Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (Wii VC)

Skrevet af CAPTAIN N - 07-06-2009 16:37

Det er en helt normal dag, som enhver anden i Mushroom Kingdom. Princess Peach er på besøg hos Mario, og er i gang med at plukke blomster, men pludselig kommer King Bowser flyvende og bortfører hende, og tager hende tilbage til hans borg... Ja det er måske set en enkelt gang før.
Mario drager naturligvis heroisk ud, for at befri prinsessen. Han ankommer til Bowsers slot, hvor de to nemesiser så kæmper for prinsessen.

Kampene er i forhold til de traditionelle Mario spil turbaserede, lidt ligesom i Paper Mario

Efter Mario får jordet Bowser nok engang, og skal til at tage prinsessen og smutte hjem, sker der dog noget uventet. Fra himlen bryder et sværd igennem the Star Road (mere om den senere) og smadrer den i syv stykker, som bliver spredt over hele Mushroom Kingdom. Sværdet flyver direkte ned i Bowsers slot, og sender Mario, Peach, Bowser og alle andre på en ordentlig flyvetur. De bliver alle spredt og Mario skal selvfølgelig ud og lede efter sin prinsesse igen. På vejen støder Mario på ikke så lidt gamle og nye venner, der vil hjælpe ham på hans færd. Lidt inde i spillet begynder Mario at få flere venner med på sit hold, som hjælper ham i hans kampe. En af dem er Mallow, En mystisk skabning som inderligt ønsker at være mere modig, og at finde sin familie. Mario møder også den mystiske Geno som er en slags ånd, der har taget form af en kludedukke. Geno er sendt, for at samle de syv stjerner, som blev spredt af sværdet Smithy da det slog ned i Bowsers slot. De syv stjerner danner tilsammen the star road... Og hvad skal vi så lige med den? Jo, det er såmænd den som sørger for at vores ønsker går i opfyldelse, og uden den vil ingens ønsker gå i opfyldelse igen. Det kan vores helte selvfølgelig ikke bare lade ske, så de hjælper Geno med at samle alle stjernerne, for til sidst at skulle besejre den onde Smithy. Der er kort sagt lagt op til et rigtigt eventyr i god Mario stil.

Der er masser af variation i Super Mario RPG og en masse hemmeligheder at finde

I Super Mario RPG styrer du Mario gennem en stor verden, delt op i flere områder. Du render rundt på en flad 3D-plade, hvor du så skal løse opgaver, kæmpe mod fjender og indsamle ting. Kampene er, som i mange andre RPG spil, turbaserede. Det vil sige, at du vælger i en menu hvad du vil gøre: Angribe, forsvare, løbe, eller bruge en genstand, hvorpå din modstander så får sin tur, og kan angribe dig.
Du starter med kun at have Mario at kæmpe med, men senere får du flere på dit hold, som så har andre evner end Mario. Nogle er stærke, andre er gode healere osv. Det gælder så om, at vælge det rigtige hold, til de rigtige kampe. Når du vinder en kamp, får du nogle penge og nogle EXP points. Alle figurer modtager denne EXP, og ikke kun dem, du har på holdet, så alle i dit team kan stige level i samme tempo, så dine hold hele tiden er balancerede. En interessant ting i kampene er, at hvis du trykker på B-knappen på det rigtige tidspunkt under et angreb, kan du uddele ekstra skade. Det samme gælder, hvis en fjende prøver at skade dig, hvor du så skal trykke for at mindske din skade. Det gælder om at lære både sine egne og sine fjenders angreb godt, for at time det ordentligt, og det er vigtigt for at komme sikkert gennem spillet. Heldigvis sker der ikke det store ved at dø, for hvis en fra dit hold løber tør for liv, vil han være oppe og køre igen når kampen er slut. Dør alle i dit hold, ryger du bare tilbage til det sidste sted du gemte. Spillet er meget tilgivende og det er godt, hvis man er lidt ny i genren. Så længe man bare holder sig kørende i spillet bliver intet helt trivielt. Historien fungerer for et Mario spil, og man føler sig hele tiden motiveret til lige at tage en sektion mere af spillet.

Det er denne gang ikke Bowser der er den gennemgående skurk, for faktisk kommer Bowser med på dit hold senere i spillet

Der er fyldt med god Super Mario stemning hele vejen gennem spillet. Der er mange klassikere som ?-blokke, paddehatte, stjerner og alt det andet en Mario fan nu begærer. Grafikken matcher godt Mario universet, den er farverig og stemningsfuld og leverer et glimrende billede af Mario verdenen. Musik og lyd har en masse velkendte toner og kender man bare lidt til de originale Mario spil, vil man nok genkende en masse af musikken. De forskellige figurer i spillet har nogle skønne personligheder, og der er masse af gode grin hen af vejen. Et minus kan være, at det nogle gange kan være svært at se hvordan et hop skal udføres, for at lande det rigtige sted. Dette skyldes den 3D-agtige grafik, som kan gøre det svært at se. Det er et mindre problem og ikke noget stort heldigvis.

Faktisk er det over 13 år siden at Super Mario RPG udkom til Super Nintendo, men det er først nu at vi får lov at prøve den i Europa... Og det var også bare på tide

Super Mario RPG er bestemt de 900 Wii Points værd det koster. Der er mange gode timer i spillet, og der bliver både leveret god grafik og musik, samt masser af humor. Hvis man er hardcore RPG spiller kan det godt være at man finder det hele lidt for nemt og lidt kedeligt, men det gør ikke så meget for dette spil, da det satser på et bredt publikum. Det er faktisk lidt dejligt med et RPG, hvor man bare kan tage det lidt med ro. Det er dog samtidig også lidt en skam, at selvom spillet holder nogle timer, så er det langt fra ligeså holdbart som mange andre spil i genren. Der er ikke helt så meget replay value, som man kunne ønske, omend man selvfølgelig kan prøve at finde alle de ting, man ikke kunne første gang, som det stærkeste våben eller den sværeste boss, men det er næppe noget man gider bruge så mange timer på, medmindre man virkelig holder meget af spillet. Der er generelt ikke helt så meget indhold i Super Mario RPG, som i så mange andre RPG'er.
Hvis du har prøvet Paper Mario, og syntes om det, vil du sikkert også holde af det her spil. Det leverer alt det det skal, og har nok variation til at være nyt og frisk hele vejen.

0

5/5