Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Robonauts (Switch eShop)

Skrevet af KJ85 - 26-02-2019 14:20

QubicGames har siden 2004 udviklet og udgivet spil, og det har de blandt andet gjort til Nintendo-platforme siden 2008. Dette har givet os spil som Gnomz-serien, der startede med en WiiWare-udgivelse i 2011, såvel som AiRace-serien, der gjorde sit indtog på DSi-platformen med hele to udgivelser året inden. Her på siden har vi rent faktisk også anmeldt to udgivelser i AiRace-serien til 3DS, men til trods for, at de polske spilmagere nu har udgivet mere end 15 spil på Switch, så har vi endnu ikke fået kigget på nogle af dem. Det skal der nu laves om på, for jeg har prøvet kræfter med Robonauts fra september, 2017, og det er deres hidtil eneste egenproduktion på platformen.

Robonauts er et 2D-skydespil med arkadeværdier, og i spillets introsekvens møder vi en lille rengøringsrobot, der under sin runde på en rumstation finder en gruppe store mekaniske dragter. Vores lille ven kravler ind i en af dem og igangsætter en mission, der sender den ud i det fjerne, og med dragtens hoved som rumkapsel lander robotten på en planet med fjendtlige væsner. Her starter så spillets kampagne, og efter at have fundet en gul armor i første bane kan robotten forsvare sig mod de fremmede trusler med våben, der affyret på skulderknapperne i hver sin side automatisk søger mod nærmeste fjende.


Spillet har tre game modes at byde på.

Spillets kampagne består af i alt 12 baner, der hver især har flere små planeter, som vores robot kan bevæge sig rundt på, og står man tæt på en anden af dem, så kan et tryk på X tiltrække robotten til denne planet. Man kan naturligvis bevæge sig hele vejen rundt om de fleste planeter, og målet i de enkelte baner består i at bekæmpe fjender, mens man forsøger at overleve og samtidig fuldføre en mission, der typisk afsluttes fra en station på et givet sted i banen. Med et tryk på plusknappen kan man desuden tage en pause fra action-scenarierne og se, hvilke ting man aktuelt skal koncentrere sig om.

Spillets missioner varierer i både indhold og sværhedsgrad undervejs, og man vil således komme til at udføre forskellige opgaver på rejsen. I første bane skal man blot klare en række almindelige fjender, mens den næste byder på en form for boss-kamp, og andre missioner kan gå ud på at destruere eller beskytte bestemte objekter. Ja, der er sågar en bane, hvor fire lasere skal aktiveres via kontakter, og en anden, hvor en robot skal eskorteres sikkert rundt til bestemte mål.


Du vil modtage forskelligartede missioner undervejs.

Det primære fjendebillede udgøres af fem former for rumvæsner, der konstant jager dig rundt på planeterne. Der er frø-lignende fjender, der hopper ind i dig, fjender, som sender ildkugler afsted mod dig fra jorden, pterodactyl-lignende fjender, der angriber fra luften, plante-agtige fjender, som midlertidigt kan immobilisere dig, og slutteligt triceratops-lignende fjender, der fra jorden sender kraftfulde laserstråler mod dig. Flere og flere af disse fjender vil løbende dukke op, og i de senere baner findes sågar æg-lignende redder, hvorfra der vil fødes nye fjender, indtil redderne er udryddet.

Til at gøre kål på fjenderne har man som sagt to våben; et gevær, der affyres på ZL, og en form for bomber, som kastes på ZR, men nedlagte fjender taber også til tider bedre våben, som man midlertidigt vil kunne bruge. Der findes ca. en håndfuld af hver type, og dræbes en række fjender i træk med et af de bedre våben, så optjenes bonuspoint, som i sidste ende medfører, at man opnår en bedre score. Spillet indeholder således også et scoresystem, der alt efter præstation vil udløse en af tre medaljer, og det er ikke altid nok med de almindelige point for hver nedlagt fjende, hvis man skal have guldet med hjem.


Her ses en redde, hvorfra nye fjender udklækkes.

En vigtig ting at have for øje er, at robotten ikke kan tåle en ubegrænset skadesmængde, før den kollapser, og bliver man ramt, så drænes energimetret for oven altså en smule. Besejrede fjender vil dog også af og til tabe grønne slimklatter, som flygter henover planeterne, og disse kan opfylde metret, når de samles op, så man har mulighed for at komme tilbage på et godt energiniveau. Man skal være mere end almindeligt god for ikke at tage skade undervejs bare på den lette sværhedsgrad, Casual, men skulle man finde det for let, så er der også den høje, Hard, hvor mange flere fjender findes i hver bane.

Udover muligheden for at spille kampagnen alene, så er det også muligt at gøre i co-op for to spillere, og man kan sågar også spille mod hinanden i en dyst på point i en tredje game mode kaldet Hunting Grounds. I co-op skal man gennem de helt samme baner som i single player – introduktionsbanen er dog fjernet her – men for at gøre det tilpas udfordrende, så er der også flere fjender med i banerne på de to sværhedsgrader. Skulle en spiller gå hen at dø, så kan denne i co-op genoplives indenfor 20 sekunder, hvis den anden spiller når hen til vedkommende og står der i få sekunder.


Nogle baner i kampagnen vil formentlig kræve mange forsøg at klare.

I Hunting Grounds finder man ni forskellige baner at dyste mod hinanden på, og disse er inddelt i tre grupper, der har betydning for missionerne deri. For samtlige af dem gælder det, at der scores point ved at udføre ting som at dræbe X antal fjender – af og til med et bestemt våben og indenfor en bestemt tidsperiode – og missionerne har hver især status af bronze, sølv eller guld, så pointene gives også derefter. I én gruppe baner findes alle missionstyper – dog flest sølv – mens en anden altid vil byde på to tidsbegrænsede missioner, og i den tredje gruppe baner er der mange simple missioner, men til gengæld er dele af planeterne også skadelige af bevæge sig på. Vinderen i hver bane udnævnes, når bestemte kriterier er opnået.

En sidste ting værd at nævne, før vi hopper videre til bedømmelsen, er, at spillet indeholder 40 achievements at åbne op for gennem spillets kampagne. Herigennem vil man blandt andet blive udfordret til at gennemspille banerne på nye måder – eksempelvis uden at nedlægge en eneste fjende i én af dem og indenfor en bestemt tidsgrænse i en anden – men nogle består også ganske simpelt i at udrydde et bestemt antal fjender på en specifik måde og at samle et bestemt antal slimklatter op undervejs. Udfordringer i sidste kategori vil man klare på et tidspunkt, hvis bare man spiller nok, men de førstnævnte kan kræve en ekstra indsats, og vil du klare hele spillet på Hard, så bliver du bestemt udfordret.


Missionerne i Hunting Grounds er vist foroven ved hver spiller.

Det gode:
Det er sådan set ikke svært at se kvaliteterne i Robonauts, for spillet er ganske let at gå til, men samtidig også ret udfordrende, som det er kutymen for arkade-agtige udgivelser. Det tager med andre ord ikke mange minutter, før man har lært at håndtere sin robot til fulde, men alligevel vil man selv på den lette sværhedsgrad blive nedlagt af fjender gang på gang i visse baner. Sådan er spil som disse sat sammen, og med en kampagne på bare 12 baner, så er det nødvendigt, hvis det ikke skal blive en al for kort fornøjelse.

Allerede med den flotte 3D-animerede introsekvens giver udviklerne os håb for, at der er et godt og spændende spil i vente, og med en god blanding af gammeldags skydespil og planethoppen, der leder tankerne hen mod Super Mario Galaxy-spillene, så er det grundlæggende fundament da også solidt. Det er sjovt at rende rundt og løse opgaver i det meget farvestrålende univers, og man bliver hurtigt fanget af at skyde den ene fjende efter den anden, mens man på bedste maner forsøger at undgå deres angreb.


Det taktiske billede giver fint overblik over målet for den aktuelle mission.

Den grafiske stil, hvor planeter og eventuelle platforme over dem er opbygget af masser af små flader i en spændende farvepalet, er også rigtig fin. Det kan til tider være helt bjergtagende at iagttage, hvordan lyset fra rummet giver en masse nuancer til hver planet, og 3D-modellerne er helt klart med til at give spillet lidt ekstra liv. På lydsiden buldrer elektroniske melodier skabt af svenske Simon Viklund i øvrigt derudaf, og han har formået at skabe et solidt soundtrack, der sørger for, at indpakningen er i orden hele vejen rundt.

Nogle af spillets positive elementer er naturligvis også achievements og en høj sværhedsgrad til dem, der vil udfordres, for det er den slags, der kan forlænge spiloplevelsen betragteligt. Efter at have gennemspillet kampagnen på Casual har jeg eksempelvis allerede brugt ligeså lang tid på at gennemspille halvdelen af banerne på Hard, og selvom jeg er voldsomt udfordret her, så kunne jeg måske godt finde på at klare resten en dag. Om ikke andet, så vil jeg bestemt hive spillet frem fra tid til anden og spille lidt multiplayer deri, for det virker ganske godt i co-op såvel som Hunting Grounds.


Achievements som disse kan give spillet mere genspilningsværdi.

Det dårlige:
Når jeg omtaler den høje sværhedsgrad i Robonauts som et plus, selvom Casual til tider kan føles som udfordring nok – Normal havde været en bedre definition – så må det desværre også konstateres, at spillet intet er uden den. Med bare 12 baner, der hver især kan klares på få minutter, så er det ikke svært at gennemspille historien på mindre end to timer på Casual, og selv med de ekstra game modes er det altså skuffende for et spil til den pris. Udviklerne tvinger dig jo nærmest til at få lyst til at spille missionerne igen, hvis du har betalt den fulde pris for produktet, og det er ikke helt i orden.

Man kan også godt undre sig over nogle aspekter af medalje-systemet, for spillet forklarer ikke rigtig, hvordan point opnås; det fortæller ikke om bonuspointene, og kravene for at få en bedre medalje vises ikke. Rent faktisk lader det til ikke at være muligt at opnå ene guldmedaljer på Casual, for nogle baner har simpelthen for få fjender på den lave sværhedsgrad til, at det kan lade sig gøre. Der skelnes så godt nok heller ikke mellem, hvilken sværhedsgrad medaljer er opnået på, men man kan bruge mange forsøg på noget umuligt, da det ikke forklares bedre, og det er ærgerligt. Online leaderboards med point, sværhedsgrad og medaljeangivelse for hver bane kunne med fordel være implementeret.


Eneste reelle bosskamp findes mærkværdigvis i 2. bane.

En sidste ting, som jeg bliver nødt til at nævne, er, at der er lidt tekniske problemer med spillets achievement-system. Af og til, så sker det simpelthen, at nogle achievements forsvinder, og det betyder, at de skal klares igen, hvis du stolt vil kunne fremvise dem. Det er meget irriterende, hvis man har kæmpet for at få en særlig svær en af slagsen, og man skulle tænke, at det burde være rettet i et spil, der har været på markedet snart halvandet år.

Konklusion:
Hvis skydespil med arkadeværdier lige er din kop te, så bør du ikke være helt afvisende overfor at prøve kræfter med Robonauts. Spillet er ganske godt skruet sammen med en kampagne bestående af 12 baner med varierende missionsmål, og det er faktisk ret underholdende at løbe rundt på planeter i rummet og bekæmpe masser af fjendtlige væsner. Desværre er kampagnen også bare så kort, at du nærmest er nødt til også at spille det på den høje sværhedsgrad, hvis det skal være tilfredsstillende at have spenderet 65 kr. på spillet, men det er ofte på tilbud til priser, som det sagtens kan forsvares at købe det for, og det har trods alt også to multiplayer modes, der kan forlænge levetiden betydeligt.

Spillet fylder 732 MB.

0
1ups givet

3/5


Nemt at gå til

Særdeles udfordrende

Kommentarer:

Robonauts

Platform:
Switch Download Software