#3 - Skrevet 15-12-2020 09:15
Jeg fik spillet Sayonara Wild Hearts en gang i løbet af sommeren, og jeg var virkelig blæst tilbage. Sikke en syret audio/visuel oplevelse!
Jeg har nogle gange snakket med min ven om, hvordan folk, der ikke sætter sig nok ind i hvordan spil egentlig bliver lavet, kan opfatte spil lidt som "magi" - det er bare noget, der er kommet ud af det blå, og man tænker ikke nødvendigvis over hvordan de er blevet til.
Jeg bruger lidt det begreb om spil, hvor jeg simpelthen ikke kan fatte, hvordan idéerne er kommet til, hvordan man har kunnet forudse hvordan spillet ville blive under udviklingsprocessen. Sayonara Wild Hearts er et af de spil.
Hvordan de har fået bygget så flydende en spiloplevelse, så syret en stil, så vildt et univers, føles utrolig magisk. På en måde lander det i samme kategori som Journey, når det kommer til korte men flotte spiloplevelser, der efterlader en med et unikt indtryk. Sayonara Wild Hearts er så bare Journey på stoffer og med tæske-lækker musik.
Genrebetegnelsen "pop album video game" er meget passende, og musikken er da også meget af omdrejningspunktet i spillet. At musikken er lavet til spillet kom som en overraskelse for mig, men på den anden side virker både spil og musik så skræddersyet til hinanden, at det samtidig ikke kommer bag på mig.
Gameplay fungerer fint, og der er noget for dem, der elsker at grinde highscores. Men for mig var det ikke nok til at jeg får lyst til at genspille banerne. På en måde står banerne fint alene, men samtidig har jeg det lidt som om at man tager det ud af kontekst, hvis man genspiller en bane. For mig ser jeg mest Sayonara Wild Hearts som et spil man spiller fra start til slut i én kører, og hvis jeg skulle vende tilbage til spillet, ville jeg højst sansynligt spille det på den måde, frem for at hoppe ind i forskellige individuelle baner.
En varm anbefaling herfra. Sayonara Wild Hearts er en meget unik spiloplevelse, som virkelig bør opleves. Og så står soundtracket da afgjort til mange genlytninger på Spotify!