N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Er fighting-spil kun for de hardcore?

Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

Skrevet 14-05-2011 14:25

I anledning af annonceringen af Soul Calibur V, vil jeg gerne høre hvad folks holdning til fighting-genren er.

Jeg oplever tit, når jeg spiller fighting-spil med andre, at de hurtigt bliver trætte af spillet.
De kan ikke finde ud af fighting-systemet og ender hurtigt med at button-mashe. Hvis de så taber, siger de, at spillet er kedeligt.

Jeg har selv spillet en række fighting spil, vundet enkelte mindre turneringer og er virkeligt glad for genren.
Men det overraskede da også mig hvor lang tid det tog mig at komme ind i Street Fighter IV, en fighting genre, som jeg hidtil ikke havde beskæftiget mig med.
Alene det at man skal køre fingeren over d-paddet, for at lave angreb, tog mig over en time at finde ud af.
De venner, som jeg har fremvist spillet, har alle sagt, at det var for besværligt og at de ikke gad sætte sig ind i det.

Det virker som om, at udviklerne kun laver kamp-spil, til den gruppe af mennesker, der allerede mestrer de tidligere spil i serien.

Hvis fighting-spil virkeligt er så avancerede, burde spiludviklerne så ikke gøre dem mere simple og lettilgængelige?

Super Smash Bros. er nok det bedste eksempel på en serie, der formår at gøre fighting-formularen simpel.
Normale angreb udføres på a-knappen og special-angreb udføres ved b-knappen + en retning. Simpelt og let-forståeligt for alle.
Når nu Sakurai formåede at lave sådan en brugervenlig serie, skulle man tro, at fansne ville være ellevilde over at se endnu flere tiltag for at gøre genren nemmere at forstå.

Men da Brawl udkom, klagede alle over at spillet var blevet for let og at serien blev ødelagt, fordi det var for noob-venligt.

Hvad synes i? Skal fighting-spil gøres mere tilgængelige for mainstream brugerne, der normalt ikke gider bruge tid på at sætte sig ind i comboér og avanceret styring, eller skal udviklerne satse på gøre deres hardcore niché-følgegruppe tilfredse?

chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#16 - Skrevet 15-05-2011 20:28

Jonas skrev:
Han siger ikke, at fighting-genren går væk fra lokal multiplayer, han siger at gaming generelt er på vej væk fra det, og det har han ret i. Hvornår har du sidst spillet et bilspil med splitscreen? Et skydespil?
Når alle andre genrer konstant forsøger at overbevise folk om, at online multiplayer er vejen frem, kan det ikke undres, at spil med lokal multiplayer (så som fighting) nogle gange bliver ignoreret.



Conduit 2 har 4-player splitscreen og en co-op mode og det er da helt nyt.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#17 - Skrevet 15-05-2011 20:32

Hvem spiller også Conduit? Smiley

Selvfølgelig er der stadig spil med lokal multiplayer, men det er ikke i fokus som tidligere.


yasw
yasw

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#18 - Skrevet 15-05-2011 22:10

Tja lidt af den grund du nævner med Street Fighter har jeg altid været mere til Tekken serien igennem årerne. Street Fighter bygger meget på at "rulle" over D-padden og så en angrebsknap eller to bagefter, hvilket jeg bare synes er for svært og iriterrende at hitte ud. Ender altid med at min mand bare stå og dukker sig igen og igen.
Tekken er derimod mere baseret på kombinationer - og så er der mange af dem! Det synes jeg gør det nemt at komme ind i, hvor man relativt hurtigt opdager gode attacks der bare er firkant-firkant-trekant eller frem-frem-cirkel, og så kører det bare.

Men ja, det er jo smagssag, og det er vel derfor næsten enhver fighting serie prøver at lave noget "unikt" på en eller anden måde for at skille sig ud fra de andre.


Navn
Navn

38
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#19 - Skrevet 16-05-2011 10:06

I den forbindelse kan jeg godt lide simpliciteten i at udføre angreb i smash. Det virker så unødvendigt at skulle trykke <<^^//XXOO for at lave et specielt slag, men det er jo konsekvensen af at hver figur skal have 100 angreb, hvoraf mange er ubrugelige.

Det er lidt en skam med lokal multiplayer, da det er noget af det hyggeligste og sjoveste. Et godt eksempel på svindende LAN-fokus er Starcraft II, der slet ikke har mulighed for at spille over LAN. Og lur mig om Blizzard ikke laver samme nummer på Diablo 3.


Dingler_
Dingler_

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#20 - Skrevet 16-05-2011 18:56 - Redigeret 16-05-2011 18:59

Diablo III vil ikke understøtte LAN:

Blizzard Quote:

We currently have no intentions to allow LAN games, we are focusing fully on Battle.net, where we not only have the ability to quickly connect with other players, but also to the Blizzard community.




M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#21 - Skrevet 16-05-2011 19:52

Men det har ikke noget med det hele og gøre, det er jo for at minimere pirateri.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#22 - Skrevet 28-10-2011 11:51

A Documentary about Competitive Smash Brothers