N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

New Super Mario Bros. (Wii U VC)

Skrevet af Keepcalmandplay - 08-01-2016 00:09

Da Nintendo i 2006 udgav New Super Mario Bros. til Nintendo DS tog de Mario tilbage til 2D-platformsgenren, som han ellers havde forladt til fordel for 3D-udgivelser efter udgivelsen af Super Mario World til SNES i starten af 90’erne. Spillet blev en kæmpe succes for Nintendo, som til dags dato har solgt mere end 30 millioner eksemplarer af det på verdensplan, så det er med god grund, at New Super Mario Bros.-serien stadig lever i bedste velgående. Midt i december valgte man at bringe ny-klassikeren til udgivelse på Virtual Console-tjenesten på Wii U, så lad os se, om det stadig fungerer i dag.

Allerede i startmenuen får vi et indblik i, hvad der sker i spillet, og det er ikke overraskende i stil med de klassiske spil i Super Mario Bros.-serien. Introen viser således, at Peach bliver kidnappet af Bowsers søn, Bowser Jr., og Mario starter her på sit eventyr og jagten på Bowser Jr. En fed lille detalje er, at man i introen, som også viser Luigi, har ladet sig inspirere af Super Mario Bros. 3, hvor logoet falder ned, og Mario bliver jaget væk af et grønt skjold – meget nostalgisk! Fra menuen, som kan være placeret forskellige steder på skærmen alt efter valg af skærm-visning i Virtual Console-indstillingerne, kan du vælge Mario Game, Mario vs. Luigi (virker ikke på WII U), Minigames og Options, og når du starter et nyt spil, får du muligheden for at gemme på et af tre save slots.


Det øverste rør fører til hovedspillet.

Selve spillet minder meget om Super Mario Bros. 3, men selvfølgelig med 2,5D-grafik, som tilføjer en smule dybde til figurer og omgivelser. Du bruger enten D-Pad eller venstre analog til at navigere Mario (eller Luigi) rundt på kortet såvel som i banerne, og som et DS-spil er det naturligvis skabt til at anvende to skærme. På den ene ser du som sagt verdenen i 2,5D, mens den anden viser en mere enkel verden, hvor der står diverse informationer; eksempelvis hvilken verden du er i, hvor mange liv du har, et kort over den verden du er i, og hvor de forskellige baner er. Som udgangspunkt foregår action-delen på det, der var den øvre skærm på DS’en, men når en Warp Pipe fører til undergrunden, så vil de to skærme bytte rundt, indtil man kommer ud af undergrunden.

Svamperiget indeholder denne gang hele 80 baner samt enkelte alternative ruter at følge, og ved de alternative veje står skilte, der viser det antal Star Coins (store mønter), som du skal bruge for at åbne op for vejen. Star Coins findes i alle baner, og der findes tre i hver bane, hvilket betyder, at man kan få i alt 240 af slagsen, hvis man ønsker at gennemføre spillet 100 %. Dette er ikke en nødvendighed for at gennemføre, men derimod en ekstra udfordring for spilleren. Traditionen tro er spillet opdelt i otte verdener opdelt i temaer, og disse temaer er; græs, ørken, vand/ø, skov, is, stenfyldte bjerge, skyverden og til sidst en dyster mørk verden, som senere bliver til et mere vulkansk sted. I hver verden skal du igennem et antal forskellige baner, før du kommer til et tårn med en mini boss, som skal nedlægges, før du kan kæmpe dig videre gennem de næste baner og frem til et slot, hvor man skal kæmpe imod en boss.


Banerne tilgås fra et kort som dette.

Spillerens vej gennem spillet foregår, som i alle andre Mario-spil. Du løber og hopper din vej gennem farefyldte baner med fjender såvel som andre forhindringer i form at eksempelvis huller, men i New Super Mario Bros. har Mario taget nogle tricks med sig fra 3D-spillenes verden. Ud over de traditionelle hop og dobbelthop, så er trippelhoppet, der tilføjer ekstra højde fulgt med, og det samme er Wall Jump og Ground Pound. Med Wall Jump har Mario mulighed for at komme nye steder hen eller komme væk fra hektiske situationer, da man kan udnytte væggene til at sætte af til nye hop, og er han eksempelvis ved at falde ned i et hul, så kan være heldig at redde ham. Ground Pound er derimod et trick, som man kan udføre ved at hoppe op i luften og trykke ned på D-Pad, og dette får Mario til at lave en saltomortale og ramme jorden med et BUMP. Med dette angrebshop kan du ødelægge blokke, finde nye veje eller måske opdage hemmelige steder, som du ikke kunne nå før.

Selve banerne har et design, som vi kender det fra de klassiske Mario-spil. Der er en begyndelse, hvorfra du kæmper dig vej til enden bestående af en flagstang og et lille slot, der også stammer fra starten af Marios karriere. Når man rammer flagstangen, så slutter banen, og Mario laver en saltomortale og hilser med hatten af. Der gives point for den tid, som du har tilbage, og hvis ens tid er en speciel tid (ender på særlige tal), så vil den originale melodi spille og fyrværkeri bliver skudt af. Ydermere belønnes det med en 1-up Mushroom, altså et ekstra liv, hvis du rammer toppen af flagstangen. Der findes også flagstænger som er gemt væk i verdnerne, og finder du en af disse, så vil en ny hemmelig rute åbne sig – måske til en af de kanoner, hvorfra du kan ”snyde” dig frem og springe nogle baner over.


Der er også Star Coins under vand.

I afsnittet længere oppe nævnte jeg blokke, og dette indbefatter naturligvis også, at der findes ?-blokke, der foruden mønter kan gemme på power-ups. Ud over den klassiske røde svamp, som gør Mario større, ildblomsten, der giver ham mulighed for at sende ildkugler afsted og stjernen, som gør ham midlertidigt uovervindelig, er der i dette spil også kommet nye power-ups. Disse består i et blåt Koopa-skjold, som lader Mario glide hen ad jorden, som når du sparker til et Koopa-skjold, Mega Mushroom , der gør, at Mario bliver meget stor og kan udgøre en stor ødelæggelse på sin vej, og Mini Mushroom, der forvandler ham til en meget lille udgave, som kan hoppe ekstremt høj og løbe på vandoverfladen. Med alle disse power-ups, følger der også et stort ansvar, for bliver du ramt af en fjende, så mister du din power-up. Bliver du ramt anden gang bliver du lille, og efter tredje gang dør du. Dog så gælder dette ikke med Mini Mushroom, for her dør du med det samme, hvis du bliver ramt af en fjende.

Power-ups kan ikke kun findes i banerne, og undervejs i spillet møder du således Toad-huse, som bliver bestyret af Toadsworth. Disse huse findes i forskellige varianter, hvorfra du kan opnå forskellige ting. Et almindeligt Toad House har en stor roulette-blok, som tilfældigt skifter mellem Supersvamp, Ildblomst, Blåt Koopa-skjold og Minisvamp. I et 1-Up Toad House får du derimod med sikkerhed en 1-up-svamp, og i et Mega Mushroom Toad House får du med garanti en Megasvamp fra den kæmpestore blok – en fjerde variant dukker tilmed op efter gennemførelse af spillet. Det er ved denne lejlighed også vigtigt at nævne, at du har mulighed for at tage en ekstra power-up med ind i spillets baner, og får du brug for den, så kan du altså udløse den fra den af skærmen, der fungerer som touch-skærm.


Kun med en Mini Mushroom kan Mario besøge dette rum.

Det gode:
New Super Mario Bros. er et fantastisk spil for sin tid, og det er i særdeleshed et spil, som man let kan hoppe ind i uden nogen videre erfaring. Det egner sig nemlig til alle slags spillere, men det bliver naturligvis også udfordrende, når man kommet et stykke ind i det, så det er ikke alle, der vil gennemføre. Dermed ligger udgivelsen sig tæt på, hvordan et klassisk Mario-spil skal være, og det er selvfølgelig positivt. Banerne er lige til at gå til – de er hverken for lange eller for korte, og designet er det jeg vil kalde klassisk Mario-stil med dets farverige baggrunde og søde små danse, som fjenderene udfører, når musikken spiller.

Selv om spillet er fra 2006, så har det altså stadig en charme, og musikken fra Asuka Ohta og Hajime Wakai lyder virkelig godt, når man spiller på tv'et (måske med sit anlæg sluttet til) frem for en håndholdt med begrænsede højtalere. I det hele taget fungerer spillet godt på Wii U, og det føles lidt som en kæmpe DS, når man sidder med sin gamepad og ser på TV'et – især når man har valgt den skærmindstilling, der gør controllerens skærm til den sekundære skærm, og sådan vil jeg anbefale at spille det. Savner man lidt adspredelse fra det klassiske gameplay, så er det desuden rart, at udviklerne har inkluderet et bredt udvalg af minispil ligesom i Super Mario 64 DS. Der er rettet lidt i dem så det ikke er helt identisk med Super Mario 64 DS. De er i det store hele ret underholdende, da de giver et godt break under selve spillet, men desværre fungerer de ikke med flere spillere på Wii U.


Der er også forskellige minispil i denne udgivelse, men desværre fungerer de kun i single player.

Det dårlige:
Skal man sige noget dårligt om spillet, så kan man selvfølgelig kritisere, at der ingen multiplayer-funktioner er længere, fordi to Wii U-konsoller ikke kan forbindes direkte, og det betyder blandt andet, at det ikke er muligt at konkurrere med venner og familie i minispillene. Nintendo gør opmærksom på dette på eShop, men det gør stadig udgivelsen en smule dårligere end originalen, der vel og mærke stadig kan afspilles på Nintendos seneste generation af håndholdte konsoller. Bliver vi ved minispillene, så kan de også godt gå hen og blive en smule kedelige, efter man har spillet dem lidt og sat de forskellige rekorder, der kan opnås, så det er nok ikke for disse, at man skal købe spillet.

Vi kommer heller ikke uden om, at grafikken fra en DS ikke er den bedste efter dagens standarder. Der er selvfølgelig gjort, hvad der kan gøres for at spillet skal se nogenlunde ud på den store TV-skærm, men muligheden for at smoothe billedet er ikke nødvendigvis kærkommen, da det kan fjerne detaljer. Synes man ikke, at grafikken flyder som den skal, så kan det hele godt føles lidt langsomt, og i en hektisk situation kan dette sagtens føre til, at man dør. Heldigvis var det ikke så tit, at det skete.


Grafisk er det ikke fremragende, men det er stadig sjovt at nedlægge fjenderne.

Konklusion:
Alt i alt er New Super Mario Bros. et godt klassisk Mario-spil og en fantastisk platformer, som langt de fleste vil holde af. Det var en fornøjelse at spille det på Wii U. Ikke bare er det hyggeligt, men det er heller ikke så svært at spille, og derfor egner det sig til at alle aldre. Musikken er god og er kun et plus for dem, som synes, at det er hyggeligt at lytte til de klassiske Super Mario-melodier, men grafikmæssigt er det måske ikke så kønt på den store skærm. Har man ikke prøvet spillet på DS tidligere, så er det bestemt værd at prøve af, til trods for at de senere installationer på Wii, 3DS og Wii U b byder på meget af det samme. Multiplayer-funktionerne er desværre gået tabt i konverteringen til Wii U, men det er også til at leve uden.

Spillet fylder 50 MB.

3
1ups givet

4/5


For de yngste

Fremragende lyd

Fysisk udfoldelse

Klassiker

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-01-2016 00:14

Så blev KeepCalmAndPlays anmeldelse redigeret og publiceret, så her har I atter lidt nyt læsestof..
0
1ups givet

#2 - AND

Level: 35 (Lakitu)

08-01-2016 09:43

God anmeldelse. Glæder mig til, at jeg selv får tid til at spille originalversionen på min 3DS'er snart. Jeg må dog indrømme, at jeg var ret skuffet, da jeg fandt ud af, at man - modsat Wii- og Wii U-versionerne - ikke kan spille co-op. Det havde jeg glædet mig ret meget til.
0
1ups givet

#3 - Keepcalmandplay

Level: 7 (Korok)

08-01-2016 11:09

AND skrev:
God anmeldelse. Glæder mig til, at jeg selv får tid til at spille originalversionen på min 3DS'er snart. Jeg må dog indrømme, at jeg var ret skuffet, da jeg fandt ud af, at man - modsat Wii- og Wii U-versionerne - ikke kan spille co-op. Det havde jeg glædet mig ret meget til.



Jeg et helt enig, de ku godt have lavet lidt i multiplayer funktionen..
Men tror at Nintendo gerne ville, men ikke ku pga om der kan tages folk ud og fordybe sig i at genskabe spillet og dens funktioner.. Det bare min tanke

0
1ups givet

#4 - SBWA

Level: 10 (Bomchu)

12-01-2016 18:20

Fin dybdegående anmeldelse for en VC-titel, men ved ikke hvor meget mening det egentlig giver med anmeldelser af den type udgivelser. Kunne en database/tråd med udeladelser eller optimeringer i konverteringen/emuleringen ikke være mere relevant? Spillets indhold et kendt, så det man læser efter er vel egentlig eventuelle ændringer og hvor godt det kører.
1
1ups givet

#5 - Scrapper

Level: 32 (Pebblit)

12-01-2016 18:29

^Både og vil jeg sige. Der er jo nok nogle, der ikke har spillet spillet endnu eller også er det godt med en genopfriskelse. Naturligvis skal eventuelle ændringer også nævnes, men jeg synes egentlig det er fint med en fuld anmeldelse af spillet.
1
1ups givet

#6 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

12-01-2016 18:37

Når vi får spil ind til anmeldelse, så anmeldes de som ethvert andet spil uanset alder. Det er en ny udgivelse på VC, og som Scrapper skriver, så kan der være nogen, der ikke har spillet det tidligere. Man må aldrig gå ud fra, at læseren har spillet det man anmelder..
0
1ups givet

#7 - SBWA

Level: 10 (Bomchu)

12-01-2016 18:52

Kunne selvfølgelig være en bruger-opgave at have en opdateret forum-tråd, så det er nemt at se om en VC-titel er købet værd.
0
1ups givet

#8 - Pchan

Level: 10 (Bomchu)

14-01-2016 20:25

Jeg må indrømme at det føles lidt tungt at læse en detaljeret gennemgang af mekanikkerne, som jo ligger ret tæt på de nyere spil i serien, men ellers er jeg enig med Scrapper.

Personligt husker jeg især spillet for at introducere "WAH WAH"-lydeffekten til baggrundsmusikken Smiley
1
1ups givet