N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Switch Nindies: Nu er legen snart slut

Skrevet af Zone - 06-06-2018 12:14

Artiklens indhold er udtryk for skribentens egne holdninger.

Nintendo Switch har været ude i lidt over et år nu og er blevet en langt større succes end vi Nintendo-fans nogensinde kunne drømme om, på bare lidt over et år. Succesen skyldes blandt andet at Nintendo selv har udgivet masser af højkvalitets førstepartstitler, som Breath of the Wild, Super Mario Odyssey og Splatoon 2. men der er også en anden helt klar faktor, der har medvirket til konsollens succes. Her taler jeg selvfølgelig om de mange indie-spil, der enten er blevet udgivet eller genudgivet på Nintendo Switch, og som har solgt ufatteligt godt, da spillene har formået at fylde hullerne mellem de større udgivelser. Det har gjort at flere og flere indie-udviklere har skyndt sig at få deres produkter ud på Switchs eShop og der er endnu flere på vej. Men de skal nok til at skynde sig, for der er flere tegn på at det vindue snart lukker og så er legen slut.



Og hvorfor er det så at jeg mener dette er tilfældet. Der er flere grunde til det og den største er helt sikkert overmætning af markedet. Allerede et år efter Switch er udkommet har konsollen mere end 200 titler, som vi spillere kan købe. Der udkommer masser af indie-titler hver uge og kvaliteten varierer betydeligt for hvert spil der udkommer. Nintendo eShop bliver, som resultat oversvømmet med spil og det er svært for forbrugeren at vælge de gode spil fra de dårlige og den store mængde gør det uoverskueligt. Du tænker måske at det ikke er en dårlig ting at der udkommer masser af spil på en platform, men ser man på platforme, som den digitale PC-markedsplads, Steam, hvor der udkommer mere end 40 spil om dagen, så kan man få en idé om konsekvenserne ved overmætning. Forbrugere på Steam har svært ved at finde kvalitetsindhold, grundet det høje antal spil, af varierende kvalitet. Selvom Valve (firmaet bag Steam) har indsat systemer der foreslår spil til forbrugerne baseret på deres forhenværende køb, så er algoritmen altså ikke god nok til at foreslå kvalitetsspil gang på gang. Det samme er ved at ske på eShop, som ikke er tilstrækkeligt god til at filtrere de mange spil der allerede er på platformen. Men hvorfor er dette så med til at lukke vinduet for nye Nindies? Fordi at markedet på Switch, som platform pludselig ikke er attraktivt længere og man hurtigt risikerer at ens spil drukner i mængden og man, som udvikler, ikke har mulighed for at slå igennem til sin målgruppe. Nintendo Switch er kun en attraktiv platform, så længe der er få om buddet og det er nemt at skabe opmærksomhed om dit produkt. Der vil derfor helt klare være fremtidige indie-udviklere der fravælger Nintendo Switch, grundet dens massive spilbibliotek og den store udfordring det er at slå igennem når der er mange om buddet. Kan dette aspekt af problemet løses? Ja, ved at Nintendo begynder at indføre en strammere kvalitetskontrol, hvilket dog også vil resultere i at det vil være sværere for hvilket, som helst indie-spil at komme på Nintendo Switch.

De mange indie-titler har som sagt været med til at gøre Nintendo Switch en attraktiv platform, og det betyder derfor også at de helt store AAA-udgivere, som EA, Activision og Ubisoft, vil være mere interesserede i platformen. Vi kommer derfor med næsten 100% sikkerhed til at se de store udgivere begynde at udgive deres store titler på Nintendo Switch også. Dette vil kun gøre det endnu sværere for små indie-spil at blive opdaget på Switch, da de helt store titler vil overskygge alt undtagen indie-spil, som der har en stor følgerskare i forvejen. De store udgivere har langt flere penge til at promovere deres spil, både på Facebook, Youtube, Twitch og de andre online-platforme, såvel som en mere fysisk tilstedeværelse i det daglige reklamebillede. Indie-spil, der enten er promoveret af store udgivere, eller som formår at bryde igennem på de sociale medier, vil vi nok stadig se en del af på Switchen, men ikke i samme grad, som vi har gjort det hidtil. Til gengæld kan man sige at vi så får flere AAA-spil, fra andre udgivere, men om det er en god eller en dårlig ting, vil jeg lade være op til jer læsere.



Nintendo Switch kommer helt sikkert til at ændre sig som platform, så snart markedet er overmættet og de store spillere ankommer på scenen. Selvom mange indie-spil måske stadig vil udkommet på Switch sideløbende med de andre maskiner, så vil det ikke være her, at hovedfokus vil ligge for de små udviklere og det vil kun ske, hvis det giver mening eller der er penge til en multiplatformudgivelse. Indie-udviklere vil derfor helt klart begynde at se mod nye muligheder, som f.eks. en ny Playstation eller XBOX der vil stå i samme situation, som Switchen gjorde i starten – nemlig at mangle spil og udfylde hullerne mellem de store udgivelser. Man skal dog ikke kimse ad denne strategi, da det både har været en stor succes for Nintendo og for de indie-spiludviklere der har solgt masser af kopier, ikke mindst når vi taler spil som Celeste, Steam World Dig 2 og Stardew Valley.



Men er det overhovedet et problem for Switch hvis denne udvikling finder? Forhåbentlig ikke. Det eneste der kan være et problem, er hvis de mange spil, der udgives på Switch fra nu af er såkaldt ’shovelware’ eller ’asset flips’, altså hurtigt udviklede spil af lav kvalitet. Uden at komme med konkrete eksempler, så føler jeg allerede at dette er ved at være tilfældet. Jeg tror dog ikke at Nintendo er interesserede i at dette sker, da de har haft lignede problemer på Wii’en. Forhåbentlig vil vi snart se at Nintendo gør det sværere for folk at få deres spil udgivet på Switch, så vi ikke bliver ved med at se denne overflod af spil, som nærmest ikke bliver kvalitetstjekket. Indførelse af en strammere kvalitetskontrol vil sikre os mod shovelware.

Det skal selvfølgelig også siges, her på falderebet, at dette bare er min analyse, som er baseret på hvad jeg har observeret på andre platforme og den udvikling jeg har set Nintendo Switchs eShop tage i de seneste 14 måneder. Jeg håber selvfølgelig at vi stadig vil se gode, veludviklede indie-spil på Switch, men jeg håber vitterligt også at Nintendo ikke bare tillader hvilket som helst spil på platformen.

3
1ups givet

Kommentarer:

#1 - ThePatrickBay

Level: 33 (Hammer Bro)

06-06-2018 12:35

Tror helt sikkert, at mange små indie-udviklere vil fravælge Switch'en, hvis udviklingen fortsætter. Men de "etablerede" indie-udviklere har så stor en platform og så stærk en forbindelse til markedet, at det uden tvivl vil fortsætte med at være en god forretning for dem. Desværre på bekostning af de helt små, der drukner.
0
1ups givet

#2 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

06-06-2018 12:36

Inden jeg lige kommenterer ordentligt vil jeg gerne smide denne graf med:



Fra et spørgeskema til EGX Rezzed messe i London.
2
1ups givet

#3 - Nemy

Level: 27 (Beetle)

06-06-2018 12:37

Er meget enig i stort set hele artiklen. Jeg ser dog selve eShop UI'en som den største begrænsning.

Lige nu får alle (hvis man ser bort fra "Chart" ) den samme eksponering og det vil i takt med antallet af titler stiger gøre eksponeringstiden lavere pr. titel. Det vil relativt hurtigt kunne løses ved at lave brugerfladen om, så gode titler kommer i fokus og det bliver lettere at søge og filtrere efter behov.

Håber de snart kommer med en opdatering til eShoppen da jeg synes det er der Switch er svagest som det er nu.
1
1ups givet

#4 - Kanin

Level: 23 (Skree)

06-06-2018 12:59

Jeg synes der mangler en masse perspektiver. Hvad der står herover er det samme jeg høre alle andre på nettet (IE Reddit) nævne.
Faktum er at Switch nok er det bedste markede for en indie udvikler at ligge sit spil på... Men igen, det kommer også meget an på spillet. Spillet skal passe til platoformen og publikumet herpå.

For udviklere af, lad os kalde det "klassiske konsol/PC spil" (altså pre mobil tlf eksplosionen og alt der tilhøre af f2p ect.), så er det bedste nok at være tilgængelig på så mange platforme som muligt. Men det der er mere vigtigt end platformen er at få spillet vist frem i de rette kanaler.
Hvis den rette Youtuber eller Twitch streamer får mulighed for at vise dit spil og spillet kan tilgåes på deres publikums fortrukne platform, ja så sælger dit spil. Uanset hvor godt eller dårligt platformens digital shop er.
0
1ups givet

#5 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

06-06-2018 13:00

Fed artikel! Mere af sådan noget indhold kunne være fedt Smiley.
Jeg er helt enig med Nemy. I mine øjne er det største problem selve eShop'en, som er svær at finde rundt i. Mange spil går meget nemt tabt i den. Den var OK i starten, fordi der var næsten ingen spil til konsollen, men nu hvor der kommer så mange spil hver uge (meget af det crap, som artiklen også nævner), så er den meget uoverskuelig.
0
1ups givet

#6 - AND

Level: 35 (Lakitu)

06-06-2018 16:12

1-up til JOEP for at levere et faktuelt udgangspunkt for diskussion Smiley

Jeg savner til gengæld nogle belæg for artiklens påstande - eksempelvis, hvilke spil forfatteren dømmer som værende af for lav kvalitet?
1
1ups givet

#7 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

06-06-2018 16:50

Jeg ved nu heller ikke, om jeg er enig, men godt med et andet syn på det. Siden Switch blev udgivet synes jeg, at adskillige udviklere og udgivere har nævnt, at Switch-versionen af deres spil har solgt x gange så mange eksemplarer som på de andre platforme, og måske det indtil nu blot kan begrundes med et endnu beskedent antal titler, men jeg tror snarere, det handler om, at Nintendo og udviklerne generelt er gode til at profilere de gode spil på maskinen. Når jeg kigger ned over listen på eShop er jeg ikke ret meget i tvivl om, hvilke spil der er gode, og hvilke der ikke er - men jeg er måske også lidt mere inde i tingene givet min rolle her på siden end de fleste?

Min forhåbning er dog, at Nintendo snart får taget sig sammen til at få et overskueligt indkøbsmiljø sat op, så det er let at finde de gode titler. Jeg forstår heller ikke, hvorfor brugeranmeldelser forsvandt fra eShop igen, efter de var blevet tilføjet. Der må have været noget teknisk galt, eller også var det bare en for tidlig lancering, men det ville i hvert fald hjælpe meget på mængden af skrald.

Det skal dog siges, at jeg er vild med tendensen! Flere spil, tak, mere at vælge mellem, og flere af de helt gode titler, gerne på tilbud. Smiley
0
1ups givet

#8 - Nemy

Level: 27 (Beetle)

07-06-2018 22:16

Og netop som man nævner det har Nintendo opdateret UI'en en smule i eShop. Helt sikkert et skridt i den rigtige retning, men der skal mere til Smiley
0
1ups givet