N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Mario Bros. (Wii VC)

Skrevet af Erik Madsen - 11-04-2008 11:41

Det, der gjorde Super Mario Bros. så anderledes end alle andre spil på den tid var, at det var meget realistisk. Det kan være svært at se med nutidens øjne måske. Super Mario Bros. var blandt andet et af de allerførste spil, der introducerede powerups som upgraderede Mario og gav ham specielle evner. Spillet havde også over 30 levels, hvilket var langt over standard dengang, og det gav mulighed for et meget langt spil. Alle banerne havde desuden hemmelige områder gemt overalt, som ville føre Mario til nye steder, hvor man kunne få sig nogle ekstra points, ekstra liv eller springe baner over. Styringen af ens helt var også meget anderledes end det andre spil tilbød. Marios hop afhang nemlig af, hvor længe man holdt knappen inde, så man kunne styre, hvor højt og langt han ville hoppe. Man kunne også styre Mario, mens han var i luften, hvis det var nødvendigt, så man nemt kunne lande, hvor man ønskede. Mario accelererede også, når han løb og det var mange gange vigtigt at tage tilløb før nogle hop, hvis man ville nå over en kløft i ét stykke. Det var kort sagt meget anderledes at skulle vende sig til alt det nye Super Mario Bros bød på.



Mario skifter nogen gange fra at gå på den flade jord til at svømme under vandet, hvilket er langt sværere, da Mario næsten ingen forsvar har i disse baner


For at kunne komme gennem de mange baner, som er spækket med fjender, var det nødvendigt at indsamle powerups undervejs. Hvis man ikke gjorde det, ville Mario dø, når han løb ind i en fjende. Hvis man til gengæld fik fingre i en Mushroom, ville Mario vokse sig stor og kunne tage et ekstra slag fra fjender, desuden ville han være i stand til at knuse stenblokke ved at hoppe med hovedet op i dem.

Hvis Mario samlede en magisk ildblomst op, ville han foruden sin Mushroom powerup være i stand til at kaste ildkugler efter sine fjender, og dermed udrydde dem fra sikker afstand. En stjerne ville, i nogle sekunder, give Mario usårlighed overfor alle spillets fjender, så det gjaldt om at komme så langt man kunne, mens man havde den. Blev man ramt af fjender eller døde, mistede man sin evne og måtte genopbygge den igen.



Mario kommer igennem spillet mange gange op at kæmpe mod sin nemesis over en bro med lava for bunden. men Bowser har heldigvis altid en økse bag sig, som Mario kan kappe broen over med og derved sende Bowser til tælling


Fantastisk udførsel
Som Mario kom man ud på en lang rejse for at redde Princess Toadstool fra den onde reptil, King Koopa. På rejsen kommer Mario gennem en masse baner, der er rige på variation og innovation. Nogen baner er meget traditionelle, hvor man render rundt langs jorden og skal hoppe på en masse fjender og samle en masse mønter, for til sidst at finde flagstangen ved målstregen.

Hver verden består af 4 baner, hvor hver 4. bane altid foregår på King Koopas slot, men selvom du gentagne gange besejrer ham på din rejse, finder du oftest bare en af Mushroom Kingdom borgerne, der hedder Toads, som så vil sige den legendariske replik : ”Sorry Mario, but our princess is in another castle. ”

Du kommer til at høre denne replik en masse gange, før du når det sidste slot, hvor prinsessen venter. Du kommer både på svømmeture under vandet, op og gå på skyerne og meget andet i Super Mario Bros., men heldigvis er der mange warp zones, som lader dig springe levels over, så du kan komme hurtigere i mål.

For at få den nødvendige erfaring til at klare de sidste levels kan det godt betale sig at tage den hårde vej og lære alle de hemmeligheder spillet har, så du kan optjene en masse liv til de svære baner. Men hvis man bare vil hurtigt i mål, kan warp zones være en løsning.



Super Mario Bros. var et af de første spil til at introducere warp zones, som kunne lade Mario springe baner over



Er det noget for dig?… Sandsynligvis.
Hvis man ikke har prøvet det originale Mario, er det enten fordi det ikke siger én en pind, eller også har man bare været meget uheldig. Men her er endnu en chance, og for sølle 500 Wii points kan du få dette spil med i samlingen, og det er noget af det bedste i genren, der er udgivet til den gamle NES.

Spillet har både flot grafik, mindeværdig musik og en replay value i topklasse. Dette her er simpelthen spillet, man ikke kan blive træt af.

Der er også en multiplayer i Super Mario Bros. Spiller nummer 2 tager rollen som Luigi. Det er vigtigt at sørge for at spille mod ligeværdige, for spillet skifter spiller, hver gang den ene dør. Så hvis en pro spiller mod en begynder, vil begynderen sandsynligvis ikke nå at få spillet særlig meget.

Super Mario Bros er nok det vigtigste spil i Nintendos historie, og er på alle måder værd at eje. Medmindre du virkelig, virkelig, virkelig hader platformsspil, er Super Mario Bros. næsten ikke til at komme udenom. Det her er et spil, der bare MÅ ejes.


0
1ups givet

5/5


Fremragende lyd

Klassiker

Nemt at gå til

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - Nintendo Power

Level: 1 (Goomba)

11-04-2008 14:35

nice! jeg har det allerede og jeg er helt enig med CAPTAIN N
0
1ups givet

#2 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

11-04-2008 15:14

Har det til NES, og det er rigtig sjovt og svært Smiley

Godt anmeldelse Smiley
0
1ups givet

#3 - Ossipoff

Level: 6 (Cucco)

11-04-2008 15:38

Det var søreme noget af en karakter til et af de allerførste NES spil. Hvor meget af de karakterer er forbundet med nostalgi fra anmelder? Gameplay og holdbarhed ligger måske meget godt, omend jeg ikke lige ved om holdbarheden er så høj på et spil som kan gennemføres på så kort tid.

Grafikken 10? Sammenlignet med andre NES-spil, fortjener det på ingen måde 10. Lyden ville jeg nok smide en enkelt karakter ned.

Fra mig er det en nostalgisk 10'er, men hvis man ser bare en anelse objektivt på det, ville jeg ikke give det mere end 8-9...
0
1ups givet

#4 - PriCorp

Level: 1 (Goomba)

11-04-2008 16:26

Objektivitet sucks! Super Mario Bros Rules! Smiley
Er enig med Captain N. Når man anmelder Virtual Console spil skal de også anmeldes ud fra det perspektiv at de er retro-spil og så kan Super Mario Bros ikke få andet end 11 ud af 10 i karakter! Smiley

0
1ups givet

#5 - Nintendo Power

Level: 1 (Goomba)

11-04-2008 16:31

Henrik: grafikken tages ud fra de spil der var udkommet på det tidspunkt SMB udkom
0
1ups givet

#6 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

11-04-2008 17:03

Nintendo Power - Det siger han jo også, at der er andre NES spil der er noget pænere, og der er altså ikke så meget forskel på de spil der kom i løbet af de første og de sidste par år
0
1ups givet

#7 - Sillyyy

Level: 17 (Deku Baba)

11-04-2008 17:03

Jeg synes ikke denne anmeldelse fangede mig spor meget, men den var da fin nok ... Det virkede bare lidt "tomt" på en eller anden måde.
0
1ups givet

#8 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

11-04-2008 17:03

Og med forskel mente jeg selvf. mht. grafikken
0
1ups givet

#9 - Ossipoff

Level: 6 (Cucco)

11-04-2008 17:18

NintendoPower: Tja, hvis man kigger på spil som var der præcist da SMB kom, så er det da meget kønt, dog ikke en 10'er i mine øjne. 10 er perfekt, nogt som ikke kan blive bedre.

Som allerede sagt, for mig virker karakteren udelukkende som en nostalgikarakter, intet andet Smiley Desuden finder jeg det lidt sjovt at "præcis styring" står som en fordel -- i mine øjne er det her et af de spil til NES med værst styring overhovedet Smiley
0
1ups givet

#10 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

11-04-2008 17:33

Jeg er enig med Henrik grafikken fortjener ikke 10, men overall ville den nok få 10 fra min side alligevel.
Holbarhed 10? Holbarheden burde få uendelig... Folk sidder stadig og spiller dette spil efter mere end 20 år! Dette spil, sammen men tetris er kongen over holbarhed.
0
1ups givet

#11 - BonusNinja

Level: 5 (Cheep)

11-04-2008 18:01

Haha, wtf, Henrik. Jeg har på fornemmelsen at du sutter til platformspil Smiley Mario-platformspil har altid været kendt for deres perfekte styring. Jeg synes, styringen er lækker, men jo, der er da NES-spil, som har bedre styring. Uden "præcis styring", ville det godt nok være umuligt at lave speedrun Smiley

Mht. grafik-karakteren, så ville jeg kun give den en 5'er at best, da man på dette tidspunkt slet ikke har formået at udnytte NES'ens "power". Men grafikken fungerer da, og så har stort set samtlige sprites i spillet efterhånden opnået kultstatus. Det er i hvert fald det argument, jeg forestiller mig, er baggrund for 10-tallet. Fred være med det.

Jeg tror ikke, der er mange fra de nyere generationer, som vil elske det her spil så meget som rigtige retro-gamere. Jeg ville, på baggrund af det, nok have givet det en lidt lavere karakter overall, men samtidig også give det en "N-club anbefaler", for det er bare et spil, som enhver gamer med respekt for sig selv bør prøve; det er i hvert fald min holdning.

Overall en fin anmeldelse Smiley At nogle af karaktererne ikke er i overensstemmelse med, hvad andre synes, er ikke så vigtigt. Det vigtigste må derimod være, at pointen om, at det her er et fantastisk spil, er slået igennem.

Prøv det. Ses.
0
1ups givet

#12 - Ossipoff

Level: 6 (Cucco)

11-04-2008 18:20

Jan, jeg er faktisk ganske glad for platformsspil. Styring for mig har også noget med fysikken i spillet at gøre, da det har indvirken på hvordan vi interagerer med spillet, og netop fysikken i spillet synes jeg er elendig Smiley
0
1ups givet

#13 - Platon

Level: 1 (Goomba)

12-04-2008 08:30

Jeps, det spil er genialt, plus 2nd quest man får bagefter, som er sværere, håber i anmelder Super Mario bros 2: Lost Levels til Virtual Console, det er pisse svært og kræver man terper det til man er mester.
0
1ups givet

#14 - Berntsen

Level: 2 (Keese)

12-04-2008 16:32

Tja synes virkeligt at den anmeldelse bør overvejes lidt mere grundigt. Kan "flot grafik" virkelig give en karakter på 10? Er styringen på Wiimoten virkeligt til et 10-tal? Er holdbarheden overhovedet til et 10 tal, synes personligt at spillet til tider kan være temmeligt irriterende, men self. skal spillet sammenlignes med sin tid og ikke med f.eks. super mario bros 3.

For at tage de to andre spørgsmål op også, vil jeg bede Captain N overveje sit ordvalg omkring beskrivelsen af grafikken. Flot grafik er, efter min mening en 7-8 stykker, desuden synes jeg måske også at grafikken er temmeligt ensformet i løbet af spillet, hvorfor jeg måske kun ville give karakteren 9 (i forhold til sin tid). Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at understrege at styringen IKKE kun skal sammenlignes med sin tid, for det er sgu ikke det samme joystick! Jeg synes virkeligt knapperne på wiimoten kan være kritiske at spille med, hvorfor jeg ikke kan se at styringen kan være et plus! Netop wiimoten synes jeg også gør at gameplayet daler lidt, så jeg ville nok personligt kun give gameplayet 9 også.

Min egen vurdering af denne virtual console udgivelse vil være et 9-tal (måske et 10-tal hvis man skal have prisen med i vurderingen) netop fordi wiimoten ødelægger lidt af følelsen! Men det jeg nu synes er vigtigst ved min kommentar, er jeg virkeligt synes at hr. anmelder bør overveje sine tillægsord. Smiley

Men ellers ok anmeldelse...
0
1ups givet

#15 - BonusNinja

Level: 5 (Cheep)

12-04-2008 17:50

Berntsen, jeg kan udmærket følge dig, Smiley men CAPTAIN N anmelder spillets styring, ikke selve Wii Remoten. Forstå mig ret, selvfølgelig bør der tages højde for, at det ikke fungerer helt så perfekt med Wii Remote (og som du siger, så er det vigtigt at understrege dette), men så skal man ydermere inkludere, at man kan bruge en Classic Controller (som jeg personligt synes er meget bedre), og så er der selvfølgelig muligheden for, at man kan tilslutte et originalt NES-pad (men det er der nok ikke mange, der gør).

Alt i alt synes jeg, at forskellen på NES-pad og Wii Remote burde være blevet nævnt (fordi det gør en stor forskel i netop dette spil), men idet, man kan tilslutte andre controllere, der er bedre, bør det ikke ændre på gameplay-karakteren.
0
1ups givet

#16 - CAPTAIN N

Level: 16 (Space Pirate)

12-04-2008 19:56

Hold da op jeg fik virkelig skilt flokkene med den her anmeldelse ser det ud til. nå men må hellere lige kommenterer lidt.

Mht Grafik: Det er en retro og meget nostalgisk baseret anmeldelse. syntes ikke i skal ligge SÅ meget i det. men syntes bare den grafik er så hammer klassisk og fungere så godt. I mange andre spil til NES hvor grafikken prøvede at være mere realistisk endte det oftest med små fejl når der bla. var for mange fjender på skærmen. plus at ting nogle gange kunne fade ud i et (Baggrunde, fjender, items)

Mht Lost levels: Jeg har ikke fået lavet en anmeldelse af Lost levels desværre. for må ærligt indrømme jeg aldrig har fået gennemført det. det er seriøst nok det sværeste Mario spil EVER. men måske man skulle prøve til L5 og se om man kan stjæle lidt rampelys^^

Mht styring: hvis i virkelig er SÅ fortabte med en Wiimote så kan i jo altid bruge de originale controllere. prøv her eksempeltvis.
http://retrousb.com/index.php?categoryID=79
0
1ups givet

#17 - L0rd Doxah

Level: 1 (Goomba)

13-04-2008 12:34

Grafik ville jeg have givet en 6'er, da den var fantastisk da det blev udgivet
Men da NES'ens tid var udløbet, var der produceret nogle spil med lidt bedre grafik

Så alt efter om man tager ved udgivelses tiden eller NES'en generelt vil karakteren være forskellig

og CAPTAIN N, hvad er det for noget vrøvl med "Realistisk"? Det er altså ikke den 1. længere O_O
0
1ups givet

#18 - CAPTAIN N

Level: 16 (Space Pirate)

13-04-2008 18:25

jeg mener hvor ting var mere detaljeret som bagrundene castlevania
0
1ups givet

#19 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

14-04-2008 15:22

dixieboy - Der står at det bliver set i forhold til den tid det blev udgivet, og ikke alle spil til konsollen Smiley

Og med realistisk er jeg ikke i tvivl om at Cap' N mener selve fysikken i spillet Smiley
0
1ups givet

#20 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

14-04-2008 15:22

dixieboy - Der står at det bliver set i forhold til den tid det blev udgivet, og ikke alle spil til konsollen Smiley

Og med realistisk er jeg ikke i tvivl om at Cap' N mener selve fysikken i spillet Smiley
0
1ups givet

#21 - dustman

Level: 2 (Keese)

16-04-2008 14:42

Synes ikke det giver mening at prisen er vurderet efter hvad det koster i dag og resten er vurderet efter hvordan det var da det kom ud.
Også er holdbarhedskarakteren ALT for høj imo, og det samme gælder grafik (selv da den kom ud)
0
1ups givet

#22 - Platon

Level: 1 (Goomba)

18-04-2008 10:04

Jeg synes karakterene er fair sat. Mario blev så uendeligt populært da det udkom, Mario er den største og mest kendte figur i spilbranchen overhovedet. Det var en milepæl, en bombe, en revolution, der satte vejen for rigtigt mange platformspil fremover, ligesom med Mario64 da det udkom.
0
1ups givet

#23 - Gissel

Level: 1 (Goomba)

22-04-2008 23:11

Hvordan kan man give gameplay delen "10 /10?" Altså det er han helt ok, men du har langt fra samme kontrol og følelse som den du har i 3'eren..
Jeg synes generalt at alle karakterne er for høje.. Det eneste der er nogen lunde rigtig er holdbarheden.

Det er helt klart skudt ved siden af, anmelderne må have haft en " det-er-jo-Mario-1-nostalgisk-psykose."


0
1ups givet

#24 - iHateya

Level: ()

27-04-2008 22:45

Enig med Henriks første kommentar
0
1ups givet

#25 - StarF

Level: 1 (Goomba)

12-05-2008 00:52

De der karakter er jo umuligt at tage en skid seriøst!

1: Mario 2 og Mario 3 er fra samme system og er langt pænere grafisk
2: Mario Brosh er altså meget simpelt holdbarheden var meget højere på mario 2 og især 3.
3: lyd.. igen lyden og tunes var langt bedre udført i mario2 og mario3

er godt klar over meget af det jo, er nostalagi, men vær nu bare LIDT seriøse tak!
0
1ups givet

#26 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

16-05-2008 17:37

0.0 10/10...

Det kan da ikke passe xD
0
1ups givet

#27 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

17-05-2008 20:40

StarF spillet er bedømt ud fra spil fra samme tid. De to andre mario spil udkom flere år efter... Men jeg er da enig, det fortjener ikke 10 ved sammeligning af hele NES'ens spil biblotek, men det er nu engang ikke det det bliver sammenlignet med.
0
1ups givet

#28 - jesper55

Level: 1 (Goomba)

19-04-2009 04:07

riget godt spil jeg har det til snes
0
1ups givet