N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Preview: Yoshi's Crafted World (Switch)

Skrevet af JOEP - 17-03-2019 19:23

Da Yoshi’s Woolly World udkom i 2015 til Wii U, sprang jeg på det, men når jeg husker tilbage på mine sessioner med det, kan jeg huske, at jeg fandt spillet så kedeligt, at jeg efter en halv times spil ikke rigtigt orkede mere af det. Det er desuden ingen hemmelighed, at jeg ikke var vild med det spil, som demoen for Yoshi’s Crafted World præsenterede. Af de to grunde var det med spænding og nervøsitet, at jeg startede Yoshi’s Crafted World op, for det skulle jo være mere af det samme.

Jeg må dog erkende, at jeg efter lidt mere end tre timer i selskab med Yoshi’s Crafted World er langt mere vild med det, end jeg havde forventet. Min fornemmelse i demoen var nemlig, at udover spillet var afsindigt let, så tvang det også en til at spille hver bane mindst to gange og derefter også lige nogle gange fra den anden side. Det er stadig rigtigt i den fulde version, men fordelen er, at du ikke behøver gøre det med det samme, og du kan derfor gå videre i spillet, hvorfor det ikke bliver repetitivt, og så kan du altid gå tilbage til banerne for at samle de genstande, du mangler, og som robotterne gerne vil have dig til at finde.



Der er nemlig to mål med banerne. Det første mål er at nå til vejs ende, og det er relativt let. Det næste du skal er at samle alle de smilende blomster, og her skal du nok få nok at se til - det er ikke svært, men det giver den erfarne spiller noget at tage sig til, og det er ikke altid lige let at spotte hemmelighederne. Klarer du banen med fuld liv, får du endnu en blomst, finder du 100 mønter, venter der endnu én, og til sidst får du også én for at finde 20 røde mønter. Dertil kommer, at disse blomster og mønter kan være både på banen, i forgrunden og i baggrunden, så det gælder om at kigge sig for og ikke bare styrte igennem banen.

Det lyder måske ikke så pokkers spændende, og det er bestemt ikke noget, alle finder interessant, men når disse udfordringer kommer pakket ind i kreative baner og opgaver i en enormt flot grafikstil, så er det svært ikke at være underholdt, og hvor Yoshi’s Woolly World kedede mig efter relativt kort tids spil, så er jeg langt mere underholdt af Yoshi’s Crafted World. Banerne er endda også ret afvekslende, både i opgaver og i udformning, som når du f.eks. stiger ombord i en stor Yoshi-robot, som skal smadre forhindringerne foran dig - men vil du have alle blomster, nytter det ikke noget bare at smadre dem én ad gangen. Det tog mig mange forsøg at få alle blomster her, må jeg indrømme.



Det giver også et sjovt twist at skulle klare banerne bagfra for at finde de tre Poochy-hunde, og her er det heller ikke nok bare at finde dem - næ, du skal finde dem og nå i mål (eller start?) indenfor en bestemt tidsgrænse. Det fungerer overraskende godt til at brække banerne yderligere op og give dig noget helt andet at lave.

Som nævnt er grafikstilen enormt charmerende, og der er kælet en masse for detaljerne i baggrunden, og umiddelbart kan jeg ikke genkende den fornemmelse, mange havde efter at have spillet demoen i håndholdt - at alt var tværet ud og var uskarpt. Det er en del af spillet, at der ikke er fokuseret på baggrunden, men sigter du med et æg derom, bliver det knivskarpt - også i håndholdt tilstand.



Jeg kan selvfølgelig ikke give en fuld vurdering af spillet endnu, men på de omkring ti baner, jeg reelt har spillet på de tre timer i selskab med spillet, har jeg været langt mere underholdt, end jeg troede jeg ville være, og jeg glæder mig faktisk til at spille videre i det. Det sagt, så har jeg meget grundigt undgået “Find mig x af disse genstande”-missionerne, som du får af robotten, fordi det ingen glæde giver mig, og jeg kan godt se det frustrerende, hvis det er nødvendigt at klare disse for at nå igennem spillet. Ydermere har jeg opgivet min samlermani for en stund og accepterer, at jeg ikke får alle blomster på en bane med det samme.

Summa summarum, hvis du fandt Yoshi’s Woolly World sjovt, så vil du uden tvivl finde Yoshi’s Crafted World endnu sjovere. Hvis du afskyede det første spil, kan det måske glæde dig, at spillet er noget mere strømlinet og skarpt i denne omgang med en i mine øjne lidt højere sværhedsgrad, især hvis du vil finde blomsterne.

1
1ups givet

Kommentarer:

#1 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

17-03-2019 19:33

Den endelige anmeldelse kommer onsdag den 27. klokken 15.
1
1ups givet

#2 - Krisp

Level: 18 (Twhomp)

18-03-2019 07:25

Jeg har slet ikke været i tvivl om at jeg vil købe spillet, lige siden jeg prøvede demoen. Smiley. Ser meget frem til udgivelsen.
0
1ups givet

#3 - AND

Level: 35 (Lakitu)

20-03-2019 07:22

Spændende titel - ideen med at kunne tage banerne omvendt er ret sjov, synes jeg og mindet lidt om Super Paper Marios flip mekanik, hvor man kunne skifte mellem side scrolling perspektiv og klassisk 3rd person kamera. Det er en sjov og anderledes måde at udforske på og gentænke det klassiske 2D banedesign.
0
1ups givet