N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Alt om Zelda

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 13-10-2011 20:14 - Redigeret 25-09-2012 21:59

.

Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#631 - Skrevet 16-01-2012 23:19

@Oni Nick & Alexander:

Alexander Brock Petersen skrev:
Ikke før man prøver det af (take af hint, Nintendo).



Det kan man selvfølgelig sige og jeg ville heller ikke have noget imod hvis de en dag beslutter sig for at prøve det af, enten i klassisk 2D eller i 3D, da jeg selv sætter pris på de ældre spil.


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#632 - Skrevet 17-01-2012 02:48 - Redigeret 17-01-2012 03:26

Hvis vi ikke har en ordentlig kilde til salgene er det jo umuligt at tale om en nedgang. Hvis Wikipedias tal står til troende, kan jeg svært se den voldsomme nedgang, her ligger de ca. omkring 4 millioner, nogle over, andre under. Desværre er deres kilde vist denne side, og dens henviser bare til en GDC, men ellers går sporet koldt. Den kilde er i øvrigt noget gammel, TP hedder stadig WW 2. Den differentiere heller ikke salget fra forskellige lokaliteter, og gør dermed en sammenligning ret ubrugelig.

The Legend of Zelda (6.51 million)
Zelda II: The Adventure of Link (4.38 million)
The Legend of Zelda: A Link to the Past (4.61 million)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time (7.6 million)
The Legend of Zelda: Majora's Mask (3.36 million)
The Legend of Zelda: The Wind Waker (3.07 million)
The Legend of Zelda: A Link to the Past & Four Swords (2.024 million)
Link's Crossbow Training (4.80 million)
The Legend of Zelda: Twilight Princess (4.52 million)
SS (34 eksemplarer...)

Imidlertid er det vanskeligt, fordi alle spillene er blevet genudgivet til et utal af forskellige konsoller så skal de 1.32 millioner fra GC udgaven er TP tælles med, da de udkom på samme tid, og skal Link's Awakening når helt op på 6.05 med sine udgaver, og hvad med den million OoT'er til 3DS? Ifølge disse tal (som bemærket har meget tvivlsomme kilder) ligger de fleste Zeldaspil over 4 millioner, med et par titler, der så har solgt ekstra godt. Men igen, så er det altid svært at sammenligne salg fra NES til fx GC, da kulturen, markederne er så forskellige. Angående Onis pæne graf, har jeg lidt svært ved at se hvor anvendelig den er, det den kun viser, at japanerne ikke gider spille zeldaspil mere. Vi skal passe på med ikke at lave en non causa pro causa-fejlslutning, når vi vil forklare hvad årsagen er.

En helt anden ting er, at jeg personligt gerne så et nyt ALttP, da det står som et særlig godt spil for mig. Især at man kan tage 5. dungion med det samme, er en stor fornøjelse, selvom bossen bliver ganske svær.

PS. Alexander, måske du skulle ændre beskrivelsen af emnet, SS er trods alt udkommet.


Grauling
Grauling

410
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#633 - Skrevet 17-01-2012 11:37

Alexander Brock Petersen skrev:
Det ser super fake ud. Jeg tvivler også på, at Nintendo skal til at udgive to forskellige spil, når man tænker på den tilstand, serien er i p.t.



Det var fake


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#634 - Skrevet 17-01-2012 12:46 - Redigeret 17-01-2012 13:16

Kragh >> Du forholder dig ikke til problemet med, at de nye spil 1) sælger i flere markeder end tidligere 2) muligvis er overtracked, da vi kun har VGchartz som kilde, hvis vi skal kigge på enkelte markeder.

Jeg har prøvet at tage udgangspunkt i VGchartz' tal (som virker meget upræcise) og tilpasset med et par andre uofficielle kilder, som virker til at have godt styr på estimater. Det er især tallene for Wind Waker, Twilight Princess Skyward Sword, der virker problematiske. Fx mener VGchartz at WW har solgt 1,5 millioner fra 2004-2006, hvilket er meget urealistisk. VGchartz har også SS til at sælge 990.000 i Europa, men spillet solgte kun 85.000 i første uge og er siden da droppet ud af salgslisterne, så det er nærmere 200.000-300.000. De har også SS til at sælge 1.300.000 i US, men de fleste, der følger NPD mener, at det mindst er 200.000 for meget. Jeg har derfor korrigeret for de fejl og får følgende - ikke videnskabelige -resultat:

US + JP
LOZ: 5,49
AoL: 3,83*
ALttP: 3,61
OoT: 5,52
MM: 2,62
WW: 2,88**
TP: 3,35
SS: 1,3

Bias: Europa er ikke med.

US + JP + EU
LOZ: 6,51
AoL: 4,38*
ALttP: 4,6
OoT: 7,58
MM: 3,35
WW: 3,96**
TP: 5,18
SS: 1,5-1.6

Bias: Europa er med, men inkluderer Østeuropa fra 90'erne og frem, hvilket betyder at salget af natur er meget højere ved de nye spil.

*Der var mangler på cartridges i den periode, så tallet kunne have været højere.
** Er muligvis stadigvæk for højt.

Konklusion
US + JP er nok den bedste model, selvom USA er det største marked og generelt har en større kærlighed til Aonuma-Zelda. Alligevel er der dog et fald i salgstallene siden OoT med undtagelse af TP. Du kan jo begynde at regne det procentvise fald ud.

N.B.: Jeg har ikke smidt kilder på. Hvis jeg udgiver det på et tidspunkt kommer det, men vil gerne gøre lidt mere research inden. Enhver der bruger lidt tid, vil dog hurtigt finde ud af, at VGchartz' egne estimater er meget upræcise.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#635 - Skrevet 17-01-2012 13:03

Alexander Brock Petersen skrev:
Kragh >> Du forholder dig ikke til problemet med, at de nye spil 1) sælger i flere markeder end tidligere 2) muligvis er overtracked, da vi kun har VGchartz som kilde, hvis vi skal kigge på enkelte markeder.



Jeg tænker - vil det ikke kræve en større overordnet analyse af videospil og salgstal gennem årtierne før man rigtigt kan fastslå at de lavere nye salgstal(hvis det da er rigtigt) er bemærkelsesværdigt lave i forhold til de gamle? F.eks. hvordan Street Fighter IV har solgt i forhold til Street Fighter II og lignende i forhold til Zelda-spillene.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#636 - Skrevet 17-01-2012 13:12

Nej, det er jo bare at sammenligne tallene fra de nye og gamle. Er produktet blevet mere eller mindre populært. Det har intet med Street Fighter at gøre som sådan.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#637 - Skrevet 17-01-2012 13:28 - Redigeret 17-01-2012 13:36

Spilsalgs overordnede tendens igennem årene har noget at sige. Det må være det der sætter rammerne for hvor markant udviklingen af Zelda-spillenes salgstal har været. CD-salg i dag kan ikke sammenlignes med CD-salg i 90'erne f.eks.

Selvfølgelig handler det rent økonomisk om at skabe profit for Nintendo, men man er vel nødt til at forstå de af markedets rammesættende betingelser Zelda-spillene har været under gennem tiden før man kan forsøge at bedømme om spil A er bedre eller dårligere end spil B udfra salgstal som jeg ser det.

Edit: Som jeg ser det må man for at prøve at bedømme hvert spils performance individuelt forsøge at se bort fra den del af salgstallene, der er påvirket af "støj" fra andre ting end selve spillet, altså overordnede tendenser i spilmarkedet. Jeg ved dog ikke hvad man vil finde hvis man går sådan til værks.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#638 - Skrevet 17-01-2012 13:32 - Redigeret 17-01-2012 13:33

Jamen, der er ingen rammer - i så fald konstruerer du dem selv. For der er mange spil, der sælger langt mere i dag end dengang: Mario Kart, NSMB(W), FPS (Call of Duty) etc. etc. Men Zelda gør ikke.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#639 - Skrevet 17-01-2012 13:43

I så fald, fint nok. Stadigvæk, når du selv insisterer på at bruge salgstal som indikator på en hypotese, kunne du måske i din analyse tilføje en bevisførelse for at markedets "rammer" ikke har haft nogen influens på salgstallene.

Når jeg tænker på rammer, tænker jeg bl.a. på at der er kommet flere valgmuligheder på spilmarkedet, samt at der måske er kommet mindre enighed om hvad "de gode spil" er eftersom mediet er modnet og der måske er kommet flere kompetente spiludviklere.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#640 - Skrevet 17-01-2012 13:51 - Redigeret 17-01-2012 13:54

Ja, der er konkurrence, men konkurrence fjerner ikke muligheden for at købe spil. Folk læste måske flere bøger i 80'erne og gik mere i biografen, men det er altså lige meget.

Der er ingen begrænsninger. Der er masser af spil i dag, der har solgt fantastisk meget mere end dengang.

New Super Mario Bros. har solgt 25 millioner. Modern Warfare 2 har solgt 22 millioner. Wii Fit har solgt 23 millioner osv.

Hvis man endelig skal tale om en konkret ramme, så er det købekraften. I dag er spil blevet LANGT billigere og de fleste mennesker har fået flere penge mellem hænderne, så budgettet til "underholdning" er blevet større.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#641 - Skrevet 17-01-2012 14:15

Nu tænker jeg; er de bedstsælgende titler ikke stadig fra NES- og GB-tiden? Jeg har ikke tjekket i mange år.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#642 - Skrevet 17-01-2012 14:43 - Redigeret 17-01-2012 14:46

Nej.

De bedst sælgende videospil nogensinde, hvis vi ikke medregner bundles eller genudgivelser er:
- Mario Kart Wii
- New Super Mario Bros.
- New Super Mario Bros. Wii

Disse tre titler har HVER ISÆR solgt omkring 22-28 millioner eksemplarer.

Men der gælder selvfølgelig stadigvæk problematikken omkring et større marked nu end i 80'erne. Dog er salgstallene så markant højere end alle andre spil, at selvom man fjernede østeuropa, vil de stadigvæk være de højeste.

Der er jo en grund til, at man siger, at Wii udvidede markedet.

Det er jo derfor, det er så chokerende, at Nintendo helst ikke vil lave flere 2D Mario-spil. Det er faktisk også chokerende, at de ikke havde tilsidesat ressourcer nok til udviklingen af Mario Kart 7, så de var nødt til at få hjælp af Retro i sidste øjeblik. Som jeg sagde inden jul: Mario Kart er Nintendos VIGTIGSTE serie overhovedet.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#643 - Skrevet 17-01-2012 21:07

Wow, det er lige meget hvad imponerende. Ok, point proven Smiley


0
0

0
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#644 - Skrevet 17-01-2012 22:33

Nu ved jeg ikke hvor meget brugt de sælger, men GameStops brugt-salg tæller ikke med i de statistikker, så vidt jeg ved. Det kunne vel også betyde en del.


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#645 - Skrevet 17-01-2012 22:58 - Redigeret 17-01-2012 23:33

Alexander Brock Petersen skrev:
Kragh >> Du forholder dig ikke til problemet med, at de nye spil 1) sælger i flere markeder end tidligere 2) muligvis er overtracked, da vi kun har VGchartz som kilde, hvis vi skal kigge på enkelte markeder.



Alexander, de kilder jeg selv henviste til var ikke fra VGchartz, hvad jeg meget tydeligt gjorde opmærksom på fx ved et link. Desuden forholder jeg mig jo netop til antallet af markeder, og pointerer, at vi netop ikke har nogle ordentlige kilder. Men den såkaldte nedgang synes jeg alligevel ikke er så tydelig, selvom vi ignorerer spil som LC (4.52). Men tager vi alle konsolspil med, synes jeg det bliver svært at læse en decideret nedgang, for det er tydeligt at de spil der performerede under niveau, blev udgivet sidst i N64'ers levetid (MM) og på en svagt populær konsol (WW). Og naturligvis SS, der er totalt håbløst.

US + JP + EU
LOZ: 6,51
AoL: 4,38*
ALttP: 4,6
OoT: 7,58
MM: 3,35
WW: 3,96**
TP: 5,18
[evt. LC: 4.52]
SS: 1,5-1.6

Bias: Europa er med, men inkluderer Østeuropa fra 90'erne og frem, hvilket betyder at salget af natur er meget højere ved de nye spil.



Det er dog et åbent spørgsmål hvor mange spil, der bliver afsat den vej, så stort er det marked heller ikke. I alle fald er det SS der falder helt uden for, og jeg regner med at det faktiske salg er i nærheden af 30-40 eksemplarer. Hvad jeg bare synes man skal passe på er, at med en bestemt teori, kan man nemt påvirke hvad man ser, og når vi derfor taler om at det forminskede salg skyldes 3D, synes jeg ikke det er så entydigt, som det af og til fremstilles.