Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Amiibo!

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Max & the Magic Marker (WiiWare)

Skrevet af Morztan - 25-01-2010 15:20

På trods af at Press Play ikke har brugt deres fantasi til at lave en dyb historie (Max får en tusch med posten, han tegner en lilla bøhmand, der kommer til live og flygter ind i Max' tegninger, Max følger efter. Historieforløb slut...), så er det i allerhøjeste grad op til spilleren selv at anvende sin fantasi, for at få de bedste oplevelser ud af spillet.
Du tager rollen som Max og skal ved hjælp af din magiske tusch finde vej igennem en række baner fordelt over 3 hoved-verdener, for til sidst at stå ansigt til ansigt med Mustacho, som den lilla bøhmand nu engang hedder. Max styres med nunchucken, mens du med Wii-pointeren let og elegant kan føre tuschen rundt på skærmen.



Tegn dig vej frem til dit mål


Tuschen kan du anvende til at tegne bolde, trapper, luftballoner, ramper, vipper, broer mm. og derefter kan Max anvende disse til at nå nye steder og gemte bonusser på hans vej gennem spillet. Det er en utrolig fed spil-idé som Press Play her har fundet, og selve funktionaliteten af den enestående spilmekanik er meget veludført. Hvis du har en idé, og en rolig nok hånd, så kan du højest sandsynligt få det op på skærmen og til at virke. Forvent dog ikke at kunne tegne biler, fly og maskinkanoner, og at de virker efter hensigten.
Tuschen har heller ikke uendelige mængder farve i sig. Dette skal man samle ind undervejs i banen. Men bedst som tuschen er ved at være fyldt op, når man til et checkpoint, hvor Mustacho lusket venter på at suge alt farven ud igen. Derefter er det ud at få samlet mere farve, til at løse de næste puzzles. Udover farve kan man også samle hvad der ligner små bobler med inspiration, uden at disse dog har nogen effekt (i hvert fald ikke på undertegnede...) og nogle såkaldte "secrets" der låser op for ekstra materiale.
En gang imellem bringer den magiske tusch dog også nogle glitches med sig. Jeg var ude for at streger jeg tegner forsvandt og dukkede op et helt andet sted på banen, at Max røg igennem stregerne og at streger gik tværs igennem omgivelserne. En enkelt gang, da jeg ville gå op ad en trappe jeg havde tegnet, blev jeg skudt 4 skærmlængder væk og kunne forlade banen uden problemer. Et crash eller to er det desværre også blevet til. Set i tilbageblik er der faktisk overraskende mange små-fejl i spillet, men lad det med det samme være sagt, at det ikke er noget der ødelægger den samlede spiloplevelse.



Et lille ad-hoc skur beskytter Max mod den ødelæggende regn


Grafikken i Max and the Magic Marker er god, uden er være specielt fantastisk eller enestående. Der er ikke gjort det store ud af det kunstneriske udtryk, på samme måde som man heller ikke har søgt at skabe en unik eller vedkommende historie. En pudsig og lækker detalje er dog når man fryser Max' verden. Dette kan man i tilfælde af at man vil stoppe alt hvad der sker omkring Max, for at give sig selv bedre tid til at tegne. Når man gør dette, bliver alt hvad man ser på skærmen lavet om til hvad der ligner en rigtig børnetegning, med grove streger og farver tværet ud i hinanden. Det fungerer rigtigt godt, og tilføjer spillet noget stærkt savnet charme.
Charme finder man nemlig heller ikke meget af i spillets lydside. For at et spil virkeligt skal krybe ind under huden er baggrundsmusikken ofte en vigtig faktor. Igen kan nævnes eksemplerne LostWinds og World of Goo. Musikken i Max and the Magic Marker er nok det mest simple og, ironisk nok, uinspirerende, jeg har hørt i et spil. Faktisk nyder jeg spillet mere uden lyd på, for musikken og dens uendelige, og jeg mener UENDELIGE, loops irriterer og stresser hele vejen igennem spillet. Om det er hensigten at musikken skal stresse, skal jeg lade være usagt.



Når man fryser skærmen skifter stilen drastisk. God detalje!


Lydeffekterne er ganske gode, og særligt lyden af tuschen er rigtigt behagelig, mens man spiller. Man får virkeligt fornemmelsen af at man tegner med en stor orange tusch på skærmen. Stemmeskuespil er der intet af, men på den anden side er der heller ingen historie, der skal fortælles. Igen savner man lidt charme hos karaktererne.
Tiden det tager for at gennemføre spillet, er hvad man kan forvente af en WiiWare titel. Vælger man dog at suse hovedløst gennem banerne, uden at finde de mange hemmeligheder spillet gemmer på, så er man igennem på godt 3 timer første gang. Press Play har som sagt været så venlige at smide en række sjove "unlockables" ind i spillet, der heldigvis giver lyst til at samle alt i alle baner. Og er dette ikke ok for dig, er der time-trials til alle banerne.

Jeg ved ikke hvad det er der får mig til overordnet at udtrykke mig så kritisk omkring Max and the Magic Marker. Jeg har længe fulgt med på udviklernes hjemmeside og set de allerførste work-in-progress videoer fra Max fra for længe siden. Der er ingen tvivl om, at jeg havde sat høje forventninger til det spil, som nu endelig er at finde på WiiWare, men jeg mener nu heller ikke, at de har været for høje. Max and the Magic Marker virker mest af alt for mig som en spildt mulighed. Der er ingen tvivl om at Press Play er en hårbredde fra at have fuldstændig styr på deres fede tegnemekanik, men selve implementeringen af den i spillet, kunne have været bedre.
Press Play har udtalt, at det var deres hensigt at alle puzzles skulle kunne løses på forskellige måder. Det er også en nobel tanke, men har i dette tilfælde medført at banerne, i hvert fald i de to første verdener, er ufatteligt ens opbygget, dog med en lille sjov idé presset ind hist og her. Det går desværre bare ud over fantasiforladte gamere, som undertegnede, da jeg har løst 99 ud af 100 situationer ved at tegne en trappe op til mit mål, hvilket i længden ikke har været særligt sjovt og udfordrene. Derfor kom den 3. verden som en dejlig afveksling, da det er tydeligt at Press Play her har tænkt meget mere i et banedesign, hvor man som spiller ikke har lige så frie tøjler, og det synes jeg fungerede langt bedre end de første to tredjedele af spillet. Mere af den slags næste gang, tak.
Press Play har også udtalt at de fandt på spilmekanikken før de fandt på karaktererne og verdenen, hvilket man helt sikkert også kan mærke. Der er ikke gjort noget ud af at lave en fortælling eller skabe en bestemt stemning i spillet. Det er i bund og grund et spil der har til formål at underholde ved hjælp af den fantastiske tegnemekanik kombineret med spillerens fantasi. Og det gør det, heldigvis, også godt.



Den tredje og sidste verden hvor banedesignet bliver betydeligt forbedret


Konklusion
Jeg vil mene, at for 70 kr. så bør alle give dette spil en chance, og lad mig endeligt høre jeres mening om det. Det kan være det er min manglende fantasi, der afholder mig fra at falde helt pladask for Max med den magiske tuschpen, men derudover mener jeg, at der er lagt gevaldigt i ovnen til en overlegen efterfølger, hvis Press Play lægger lidt mere vægt på stemningen i spillet og ikke mindst på banedesignet.
Så se at få tændt for jeres Wii, download Max & the Magic Marker, og støt en dansk udvikler med et stort potentiale!

0
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - yasw

Level: 1 (Goomba)

25-01-2010 16:06

Interessant koncept, men jeg synes ikke det lyder lovende med småfejl og glitches du nævner. Vel nok er ingen spil fejlfri, men når du bare ved at spille spillet almindeligt og ikke bevidst søge efter fejl som nogle hardcore nørder gør med alle spil, giver det ikke det bedste indtryk af spillet. Det virker simpelthen sjusket fra spiludviklernes side ikke at have testet godt nok, og det skaber ikke den bedste tillid.

Kan være jeg venter lidt og ser om der ikke kommer opdateringer til spillet.
0
1ups givet

#2 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

25-01-2010 16:34

Jeg græder lidt over at se Analogiks tunes blive kaldt uinspirerende Smiley
0
1ups givet

#3 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

25-01-2010 17:06

Det lyder ret træls med de småfejl og glitches - udover det, så lyder spillet fuldstændig som jeg har forestillet mig det Smiley
0
1ups givet

#4 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

25-01-2010 17:52

Som skrevet, er de mange glitches ikke deal-breakers. Bare mindre irritationsmomenter.
0
1ups givet

#5 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

25-01-2010 18:16

^ Det er selvfølgelig rigtigt nok - men det lyder alligevel af ret meget, som om at de enten:
1. Ikke har testet det
2. Ikke har gidet at rette det
0
1ups givet

#6 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

25-01-2010 18:32

Jeg tror mere det har rod i at deres tegningsmekanik er uhyre svær at gennemteste.
0
1ups givet

#7 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

25-01-2010 19:49

Det kan der selvfølgelig være noget om - men sådanne fejl er jeg ikke stødt på i andre spil, hvor man kan tegne ting. Men whatever, det går jo nok alt sammen Smiley
0
1ups givet

#8 - Jonezy

Level: 18 (Twhomp)

25-01-2010 20:32

Jeg har spillet igennem 11 levels, og har slet ikke oplevet glitches i samme omfang. Et par småfejl, såsom at jeg skal ryste wiimoten en extra gang for at få al blækket tilbage, er det jeg har oplevet.

Jeg synes heller ikke musikken er så slem, men man bliver god til at tegne trapper med sin wiimote i det her spil. Flere af de forskellige levels har taget op til 20-25 minutter, og jeg har ikke engang fået fat i det hele, så jeg tror sagtens man kan bruge op til 10 timer, hvis ikke mere på spillet, hvis der går OCD i den.

Det er en solid puzzle platformer, og til 70 kroner kan jeg kun anbefale det.


0
1ups givet

#9 - MasterMonster

Level: 1 (Goomba)

25-01-2010 22:31

Jeg tror Morztan har ret. De siger selv at de vil give frihed til spilleren og derfor kommer der også nogle fejl her og der. Man skal tænke på at i Crayon Physics som de siger var en inspiration for dem, finder man også mange fejl og der kunne man tegne nogle helt simple former.
Jeg har lige spillet til Level 14 og indtil videre er det et af de bedste spil jeg har spillet på Wii'en. Meget bedre end Lostwinds, som jeg synes var pissekedelig. Hvis man kan holde ud at man nogen gange skal tegne en streg to gange og den slags, og man gost kan lide platformspil, så SKAL man bare spille det.
Og så gælder det også at støtte nogle af de sejeste danske udviklere.
0
1ups givet

#10 - KristianH

Level: 9 (Bob-omb)

26-01-2010 12:18

Jeg har lige en lille kommentar, til alle dem som er sure over de forskellige fejl.

Jeg er overbevist om, at Press Play har gennemtest alt hvad de kan, for at få spillet til at fungere så optimalt som overhovedet muligt. For som i selv siger, så giver det mistillid hvis der er fejl i deres produkt.

Det man dog skal huske på, er at Press Play har brugt Wii udgaven af den danske game engine Unity - og så vidt jeg er bekendt, så er der ikke ret mange andre firmaer der har gjort brug af denne udgave før. Fejlene behøver altså ikke nødvendigvis at ligge hos Press Play, men kan godt skyldes, at Unity Wii ikke er blevet brugt så meget før og dermed blevet optimeret af Unity selv.

Dog er jeg ikke i tvivl om, at hvis Max & The Magic Maker klare sig godt, så vil Unity helt klart få optimeres deres Wii udave, så vi kan få nogle flere awesome danske spil til wii Smiley
0
1ups givet

#11 - Mr. Mario

Level: 23 (Skree)

31-01-2010 10:34

Kan ikke lige gennemskue hvordan første billede kan lade sig gøre, der burde Mustacho have dukket op og suget alt farven væk.

Men fedt at Press Play lige frem belønner en, når man har gennemført spillet.
0
1ups givet