Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Disney's Epic Mickey Rebr...

Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Pokémon GO

Spil på vej til Switch

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Framed Collection (Switch eShop)

Skrevet af KristianH - 29-08-2018 18:45

Er du typen, som, når du læser tegneserier, tænker; “hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne ændre på historien ved at rykke rundt på billederne, så de fik en helt ny betydning for historien.”? I så fald er det et meget specifikt ønske, du har, men der er rigtig godt nyt til dig! Australske Love Shack Entertainment har nemlig i samarbejde med udgiveren Surprise Attack tilbage i maj udgivet deres populære puzzle-spil i en samlet pakke kaldet FRAMED Collection til Nintendo Switch. Hvis du ikke er typen, der har sådanne specifikke ønsker, så bør du læse med alligevel. Det kunne jo være, at du fandt ud af, hvor interessant et koncept dette spil rent faktisk tilbyder.

At kalde dette spil for en collection er måske lidt i overkanten, da denne samling kun indeholder to spil; nemlig FRAMED og FRAMED 2, men til gengæld kan du selv frit vælge, hvilket af de to spil, du vil spille, når du starter spillet op. I princippet kan de to spil spilles uafhængigt af hinanden, men da 2’eren bygger videre på koncepter fra det første spil, så bør du nok spille dem i den kronologiske rækkefølge, og det har jeg da også gjort personligt.



I FRAMED starter man ud med at se en lille mellemsekvens, hvor en kvinde giver et brev til en mand, som ser ud til også at have en sort kuffert. Mere får vi som sådan ikke at vide om historien, før spillet går rigtigt i gang, så i stedet kommer man dybere ind i historien i takt med, at spillet skrider frem. Måden, du styrer på, fungerer ved, at du skal bytte rundt på en række små tegneseriebilleder, og når du gør dette, så ændrer du på historien, som udspiller sig. Spillets tutorial er derfor en enkelt side, som blot indeholder to billeder – ét viser en mand med sin cigaret i munden, og et andet billede viser en lighter. Når du bytter rundt på disse to billeder, afspilles et lille filmklip i det første billede, og når dette filmklip er færdigt, går spillet videre til næste billede og afspiller så dette filmklip. På den måde er hvert af disse små filmklip med til at fortælle en sammenhængende historie, og i dette tilfælde tænder manden for sin lighter og sætter efterfølgende ild til sin cigaret. Hele grundkonceptet i spillet er derfor at sammensætte forskellige billeder på en sådan måde, at den sammenhængende historie løser den udfordring, som hovedperson står overfor.

Efter den simple tutorial bliver spilleren så introduceret til spillets rigtige puzzles, hvor sværhedsgraden starter meget blidt ud, men det bliver naturligvis gradvist sværere og sværere. En god portion af de puzzles, som man kommer til at løse i FRAMED, indeholder dog kun to billeder at flytte rundt med, så med andre ord er der en del nemme puzzles at finde i dette spil, og derfor anvendes disse puzzles også ofte som små interaktive mellemsekvenser, der fortæller historien. Det ville selvfølgelig ikke være sjovt, hvis for mange lette puzzles omtrådte i træk, så heldigvis er der god variation i sværhedsgraden, og har du lige klaret et af sværere puzzles, så kan du være ret sikker på, at der kommer en nemmere opgave næste gang.



Der findes tre forskellige typer af puzzles i spillet, og den første type handler om, at man skal placere alle billederne i den rigtige rækkefølge, hvor man kun kan bruge hvert enkelt billede én gang. Dette vises ved, at billedet bliver gråtonet, når det er placeret. Den næste type puzzles handler om, at man kan rotere nogle billeder for på den måde at ændre på opfattelsen og betydningen af billedet. Det kan for eksempel være en trappe, som man ser lige fra siden. Roterer man denne, kan man ændre, om hovedpersonen skal gå opad trappen eller nedad trappen, hvilket så påvirker, hvad hovedpersonen vil foretage sig på næste billede. Den sidste type puzzles minder lidt om den første, men her bliver billederne ikke gråtonet, og man kan derfor her genbruge de forskellige billeder.

Oveni de tre grundlæggende typer puzzles har udviklerne valgt at tilføje et ekstra interessant twist til disse, for nogle billeder ændrer på, hvad der bliver vist, når man bruger dem. Går hovedpersonen eksempelvis forbi en lyskontakt, så tændes eller slukkes lyset, og dette påvirker så, hvordan lyset bliver vist på de andre billeder i samme puzzle. Denne effekt kan man bruge til sin fordel, for i mørket kan hovedpersonen snige sig forbi forskellige vagter, men til gengæld har det også den konsekvens, at man ikke kan se, hvor andre vigtige ting, man skal bruge, er. Sådanne opgaver kræver derfor, at man bruger billedet med lyskontakten en del gange for at finde frem til løsningen.



Det lille twist, hvor et billede ændrer tilstand, efter hovedpersonen i spillet har brugt det til at bevæge sig videre med, er med til at gøre hvert enkelt af disse puzzles i spillet mere unikt. Desværre resulterer det også i, at nogle af disse puzzles til tider kan være en smule frustrerende, og årsagen til dette skal findes i, at det ikke altid er helt tydeligt, hvilke ting man kan ændre på hvilke billeder. Ofte er den eneste mulighed for at finde ud af det, at få hovedpersonen hen til det pågældende billede, og se hvad der så sker. Nogle vil måske synes, at dette kan være en meget sjov måde at lære at forstå spillet på, og andre vil måske mene, at det minder lidt for meget om trial and error.

Det er dog langt fra alle spillets puzzles, der hører til den mere frustrerende kategori. Dette kommer sig af, at FRAMED har en del puzzles med et lille antal af billeder at flytte rundt på, og det betyder ganske naturligt, at der også er færre kombinationsmuligheder at tage højde for. Dette fungerer rigtig godt som introduktion til den måde, hvorpå man skal tænke i spillet, men eftersom sværhedsgraden ikke stiger super meget i løbet af FRAMED, så vil mere hardcore puzzle-fans nok sidde tilbage og savne lidt mere udfordring.



Heldigvis bliver sværhedsgraden for de puzzles, man finder i FRAMED 2, sat en smule op. Det er ikke så meget, at man hurtigt giver op og forlader spillet, men det er nok til, at man føler, at de små grå bliver udfordret en smule mere. FRAMED 2 starter også ud med en lille mellemsekvens, og her ser vi et skib lægge til kaj i en havn, der ser ud til at ligge i Shanghai. Denne gang følger vi en ny mand, der også har en kuffert, men denne gang bliver vores hovedperson efterfulgt af en lille pige. Igen får vi ikke mere at vide, før vi bliver kastet ud i de første par puzzles, som spillet tilbyder, og umiddelbart kunne det lyde som om, at de to spils historier ikke har noget med hinanden at gøre. I takt med, at man kommer igennem begge spil, kan det dog være, at det billede ændrer sig.

Den grafiske stil i begge spil er dejlig simpel, for udviklerne er gået efter en noir-stil, som vi kender den fra spionfilm fra 40’erne og 50’erne. Det betyder, at alle personer optræder i spillet som en sort silhuet, hvor enkelte vigtige elementer på disse personer er helt hvide. Denne stil holder udviklerne ret godt igennem begge spil, og den fungerer faktisk super godt til hele teamet bag spillet. Selvom de forskellige hovedpersoner altid er at se på skærmen, så fremstår de stadig en smule mystiske, så man hele tiden har lyst til at se, om der skulle blive afsløret nye informationer om dem efter det næste puzzle, men spillet er dog langt fra farveløst i sin grafiske stil. Udviklerne har nemlig valgt at lade spillet gøre brug af en ret stor farvepalet, når det kommer til spillets baggrunde og miljøer. Dette er både for, at man lettere kan orientere sig i de forskellige puzzles, men det er samtidig også med til at gøre hvert nye puzzle nyt og anderledes i forhold til den forrige.



Også spillets lydside er rigtig dejlig at lytte til. Når spillet starter op, bliver man præsenteret for en lille menu, hvor man vælger, hvilket af de to spil man gerne vil spille. Temaet i menuen er dejlig jazzet, og vælger man at spille FRAMED, så fortsætter dette tema ind i den første del af spillet. I takt med, at du som spiller kommer længere ind i begge spil, så bliver temaerne også mere og mere hemmelighedsfulde, hvilket passer rigtig godt til spillets overordnede spiontema. Overgangen mellem de forskellige musiknumre i løbet af spillene sker meget naturligt, så det næsten føles som om, at det er et langt musiknummer, der gradvist ændrer sig. Undertegnede bemærkede i hvert fald ikke, at musikken ændrede sig, første gang jeg spillede spillet igennem, hvilket måske hang sammen med, at jeg var fuldt fokuseret på at løse de forskellige puzzles.

Det gode spørgsmål er, hvor mange timers underholdning denne spilsamling så har at byde på, og for undertegnede tog det ca. mellem 1-2 timer at gennemføre hvert af de to spil, hvor jeg kun virkelig sad fast ved et enkelt puzzle hen mod slutningen af FRAMED 2. Afhængigt af hvor god du er til at gennemskue de forskellige puzzles, kan du derfor se frem til mellem 2-4 timers spil. Personligt sad jeg tilbage med følelsen af, at det var et lidt kort eventyr, men hele rejsen har været ganske interessant og underholdende. Undertegnede kunne sagtens leve med den lidt korte spilletid, hvis der var mere indhold at lukke op for, med desværre indeholder spillet ikke mere indhold, når du først har gennemført begge spil. Ting som flere puzzles, koncepttegninger fra spillet, eller bare et minispil eller to kunne ellers være meget fine belønninger for at gennemføre begge spil.



Konklusion:
Framed Collection er en ganske fin lille pakke med to meget underholdende puzzlespil, og selve grundidéen bag spillene FRAMED og FRAMED 2 er meget interessant at lege med. Er man ikke den mest hardcore fan af puzzespil, så er spilsamlingen også et rigtig fint sted at starte, da kurven for sværhedsgraden er meget blød igennem disse to spil. Det betyder samtidig også, at den mere hardcore puzzle-fan sandsynligvis vil sidde tilbage og ønske, at der var lidt mere at komme efter. Framed Collection koster 75 kr., hvilket er en ganske fin pris, men undertegnede havde lidt håbet, at der ville være noget mere indhold at lukke op for, når begge spil er gennemført. Er du typen, som elsker at prøve nye originale og anderledes koncepter af i videospil, så er Framed Collection dog helt sikkert lige noget for dig.

Spillet fylder 1,1 GB.

1
1ups givet

3/5


Nemt at gå til

Hjernegymnastik

Øjeguf

Fremragende lyd

Kommentarer:

Framed Collection

Platform:
Switch Download Software