#8 - Skrevet 27-04-2021 23:26
Ohh ja Inside...
Et af dansk spiludviklings helt store hjertebarn efter Hitman og Super Oswald. Vinder af hele fire BAFTA priser og af rigtige mange anset som noget af et mesterværk!
Men problemet er, at hvis man tager sine gameplay fokuseret briller på, så begynder man at kigge på spillet i et lidt andet lys, hvor man sidder tilbage og undre sig over hvorfor spillet egentlig har modtaget så meget ros.
Tidligere i denne tråd, har folk omtalt Inside som en puzzle-platformer. Som stor elsker af de puzzlespil hvor man rent faktisk skal tænke sig om for at klare de forskellige udfordinger som er i spillet, (Nej Google, Candy Crush er IKKE et puzzle spil, uanset hvor meget du bliver ved med at kategorisere det som et) så vil jeg på det kraftigeste mene at Inside er et platform spil, med puzzle elementer og ikke en puzzle-platformer.
Umiddelbart kan man tro at begge genre er den samme, men forskellen ligger i hvor hovedfokuseret for gameplayet er. I puzzle-platformers som Braid eller Boxboy + Boxgirl, har man en kerne mekanik som man igennem hele spillet udforsker interessante ideer med. I puzzle-platforms handler det ofte om at bruge denne kerne mekanik til at nå steder hen i level designet, som kræver at man tænker sig om og forstår sammenspillet mellem reglerne og mulighederne. Så med andre ord, hvis man kun holder sig til at hoppe fra platform til platform, så kommer man ikke langt i en puzzle-platformer.
I et platform spil med puzzle elementer derimod, er fokuset mere et traditionel platform spil, hvor man så engang i mellem støder på en puzzle hvor man skal tænke sig om for at kommere videre. Et eksempel herpå, kunne fx være de måner i Super Mario Odyssy som man skal finde ved at følge de forskellige lidt kryptiske skattekort man finder. Disse har en lille snert af puzzle over sig, men udgør kun en lille del af hele spillet og derfor vil man ikke kategorisere Super Mario Odsyssy som en Puzzle-platformer.
Med dette værktøj i hånden, bliver det nemlig meget klart at Inside mere er et platform spil med puzzle elementer. Igennem de 2-4 timer det tager at spille Inside igennem, kommer man nemlig kun forbi en lille håndful udfordringer som man vil kunne kategorisere som puzzles. Der er et tema af ideer som bliver udforsket i Insides puzzle design, men det bliver ikke gjort særlig dybt og der bliver ikke udviklet særlig meget på de ideer der er. Der var flere gange hvor jeg tænkte "Nu bliver det rigtig spændende!" men så kom der bare aldrig nogle nye spændende twists på de ideer som spillet havde lagt.
Men hvad laver man så resten af tiden, hvis kun puzzles udgøre en lille del af spillet?
Svaret er at man gentager de samme to typer af gameplay om og om igen.
1) enten flygter man/ gemmer sig fra nogen der prøver at slå dig ihjel.
2) man søger for at holde en fjende i skak, så man undgår at blive slået ihjel.
Oven i dette er der flere steder i spillet, hvor der egentlig ikke rigtig sker noget. Det eneste man skal gøre er at holde styrepinden til venstre, mens man bevæger sig igennem landskabet. Meningen med disse steder er at spillet prøver at lave en form for historie fortællingen igennem de områder man ser. Personligt kan jeg godt huske disse områder, så på en måde formår de at skille sig ud, men jeg vil nu hellere have haft nogle fede gameplay sekvenser som jeg kunne huske tilbage på.
Så når man kigger på spillet med disse briller, bliver det ret tydeligt at man skal gå til spillet som en "oplevelse" mere end et reelt spil platform spil Hvis man gør det, har mange nogle helt fantatisk timer foran. Personligt, som I måske kan fornemme, er jeg mere en Gameplay mand, så jeg var selv meget splittet omkring Inside. På den ene side er det vildt fedt at se et dansk udviklet spil, som får så stor international omtale som Inside har gjort. Men på den anden side gør det osgå ondt i mit gameplay hjerte at man ikke stiller højere krav til gameplayet når man begynder at kaste om sig med ord som "mesterværk."