Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Toki Tori (Wii U eShop)

Skrevet af KJ85 - 07-12-2013 15:33

Som den første af tre klassikere har Two Tribes bragt Toki Tori (1) til en Nintendo-platform for fjerde gang. Første gang var det originale til Game Boy Color, hvilket også kan findes på 3DS’ens Virtual Console-service, men den nye udgivelse har selvfølgelig udgangspunkt i WiiWare-remaket, der sidenhen fandt vej til PC, hvor det blev opdateret yderligere. Opdateringerne, der aldrig kom til Wii, er selvfølgelig med i Wii U-udgivelsen, men er det så værd at investere i? Lad os se finde ud af det?

Toki Tori er en puzzle platformer, hvori du navigerer den lille kylling Toki Tori gennem baner, hvor han skal redde alle sine søskende, der endnu ikke er blevet udklækket. Sagen er den, at de er blevet spredt for alle vinde – nogle er i en skov, nogle på et slot, nogle i kloakken og nogle er sågar røget i vandet. På sin rejse gennem disse verdener kan Toki Tori ikke blot klare sig ved at gå og kravle på stiger, og da han ikke kan hoppe bliver andre hjælpemidler selvfølgelig stillet til rådighed – oftest i en bestemt rækkefølge, hvis ikke du vil ende i en situation, hvor du ikke kan få fat på alle æg og derfor ikke klare banen. Det er mere eller mindre spillets præmisser.


Undgå at ende som denne lille kylling ved at spille kortene rigtigt.

Banerne i hovedspillet er som sagt fordelt på fire verdener med 12 normale baner i hver. De indeholder dog også hver især et varierende antal af svære baner og bonusbaner, men dem er det ikke nødvendigt at spille for at gennemføre og nå til spillets credits. Når spillet startes første gang har du selvsagt kun adgang til den første verden, og banerne deri skal klares i numerisk rækkefølge – næste verden åbner først når bane 12 er gennemført.

Hver verden byder på nye værktøjer, som Toki Tori kan bruge, og når spillet introducerer disse indledes banerne altid med en beskrivende tekst og er meget ligefrem af gå til. I første verden introduceres vi således for broelementer, teleporten, og frysepistolen, der indkapsler fjender i is, og før end man ved af det anvender man dem i en kombination i et større puslespil. Således bygges der stille og roligt flere elementer på spillet og gennem spillets forløb møder man i alt 10 værktøjer. Principielt kan de opdeles i våben, transport og byggelementer. I våbenkategorien er frysepistolen med to gange, da den under vand får de indkapslede fjender til at flyde mod overfladen. Derudover er der sneglesugeren, der kan få fjender til at ændre retning eller forsvinde, samt spøgelsesfælden, der når sådanne går over den får gulvet til at forsvinde. Transport inkluderer teleporteren samt en luftboble, der sprænger når man har flyttet sig en bestemt distance. I byggekategorien er der boerne samt nogle større blokke og muligheden for at flytte nogle vertikale forhindringer, om nogle steder er i vejen. Det sidste element er et badeforhæng, som Toki Tori kan gemme sig bag, men det bruges kun i den nye femte verden, som ikke er en del af hovedspillet.


Med 12 baner af normal sværhedsgrad i hver verden plus et større omgang af sværere baner,
er der nok at give sig i kast med.

Alt i alt indeholder spillet tæt ved 100 baner, men det er som sagt kun de 48 der skal klares for at gennemføre, og det kan man gøre på plus/minus 5 timer alt afhængig af, hvor dygtig man er til at finde de rigtige løsninger. Hver verdens bonusbaner kan spillet når de første baner i verdenen er klaret og de svære baner bliver tilgængelige når en verden er helt gennemført. Den, på Nintendo-platforme nye verden 5, er i øvrigt inspireret af Valves Portal 2, så der er Toki Tori røget en tur i testlaboratoriet, hvor et møde med selveste GLaDOS venter.

Kontrolskemaet er ret let at gå til. Du styrer Toki Tori på den venstre analog eller D-pad’et, kigger rundt i banen med den højre analog, skifter værktøj med R/L-knapperne og anvender værktøjerne med et tryk på A. Derudover kan man i denne version af spillet også spole tilbage i tiden, hvis man finder ud af, at man har lavet fejl og må gøre noget anderledes. Dette gøres ved at holde Y inde. Alternativt kan alle funktioner også udføres ved tryk på skærmen på Wii U GamePad, der i dette spil selvfølgelig også kan anvendes til spil uden TV’et. Et klik på minus-knappen skifter let billedet fra skærm til controller eller tilbage, og i en tredje indstilling er der billede på begge skærme samtidig. På plus-knappen frembringer man menuen, hvor baner kan prøves forfra, indstillinger tilgås, banen forlades eller banen springes over. Sidstnævnte funktion kan dog kun bruges én gang i hele spillet med mindre du vender tilbage og klarer den bane du sprag over – så bliver funktionen nemlig atter tilgængelig.

Det er ret beset det der er at fortælle om Toki Tori, og i det kommende får i min bedømmelse.

Det gode:
Med transitionen til Wii U har vi endelig fået Toki Tori i HD på en Nintendo-platform og det er dejligt. Præsentationen er fin og charmerende og lydsiden med sin glade musik er med til at sætte stemningen – det vigtigste i Toki Tori er dog gameplayet, og så er det jo heldigt at også den del er god. Spillet er lige til at gå til – man er aldrig i tvivl om målet og midlerne er lige for. Som i enhver anden god puzzler er det til gengæld måden, hvorpå midlerne skal anvendes, der bærer udfordringen og Toki Tori formår i særdeleshed at sætte hjernecellerne på prøve. Udviklingen i sværhedsgrad er ganske fornuftig, og det burde være en overkommelig opgave at komme gennem de to første verdener. Når du når tredje og fjerde verden bliver det straks sværere og da banerne samtidig vokser kan det godt blive lidt af en opgave. Heldigvis er de helt svære baner placeret i deres egen kategori, hvor de ikke er en nødvendighed at overkomme, hvis man skal gennemføre spillet.


Tag bare et spil på Wii U GamePad uden at tænde dit TV.

Normalvis ville jeg ikke specielt fremhæve muligheden for at spille på Wii U GamePad som noget særligt, men i dette forholdsvis simple spil er det en rigtig god feature. Jeg har i hvert fald altid fundet puzzles afslappende, og så bliver det jo bare ikke bedre end at tage Wii U GamePad med sig under dynen og klare et par baner inden dagen er omme.

En sidste ting, der er værd at fremhæve er muligheden for at spole tilbage til et hvilket som helst tidspunkt i din gennemspilning af en bane. Det er første gang denne funktion er til rådighed på en Nintendo-platform, og som en, der har prøvet kræfter med den originale GBC-udgivelse på 3DS’en kan jeg garantere, at det er en kærkommen tilføjelse. Før skulle man ganske enkelt starte banerne forfra, hvis man begik en fejl, og derfor er det altså ren luksus ikke at skulle det mere, og samtidig gør det helt klart spiloplevelsen mere flydende.

Det dårlige:
Det er svært at sige noget dårligt om Wii U-udgivelsen af Toki Tori, der efter adskillige optrædener på forskellige platforme nu er blevet finpudset i en sådan grad at mulige forbedringer er minimale. Spillet er nemt at gå til, det er brugervenligt og så indeholder det et fint begrænset udvalg af hjælpeværktøjer. Skal man kritisere noget ender det derfor for mit vedkommende i, at en form for hint-system godt kunne være at ønske i visse situationer. Banerne er alle så metodisk fremstillet, at der som oftest kun er én løsning, og så kan store baner altså godt blive vanskelige når både broer og kasser kan bruges til at fylde huller, men kun en af dem er en god idé. I selve spillet henviser udviklerne derfor flere gange til deres egen video-gennemgang, men i stedet for at forlade spillet for at se på dem kunne jeg altså godt bruge et in-game tip om, hvordan banerne skal startes en gang imellem.

Den ideelle spiller:
Den ideelle spiller skal først og fremmest kunne lide at bruge tænkeren til at finde frem til de helt rigtige løsninger. Dernæst er det helt sikkert også en fordel, hvis man ikke har prøvet WiiWare-udgivelsen eller en af de senere versioner på PC og iOS, da der rent indholdsmæssigt ikke vil være meget at komme efter i det tilfælde, hvor det nye blot vil bestå i præsentationen. Man kan nok bedre anbefale at give spillet en ny chance, hvis man kun har forsøgt sig med GBC-udgivelsen, der blandt andet havde timer, andre baner og et noget mere begrænset udsyn i banerne.

Konklusion:
Toki Tori er en særdeles god puzzle platformer – især hvis du ikke har prøvet nogle af de nyere versioner af spillet før. Måden udviklerne præsenterer dig stille og roligt for spillets elementer, men samtidig sikrer at hjernen nok skal blive udfordret, virker ret optimal for genren, og er du helt vild med svære puzzles er der bestemt noget at se frem til i de svære baner samt spillets mange bonusbaner. Wii U GamePad gør Wii U-udgivelsen til den mest alsidige af dem alle, men har du prøvet spillet på Wii, PC eller iOS bør du nok overveje dit køb en ekstra gang til trods for, at du virkelig får meget for dine 36 kr.

1
1ups givet

4/5


Forbeholdt niche gamere

Hjernegymnastik

Klassiker

Nemt at gå til

Særdeles udfordrende

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

07-12-2013 15:39

Anmeldelsen af Toki Tori er færdig, så nu håber jeg I vil læse den Smiley
0
1ups givet