Skrevet af Nemy - 30-10-2015 21:11
Halloween er lige på trapperne, og det betyder naturligvis masser af gys og gru. Derfor kommer Wii U-titlen Project Zero: Maiden of Black Water lige i rette tid til en weekend i uhyggens tegn. Project Zero: Maiden of Black Water er landet, og ligesom i de fleste spøgelsesfortællinger er det fortiden, der er kommet for at traumatisere og jage dig.
Som spiller sættes du løbende i rollen som 3 protagonister, der bliver sat midt ned i unaturlige og paranomale begivenheder. Spillet foregår over en enkelt nat på bjerget Hikami, hvor man langsomt afslører, hvad der har fundet sted. Det er et godt udgangspunkt, som fortæller historien fra flere forskellige perspektiver, og generelt set fungerer det rigtig godt. Opdagelserne, man kommer på tværs af igennem nattens eventyr, er både forstyrrende og imponerende på samme tid.
Du bliver udrustet med en lygte og et kamera, som kan hjælpe dig til overlevelse og til at dokumentere begivenhederne, som du bliver udsat for. Den eneste beskyttelse du har mod spøgelserne er dit kamera, som kan bruges til at tage billeder af dem. Jo mere præcist og skarpt dit billede bliver, jo mere skade tager spøgelset. Det er muligt løbende at finde og udskifte kameralinsen, der giver kameraet ekstra evner – bl.a. bliver det muligt at fryse spøgelserne og dermed give dig selv mere ro og tid til at bekæmpe dem. De forskellige figurer har også forskellige kameraer, hvor evnerne varierer en smule. Det bliver dog hurtigt klart, at den linse, der giver mest skade til spøgelserne, er klart den mest effektive, og her kunne man godt have balanceret spillet bedre.
Et andet centralt element i gameplayet er vand og muligheden for at blive våd. Jo mere våd protagonisten bliver, jo mere modtagelig bliver hun for angreb. Man kan i løbet af spillet finde effekter, der gør det muligt at tørre hurtigere, men mængden af vandområder er alt for stor, og muligheden for at undvige dem for lille. Derfor ender det med, at man ignorerer det ellers tiltænkte centrale element, hvilket er ærgerligt.
I starten af spillet leges der meget med spillerens frygt for, at der sker noget, når du åbner en dør eller runder et hjørne, men i løbet af spillet bliver det alt for forudsigeligt, hvad der vil ske, og både frygten og chokeffekterne udebliver til sidst i spillet. Generelt set er der rigeligt at opdage og udforske i historien, men et stort problem er den store mængde af gentagelser, som du bliver udsat for. Det er ikke unormalt, at du i historien skal besøge det samme sted 4-5 gange for at finde nye spor, hvilket bliver lidt for trivielt i længden. Det eneste positive ved de hyppige besøg er, at man anden gang man besøger et område er mere påpasselig og forsigtig, fordi man tidligere har afsløret, hvad der er foregået. Til at starte med fungerer kampsystemet og den generelle storyline rigtig fint, men den sidste halvdel af spillet er alt for triviel, og her virker det som om, at udviklerne er løbet tør for inspiration. Det bliver konstant de samme fjender, man skal nedkæmpe på nøjagtig de samme måder, og til sidst handler det blot om at gennemføre spillet for at kunne sige, at man har gjort det. Lidt som at se en film og til sidst kun se den færdig for at se hvordan den slutter, og ikke fordi man synes den er spændende.
Selvom spillet med tiden bliver trivielt, så er der stadig fint med skræmmende indhold, der må siges at være noget af det, som titlen skal bedømmes på. Ganske vist bliver man mest skræmt i starten, fordi det er her, man ikke har set fjenderne før, men spillet skal nok give dig chok og skræmme dig adskillige gange. Det skete i hvert fald for undertegnede, og så man kan selvfølgelig vurdere, om det blot er mangel på manddom, der gør udslaget her.
Det visuelle i Project Zero: Maiden of Black Water er langt fra imponerende, men man kan selvfølgelig argumentere for, at udviklerne er gået efter skræmmende dårligt frem for skræmmende flot. Du skal derfor ikke forvente et spil med fantastiske scenografiske effekter og mellemsekvenser, som ligner virkeligheden til forveksling. Så længe det er forventningsafstemt fra starten, så er det grafiske dog til at leve med. Lyden i Project Zero: Maiden of Black Water er som lyden i et gyserspil skal være. Mørke underliggende toner og skingre lydeffekter ad libitum. Selvom stemmeskuespillet er tættere på skræmmende dårligt end skræmmende godt, så fungerer det generelt set udmærket.
Project Zero: Maiden of Black Water er formentlig et af de spil til Wii U, som gør bedst brug af maskinens GamePad. Gameplayet sammenspiller konstant de to skærme du opererer på, og det fungerer som helhed utrolig godt. Dit gamepad bruges ud over den almindelige styring også til at holde øje med spøgelserne i spillet og til at tage dine billeder med. Der gøres rigeligt brug af gyroskopet og Wii U-maskinens andre features. Den generelle styring lader dog en del tilbage at ønske, og i det store hele er den klumsede styring et stort irritationsmoment. Det er utroligt frustrerende at dø for tredje gang grundet utrolig irriterende styring. Man kan især ærgre sig over den normale styring fordi GamePad’et er så godt implementeret og velbrugt.
Det gode:
Det gode ved Project Zero: Maiden of Black Water er især den første del af historien og den fantastiske brug af Wii U GamePad, der endelig får sin eksistensret. Historien vikler de 3 protagonister fint ind i hændelserne på bjerget og gør et godt job med at holde dig på kanten af stolen for at holde fatningen, når du skal åbne den næste dør. Stemningen i spillet bliver godt hjulpet på vej især af lyden, som til visse tider i spillet virkelig kommer til sin ret.
Det dårlige:
Styringen er blandt de svageste elementer i spillet. Den virker ofte klodset og kunne godt have brugt mere fokus fra udviklerne. Derudover bliver spillet trivielt i løbet af den anden halvdel af historien, hvilket er en skam, da begyndelsen egentlig er rigtig lovende. Stemmeskuespillet og den generelle lydside kunne også godt have været bedre, men det er til at leve med.
Konklusion:
Alt i alt er Project Zero: Maiden of Black Water en udmærket gysertitel, og netop fordi Wii U ikke har de store gysertitler præsenteret i sit bibliotek, så er Project Zero et kærkomment medlem. Historien indfanger dig hurtigt, men får igennem spillet svært ved at holde dig fast til trods for, at den byder på rigeligt med gys i løbet af natten. Spillet er blandt dem, der gør bedst brug af Wii U GamePad, og selvom den generelle styring kan være en smule klodset, så er den overordnet set ganske fin. Hvis du er vild med gyserspil og har savnet at kunne udforske genren på din Wii U, så kan Project Zero: Maiden of Black Water derfor godt anbefales.
#1 - Scrapper
Level: 32 (Pebblit)
30-10-2015 21:45
God anmeldelse. Dog synes jeg der kommer lige lovlig mange holdninger ind i den generelle tekst, hvilket så nok også er grunden til at det gode/dårlige bliver lige kort nok. Men det er selvfølgelig en smagssag#2 - Nemy
Level: 27 (Beetle)
30-10-2015 21:53
Ja det kan man selvfølgelig sige, synes dog det fungerer godt at kommentere på det man beskriver mens man gør det for at gøre det så aktuelt som muligt for teksten og så opsummere til sidst =)#3 - Pchan
Level: 10 (Bomchu)
30-10-2015 22:10
Tak for anmeldelsen! Det er synd at spillet bliver trivielt, men i det mindste lyder det som om, at det har en skummel stemning hele vejen igennem. Jeg har hørt at spøgelserne i de tidligere spil dukkede op tilfældigt, så man aldrig helt var klar på dem. Det lyder som om, at de her er mere forudsigelige.#4 - Scrapper
Level: 32 (Pebblit)
30-10-2015 22:58
Jep, der er fordele og ulemper ved alt#5 - Kalak Nuan
Level: 18 (Twhomp)
31-10-2015 00:01
Som den gamle fan af serien der har spillet siden det første udgivelse (dog på én forkert konsol#6 - Nemy
Level: 27 (Beetle)
31-10-2015 12:16
^Det er spillet med den engelske dub. Er ikke i tvivl om, at stemmeskuespillet formentlig ville være bedre med den originale audio, men foretrak at kunne forstå hvad der blev sagt#7 - Scrapper
Level: 32 (Pebblit)
31-10-2015 12:25
^Så man kan ændre sproget? Synes ikke lige jeg kunne finde noget sted i demoen, hvor man kunne#9 - Pchan
Level: 10 (Bomchu)
31-10-2015 23:13
^Man kan kun ændre det i options under hovedmenuen. Jeg har spillet de første to kapitler, og indtil videre er det japanske ret godt. Det de siger er generelt mere implicit, end det der står i underteksterne.#10 - Scrapper
Level: 32 (Pebblit)
31-10-2015 23:46
^Åh ja. Lysindstillingen. Når du kan se spøgelset er den i orden. Og jeg sad bare og tænkte hvilket spøgelse uanset hvordan det var indstillet#11 - AND
Level: 35 (Lakitu)
01-11-2015 09:57
Jeg kørte demoen igennem i går. Det er selvfølgelig kun prolog og to kapitler, men nøj, hvor er det sløjt. Styringen er elendig og tempoet er alt for lavt. Det minder mere om en interaktiv film end et spil, hvis I spørger mig.#12 - Pchan
Level: 10 (Bomchu)
01-11-2015 12:09
^Jeg har ikke indtryk af, at det ændrer sig. Serien er vist kendt for netop at være en niche inden for en nichegenre med sit fokus på stemning, sløve gameplay og lave tempo. Salgsmæssigt har spillene vist heller aldrig været store hits.#13 - The ultimate beast
Level: 20 (Moblin)
01-11-2015 13:18
Jeg vil sige, spillet startede lidt sløvt ud, men efter ca. 1 - 1,5 times spilletid blev det hurtigt som jeg forventede. Hvilket er ganske udmærket.#14 - Chanikarn
Level: 10 (Bomchu)
02-11-2015 08:10
Flot og rigtig god anmeldelse#15 - Pchan
Level: 10 (Bomchu)
02-11-2015 20:07
^Selv om måden man bruger Gamepaddet til at tage billeder med er god, så ville jeg ønske, at det kunne mere end bare vise et kort, når man går rundt. ZombiU gjorde det rigtig godt, ved at man også kunne bruge items vha. Gamepaddet uden at skulle åbne menuer og pause spillet. Det var med til at gøre oplevelsen mere intens.