Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

LEGO Marvel’s Avengers (Wii U)

Skrevet af KJ85 - 27-02-2016 16:21

Der kan ikke herske nogen tvivl om, at udviklerne hos TT Games og deres underafdelinger i Traveler’s Tales og TT Fusion har fundet opskriften på succes. Lige siden LEGO Star Wars: The Video Game blev udgivet tilbage i 2005 har de spyttet det ene LEGO-spil efter det andet ud, og efter Warner Bros. Interactive Entertainment opkøbte firmaet i 2007 er det i særdeleshed gået stærkt. Mere end 20 spil er blevet udgivet på konsolmarkedet, og det er efterhånden en af de få ting, som vi kan være fuldstændig sikre på også at se udgivet på Nintendos konsoller. Årets første udgivelse kom sidste fredag i januar i form af LEGO Marvel’s Avenger’s, og vi skal her kigge nærmere på Wii U-versionen af det.

LEGO Marvel’s Avengers er det andet spil i serien til at gøre brug af figurer fra Marvels store tegneserie-univers, og man kan derfor tale om det som en slags efterfølger til LEGO Marvel Super Heroes fra 2013. Ligesom langt de fleste udgivelser i de senere år er der således tale om et action-eventyr med klart definerede baner og en åben verden at udforske, men som spillets titel lægger op til, så er det her baseret på superheltegruppen, The Avengers, bestående af Captain America, Iron Man, Hulk, Thor, Black Widow og Hawkeye, og helt præcist følger spillet nøje handlingen i spillefilmen af samme navn og dens efterfølger, Avengers: The Age of Ultron. Når du har startet spillet og valgt, hvorvidt spillets menuer og tekster skal være engelske, danske eller noget andet, starter eventyret således med den ikoniske intro fra Age of Ultron, hvor gruppen af helte stormer afsted i det sneklædte Sokovia, hvor Hydra eksperimenterer med kraften fra Lokes scepter, og første opgave består i at skaffe scepteret tilbage.


Så skal vi i gang!.

Som spiller starter du direkte ud i spillets første bane, og her tager du først kontrollen over Hawkeye og Black Widow, der må nedlægge adskillige fjender på deres vej mod Hydra-basen. Vejen mod basen er dog fyldt af forhindringer, der skal forceres, og dette er en stor del af indholdet, som det har været det i de sidste mange LEGO-spil. For at klare disse forhindringer, eller små puzzles om I vil, får man brug for figurernes særlige egenskaber, og for at klare sig helskindet over en flod i starten skal vi således have Hawkeye til at destruere sølv-LEGO-objekter med eksplosive pile, så vi kan bygge en genstand som Black Widow kan oplade med sine lyssværd. Dette vil føre til, at et vagttårn over floden vælter, og nu kan Black Widow bruge sin intellekt til at opspore et punkt på tårnet, hvor Hawkeye kan fastgøre en af sine pile med et reb, så de to sikkert kan svinge sig over på den anden side. Her venter nye fjender og forhindringer, og sådan skrider det frem, indtil vi når et sceneskift indledt af en mellemsekvens og du overtager styringen af Hulk og Iron Man, der ligeledes må kæmpe med fjender og forhindringer på deres vej til basen.

Før vi kommer til anden del af banen (markeret med en terminal, hvor det er muligt at gemme sit spil), så skal vi selvfølgelig også klare en del, hvor Captain America og Thor er i centrum, og på den måde kommer alle Avengers i spil i første bane. I anden del skal vi desuden have skabt adgang til basen, der er beskyttet af et kraftfelt, og her kommer Iron Man og Captain America endnu engang i aktion. Som Iron Man skal man således først flyve rundt om basen og nedskyde fjender, så Captain America kan få bedre arbejdsbetingelser på landjorden, og når denne har fået tilintetgjort luftskyts-kanonerne kan Iron Man sætte det afgørende angreb ind, som muliggør indtrængen på basen, hvilket udløser den afsluttende mellemsekvens. Alt i alt består spillet af 15 actionfyldte baner, der alle er proppet med fjender og forhindringer, og med flere scener udspillende sig i hver bane er der god grobund for at variere spillet med forskellige opgaver.


Invasionen fra rummet plager stadig vores helte i Age of Ultron.

Nu undrer nogen sig måske over, at spillets første bane følger handlingen i den anden af de to Avengers-film, men efter denne bane går vi også straks tilbage i tiden, og tager den helt fra start, hvor Nick Fury og efterretningstjenesten, S.H.I.E.L.D. har den fremmede energikilde, Tesserakten, i deres besiddelse, indtil Loke dukker op, stjæler den og starter et sandt kaos ved at hjernevaske den ledende forsker hos S.H.I.E.L.D. såvel som Hawkeye, der under i trance beskytter Loke under flugten. Før, man kommer så langt, er der dog enkelte opgaver, der skal udføres i en af spillets åbne verdener, og sådan er det ofte før en mission, så historien bliver bundet rigtig fint sammen ved at inkorporere en masse forskellige lokationer til dette formål – også her åbner man op for figurerne, som man spiller som, ligesom det sker løbende gennem spillets almindelige baner.

I banerne er det overordnede mål altså at komme fra A til B ved at udføre adskillige opgaver og kæmpe sine kampe undervejs, men for at krydre oplevelsen er der også andre ting at give sig i kast med. Hver bane indeholder således tre figur-mønter, der låser op for muligheden for at købe nye figurer i spillets frie del, ti minikits, der tilsammen kan åbne op for særlige tegneserie-forsider, og en rød blok, der efterfølgende kan købes og bruges til at aktivere funktioner, der letter din vej til at gennemføre spillet 100 %. Det er aldrig muligt at finde alt dette på den første gennemspilning, for der er altid ting i banerne, som man ikke har figurerne til under den slaviske følgen af historien, men efter at have gennemført dele af spillet åbnes muligheden for at genspille banerne i frit spil, hvor man kan skifte figurer, som man lyster det. Foruden før nævnte samlerobjekter, så kan man desuden opnå fire guldbrikker på hver bane; en for at gennemføre banen, en for at redde Stan Lee, den ikoniske tegner, som også har sine gæsteoptrædener i spillefilmene, en for at samle nok sten (LEGO-spillenes valuta) og en for at have fundet alle minikits.


Der er fire guldbrikker og diverse andre ting at opnå i hver bane.

Inden vi kommer for langt, så skal vi nok lige en tur forbi styringen i dette spil, og skulle man ikke kende den fra andre LEGO-spil, så er det hele meget enkelt. Man navigerer selvfølgelig med venstre analog, og på A og Y kan man udføre sine forskellige angreb, mens B bruges til at hoppe og X til at skifte figur eller form, hvis ens karakter tillader det. Rent faktisk er alle handlinger begrænset til disse fire knapper, så skal man bruge en figurs særlige evne, så aktiveres den også med A, og skal man udføre et at de nye særlige holdangreb med en makker, så er det også A der skal i brug – nogle figurer har tilmed evner, der aktiveres ved at holde A inde. De helt almindelige angreb og kombinationer udføres på Y, og holder man knappen inde, så vil de fleste figurer have et angreb, hvor de kan sigte på adskillige objekter og fyre projektiler af mod målene, men Y skal også bruges til at aktivere paneler og den slags, når man har aktiveret en puzzle-station eller anvendt sin intellekt til at scanne omgivelserne. Kan din figur flyve, så er det B, der skal i brug, og for at aktivere denne egenskab kan man enten dobbelthoppe eller holde B inde i et stykke tid for at flyve et godt stykke opad fra start. Det skal måske også lige præciseres, at X skal holdes inde for at skifte form fra eksempelvis Bruce Banner til Hulk.

Når det kommer til særlige evner, så er det generelt ikke sådan, at en evne er bundet til én specifik figur, for der er trods alt 174 af slagsen og langt over 200, når vi tæller samtlige varianter af dem med. For de figurer vi møder i løbet af historien vil mange evner selvfølgelig kun være til stede for én af dem, men flere af dem kan eksempelvis aktivere S.H.I.E.L.D.-paneler, som kræver en tilknytning til efterretningstjenesten, flere har intelligens nok til at aktivere puzzle-stationer og finde skjulte genstande, og flere af dem er akrobatiske nok til at hoppe fra væg til væg og svinge sig mellem ting, der kan gribes fat i. Af de mere særlige ting kan Captain America slukke ild, aktivere særlige paneler og reflektere fjendernes projektiler med sit skjold, Iron Man kan destruere sølv-LEGO med sine missiler, guld-LEGO og is med sin laser samt reparere defekte genstande, Hulk kan løfte tunge ting indikeret med to håndtag, Thor kan lade elektriske paneler med sin hammer og smadre sprækkede genstande, Hawkeye kan fastgøre pile og reb til bestemte mål og trække i rebet nogle steder samt anvende forskellige pile til at smadre sølv-LEGO, guld-LEGO og sonarglas-objekter, og Black Widow kan gøre sig usynlig for at snige forbi overvågningskameraer samt oplade elektriske paneler, hvis hun er udstyret med sine lyssværd, hvilket hun kun er i Age of Ultron-versionen.


Figurer er der mange af, og de har selvfølgelig forskellige evner.

Skulle det ske, at man kommer til en ting, som man ikke kan håndtere med den aktive figur, så vil et stort A, Avengers-symbolet, dukke op, og smadrer man det, så står der hvilken figur eller figurtype, der kan bruges til opgaven. Dette kan eksempelvis være en telekinese-figur, som kan flytte objekter med sin hjerne eller kontrollere andre figurer, og sådan en får man først i historien, når Scarlet Witch og Quicksilver slutter sig til superheltegruppen for at hjælpe til, og i den sammenhæng kan det ligeså godt nævnes, at sidstnævnte kan løbe lynhurtigt og derfor kan bruges på særlige paneler til at løbe på bygninger og lignende. Ud over de særlige evner, som har været nævnt indtil nu, så findes der også enkelte figurer der kan manipulere med kosmiske LEGO-objekter, figurer der kan krybe gennem en rist, figurer der kan fryse vand til is, figurer der kan grave, og figurer der kan aktivere Hydra-paneler.

Nogle husker måske, at Warner Bros. i promoveringen af spillet har meldt ud, at spillet foruden de to Avengers-film også omfatter handlingen i fire andre Marvel-spillefilm, og disse kommer ind i billedet i hver sin bane. Handlingen i Captain America: The First Avenger bliver behandlet som et tilbageblik under rekrutteringen af Steve Rogers i tredje mission, hvor samlingen af superheltegruppen påbegyndes, men følger man bare spillets historie, så kommer man ikke til at støde på episoder fra hverken Captain America: The Winter Soldier, Iron Man 3 eller Thor: The Dark World. Missionerne til disse film er nemlig valgfrie og åbnes op, når rulleteksterne for første gang kommer på skærmen efter afslutningen på handlingen i The Avengers efter bane 7. For at besøge dem kan man fra en af de åbne verdner vælge at tage ud i rummet og flyve til lokationen angivet på en jordklode med forskellige symboler for hver bane, og det særlige ved disse baner er, at der benyttes tegneserier til at fortælle store dele af handlingen, fordi den naturligvis ikke kan behandles med samme grundighed som den fra Avengers-filmene. Ud over dette skiller de sig dog ikke ud.


For at få handlingen med fra Marvel-filmene mellem de to Avengers-film benyttes tegneserier.

Fra rummet kan man selvfølgelig også komme til at genspille allerede gennemførte baner, når der er åbnet op for frit spil efter første gennemspilning, men det er også her fra, at man frit kan rejse mellem spillets otte åbne verdener, som udgør den anden store del af spillet. Ud over Manhattan med S.H.I.E.L.D.s store Helicarrier højt i luften, der genbruges fra LEGO Marvel Super Heroes, kan man således herfra besøge Malibu, en S.H.I.E.L.D.-base, Bartons gård, Washington D.C., Asgård, Sokovia og Sydafrika, og det er netop disse otte lokationer, der benyttes, når historien skal knyttes sammen uden for banerne – i hvert fald de fleste af dem. Manhattan er uden sammenligning den mest omfattende af disse lokationer, men for hver åben verden gælder det, at den indeholder en lang række samlerobjekter at få fat på. Dette drejer sig om guldbrikker, figur-mønter, fartøjs-mønter og adskillige Stan Lee-figurer, der skal reddes som i banerne. I alt indeholder spillet 250 guldbrikker, 35 steder at redde Stan Lee, op mod 200 figur-mønter og omkring 50 fartøjsmønter, og ud fra det fortalte om samlerobjekter i banerne, så kan I nok regne ud, at størstedelen af disse ting skal findes i de åbne verdener.

For at lette processen med at finde frem til samlerobjekter i de åbne verdener er de angivet på en radar nederst på skærmen. Er man tæt på tingene, så vil de være angivet som ikoner, men er de et stykke væk så figurerer de som prikker af forskellige farver. Gule prikker fører til guldbrikker, orange prikker til Stan Lee og lilla prikker til steder, hvor man kan påbegynde en mission/opgave for at skaffe sig en figur- eller fartøjs-mønt. Når du kommer tæt på en af tingene på radaren, så er det i øvrigt muligt at se, hvorvidt du opholder dig i den rigtige højde i forhold til objektet, for her vil en lille diskret pil dukke op på radaren og pege opad, hvis du skal til højere luftlag, eller nedad, hvis det modsatte gør sig gældende, og dette letter gevaldigt opgaven med at finde dem. Nogle opgaver er selvfølgelig mere opfattende end andre, og finder du en kasse med en indespærret guldbrik, så skal du selvfølgelig lede efter en måde at låse den op på i nærheden.


Fra rummet kan man genspille baner og besøge de åbne verdener.

Hvad angår fartøjerne, så findes der både landfartøjer og luftfartøjer, og for at åbne nye af slagsen op, så skal man selvfølgelig vinde et ræs mod tiden, foregående på jorden for førstnævnte og i luften for sidstnævnte. Om du vælger at bruge et fartøj (hvilke i øvrigt kan hidkaldes ved henholdsvis blå og røde stationer markeret på radaren med lyseblå prikker) til opgaven, det er op til dig, for du kan også bruge en af dine helte. Eksempelvis er Quicksilver meget effektiv til ræs på landjorden, da han løber hurtigere end de fleste biler, og enhver af de flyvende karakterer er god til ræs i luften. Ræs angives som sagt på kortet med samme farve prikker som steder, hvor man kan skaffe figur-mønter, men når du kommer tæt på, så er det tydeligt at se forskel. Figurer indikeres nemlig med symbolet for lige netop den figur-mønt, som du kan få, hvor ræsene umiddelbart benytter samme symbol overalt, men i stedet viser fartøjs-mønten i selve startporten.

Når du vil åbne op for muligheden for at købe en ny figur at spille som, så involverer det altid at klare en form for opgave. Er der en rød lysende cirkel på jorden, på det sted radaren indikerer, at du kan skaffe en figur-mønt, så skal du klare en kamp mod den pågældende figur for at få mønten, men oftest vil du finde en figur på stedet, som har en mission til dig. Hvad disse missioner går ud på varierer selvfølgelig, men det kan blandt andet være at eskortere figuren til et andet sted i byen, at tage ud og finde nogle ting til personen, at tage ud og besejre grupper af fjender og lignende. Der er tilmed også missioner, der går ud på at skaffe selfies med Hulk på udvalgte steder, så selv om opgaverne kan minde en del om hinanden, så er der også sjove indslag, og missionerne indledes altid med humoristisk dialog. Vil du prøve at spille som en af de figurer, som du har skaffet mønten til, så kan du i øvrigt købe figuren fra de tidligere omtalte blå og røde stationer, hvorfra du også kan rejse op til Helicarrieren og aktivere udforskningen af en åben verden under historien ved netop at skifte figur.


Her skal der findes kunder til en kaffebar.

I den åbne verden er der to destinationer, som adskiller sig fra andre steder i spillet ved at have særlige funktioner, og det er The Collector’s Room på Hellicarrieren og Tony Starks suite i Stark Tower på Manhattan. På førstnævnte sted kan du nemlig købe røde brikker, som du har fået ved at finde forskellige ting til The Collector under frit spil i banerne, og se tegneserieforsiderne, som du har fået ved at samle alle minikits i banerne, og for at aktivere købte røde blokke kan du blot trykke + og slå deres hjælpende funktioner til i indstillingerne – eksempelvis multiplikatorer for sten, så du hurtigt kan spare op til at købe nye figurer og fartøjer. Tony Starks suite fungerer derimod som et sted, hvor forskellige souvenirgenstande fra din gennemspilning samles, og der kommer løbende ting til – blandt andet dukker hver Hulf-selfie, som du får taget, op på væggen i billedrammer.

Indholdsmæssigt har vi nu været omkring det meste, men vi skal selvfølgelig også lige have med, at det er muligt at spille hele spillet sammen med en anden spiller i lokal multiplayer, hvor man let kan trykke sig ind og ud af spillet, som man ønsker det. Jeg prøvede for ganske nyligt LEGO Marvel Super Heroes, og her havde man en særdeles irriterende tilgang til multiplayer, hvor skærmbilledet blev delt i mærkelige skrå vinkler og samlet igen alt efter, hvor de to spillere opholdt sig i forhold til hinanden, og det er man da heldigvis gået væk fra her. Som standard vil man faktisk her spille på hver sin skærm, for spilleren med Wii U GamePad vil blive centreret på controllerens skærm, når den anden spiller trykker sig ind og overtager TV’et, men vil man hellere deles om TV’et, så er det også muligt at aktivere en vertikal splitscreen i stedet. I scener med blot to aktive figurer vil man selvfølgelig være tvunget til at spille som den tildelte figur, men er der tre eller flere, så kan man stadig skifte med X, så de to spillere kan aftale, hvem der skal spille en bestemt rolle på de forskellige tidspunkter.


Stark Tower indeholder mange sjove ting.

Spiller man alene, så er det naturligvis også muligt at spille helt uden brug af TV’et, og som udgangspunkt viser Wii U GamePad blot det samme billede som TV’et gør. Trykker man på det lille symbol nederst i højre side af skærmen, så kan man dog også vælge at have et andet billede på GamePad, hvor man i stedet kan skifte figur fra en menu med nogle større figur-ikoner, men det er altså ikke muligt at benytte den sekundære skærm til visning af et kort som det var det i LEGO Marvel Super Heroes.

Det gode:
Der er masser af gode ting at sige om LEGO Marvel’s Avengers, og det er virkelig sjældent, at man ser et spil være i stand til at få så meget med fra den eller de film, som det eventuelt er baseret på. Som optakt til denne anmeldelse så jeg begge Avengers-film, og jeg er derfor ret imponeret over spillet. Stort set alt er blevet behandlet på den sædvanlige LEGO-facon, der nedtoner volden, så det hele bliver mere børnevenligt, og samtidig tilsættes der en god portion humor til scenerne, så man kan slet ikke lade være med at sidde med et smil på læben. Eksempelvis har vi temaet om, at kraften fra Teserakten kan anvendes til fremstilling af masseødelæggelsesvåben, og her i LEGO-verdenen er det så portrætteret som en gris, der påføres Iron Man-lignende udstyr, så den kan flyve og sendes i krig, og Nick Fury ses altid med en jordbærmilkshake i hånden, og sådan kunne man blive ved. Det er blandt andet den slags, der har gjort LEGO-spillene så populære, så her bliver man ikke skuffet. Stort set al dialog er desuden taget direkte fra filmene, så hver figur har den stemme man kender fra biograffilmene, og har der været brug for mere, så har de selvsamme skuespillere indtalt lidt ekstra her til spillet, hvilket er super godt.


LEGO-humoren skinner virkelig igennem.

Generelt set kan man kun sige at produktionsværdierne er i orden, så spillet fremstår flot på både TV’et og Wii U GamePad, og det er tydeligt at se, hvor meget udviklerne har gjort ud af det hele. De mange mellemsekvenser er virkelig godt produceret, og det er da også netop gennem dem, at størstedelen af historien skal fortælles, hvorfor det er ganske naturligt. Det store fokus på denne del går imidlertid ikke ud over gameplay’et, for det er akkurat lige så sjovt at spille sig gennem banerne, som det har været det i tidligere udgivelser. Personligt har jeg det lidt som med græsset i Zelda-spillene; jeg kan slet ikke lade være med at smadre alt omkring mig på min vej gennem banerne, for det udløser jo trods alt en masse sten, og dem kan jeg jo bruge til at købe nye figurer. Ikke bare er det sjovt alene, men det fungerer også særdeles godt i multiplayer, og umiddelbart fører det ikke til en nævneværdig nedsættelse af frameraten, hvilket er virkeligt positivt. Spil er simpelthen bare sjovest, når de kører flydende, og det er også sjovt at eksperimentere med de nye holdangreb, hvor to figurer sammen udfører et angreb, der kan slå en del fjender ud på en gang – eksempelvis kan Thor smadre sin hammer ned på Captain Americas skjold som i filmene. Der er mange fantasifulde angreb her, så det er bestemt en fin tilføjelse til gameplay’et.

Noget af det gode ved LEGO-spillene er også, at der er så mange ting at give sig i kast selv efter at have gennemført historien, og det er ikke anderledes her. Således startede jeg med at spille hele historien, altså de 12 obligatoriske baner, igennem med min lillebror, hvilket tog os små 10 timer, og efterfølgende har vi hygget os gevaldigt med at skaffe samlerobjekter i de åbne verdener og genspille enkelte baner for at få det hele med. Den samlede spiltid har allerede oversteget de 24 timer, og på intet tidspunkt har jeg kedet mig. Jeg elsker nemlig at gå på opdagelse i en spilverden for at finde alt deri, og med det store udvalg af spilbare figurer, så er der rig mulighed for at lege undervejs. Det hjælper også en del på underholdningsværdien, at der denne gang er hele otte åbne verdener at udforske, for det giver noget variation i omgivelserne selv om de syv af dem ikke er voldsomt omfattende.


En actionfyldt biljagt er der selvfølgelig også blevet plads til.

En anden god ting ved spillet er, at det er så let at gå til. Først og fremmest er kontrolskemaet holdt meget simpelt ved kun at benytte ganske få knapper på controlleren, og det sikrer, at de mindste også kan overskue det. Dernæst er spillet nogenlunde til at guide spilleren ved at indikere, hvis man skal bruge en anden figur, og er der genstande som skal smadres for at bygge noget andet, så lyser de passende op for at indikere dette. I de åbne verdener vil man også blive rigtig glad for symbolerne på ens radar, som på enkel vis guider spilleren til målet. Under missioner kan dette eksempelvis være store røde pletter på radaren eller et spor af gennemsigtige sten hele vejen til ens destination, så man kommer yderst sjældent i tvivl om noget. Livssystemet er også en af de ting, som gør det let for alle at forstå. Ens figur har ganske enkelt fire hjerter, og mister man dem alle så koster det 1.000 sten, som man dog får mulighed for at samle op igen, hvis ikke de er røget i afgrunden. Besejrede fjender kan også udløse et hjerte, der kan samles op, så på den måde har man mulighed for at få energi igen. Spillets bosser har i øvrigt også et livsmeter med hjerter, så det let kan ses, hvor mange slag de skal have.

De der har prøvet LEGO Marvel Super Heroes vil også blive glad for at høre, at man i særdeleshed har fået finpudset tingene siden sidst. Det at flyve med en figur kunne godt være lidt af et mareridt i det forrige spil, men det fungerer meget bedre her. Det er slut med pludselige vilde bevægelser og højden kan kontrolleres meget bedre på A og B end tidligere. Vil man flyve hurtigere, så sætter man ganske enkelt farten op ved at dobbelttrykke på B, og samlet er det altså en langt mere behagelig oplevelse. Fejl i spillet er der heldigvis også langt færre af, og det siger måske ikke så meget i sig selv, for der var virkelig mange af dem i LEGO Marvel Super Heroes, hvor ting kunne forsvinde pludseligt fra skærmen og man kunne falde gennem ting på flere steder i den åbne verden, hvor det bestemt ikke var meningen. Her kan jeg så berolige med, at de stort set ikke er eksisterende her, så det er meget bedre på det punkt.


Iron Man kan klare ræs i luften ganske fornuftigt.

Det dårlige:
Nu er det imidlertid ikke alt i LEGO Marvel’s Avenger, som er helt perfekt, og under min tid med spillet har jeg da også stødt på ting, som er værd at kritisere. Adskillige gange har jeg eksempelvis været udsat for, at en figur efter at være faldet i afgrunden dukker direkte op på kanten for blot at falde ned med det samme igen, og sådan fortsætter det så, indtil du måske er heldig at slippe fri med et hurtigt hop eller ved at lade en anden figur slå dig. Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt, og spillet burde da sende figuren til et sikkert sted frem for denne mærkværdige løsning. Det samme kan man sige om, at det er muligt at komme til at sidde fast bag genstande, der ikke kan ødelægges, men det er altid lykkedes mig at komme fri igen på mærkværdig vis.

De fleste uheldige ting i spillet er forbundet med situationer som de ovenstående, men jeg stødte da også på missioner, der ganske enkelt ikke forløb som de skulle. Under missionen, hvor der skal tages en Hulk-selfie på Malibu, ville symbolet, der tillader en at tage billedet simpelthen ikke dukke op. Først da jeg prøvede missionen for fjerde gang dukkede det op, og hvorfor er et godt spørgsmål. Jeg havde egentlig opgivet at klare den efter de tre forsøg i multiplayer, men prøvede lige en sidste gang alene, og så lykkedes det altså. Under vores søgen efter missioner i den store åbne verden på Manhattan blev jeg i øvrigt også træt af, at gennemførte ræs ikke blev fjernet fra radaren ligesom alle andre ting. Af den årsag var der en masse lilla prikker på radaren, men kun nogle af dem førte til ting, som vi rent faktisk ville få noget nyt ud af at klare, så ved disse ræs var man nødt til at se efter, om der nu også var et fartøjssymbol i startporten eller ej. Det er selvfølgelig fint nok, at de an genspilles og ses på radaren, når man kommer tæt på dem, men prikkerne skulle bare ikke være der længere, hvis I spørger mig.


Visse ting kan afbryde spillet for makkeren, men heldigvis er noget af det ganske sjovt.

En anden ting, som jeg til tider fandt virkelig irriterende er direkte relateret til spil i multiplayer, for nok har man hver sin skærm, men adskillige missionsrelaterede handlinger vil afbryde spillet for den anden, som tvinges til at se på som tilskuer i korte øjeblikke. Det er blandt andet ved igangsættelsen af en mission, men det er også ved afslutningen af dem og nogle gange ved mellemsekvenser, hvor spillet vil vise, en bestemt del af omgivelserne, som der skal interageres med. Det lyder i sig selv måske ikke slemt, men det kan faktisk medføre, at du bliver nødt til at gøre nogle ting om, for er den ene i gang med et ræs, når den anden sætter en mission i gang, så vil tiden faktisk køre videre, og når man så vender tilbage til ræset er det for sent, og man bliver nødt til at starte det forfra. Når man får en guldblok eller et andet samlerobjekt, så dukker det også op på begge skærme, dog uden at afbryde spillet, og det kan også være et forstyrrende element. Det er som om, at man ikke har adskilt de to spillere helt fra hinanden, for tiden en spiller har til at nå gennem portene i et ræs vises også på begge skærme, og har man gang i hvert sit ræs, så bliver det et være rod af tal, som står oveni hinanden. Alt i alt, sø føles denne del af interfacet bare lidt forkert, og nogle af førnævnte handlinger forhindrer også den anden spillet i at skifte figur, mens det hele står på.

Slutteligt bliver jeg simpelthen også nødt til at advare mod, at lade spillet indsamle analysedata fra din tid i spillet, for dette medvirker ganske enkelt, at du ikke kan benytte dig af Miiverse til at dele billeder og den slags fra spillet. De to ting modarbejder simpelthen hinanden, så du vil blive mødt af en fejlmeddelelse, når du forsøger at tilgå Miiverse, og i værste tilfælde kan det få din konsol til at fryse fast. Efter at have slået tilladelsen om indsamling af data fra frøs spillet i hvert fald ikke for mig længere, og inden da var det sket et sted mellem 5 og 10 gange, men det er slet ikke unormalt at et retail-spil fryser på min konsol, så jeg skal ikke kunne konkludere om det er den direkte årsag.


Agent Carter rapporterer til SSR, men lad endelig ikke spillet indsamle data!

Konklusion:
Er du i forvejen glad for LEGO-spillene og deres velsmurte formel, så går du bestemt ikke galt i byen med LEGO Marvel’s Avengers, og fans af Marvels film- og serieunivers bygget op omkring denne gruppe af superhelte kan helt sikkert også få en sjov oplevelse. Handlingen i de to Avengers-film bliver gengivet på bedste vis, og selv om man af samme årsag måtte kende historien på forhånd, så bliver det ikke dårligere af det, når den tilsættes en god portion humor på den sædvanlige LEGO-facon. Nogle vil savne mange af de mere populære Marvel-figurer, der fandtes i LEGO Marvel Super Heroes, men gameplay-mæssigt er dette spil en bedre oplevelse, for det hele er blevet finpudset, og så er der kommet syv ekstra åbne verdener til siden da, hvilket gør det endnu sjovere. Med et hav af samlerobjekter er der god grund til både at genspille baner og gå på opdagelse i de åbne verdener, og derfor kan man uden problemer få mere end 24 timer til at gå med spillet sammenlagt, men det er ret ærgerligt, at indsamling af guldbrikker ikke rigtig belønnes med ekstra indhold som Deadpool-banerne fra det tidligere spil i serien. Spillet er ikke fejlfrit, for man kan stadig komme ud for at sidde fast og blive genoplivet et sted, hvor man blot styrter i afgrunden, men det er langt bedre end det var i LEGO Marvel Super Heroes, og overordnet set en rigtig positiv oplevelse. DLC til spillet udgives tilmed også på Wii U denne gang, så det kan Nintendo-ejere også være glade for.

2
1ups givet

4/5


Familiesjov

For de yngste

Nemt at gå til

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

27-02-2016 16:49

Så fik vi for første gang lov til at anmelde et af de store LEGO-spil og ikke bare et håndholdt af slagsen, så i fremtiden skulle der gerne komme mere af den slags herinde..

Jeg håber selvfølgelig, at I har lyst til at læse min grundige anmeldelse af spillet, og smid da endelig en kommentar eller to af sted, og lad høre, hvis I er enige/uenige eller måske har lyst til selv at investere i spillet Smiley
0
1ups givet