Skrevet 15-06-2010 18:08 - Redigeret 11-07-2014 01:41
Værsgo' at diskutere!#1127 - Skrevet 07-10-2011 17:10
Ej, jeg kunne altså ikke lade vær, hver sød ikke at tage det som et angreb xD#1128 - Skrevet 07-10-2011 20:44 - Redigeret 07-10-2011 20:50
Vi præsenterer Jesper Kraghs lange kommentar. Først en kort auditiv analyse af ’love theme’ som kan findes her, eftersom der for en del kommentarer siden blev efterspurgt mit syn på det.#1129 - Skrevet 07-10-2011 21:19
@Kragh: Respekt.#1130 - Skrevet 07-10-2011 21:40
Tak, men det er nu bare nogle kommentarer jeg ikke kunne nå at skrive for en del poster siden.#1131 - Skrevet 07-10-2011 23:26
Meget interessant Kragh, især med referencen i B-stykket. Det havde jeg godt nok aldrig fundet frem til selv. Der tegner i øvrigt til at være en del af den slags, folk inde på NeoGAF fik vist peget noget ud i Skyview Temple- og intromusikken. Apropos er introen lige blevet uploadet af NoA, oversat til engelsk.#1132 - Skrevet 07-10-2011 23:27 - Redigeret 07-10-2011 23:27
Jeg har overhovedet ikke nogen forstand på musik, så jeg fatter ikke hvad I lige snakker om xD#1133 - Skrevet 07-10-2011 23:53
Interessant inddragelse af analyse af de forskellige diskurser, der er indenfor denne diskussion af Zelda. Jeg synes det er sindssygt så højt et niveau vi snart er nået op på.#1134 - Skrevet 08-10-2011 00:11 - Redigeret 08-10-2011 00:13
Oni Nick skrev:
Hvad jeg prøver at sige er, at serien ikke har udviklet sig siden OoT. TP illustrerede dette bedre end noget andet. Og det tror jeg også Skyward Sword kommer til.
Det sjove er at i Skyward Sword syntes jeg personligt at de har ændret meget og udviklet den så den ikke er ligesom den altid har været! Som de også har sagt, så vil de gerne have at Skyward Sword bliver bedere end Ocarina of Time!
Bare fordi du ikke har set ændringerne eller noget af det andet (endnu), så betyder det jo ikke at folk mener det samme!
#1135 - Skrevet 08-10-2011 00:18 - Redigeret 08-10-2011 00:19
Jeg snakker ikke så meget gameplayelementer som jeg snakker værdier. Der var heller ikke en ulv med i OoT. Der var heller ikke en båd med. Der var heller ikke et tog med. Der var heller ikke en fugl man kunne flyve på med. Og alligevel vil jeg påstå, at alle spillenene blot er OoT i nye klæder. Der er ikke sket et teknologisk spring på nogen punkter i serien siden OoT, og det tror jeg ikke SS ændrer på.#1136 - Skrevet 08-10-2011 01:24
OoT er et af de spil som har flest "magical moments", jeg så en tysk usendelse på gameone hvor de gik i dybden med det.#1137 - Skrevet 08-10-2011 01:35
Damn, kom til at slette et langt indlæg.#1138 - Skrevet 08-10-2011 01:54 - Redigeret 08-10-2011 02:13
Hvad der undrer mig lidt.”Dette handler ikke om, at Zelda ikke må udvikle sig. Det handler om, at Zelda ikke må udvikle sig VÆK fra sine kerneværdier.”
Jeg synes det er et lidt mærkeligt begreb. Hvilke værdier er kerneværdier, og hvordan finder man ud af det, og hvad er det for værdier, som kun er værdier? Det er generelt smartere ikke at bruge alt for værdisættende begreber, i stedet kunne man skrive game mechanic, der klart er det mest brugte akademisk set. En fordel herved er også, at man så nøgternt kan beskrive og analysere hvordan et givent spil er opbygget, uden at tillægge det værdier. Hvis man i en bestemt diskurs italesatte synspunket, at puzzles var det egentlige fokus i LoZ, men at spillet ikke var modent til at de kunne manifestere sig, vil man fremhæve dét som kerneværdi. Jeg vil imidlertid hævde – hvis jeg skulle analysere det første Zeldaspil – at kvantificerede man alle dets mechanics’ ville det at udforske en rimelig tom verden fylde meget. Desforuden at kæmpe med sværdet og andres items, og også puzzles som når man skal springe noget væk. Så vil jeg nok arbejde med at undersøge hvordan det var implementeret osv. Men at udnævne noget som kerneværdier ender med naturalistiske fejlslutninger eller ’no true scotsman’-argumenter. Vi skal gerne forsøge at være bevidste om de diskurser, som vi tænker og taler ind i for at modvirke bias.
#1139 - Skrevet 08-10-2011 02:03
Jeg har det meste af tiden været enig med hvad Kragh siger. Selv nogle af de ting som jeg før har sagt, tager jeg tilbage, da Kragh hele tiden har ret IMO#1140 - Skrevet 08-10-2011 02:12 - Redigeret 08-10-2011 02:16
Alexander Brock Petersen skrev:
Damn, kom til at slette et langt indlæg.
@Kragh >> Vi er jo egentligt enig i analysen af Zelda-seriens udvikling. Du har bare meget fokus på din akademisk metode, der siger dig, at du ikke kan dømme noget, da der ikke findes en universel mening. Ja, vi tolker alle ting - og derfor også spil - forskelligt, men sådan er det med alt i livet.
Jeg har ikke været i tvivl om at vi var enige (mere eller mindre), men taget de fejl i betragtning som kultur, æstetisk, musikforskningen har gået gennem sin forskningshistorie, er det altså dumt at begå dem igen i spilforskningen. Og ja, som jeg jævnligt siger, så er diskursanalyse utroligt banalt - at vi på baggrund af de mange diskurser tænker, skriver, taler og tolker forskelligt er ikke en dyb tallerken. Og igen, det er ikke min akademiske mening, det er blot én blandt dusinvis af metodikker man bruger til at undersøge kulturelle objekter. Som jeg skrev længere tilbage, er der rigtigt mange perspektiver og diskursanalyse blot et enkelt. Grunden til at jeg har fremhævet netop den optik flere gange, er at den her diskussion er et utrolig illustreativt eksempel. At der er forskellige diskurser på spil i diskussionen er meget tydeligt, hvad sådan en udtalelser med al klarhed viser:
Derfor kan jeg godt stadig mene, at Zelda-serien blev skabt på nogle helt fundamentale egenskaber og værdier, som Nintendo har ændret. Min pointe har konstant været, at hvis Nintendo vil have succes som tidligere med Zelda, så skal de tilbage til det gamle fundament. Og så er jeg sådan set ligeglad om Aonuma eller en eller anden bruger herinde mener, at Zelda handler om noget helt andet. De skal de da bare have lov til.
Men lad os lade diskurserne ligge. Er du sikkert på, at der er så strengt et mekanisk og kausalt forhold mellem salgstal og game mechanic'? Umiddelbart - uden at have kilder til påstanden - ville jeg nok tro, at der også var andre implikationer som spillede ind. Måske konsollen, markedet, forbrugere, det andet smager af et ret strengt ludologisk standpunkt?
Kragh, du er sgu et fantastisk menneske XD
edit: nu skal jeg simpelthen i seng. Og når jeg vågner engang er der 1000 nye kommentarer at besvare.