Skrevet 29-08-2011 14:19
Med udgangspunkt i en diskussion på PlayStations blog om at moderne spil har en for nem sværhedsgrad sammenlignet med spil fra 80'erne og start 90'erne, kunne vi tage en debat om det her på N-Club.#1 - Skrevet 29-08-2011 14:29
Det har også noget at gøre med, at man nu kan gemme. Hvis man ikke kunne gemme i f.eks. Gears of War ville det jo være nær umuligt at komme igennem (specielt med 3 liv og få eller ingen continues lol), hvor imod mange er kommet igennem Super Mario Bros., Megaman, Contra, Castlevania osv.#2 - Skrevet 29-08-2011 15:16
Jeg kan godt lide at spil næstmest er en cake walk på easy, men at der er en ultra death mode hvor man dør ved alting.#3 - Skrevet 29-08-2011 15:37 - Redigeret 29-08-2011 15:40
Jeg har en masse at sige om dette emne, men jeg vil gerne lige lægge ud med at sige, at jeg ville ønske, at flere nyere spil ville have forskellige sværhedsgrader, man kunne vælge imellem.#4 - Skrevet 29-08-2011 16:47
Spil i dag er langt sværere end tidligere.#5 - Skrevet 29-08-2011 16:53
Kort indlæg, da jeg ikke gå videre ind i detaljer om min mening:#6 - Skrevet 29-08-2011 16:58 - Redigeret 29-08-2011 16:59
Togbis skrev:
Spil i dag er langt sværere end tidligere.
I gamle dage kunne man give hvemsomhelst en controller og de ville kunne spille sig i hvert fald gennem de første baner af Pacman, Super Mario Bros., Bubble Bobble og hvad der nu ellers var.
I dag giver man en person, der aldrig har spillet før, en Dualshock controller og personen sidder forvirret og kigger på alle knapperne og fumler med analog stickene.
At udføre et ordentligt hop eller at sigte præcist er langt sværere i 3D-spil end i 2D.
Hvorfor er det så, at jeg har gennemført SM64, Sunshine, Galaxy 1 og 2, men aldrig nogen af NES-spillene? Det kan godt være at du har nemmere ved NES-spil, men det gælder ikke alle, og at sige, at et spil er svært, fordi controlleren er kompliceret betyder ikke nødvendigvis, at spillet er udfordrende, men at det blot kræver, at man lige lærer nogle controls at kende - sådan er det med meget.
Og jeg vil vædde med, at der også var mange dengang, der ikke kunne finde hoved og hale i videospil, analogstik eller ej.
#7 - Skrevet 29-08-2011 17:12
At et spil har højere straffe når man udfører en "forkert" handling, betyder heller ikke at det er sværere.#8 - Skrevet 29-08-2011 17:38 - Redigeret 29-08-2011 17:41
Det er jo ikke nødvendigvis en decideret forkert handling bare fordi man ikke gjorde den ordentligt. At man skal være mere præcis og at man bevæger sig hurtigere tilføjer da bestemt til sværhedsgraden#9 - Skrevet 29-08-2011 17:43
Jeg tror, at det er vigtigt at skelne mellem sværhedsgrad og tilgængelighed. Når "erfarne" gamere, som f.eks. folk der tit er på et gaming-forum, sætter sig ned med et nyt spil, skal de ikke først til at finde ud af controlleren, og så er spillet pludselig meget mere tilgængeligt.#10 - Skrevet 29-08-2011 18:47
Jeg skelner sværhedsgrad anderledes (tror jeg).#11 - Skrevet 29-08-2011 19:04
Jeg spiller som regel moderne spil på easy, da jeg ikke gider konstant at skulle starte forfra og kæmpe mod de samme fjender igen og igen for at farme XP.#12 - Skrevet 29-08-2011 19:10
Loading; det er et kerne problem for mig, som har været der siden 3d generationen, eller i hvert fald har bredt sig vidt omkring, og nej hvor jeg ikke gider det...#13 - Skrevet 29-08-2011 19:19
Ja, loading er virkeligt noget af det værste ved moderne spil.#14 - Skrevet 29-08-2011 19:34 - Redigeret 29-08-2011 19:35
Jeg tror der var en periode, hvor mange spiludviklere kunne gå ud fra at dem der spillede deres spil var dedikerede gamere(ikke nødvendigvis erfarne). Jeg tænker tilbage på adventure-spil hvor en del af den forventede oplevelse var at sidde fast i timevis.#15 - Skrevet 29-08-2011 20:53
Ja, de er alt for nemme - det var ikke for sjov vi kaldte det Nintendo Hard back in the days (starting to feel old over here)