Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Jumping Joe & Friends (Switch eShop)

Skrevet af KJ85 - 14-08-2019 11:59

Smartphone-spil er sjældent særligt avancerede, og det kan man da heller ikke sige om Jumping Joe fra Vixa Games, der i maj 2017 blev udgivet til iOS- og Android-enheder. Der var nemlig tale om en vertikal platformer, hvor alt man skulle var at komme så langt som muligt opad, ved at hoppe til platforme på den ene eller anden side over Joe, mens man undgik forskellige farer. Ikke desto mindre, så valgte de i samarbejde med QubicGames at bringe spillet til Switch året efter i en version, hvor Joe havde fået selskab, men kan Jumping Joe & Friends så noget, som det gratis mobilspil ikke kunne? Det har jeg prøvet at se nærmere på.

Jumping Joe & Friends er som sagt en vertikal platformer af den simple slags, og til at starte med har du i spillet blot mulighed for at spille Arcade Mode med figuren Joe, der er en blå firkant. Joe har den egenskab, at han starter spillet med hat på, så han kan tåle at tage skade en enkelt gang uden at dø, og det er praktisk, når vejen mod himlen er fyldt med farer. Du styrer Joe ved at benytte skulderknapperne i henholdsvis højre og venstre side eller alternativt på A og B, de tilsvarende knapper på venstre Joy-Con eller D-Pad’et på Switch Pro Controller, og uanset hvad du vælger, så får det figuren til at hoppe opad til den ene eller den anden side.


Kun Arcade Mode og Multiplayer kan tilgås fra start.

Målet i Arcade Mode er at komme så langt som muligt opad, for der gives point for hvert platformsniveau på vejen, og som sagt har man flere ting at holde øje med på sin færd. Mange platforme har således pigge på sig, mens der er flagermus, som cirkler omkring nogle steder, og jo højere man kommer, desto flere farer introduceres der, indtil det hele til sidst bare intensiveres. Foruden pigge og flagermus, så er der savklinger, der kører fra side til side på nogle niveauer, der er kanoner, som sender projektiler afsted, drager, der gør det samme som savklingerne, og slutteligt er der vægge, som periodisk farer sammen på midten for at knuse alt og efterfølgende trække sig tilbage. Og nå ja, så er der konstant en trussel fra den stigende lava fra neden, hvis du ikke har fart nok på, og man dør ligeledes ved at hoppe til et sted uden platform.

For at det ikke bare skal handle om at overleve og nå så langt som muligt, så er der diamanter fordelt ud på platformene, og indsamling af disse er vejen til at åbne op for spillets syv øvrige figurer, som kan anvendes i denne del af spillet. Da de hver især koster 1000 til 5000 diamanter, så kan det måske synes at være en uoverskuelig opgave, men heldigvis stiger værdien på diamanterne, efterhånden som du kommer opad, og finder du en pose på din vej, så er der garanti for diamanter på de næste mange platforme. På de nederste niveauer er de bare en diamant værd, mens de højere oppe kan give fire diamanter hver, og efter nogle spil, så skulle du altså have råd til din første nye figur.


Der er både farer og goder at indsamle på vej mod toppen.

Foruden diamanter, så har nogle platforme også en gassky på sig, og hopper du op til den, hvilket du af og til er nødsaget til, så begrænser spillet dit udsyn ved midlertidigt at zoome så meget ind, at du ikke kan se meget mere end de næste platforme på vejen. Der er dog også mere positive ting at samle op, for kasser kan indeholde hatte, som altså fungerer som beskyttelse, bomber, der sprænger alle farer i nærheden, raketter, som sender figuren mange niveauer opad, såvel som magneter, der tiltrækker alle diamanter til figuren i noget tid. Dertil kommer så, at det er muligt at finde bonusmønter, der udløses efter endt spil, og via dem kan man få ekstra diamanter, startfordele til sit næste spil og sågar mulighed for at fortsætte sit spil fra niveauet, hvor man ellers døde.

De otte spilbare figurer har alle forskellige egenskaber, der kommer spilleren til gode på den ene eller den anden vis. En starter foruden hat spillet med en raket, mens en anden kommer med magnet og permanent fordobling af værdien på diamanter, og der er såmænd også en figur, der gør alle farer langsommere. Dertil kommer figurer med egenskaber, der udløses ved at hoppe derudaf på livet løs, og i et tilfælde betyder det, at bomber udløses, hver gang et meter til venstre fyldes, mens det for en anden figur kommer til udslag ved ikke at kunne tage skade fra pigge og fjender i et stykke tid. Spillets sidste to figurer er specielle på hver sin måde. Katten modtager brød som beskyttelse ved at dræbe flagermus, men til gengæld indsnævres udsynet, hvis man ikke tager livet af nogle i et stykke tid, og tyroleren kan ved at indsamle diamanter hurtigt nok aktivere sig en power-up med et tryk på X. Alle figurer kan også opgraderes en enkelt gang, så de får endnu bedre egenskaber.


At kunne aktivere specifikke power-ups gennem indsamling af diamanter er en klar fordel.

Spillet indeholder også to spilvarianter at åbne op for ved henholdsvis at nå niveau 300 indenfor et minut og komme forbi niveau 600 – kan du ikke det, så er det dog muligt at købe dem med diamanter – og disse hedder Race Mode og Hero Mode. Race Mode fjerner alle forhindringer for i stedet at udfordre dig på hastighed, og helt specifikt gemmer spillet dine bedste tider til hvert 50. niveau op til 250. Dem kan du så forsøge at slå, mens spillet undervejs giver beskeder om, hvor langt du er fra rekorden. Hero Mode derimod er en sværere udgave af Arcade Mode, hvor alle farer er inkluderet fra start, men til gengæld tæller diamanter indsamlet i denne spiltilstand også 5 gange så meget i starten, og med den rette figur altså som 10 diamanter hver.

Udover single player-indholdet i de tre spilvarianter, så er det muligt at spille lokal multiplayer med 2-4 spillere, så du kan også dyste mod vennerne i at være den bedste til at komme op i højderne uden indflydelse fra figuregenskaber og power-ups af nogen art. Før et spil starter, så vælger man blot, hvor mange runder der skal vindes for at få sejren (3, 5, 10 eller 25), hvor lang tid der er til rådighed i hver runde (5, 15, 30 eller 60 sekunder), hvor mange ekstra liv hver spiller har i en runde (0, 1, 2 eller 3) og hvor udfordrende det skal være på en skala fra let til svært. For at vinde en runde skal man så enten nå højest eller være den sidste spiller tilbage, og diamanter indsamlet undervejs går bare til den pulje, der kan benyttes til køb af figurer og deres opgraderinger som tidligere beskrevet.


Multiplayer er en fin tilføjelse, og du har hele 52 figurer at vælge mellem i denne del.

Det gode:
Spil behøver ikke altid at være så avancerede, og mange af kvaliteterne i Jumping Joe & Friends er da også forbundet med dets enkelthed. Det er et af den slags spil, som er uhyrligt let at gå til, da man oftest kun skal koncentrere sig om at trykke på to knapper, og med sin highscore-natur, så er det samtidig ret vanedannende. Jeg oplevede i hvert fald flere gange, at jeg blev nødt til lige at tage et forsøg mere, og det er bestemt kun positivt, når spil fremkalder den følelse, da det betyder, at man er godt underholdt.

Efter kortvarigt at have prøvet mobilversionen af spillet kan jeg konstatere, at den benytter sig af mikrotransaktioner, mens man skal købe sig til de forskellige power-ups med diamanter, og det er naturligvis rart, at konsolversionen er anderledes på de punkter. Det er lidt sjovere, når man ikke skal bruge en masse tid på at indsamle diamanter bare for at få muligheden for at samle power-ups op i banen, og dermed får man på Switch den komplette oplevelse fra start.


De mange farer gør spillet sjovt.

Præsentationsmæssigt er spillet ikke noget særligt, og hverken grafisk eller lydmæssigt har det ændret sig siden mobiludgaven. Der benyttes en stationær baggrund, som skifter farve, efterhånden som man kommer opad, og så er det til gengæld forgrunden med platformene, der bevæger sig, hvilket gør det let for øjnene. Farveskemaet er ofte lyst og farverigt, så man bliver i godt humør, og musikken består af en enkelt lalleglad melodi, der looper i det uendelige – heldigvis kan man slå den fra, hvis man bliver træt af den, men overordnet set er det da godkendt til et simpelt spil som dette.

Spillet holder styr på dine tre bedste præstationer med hver af de otte figurer, ligesom det samler de tre højeste scorer på tværs af figurerne på en liste, der vises, når du dør, og det er nu helt fint. På den måde kan man hurtigt få fornemmelsen af, om der er figurer man er bedre med end andre, selvom meget selvfølgelig også kommer an på held, da kasser med power-ups såvel som alt muligt andet er tilfældigt for hvert spil. Bare det, at der er figurer med forskellige egenskaber er fint, men det er også helt fornuftigt, at man har barberet denne del væk fra multiplayer, så det er ens for alle, som det bør være.


Pyha, Hero Mode kan lige åbnes op med denne score.

Det dårlige:
Faren med simple spil som Jumping Joe & Friends er, at de hurtigt bliver kedelige, og det må jeg måske også sande er tilfældet her. Efter næsten at have åbnet alt på fire timer, så er trætheden begyndt at sætte ind – særligt i forhold til musikken – og jeg kommer nok ikke til at spille det igen lige med det samme. Jeg vil dog ikke udelukke at finde det frem og teste muliplayer-delen ordentligt af på et tidspunkt, og det er da også et fint spil at finde frem, hvis man lige har nogle få minutter til rådighed. Årsagen til, at det bliver kedeligt er naturligvis, at det bliver meget ensformigt, selv med flere game modes at vælge mellem, og når man først har sat en høj score, så kan det være svært at gentage succesen.

Skulle spillet have været ekstra holdbart, så skulle det nok have haft online leaderboards tilknyttet, for uden dem er der mindre grund til at forbedre sig. Man mangler simpelthen bare konkurrenceelementet til at motivere til mere, og det er faktisk en skam, når både Arcade Mode og Hero Mode er ganske underholdende i korte og længere sessioner. Race Mode derimod kunne jeg godt have været foruden, for det er simpelthen bare kedeligt at hoppe rundt i en bane uden de sædvanlige farer.


Figurer med særlige egenskaber ændrer ikke på spillets holdbarhed.

Konklusion:
Jumping Joe & Friends er et godt eksempel på, at spil ikke behøver at være avancerede for at underholde, for denne vertikale platformer formår at gøre det sjovt bare at trykke på to knapper, indtil ens figur mister livet, og det er særdeles vanedannende. At have spillet på konsol giver mulighed for rigtig at sætte fart på, når man farer mod højderne, men man skal selvfølgelig være på vagt for de mange forhindringer, og det er det, der gør spillet sjovt. Med lokale leaderboards for hver af spillets figurer kan du teste dig selv og nå nye højder, men det havde ikke gjort noget, hvis ens scorer kunne sammenlignes med andre online. Spiller du alene, kan det nemlig ende med at blive lidt kedeligt i det lange løb, men til gengæld er det fint, at man kan spille multiplayer med op til fire spillere, da det tilfører et anderledes konkurrenceelement til spillet. Med en pris på bare 14,50 kr., så er det trods simpliciteten svært ikke at være tilfreds, og det fungerer glimrende som et spil til at slå tiden ihjel.

Spillet fylder 205 MB.

0
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Kommentarer:

Jumping Joe & Friends

Platform:
Switch Download Software

Udgivelse:
01-06-2018