Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Fire Emblem: Awakening

Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

Skrevet 18-04-2013 17:49 - Redigeret 22-04-2013 22:06

Spillet udkommer i morgen, og eftersom der er en del interesse omkring spillet, så er det nok en god idé med en tråd til meninger, spørgsmål tips eller lignende. Jeg har rimelig godt styr på spillets mechanics (som for det meste er fra tidligere spil i serien), så jeg skal med glæde hjælpe med at forklare nogle ting.

Til at åbne tråden med, vil jeg lige komme med en anbefaling til alle folk der ikke har spillet Fire Emblem før. En af kendetegnene ved serien er, at hvis en af dine figurer dør, så kan du ikke bruge dem igen nogensinde. Selvom det måske lyder som en træls spilmekanik, så gør det, at man bliver nødt til at gribe strategien an på en bestemt måde, og enten blive ved med at forsøge at klare en bane uden nogle dør, eller acceptere en hård straf.

Fire Emblem: Awakening tilføjer dog en Newcomer mode, der gør, at hvis en af dine figurer dør, så kan de stadig bruges i det efterfølgende kapitel. Dette gør dog i midlertid spillet så mange gange nemmere, at jeg helt klart vil anbefale, at folk ikke spillet det. I stedet for, at du kæmper for at holde alle dine figurer i live, så gør newcomer mode det acceptabelt (og gør det enkelte gange til en fordel) bare at smide nogle af dine figurer ud i farlige situationer, fordi der er ikke den store straf ved at gøre det.

Spillets normal mode er allerede forholdsvist nemt, og Awakening har en masse ekstra indhold der gør, at det er nemt at få ekstra hjælp på anden vis, hvis man sidder fast i et bestemt kapitel.

Spillet er trods alt et strategi-spil, og en stor del af glæden kommer ved at finde ud af, hvordan man skal komme forbi et bestemt kapitel uden at miste nogen. Newcomer mode opfordrer på mange måder til et forkert mindset, i hvordan man skal takle bestemte dele af spillet.

Dermed sagt, så kan jeg dog godt forstå hvis folk alligevel vælger at gøre det. Jeg er ikke ude på at diktere hvordan folk skal nyde spillet, men jeg vil nu alligevel mene, at der er en bestemt form for glæde i at overkomme svære situationer. Awakening har en masse nye features der gør det mere RPG-agtigt end tidligere spil i serien, så der er bestemt noget at komme efter uanset hvad.

Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#91 - Skrevet 05-06-2013 17:37

Ja, men hvor er konkurrencen?


KJ85
KJ85

21311
Offline
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#92 - Skrevet 05-06-2013 17:41

Måske på listen her, men man kan godt nok ikke betragte dem alle som direkte konkurrence..


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#93 - Skrevet 05-06-2013 17:57 - Redigeret 05-06-2013 18:08

@Navn
Du glemte den her!

Ej, men helt seriøst: jeg kunne bedre lide de tykke penselstrøg og mættede farver end de meget fine linjer og lyse farver. Derfor er Sacred Stones min yndlingsstil. Jeg synes det vækker den rigtige stemning ved, at det nærmest ligner et barok-maleri.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#94 - Skrevet 13-06-2013 21:11

Nu hvor vi har bragt det på banen, så synes jeg at det er plat:
a) at de ikke genbruger nogle hovedpersoner (fx Roy) noget mere end de gør, eller
b) at de ikke differentierer dem mere, når de alligevel har behov for at skabe nye lords? Fx én der bruger magi? Eller som ikke nødvendigvis er adelig,
når de
c) alligevel ligner hinanden så meget (Marth, Sigurd, Ike, Chrom)

Men bortset fra det, så laver serien den klassiske fejl hele tiden, som bør være rule 1.1 når man laver fortsættelser (og som kun sker for serier i nedgangstider (Zelda)): at man faktisk rebooter serien konsekvent.
Hvis ikke det er på et helt nyt kontinent hver gang, så er det i hvert fald stadig en ny hovedperson, der møder et nyt set ansigter, som egentlig er spirituelle kloner af forrige, men som ikke er den samme, eller endnu værre, når de introducerer spilleren som et "avatar". På den måde negligerer udviklerne fansne af deres tidligere spil, og det går så i ring.
Men hvis de absolut vil skabe en ny hovedperson, så gør ham tydeligt "unik". Jeg snakker ikke om de nuancer i personligheden, du snakker om, Eagle, men at han fx er en helt anden type (både fysisk og moralsk).

Skal Fire Emblem holde på den smule succes, den har, så vil jeg mene, det ville være klogest af Intelligent Systems, at holde fast på Chrom eller noget andet karakteristisk fra Awakening, som de derudfra kan skabe en ny serie til at fortsætte med. Hvis han bare bliver den nye Ike i det næste Smash, dvs. at han kun er aktuel i Awakening, men er forsvundet til næste FE-spil, så er deres sidste chance at gøre Marth hovedpersonen i det næste. Der er brug for nogle flere faste ansigter i serien.
Eller hvis serien bliver underprioriteret og sat på iOS... Så er der måske et nyt håb for dens fremtid... Men her bliver fansne også utilfredse, hvis serien hele tiden skal "reboote".


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#95 - Skrevet 13-06-2013 21:25 - Redigeret 13-06-2013 21:27

Hvorfor mener du, at de skal holde fast i den samme figur? Der er faktisk en del tilbagevende figurer i Awakening, fordi det er samme verden som de første spil.

Der har været forskellige typer lords i spillet. Radiant Dawn havde Micaiah og adskillige andre, Hector og Ephram var også ret atypiske i GBA-spillene, etc. Ike var ikke adelig, og faktisk ret atypisk personlighedsmæssigt. Det er lidt svært at diskutere med dig, når du ikke rigtig har sat dig ordentlig ind i tingene. Det virker mest som om du diskuterer bare for at sætte dig på tværs.

Der er faktisk meget få gentagelser af classes i forhold til hvilke våben og stats de ender op med.

Jeg forstår ikke hvad du har imod avatar-figuren. Hvorfor mener du, at det ødelægger det for fans? Mig bekendt har det været en ret populær feature.

Du skal også tænke på spillets mechanics og balance. Generelt set får du et sæt arketypiske figurer (men som serien igen har været ganske god til at variere), fordi du selvfølgelig skal introduceres til dem og lære hvordan de fungerer undervejs.

Eller hvis serien bliver underprioriteret og sat på iOS... Så er der måske et nyt håb for dens fremtid... Men her bliver fansne også utilfredse, hvis serien hele tiden skal "reboote".



Serien kommer ikke på iOS: Intelligent Systems er first party-udviklere. Jeg har ikke hørt nogle fans klage over, at serien skifter univers. Tværtimod. Finder du bare på ting når du diskuterer, eller hvad?


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#96 - Skrevet 13-06-2013 21:33

Jeg mener kun, at de skal holde fast, hvis den næste hovedperson ikke er radikalt anderledes. Hvorfor lave en ny person, hvis han, i mine øjne, har de samme attributter? Hvorfor ikke gøre ham til en Armor Knight, hvad ved jeg, noget mere kreativt.
Hector og Lyn var interessante, men de var kun delte hovedpersoner.

I Smash Bros. virker det som om de kun tager hovedpersonerne med, hvilket er forståeligt, men så kunne det være spændende, hvis én af dem brugte en anden slags combat, som serien gemmer på.

Finder du bare på ting når du diskuterer, eller hvad?


Jeg sætter nogle scenarier på spidsen? For at gøre diskussionen interessant. Jeg siger ikke "det vil ske", men "hvis det skete".


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#97 - Skrevet 13-06-2013 21:39 - Redigeret 13-06-2013 21:40

Men du giver ikke rigtig nogen grund til, hvorfor de skulle gøre det. Du påstår det ville være bedre, men du bakker det ikke rigtig op med noget. Så kan jeg jo bare konstatere, at nogle af de ting du siger er forkerte. Det er der ikke meget diskussion over.

Hvis dit eneste argument er "jeg synes mere variation i samme verden ville være sjovt", jamen så fred være med det. Det kunne da sikkert også være meget sjovt.

Du forklarede f.eks. ikke, hvorfor avatar skulle være en feature der ødelagde noget. Derfor spurgte jeg, om du bare fandt på ting, når jeg egentlig kun har hørt det modsatte.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#98 - Skrevet 13-06-2013 21:51 - Redigeret 13-06-2013 21:55

Hvorfor skulle de ikke gøre det? Jeg synes, det ville svare til, at skifte hovedpersonen ud i andre spilserier, Zelda, Mario, Metroid, for hvert nyt spil med en karakter, der er en smule anderledes. Smiley

Er det fordi du mangler et "fordi"?
Jeg synes, de skal variere mere i den etablerede verden, fordi det modsatte, at reboote serien hver gang, gør det tungt at starte op på for kendere, og jeg tror ikke det gør det dét nemmere for nye spillere. Jeg kan tage fejl, men jeg tror, at den logik kan oversættes til samtlige spilserier.

Jeg tror det var i FE3, at de gjorde det lidt fra Book 1 til Book 2, hvor en karakter der før var god, nu var ond. Det synes jeg er meget fedt.

Selvfølgelig er det begrænset, hvor meget de kan "variere" inden for samme mytologi, men jeg gad godt se lidt mere af det. Smiley

EDIT: Jeg ved ikke om avataret ødelægger noget; jeg mener bare heller ikke det bidrager med noget af betydning.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#99 - Skrevet 13-06-2013 22:04

Jeg savnede såmænd bare lidt begrundelse (som jeg fik noget af her, cool!). Du svarer ret tit ikke på de ting jeg spørger ind.

Final Fantasy gør jo ofte det samme, og det klarede sig vel egentlig meget godt på trods af dette (jeg ved ikke hvordan serien klarer sig nu, her tænker jeg mest på SNES/PS1).

Personligt er jeg ret glad for at de tit starter op i et nyt univers, men jeg kan da godt se hvorfor folk skulle ville foretrække det modsatte. Jeg synes også der skal være en god grund til at fortsætte i samme univers, og eftersom spillets historie ofte er ret omfattende og besøger det vigtigste, så synes jeg også det ville være lidt trægt at fortsætte med det samme.

De har dog også gjort det rigtig godt med tidligere spil. Fire Emblem (GBA) var jo en forgænger til en af de tidligere spil i serien, hvilket virkede ret godt. De udforskede noget mere af den etablerede verden og etablerede figurer, og gav også et anderledes, personligt spin på historien. Jeg er ret stor fan af, hvor meget baggrundshistorie (som man ikke nødvendigvis støder på i alle playthroughs!) der er proppet ind i det spil. F.eks. er hovedskurkens baggrund gemt af vejen i specielle sidequests og aldrig forklaret direkte.

Path of Radiance og Radiant Dawn var også ret omfattende, men jeg er ret sikker på, at det var planlagt lang tid på forhånd modsat det ovenstående eksempel. Der er rigtig meget subtilt foreshadowing i Path of Radiance, som alt sammen kommer til en konklusion i Radiant Dawn.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#100 - Skrevet 13-06-2013 22:13

Jeg savnede såmænd bare lidt begrundelse (som jeg fik noget af her, cool!). Du svarer ret tit ikke på de ting jeg spørger ind.

Okay, det beklager jeg. Smiley

Jeg er ret stor fan af, hvor meget baggrundshistorie (som man ikke nødvendigvis støder på i alle playthroughs!) der er proppet ind i det spil. F.eks. er hovedskurkens baggrund gemt af vejen i specielle sidequests og aldrig forklaret direkte.

Helt enig. Tænker du her på Elibe sagaen og kong Zephiel, eller? Smiley

Jeg elsker at se tingene fra en ny vinkel, og det gælder alle spil med den mindste historie i.
Fx når man får lov at spille som Ada i RE4. Det krydrer virkelig oplevelsen 'to a T'. Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#101 - Skrevet 13-06-2013 22:19 - Redigeret 13-06-2013 22:23

Jeg tænkte på Nergal i FE7. Roys spil, Sword of Seals, er ret ligetil historiemæssigt.

EDIT: Men de gav også Zephiel en masse god baggrundshistorie i FE7!


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#102 - Skrevet 13-06-2013 22:38 - Redigeret 13-06-2013 23:03

Forstå mig ret: jeg havde nok også købt Awakening, hvis jeg havde en 3DS, men det er bare ikke nok for mig til at købe én. Og mine pointer, som jeg prøver at argumentere for, er begrundelsen for hvorfor. I diskussionens hede håber jeg på, at få nok argumenter til at overbevise mig om hvorfor spillet er så godt. Smiley Så jeg læser og bruger alle jeres pointer.

Er det rigtigt forstået, at man med SpotPass kan kæmpe mod et team af skurke fra forskellige spil? Og kan de joine?

EDIT: Har du nogensinde overvejet, hvis serien var mere "historisk korrekt"?
Mange af navnene på steder og personer er jo taget fra europæisk oldtidshistorie. Jeg synes det kunne være awesome, hvis man rent faktisk kunne få noget reel historisk lærdom om de navnes historie.


JOEP
JOEP

73579
Online
Level: 50 (Torizo)

0
1ups givet

#103 - Skrevet 17-12-2015 20:09

Trækker lige en gammel tråd frem, men er blevet lidt nysgerrig på dette spil, kunne godt bruge noget mere strategi ovenpå Steamworld Heist. Er der nogen, som ved, hvor dette spil kan fås relativt billigt? Jeg kan ikke finde det til under 300 kr., men SÅ nysgerrig er jeg ikke. Smiley


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#104 - Skrevet 17-12-2015 22:12

JOEP skrev:
Trækker lige en gammel tråd frem, men er blevet lidt nysgerrig på dette spil, kunne godt bruge noget mere strategi ovenpå Steamworld Heist. Er der nogen, som ved, hvor dette spil kan fås relativt billigt? Jeg kan ikke finde det til under 300 kr., men SÅ nysgerrig er jeg ikke. Smiley



Jeg ville faktisk selv have det, hvis jeg fandt det til den pris, men det er jo ret eftersøgt, så prisen lader til at være mere eller mindre deromkring.