N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Twin Robots: Ultimate Edition (Switch eShop)

Skrevet af KJ85 - 13-08-2019 11:01

Twin Robots fra enmandsstudiet Thinice startede som et spil til Ouya, hvor det blev udgivet i december 2013, og et halvt år senere var det også at finde på PC, Mac og Android-enheder. Siden da har spillet så fundet vej til flere konsoller, og takket være Ratalaika Games kom spillet til Wii U i sommeren 2016. Trods flere år på markedet, så var udvikleren dog ikke færdig med sit spil, og i februar 2018 udgav han med samme partner spillet i en ny version til Switch, og denne version tilføjede 12 nye baner til spillet sammen med ny musik, forbedret fysik, et nyt kamerasystem og bedre grafik samt hemmelige bonusområder. Spillet har ganske vist halvandet år på bagen nu, men jeg har ikke desto mindre taget en tur igennem det for at fortælle jer mere om det.

Twin Robots: Ultimate Edtion er en platfomer i 2,5D, og i dette spil tager du kontrollen over to defekte robotter kaldet Watt og Volt. Sagen er den, at alle defekte robotter skal gennemgå en række test, før de destrueres, og skulle de klare sig gennem dem alle, så var de fejlagtigt erklæret defekte og får lov at gå fri. Det betyder for vores to robotter, at de skal klare sig igennem 40 baner, hvoraf mange er fyldt med farer, der kan gøre det af med dem, og det er dit job at hjælpe dem – eventuelt sammen med en ven.


Watt og Volt er klar. Er du?

Spillets første bane introducerer præmisserne for spillet, og det forholder sig sådan, at en af de to robotter altid er spærret inde fra start med et stempel på vej ned for at knuse den. Når en stor rød knap aktiveres et sted i banen, så stopper stemplet dog, og en dør åbnes, så den kan komme fri. Målet er så for de to robotter at komme uskadt til enden af banen, men man skal være opmærksom på, at al bevægelse dræner batteriet på den enkelte robot, og løber den tør for strøm, så dør den. Løb er mindst krævende for batteriet, men at hoppe tager noget mere saft, så man skal ikke bare trykke løs på A konstant. Heldigvis kan de lades via gulvpaneler, der tændes lys i, når den røde knap aktiveres, og hver bane gemmer også på et batteri eller to, som lader ekstra meget strøm på vores robotter.

I og med, at der er to robotter, så kan man skifte mellem dem med et tryk på Y, når man spiller alene, og man kan sågar sende energi fra den ene til den anden ved at holde X nede. På denne vis kan man sørge for at fordele energien, så begge robotter kan klare vejen til målet, og det vil man ofte få brug for, da den ene starter med meget lidt energi. Samme mekanisme skal i øvrigt bruges til at overføre energi til døren for enden af banen, så man skal også have nok energi tilbage til at kunne åbne den, når man kommer så langt.


Baren til venstre viser, hvor langt stemplet er fra at knuse den anden robot. Den røde knap skal findes, før det sker.

Hovedparten af spillets baner er ret korte og kan klares på få minutter, men til gengæld skal man gøre det helt uden at dø, for der er ingen checkpoints, og dermed starter man forfra i en bane, hver gang en robot, knuses af et stempel, skæres i stykker af et knivsblad, rammes af et stort tandhjul, falder ned på et sæt pigge, drænes for energi i et syrebad eller lignende. Dermed handler det også om at lære af sine fejl, og når man får helt styr på opbygningen af en bane, så er det sjældent et problem at klare den. Hvis man har lyst, så kan man så udfordre sig selv til at betræde alle lyspaneler og indsamle samtlige batterier, men det er ikke et krav for at gennemføre spillet.

Som spillet skrider frem, så bliver banerne naturligvis også mere komplekse, og du vil hurtigt finde ud af, at der ofte er flere ruter fra start til mål, hvorfor det giver god mening at sende de to robotter hver sin vej. Nogle baner vil kræve, at de to robotter arbejder sammen, for der er døre, som kun åbner, når en kontakt er aktiveret, og det er ikke altid, du kan slæbe/skubbe en blok hen til kontakten med det samme. Ja, det kan sågar være, at du får brug for, at den ene robot hopper fra den andens hoved for at nå højt nok op, og på den måde er der mere at tænke over.


Dette batteri kan nås ved at lade den ene robot stå på den anden.

Spillet gemmer de tre bedste gennemførselstider for hver bane, og for at gives spilleren lidt ekstra at lave, så er der også implementeret 20 achievements at opnå på forskellig vis. Enkelte af dem kræver, at specifikke baner gennemspilles med indsamling af alt på kort tid, mens andre uddeles for at udføre bestemte handlinger i en hvilken som helst bane, og så er der naturligvis også nogle bare for at komme igennem spillet til de sidste baner. Ingen af dem er voldsomt krævende af spilleren, og du vil formentlig få mange af dem uden specifikt at gå efter det. Jeg fik i hvert fald de fleste på de syv timer, som det tog mig at gennemføre spillet uden at genspille for at få alt med.

Det gode:
Jeg havde ikke forventet meget, da jeg tog hul på Twin Robots: Ultimate Edition, men jeg endte med at blive positivt overrasket, for det er faktisk en ganske solid platformer med en god portion indhold, der sagtens kan udfordre de fleste. Det starter ganske vist ud i den meget lette ende af skalaen, men når man først kommer til de nye baner implementeret i denne udgave af spillet, så kan man godt få sin sag for, og udvikleren har gjort sit for at besværliggøre vejen til friheden for Watt og Volt. På den måde er der også en ganske fornuftig læringskurve gennem spillet, og når udfordringerne spidser til er det ret sjovt.


Man skal ikke skynde sig for at få alle achievements.

Spillet kører flydende, mens robotterne reagerer med det samme på input fra spilleren, og det er en nødvendighed med spil i denne genre, så det er kun positivt. Grafisk er spillet så måske lidt kedeligt med meget gråt i gråt, og det ændrer de nye baggrunde i spillet ikke på, men til gengæld har det en fornuftig lydside med fine og afslappende melodier, der sørger for, at du ikke stresser, når det til tider spidser til.

Indholdsmæssigt kan jeg godt lide idéen med at lade de to robotter være afhængige af energi, som de så er i stand til at dele med hinanden trådløst, og det gør spillet en del mere interessant, end det havde været uden denne mekanik. Det, at man skal spare på strømmen, gør nemlig, at man skal tænke lidt mere over sin ageren, og sammen med nogle i mange tilfælde veldesignede baner, så er det med til at give spilleren en god oplevelse, der ikke bare overstås med det samme. Her er det også værd at nævne, at elementer (som faldende platforme, blæsere, blokke at flytte på og diverse dødsfælder) introduceres i et godt tempo, der er med til at give en god fornemmelse af udvikling.


I co-op opdeles skærmen vertikalt.

Slutteligt, så er det naturligvis lækkert, at der er mulighed for at spille co-op med en ven ved sin side, og jeg forestiller mig, at det kan være ganske underholdende, selvom det meget vel også forkorter gennemspilningstiden. Måske kunne man så passende også udfordre hinanden i et lille minispil gemt på en bane i den nye version af spillet, men uden at røbe for meget er det formentlig ikke noget, der er sjovt længe. Ikke desto mindre skal udvikleren have ros for at gemme sådan et par små hemmeligheder, og det er altid sjovt at finde dem, selvom achievement-listen røber, hvad det er.

Det dårlige:
Overordnet set vil jeg betegne min oplevelse med Twin Robots: Ultimate Edition som værende positiv, men spillet kunne også sagtens være bedre på nogle punkter. F.eks. er det ikke altid til spillets fordel, at banerne deler sig med flere ruter til målet, for det er let at komme til at tage den forkerte og dermed ikke komme forbi den røde knap, som skal lukke den anden robot ud. Det kan godt være, at det bare var mig, der ikke lige tænkte over, hvilken rute, der ville være mest naturlig at tage i de pågældende situationer, men det var altså noget, som ved flere lejligheder krævede, at jeg genstartede en bane. Det samme måtte jeg i øvrigt gøre flere gange, hvor puzzles var designet sådan, at handlinger skulle udføres i en bestemt rækkefølge for ikke at umuliggøre en robots vej til målet, og selvom banerne er forholdsvis hurtige at komme igennem, så er det ikke perfekt banedesign og irriterende at opleve.


At nå til banens ende, uden at have aktiveret den røde knap, er ikke sjovt for alle.

En anden irriterende ting er, at udvikleren hen mod slutningen af spillet begynder at implementere ting, der ikke er lige til at gennemskue, og som konsekvens deraf kan man komme til at bruge en del tid på ingenting. At man pludselig gemmer den røde knap hos den indelukkede robot er til at leve med, men når man så pludselig skal til at dele blokke, som man ellers tidligere bare har skubbet rundt med, så går det galt. Havde man nu bare placeret en blok og en guillotine, der kunne illustrere denne mekanik, før den skulle anvendes, så var det fint, men det gør man ikke, og derfor var det rent og skært tilfælde, at jeg fandt ud af det. Når først man ved det, så er det dog en ganske fin måde at udvikle gameplay’et på, og det giver nogle interessante baner, hvor man skal holde godt styr på blokkene.

Der er af og til lidt problemer med fysikken, der kan få en robot til at hænge fast i en kant, og som jeg allerede har nævnt, er spillet meget gråt og ikke så spændende at se på, men i den sammenhæng er det måske værre, at mørke farver også er anvendt til flere af spillets fælder. Mange steder i spillet er der eksempelvis pigge, der kommer op fra gulvet for så at forsvinde igen, og disse paneler er en meget mørk rød, der falder lidt for let i med det grå. I hvert fald kom jeg nogle gange til at bevæge mig ud på dem, uden at have opdaget det, og det kunne måske undgås ved at bruge nogle lidt andre farver. Udseendet gør dog ikke spillet mindre sjovt at spille, så det er bare i småtingsafdelingen, og jeg skulle sikkert bare have været mere opmærksom.


Det hele ender lykkeligt, hvis du er god nok.

Konklusion:
Twin Robots: Ultimate Edition er hæderlig platformer, der gør sig selv interessant ved at byde på en anderledes oplevelse, hvor man bliver nødt til at spare på energien for at nå til mål med begge robotter. Konceptet fungerer ganske godt, og i samspil med ofte veldesignede baner giver det en fornuftig udfordring, når først man kommer et stykke ind i spillet. Af og til kan man komme til at gøre noget, som kræver, at en bane genstartes, og det er selvfølgelig irriterende, men heldigvis er banerne ikke lange, så man sættes ikke langt tilbage deraf. Vigtigst er det, at spillet reagerer som det skal på dine input, og det gør det, så man kan ikke klandre spillet, når man dør i en dødsfælde – ja, så skulle det da være for farveskemaet, der ikke fremhæver alle fælder lige godt. Således får du i sidste ende et solidt spil for bare 60 kr., og med mulighed for at spille co-op, så er det ikke en dårlig pris, selvom der findes bedre spil indenfor genren.

Spillet fylder 402 MB.

0
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Hjernegymnastik

Kommentarer:

Twin Robots: Ultimate Edition

Platform:
Switch Download Software

Udgivelse:
23-02-2018