N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Interview med to designere på LEGO Super Mario

Skrevet af Nemy - 20-08-2020 13:25

Tidligere på måneden udgav LEGO og Nintendo i samarbejde en helt ny LEGO Nintendo-serie. Således har vi nu fået LEGO NES og LEGO Super Mario, som The PatrickBay havde fornøjelsen af at unboxe inden release også. Du kan se videoen med ThePatrickBay her. I forbindelse med udgivelsen har vi haft muligheden for at stille en række spørgsmål til Daire McCabe, Senior Designer – LEGO® Super Mario og Léon Pijnenburg, Designer - LEGO® City.

Det er der kommet en række interessante svar ud af i nedenstående. Vi har haft muligheden for at stille de samme spørgsmål til både Daire og Léon fra holdet. Spørgsmålene er stillet og svaret på engelsk, men er oversat til dansk.

Kan du starte med at fortælle os en smule omkring din baggrund og den rolle du har spillet i samarbejdet mellem LEGO og Nintendo?

Daire McCabe Jeg har været designer hos LEGO Group i mere end 12 år og har arbejdet på mange LEGO-temaer, herunder LEGO City, LEGO Legends of Chima, LEGO Dimensions og LEGO Speed Champions. Jeg har arbejdet på LEGO Super Mario-produkterne i 2,5 år og har primært bygget koncepter og udviklet disse idéer til færdige produkter, som nu er til salg.

Léon Pijnenburg: Jeg er en LEGO City produktdesigner og blev bedt om at hjælpe til på LEGO Super Mario-projektet med et par andre modeller (ikke NES). Så meget af (hvis ikke hele) det første koncept var allerede færdiggjort og havde været i støbeskeen i flere år. Da jeg så konceptet for NES og TV'et - som jeg mener Daire lavede det originale koncept til - havde NES-maskinen færre detaljer og ingen funktionalitet. Jeg blev interesseret i at inkorporere mekanismen til at indsætte og fjerne spillet. Jeg begyndte at gøre dette i fritiden da jeg ikke var sat til denne del, men det var bare så sjovt, at jeg ikke kunne lade være. Herefter startede en frem-og-tilbage samarbejde mellem Pablo Gonzalez, en anden designer på holdet. Imens var Daire fokuseret på at finpudse de små detaljer på TV'et. Det var igennem denne proces, at jeg blev en del af designholdet på NES-projektet.

Spillede du selv NES back-in-the-day?

Daire McCabe NES-maskinen var en smule før min tid, men min bedste ven i skolen havde en Super NES tilbage i de tidligere 90'ere. Jeg kan huske jeg var på besøg hos ham og spillede Super Mario Bros. på et lille TV i hans køkken og syntes det var det fedeste!

Léon Pijnenburg: NES-maskinen er fra før min tid. Selvom jeg aldrig selv har ejet en spillekonsol, havde de fleste af mine venner en Nintendo 64, som jeg elskede at spille på.

Hvem indledte dialogen i samarbejdet?

Daire McCabe Jeg kan ikke fortælle, hvordan samarbejdet med Nintendo blev indledt, men jeg kan fortælle hvordan LEGO NES kom til live (se næste spørgsmål).

Ved du hvordan idéen til dette sæt kom til live? (LEGO NES)

Daire McCabe Både LEGO Group og Nintendo har en kæmpe, forskelligartet og dedikeret fanbase, og der er en stor krydsning mellem de to grupper. Vi vidste at et samarbejde mellem LEGO og Nintendo havde været på mange fans ønskeliste i lang tid. Så i sommeren 2018 da vi begyndte at kreere LEGO Super Mario produkterne besluttede vi os for at lave noget ekstra specielt til den voksne fanbase begge brands har.

Omkring november 2018 samledes hele LEGO Super Mario designholdet med en række andre LEGO designere, som også er kæmpe Nintendofans. De samledes i en uge for at bygge konceptmodeller for dette avancerede sæt. Det var stort set en no-brainer at bygge en model af den originale NES da den var en af de første og måske den mest ikoniske spillekonsol der nogensinde har været. Det var noget vi var nødt til at gøre.

Enhver spillekonsol er dog ikke til meget nytte, hvis du ikke har et TV at spille på. Så fed som en realistisk LEGO-replika af en NES-konsol ville have været alene, så følte vi at det ville have en langt bredere appel, hvis den kom sammen med et TV fra den periode - naturligvis med det mest ikoniske spil nogensinde, Super Mario Bros., på skærmen.

Den første version af dette koncept var relativt basalt sammenlignet med den endelige version. Vi udviklede versioner, hvor vi testede forskellig funktionalitet og scrolling-mekanikker for at sikre, at det endelige produkt levede op til den bedste bygge- og spiloplevelse. Designprocessen var utrolig sjov fordi vi belv ved med at udfordre hinanden til at komme op med nye detaljer og funktionaliter. Pablo og Leon påtog sig udfordringen med at replikere den oprindelige push-push mekanisme for spilholderen, mens holdet udfordrede mig til at få Mario til at bevæge sig på skærmen og rent faktisk "spille" banen.

Det tog ikke lang tid før vi havde den fulde funktionalitet bygget ind i sættet, men det tog mange flere måneder at sikre, at alt virkede som vi gerne ville have det og at sikre, at byggeoplevelsen var en fornøjelse.

Hvordan har det været, at arbejde sammen med Nintendo?

Daire McCabe At arbejde med Nintendo har været en meget inspirerende oplevelse. Deres tilgang til alt de gør fostrer kreativitet og skubber os til at kreere den bedste oplevelse overhovedet.

Nintendo ønsker at få flest mulige af de kreative muligheder med i LEGO systemet for at skabe en helt ny oplevelse - noget der kun kan ske når de to virksomheder samarbejder.

Léon Pijnenburg: Jeg har ikke selv haft direkte kontakt med Nintendo, men vi arbejdede meget tæt sammen med dem og sikrede os, at holdet hos Nintendo var enige med de designvalg vi tog. De var altid hurtige til at vende tilbage, hvilket var utrolig fedt fordi du så kan rykke hurtigere på projektet. De er også virkelig detaljeorienteret, hvilket jeg personligt sætter stor pris på. F.eks. arbejdede vi meget tæt sammen med dem for at sikre, at 8-bit Mario-figuren var 100% pixel perfect.

Hvorfor tror du Nintendo og LEGO er sådan et godt match?

Daire McCabe Kreativitet og kvalitet er kernen i alt vi laver og vi forstår hinandens forpligtelse til at skabe den bedst mulige oplevelse for både børn og voksne.

Léon Pijnenburg: Jeg tror Nintendo og LEGO deler mange af de samme værdier. At have det sjovt er meget vigtigt, tingene holdes let og begge firmaer oser af kreativitet.

Hvor stor en indflydelse havde Nintendo på den kreative proces og det endelige LEGO NES-produkt?

Daire McCabe Som jeg nævnte tidligere - den indstilling med at tage tingene til det næste niveau er tænkt ind i LEGO NES helt fra begyndelsen. I stedet for blot at lave en statisk replika skubbede vi LEGO systemet i spil helt til grænsen for virkelig at bringe sættet til livet. Nintendo var ombord på idéen helt fra start, så det fortalte os, at vi havde fat i noget specielt.

Senere i udviklingsfasen blev de mere tæt involveret for at sikre at alle farver og grafiske detaljer var rigtige.

Léon Pijnenburg: De var nødt til at godkende siden det er en replika af deres originale produkt, og så gav de også input hen ad vejen.

Planlægger I at udvide serien med andre Nintendo-konsoller såsom SNES eller Nintendo 64?

Daire McCabe Jeg kan desværre ikke tale om fremtidige produkter.

Léon Pijnenburg: Vi kan desværre ikke tale om fremtidige produkter.

Kan vi forvente at se flere Nintendo-relaterede LEGO-serier?

Daire McCabe Jeg kan ikke tale om fremtidige produkter, men på et personligt plan håber jeg virkelig, at vores samarbejde med Nintendo fortsætter langt ind i fremtiden.

Léon Pijnenburg: Desværre kan vi ikke tale om fremtidige produkter eller samarbejder, men stay tuned!

Hvad er dit yndlings Nintendo-spil?

Daire McCabe Super Mario Bros., selvfølgelig!

Léon Pijnenburg: Det må være det originale Super Mario Bros., især nu, hvor jeg kan spille det på min LEGO NES :-)

5
1ups givet

Kommentarer:

#1 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

20-08-2020 14:44

"Desværre kan vi ikke tale om fremtidige produkter eller samarbejder, men stay tuned!"
Spændende! Ville også være vildt, hvis de ikke arbejdede lidt mere sammen.
3
1ups givet

#2 - BroSmash

Level: 8 (Pirahna Plant)

20-08-2020 15:59

Godt interview Smiley Er spændt på hvad der ellers kommer derfra. En LEGO N64 ville jeg elske Smiley
0
1ups givet

#3 - Nemy

Level: 27 (Beetle)

08-09-2020 13:40

Det her kunne altså være vildt!

2
1ups givet