene eller anden måde – og man kan se frem til at løse blok-puzzles i massevis, hvis man vil finde alle øens hemmeligheder. I den sammenhæng er våbnene som sagt en essentiel del af opgaveløsningen, så med sin stav kan man eksempelvis skubbe blokke med projektilerne, og med ringen kan man skabe en enkelt blok af is at skubbe rundt med. Brugen af de forskellige objekter kan dog også kombineres så nye muligheder opstår, og når du eksempelvis lægger en dynamit og bruger ringen derpå, så fryser den kortvarigt og detonerer dermed med forsinkelse.

I takt med udforskningen af øen bliver kortet naturligvis udfyldt, og derpå kan du se alle huler, som du har været i. Har du fundet alle objekter i dem, så markeres de med et flueben, men du vil af og til også finde fort, som leder dig på sporet af nye huler, og disse markeres på kortet med et kryds, så du ved, hvor du skal lede. Mange huler kan findes blot ved at slå hul i en væg med din pind, men nogle kræver også, at du udfører en bestemt handling, og her er det som sagt, at du skal være opmærksom på den info, som du gives af personer og skilte.


Huler og huse, som du har set, markeres som døråbninger på kortet.

De fleste af spillets huler gemmer på et eller andet i en kiste, men der er også transport-huler, som blot fører dig til et andet område på øen, og det kan godt være lidt i et puslespil i sig selv at finde rundt. Heldigvis vil du på din vej dog støde på portaler, som kan transportere dig tilbage til en have i byen, og herfra kan du så let tage ud til portaler i andre områder, hvis du har fundet dem. Således skal du altså ikke være bange for at skulle tage den lange tur over øen til fods konstant, og skulle du komme til at miste alle dine hjerter undervejs, så starter du blot ud igen ved det seneste checkpoint eller ved indgangen i en dungeon, hvis du befinder dig i sådan en. Checkpoints i spillet giver i øvrigt Ittle fuldt liv, og de findes som regel ved siden af en portal.

Når de syv første tømmerflådestykker er fundet, så kan du naturligvis tage hul på den ottende og sidste dungeon, og den opnåede jeg selv at klare efter 9,5 timer. Eventyret stopper dog ikke nødvendigvis her, for spillet har mange skjulte hemmeligheder, og gennem indsamlingen af skår/splinter fra hemmelige huler kan man således åbne op for fire ekstra dungeons at fornøje sig med. Dette er dog kun den mest åbenlyse hemmelighed, og spillet har et helt edderkoppenet af kryptiske hints, der kan føre til endnu en dungeon med en udfordrende boss, men det kræver et par ekstra gennemspilninger at nå dertil, hvis man helt selv vil finde den uden hjælp fra guides på nettet, og det involverer ligefrem dekodning af det rene volapyk.


Du skal lige have fat på syv tømmerflådestykker, før den sidste dungeon kan åbnes.

Alt indhold beskrevet indtil nu, det har man også kunnet finde på PC, men den eksklusive plus-version på Switch har naturligvis noget ekstra indhold, og det kommer i form af en drømmeverden, der tilgås fra en sovepose i byen. Her vil man finde hele fem ekstra dungeons – fire af dem skal gennemføres med intet andet end din pind og et enkelt våben mere, mens den sidste giver dig adgang til dem alle – og her bliver du i særdeleshed udfordret på din snilde. Du får brug for alt, hvad du har lært, og mere til for at løse de komplekse puzzles, og det kan godt tage lang tid at klare enkelte rum. Du belønnes dog for at gøre det, så rundt omkring i disse dungeons kan du finde sjove samlerkort (40 stk.) med figurer fra spillet, og du kan til enhver tid tage et kig på dem fra dit inventory eller spillets menu.

Med alt det ekstra indhold, så ender eventyret ud med at være noget længere end som så, og efter at have undersøgt samtlige hemmelige huler, fundet alle kostumer til Ittle og været igennem de ekstra dungeons på øen og i drømmeverden, så har min spilletid altså sneget sig op over 22 timer. Halvanden af dem (eller mere til) er ganske vist gået med at klare en af de ekstra udfordrende bosser i de ekstra dungeons, og jeg har stadig til gode at besejre den boss, der vil åbne op for den alternative slutning. Det skal nok lykkes på et tidspunkt, men det kommer til at kræve en indsats og måske et par timer ekstra.


Puzzles er noget mere udfordrende i drømmeverdenen.

Det gode:
Kaster man blot et hurtigt blik på Ittle Dew 2+, så kunne man måske henledes til at tro, at der var tale om en billig og doven klon af et The Legend of Zelda-spil, men selv om det er tydeligt, hvor inspirationen er hentet, så er det langt fra tilfældet. Dertil er spillet simpelthen for gennemført, og det formår at skabe et navn for sig selv på en masse gode kvaliteter. Først og fremmest er tegneseriestilen, der bruges, super charmerende, men også spillets soundtrack med masser af gode melodier er værd at fremhæve, for der er virkelig nogle fængende numre iblandt, og det er med til at sætte en rigtig god stemning.

Modsat mange af de nyere Zelda-spil i 2D, så føler man som spiller her en stor frihed til at udforske, som man lyster det, og det kommer naturligvis til udtryk i det faktum, at man kan takle spillets syv første dungeons i vilkårlig rækkefølge. Selv valgte jeg ganske vidst den anbefalede rute på min personlige gennemspilning, men det fortjener altså stor ros, at man har den mulighed, og det viser, at udviklerne forstår værdierne i det spil, der startede Nintendos successerie. Ikke alene gør det spilleren mindre bundet, men det giver også grund til at genspille eventyret, og nogle vil finde stor glæde i at arbejde sig frem til den hurtigste vej til gennemførsel af historien.


Den grafiske stil er charmerende og Tippsie deler af og til humoristiske hints ud.

Opbygningen af øen med otte distinktivt forskellige områder er ligeledes virkelig gennemført, og med et fint udvalg af forskellige fjender i hvert af dem, så føler man ikke blot, at omgivelserne skifter – nej, det er tydeligt, hvilke fjender der er stærke, og dem skal man nok holde sig på afstand fra til at starte med. Ganske logisk bliver det sværere, jo længere væk man kommer fra spillets startpunkt, og det er godt spildesign, da det er tydeligt for spilleren, hvor det er fornuftigt at opholde sig på et givent tidspunkt, men samtidig forhindrer det ikke vovehalsene i at bevæge sig ind i lidt for farligt territorie.

Netop det at gå på opdagelse i den tilpas store verden er et af de punkter, som jeg føler, at spillet udmærker sig på, for man bliver nærmest altid belønnet med et eller andet i de mange huler rundt omkring. Selv kort til en ny hule føles som en belønning, for så kommer man da i det mindste på sporet af endnu en hule, og hvem ved, om man finder noget spændende der. Med huler, der gemmer portaler til steder med flere udfordringer og en hjælpende genstand for enden, så er det helt sikkert værd at bruge tid på at undersøge så meget som muligt, og jeg synes, at det er en fornøjelse.


Omgivelserne i spillet kan se ganske godt ud, og melodierne er gode.

Fordelingen mellem action og puzzle-løsning er også god i spillet, så i spillets dungeons og huler vil man både finde udfordringer, som kræver, at fjender besejres, og udfordringer, der sætter se små grå på prøve. Der vil ofte være en opgave forbundet med blot at åbne en dør i en dungeon, og variationen er god, så det er ikke bare konstant mere af det samme. Kan man ikke lige finde ud af at løse et puzzle i et rum, så er det samtidig værd at fremhæve, at det måske ikke er nødvendigt, for mange gange findes der alternative ruter til bossen deri, og i hulerne på øen kan man finde låsedirke, som kan bruges som alternativ til de ellers påkrævede nøgler. Det er en fin lille detalje, som gør vejen gennem spillet endnu mere fri, men der er selvfølgelig et begrænset antal låsedirke at finde.

Action-delen af spillet er helt okay, men puzzle-delen er måske nok den største, og her er spillet heldigvis også ret interessant. Efter at have spillet et stort antal Legend of Zelda-titler, så tror man, at man ved det hele om blok-puzzles, men det er en fejl, for her har udviklerne formået at skabe umådelig stor variation i dem. Måden, hvorpå egenskaberne fra de forskellige våben kan kombineres, giver anledning til nogle ret interessante og meget varierede puzzle, og hvem skulle have troet, at det var muligt at flytte en blok væk fra en væg og tilbage ud på gulvet? Her er det en mulighed med projektiler fra staven, og det er blot en af de mange nytænkninger til de klassiske opgaver.


Det er sjovt at samle kort i drømmeverdenen.

Slutteligt, så fortjener det selvfølgelig stor ros, at der er noget at give sig til efter gennemførsel af historien, og når det ekstra indhold tilmed kan mere end fordoble din spilletid, så er det vist mere end godkendt. Det er en sand fornøjelse at blive udfordret på sine evner i de mange ekstra dungeons, og det eksklusive indhold i form af drømmeverdenen byder på noget af den bedste udnyttelse af værktøjer, som jeg længe har set. At man samtidig bliver belønnet for indsatsen med humoristiske samlerkort, det gør kun oplevelsen endnu bedre, og selv om man af og til kommer til at sidde fast, så er det det hele værd at klø på.

Det dårlige:
De fleste ting i spillet er ret gode, men spillets bosskampe i de første syv dungeons føles nu en smule trivielle. Dette skyldes ikke mindst, at flere af bosserne genbruges i forskellige afskygninger, som minder meget om hinanden, og oftest skal man ikke være særlig strategisk i kampene. Bosserne har naturligvis et angrebsmønster, så det kan lade sig gøre at undgå at tage skade, men det kan alligevel ofte betale sig bare at komme tæt på og hamre løs på dem uden at tænke sig om, og det er måske lidt for let. Det gøres der til gengæld op for i stor stil i de ekstra dungeons, så der er heldigvis også udfordrende kampe.


Det er god humor, at udviklerne også behandler den manglende variation i bosskampene.

En anden ting, som sprænger i øjnene, er prisen, for Ittle Dew 2+ koster altså 150 kr. mere end dets forgænger og faktisk ligeså meget som de to første spil tilsammen på Steam, og hvorvidt det er retfærdigt, det er svært at sige. Har man kun tænkt sig at spille hovedspillet med dets otte dungeons, så er prisen helt sikkert for høj, men giver man sig i kast med alt det ekstra indhold, så kan den med garanti forsvares. Sværhedsgraden i det ekstra indhold er dog samtidig også markant højere, så det kan forhindre de mindre vedholdende spillere i at opnå den fulde værdi af spillet.

Konklusion:
Har du spillet Breath of the Wild til døde på din konsol, og savner du nu en mere klassisk Zelda-oplevelse, så er der mange gode grunde til at kigge nærmere på Ittle Dew 2+, som formentlig er det bedste spil i netop den kategori på Switch i øjeblikket. Med en fantastisk frihed indbyder spillet dig således til at gå på opdagelse på en ø med et hav af huler og adskillige dungeons, som du kan klare i vilkårlig rækkefølge. Med hemmeligheder overalt på øen, så er det særligt interessant at udforske de distinktivt forskellige områder på øen, og når du først får fat på alle våben og finder ud af, hvordan de kan bruges til både kamp og puzzle-løsning, så bliver det rigtig sjovt. Med et hav af blok-puzzles kunne man frygte, at det ville blive trivielt, men opfindsomme kombinationsmuligheder har skabt grobund for stor variation, og kreativiteten kommer i sandhed til udtryk i det ekstra indhold, som er særdeles udfordrende. Jo, eventyret med Ittle og hendes kompagnon er virkelig underholdende og kan sagtens anbefales, men de første bosskampe kunne måske godt have været bedre, og hvorvidt spillet er 225 kr. værd, det kommer an på, hvor grundig du er som spiller, og om du kan lide at genspille eventyr for at se, hvor hurtigt du kan klare dem.

Spillet fylder 2,9 GB.

1
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Hjernegymnastik

Fremragende lyd

Kommentarer:

#1 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

12-08-2018 16:11

KJ85 is finally back! Gode anmeldelser Smiley
1
1ups givet

Ittle Dew 2+

Platform:
Switch Download Software