Skrevet 07-05-2015 19:36 - Redigeret 07-05-2015 19:54
Jeg nærmer mig så småt mine 2 år på N-club, og i alt den tid har jeg ikke været sky for at starte en diskussion om Nintendos status i industrien - hovedsageligt med henblik på salg. De negative tal har som oftest banet vej for kedelige diskussioner, især fordi Nintendo har været stumme undervejs, og det har afgivet billedet af et lettere paralyseret firma uden egentlig plan - roden til min egen frustration.1. Amiibos! Plastikfigurerne uden egentlig formål lader til at være en succes, og det ser ud som om, at Nintendo vil bygge videre på denne succes
2. NX blev afsløret. Få detaljer vides, men det menes at være banebrydende for spilverdenen, ifølge Nintendo selv.
3. Partnerskabet med DeNA og dermed deltagelse i mobilverdenen
4. Partnerskabet med Universal, som vi gjorde bekendtskab med i dag.
Der har sågar gået rygter om en Netflix-serie, men ifølge Iwata bør vi ikke holde vejret.
I dag kan vi så gøre bekendtskab med endnu en positiv nyhed: for første gang i 4 år er det lykkedes Nintendo at vende profit for hele året. Fantastisk...
Men...
Da jeg lærte om Nintendo og Universals partnerskab, blev jeg ærlig talt forvirret.
Naturligvis er det spændende nyheder, især fordi formålet med disse initiativer er at skulle forbedre Nintendos situation, og det gør det vel ift. det finansielle, som vi kan se, og alligevel ses dette i dag:
Jeg ved ikke med jer, men min kærlighed til Nintendo bunder i firmaets evne til at udvikle fantastisk software. Alt andet må være en sidegevinst. Så hvad er mit problem?
Sony kunne forleden annoncere, at de har solgt +22 millioner PS4, og det er uden nogen af de tilsvarende initiativer. Hvorfor? Må vi blot erkende at Sony er bedre end Nintendo til at sælge deres vare? Måske, men hvorfor? Uden Amiibos, revolutionær hardware, forlystelsesparker m.m., hvad er det så der gør, at Sony ikke blot sælger til forbruger men ovenikøbet tiltrækker udviklere i så langt højere grad (... jeg tror lige, at jeg har svaret på mit eget spørgsmål)
Pointen er, at selvom Nintendos initiativer er spændende, så spiller Sony et traditionelt spil og sælger i massevis, alt i mens Nintendo ikke kan få skubbet konsollerne af hylderne og ud i hjemmet. I stedet investeres der i alt muligt andet end spil og aggressiv marketing; to ting som er bevis på succes. Dét, og så naturligvis en kompetent onlineinfrastruktur.
Wii U'ens liste over fremtidige spil er uhyggelig lille, og man bedes omfavne enhver titel og genre, for ellers kan man gå uden ny underholdning i månedsvis. Hvad foregår der hos Nintendo?! Et konkret svar får vi nok aldrig, men det er da absurd.
Lad være med at pege mod 3DS'en, for selvom den ikke er en tragedie på samme måde, så står den bleg ift. iPhone og iPads - ja selv ift. sin egen storebror DS'eren, og jeg tror ikke en sådan håndholdt overlever næste generation - halveres salgene af den maskine, så ville det være pinligt, men hvis historie viser os noget - hvis vi perspektiverer til DS'ens salg - ja så ville overgangen fra en 3DS og dens efterfølger være katastrofal.
Zelda-serien er legendarisk, men det er Assassin's Creed der sælger - hvorfor?
Alle de her nye initiativer.. Tror i virkelig, at de vil hjælpe? Vil forbrugeren virkelig ønske sig en Wii U eller andet Nintendo hardware deraf? Hvis Nintnedos indsats forbliver én og samme i spilverdenen, hvad skulle forlystelsesparker og plastikfigurer ændre? Fristes folk ikke bare til at glemme deres hardware eller værre endnu: sælge det.
Jeg ved snart ikke... Børn lader til at være utroligt interesseret i Wii U, upåvirket af voksenverdenens tendenser til at mærke noget "barnligt" og så er de sågar ignorante, så hardwarespecifiktationer betyder heller intet...
Men børn har ingen penge.
#1 - Skrevet 07-05-2015 22:16 - Redigeret 07-05-2015 22:17
O-train skrev:
Men børn har ingen penge.
Nej, men det har deres forældre.
#2 - Skrevet 07-05-2015 22:40
Tro de mangle nogle spil som voksne mænddrenge vil spille (som findes til sonyMicrosoft har) . Og ikke kun tro at folk vil spille Mario hele deres liv .Kan se da min knægt gik i børnhave elsker man alle spil med Mario. Men efter begyndt i skole (1klasse) er Mario faktisk lidt "barnlig" at spille ,kan jeg høre nå ham og hans venner snakker sammen .#3 - Skrevet 07-05-2015 23:05 - Redigeret 07-05-2015 23:19
Der kan ikke herske tvivl om Nintendos mangler, når det kommer til software, men det er ikke det som undrer mig sådan.AND skrev:
O-train skrev:
Men børn har ingen penge.
Nej, men det har deres forældre.
Hvis jeg var en investorer, og du som Iwata gav mig det svar, så ville jeg løbe fra brændende hus i en fart!
Uvidende eller uinteresserede forældre gider da ikke købe et upopulært produkt, som ingen andre ejer - det virker ulogisk og risikabelt.
Samme kan siges om 3DS, i mindre grad naturligvis, som har solgt 1/3 af sin storebror og hvorfor? Fordi den var dyr fra start? Dårlig marketing? I don't know... Men iPhone kom på markedet. Så kom iPad. Forældre såvel som børn kan bruge det hardware på forskellig vis. Det lader umiddelbart til at have større værdi, medmindre man er dedikeret gamer - igen: børn har ikke penge, de kan ikke købe spil på regulær vis, så det er svært at forestille som forældre, at de får det fulde udbytte ift. hvad en iPad og iPhone kan byde på med sine milliarder af gratis apps såvel som film og musik mm.
Hvis Nintendo fortsætter med at levere teknologi som halter bag Apples - endda bag Sony's - så lader deres forsøg på genvinde en prominent rolle i industrien ligegyldig. Jeg tror netop også, at det er derfor, at de forsøger at skabe brand-value, men jeg er bare nervøs for, at de igen træder forkert og risikerer at gøre indtryk på et publikum som husker Wii'en som en trend og er tilfredse med Apple og andet.
Jeg vil hellere høre hvad folks meninger er omkring de her initiativer, og hvor de tror, at det i ramme alvor vil placere Nintendo i fremtiden.
#4 - Skrevet 08-05-2015 01:48
Jeg kan godt følge din tankegang Q-train, men jeg tror du glemmer mange mellemberegninger her.#5 - Skrevet 08-05-2015 07:20
@O-train: 3DS'eren er jo ikke en dårligere version af Apples produkter - det er en dedikeret spillekonsol, modsat multifunktions-dimmeren iPad og mobiltelefonen iPhone.#6 - Skrevet 08-05-2015 12:00 - Redigeret 08-05-2015 12:07
@ZøvnigAND skrev:
@O-train: 3DS'eren er jo ikke en dårligere version af Apples produkter - det er en dedikeret spillekonsol, modsat multifunktions-dimmeren iPad og mobiltelefonen iPhone.
Spiludviklerne har været smarte at kaste sig over det marked, som Apple åbnede op for, da de lavede deres små hjemmecomputere, men du skal altså ikke bilde mig ind, at folk køber Apples produkter primært med henblik på at game. Playstation 3 er heller ikke en mere avanceret blue-ray afspiller
Du misforstår i uhyggelig grad min ven...
Jeg siger ikke 3DS'eren er en dårligere version af Apples produkter, men jeg siger at de stilles til samme formål, når det gælder børnenes brug af dem - derfor kan det ses som det dårligere produkt af de to, hvis man ikke har noget at perspektivere til som uerfaren gamer, og derfor er det til forældrenes fordel af investere i en iPad, som de selv kan få gavn af, mens deres børn kan spille på dem i hjemmet, bilen, flyet osv. - det ses i virkeligheden, og det ses i salgstallene.
Det nytter ikke noget at pege på 3DS'en og sige "den er dedikeret hardware, det er to forskellige ting!" - vi har vidnet til et drastisk fald af salg i overgangen fra DS til 3DS, og det kom i takt med introduktionen af iPads især, som vi som bekendt ved bl.a. bruges til gaming i høj grad. Jeg påstår ikke, at iOS hardware sælger udelukkende pga. spil, men det er én af mange funktioner i samme hardware, og det kan vi ikke benægte, så selvom en iPad måske sælger pga. popularitet, pga. medieoplevelsen som helhed eller andet, så bruges de stadigvæk til spil, og det gør de i sådan en grad, at de har overtaget en del af det publikum Nintendo havde før, og det lader de til at blive ved med.
AND skrev:
Du har vist opfattet målgruppeanalysen bagvendt. Du sælger ikke produkter til børn ved at appellere til forældrene - det lader du i stedet børnene om. Prøv at tænde for en af de mange tv-kanaler dedikeret til børnefjernsyn, vent de otte minutter der går mellem reklamepauserne og se hvem alle reklamerne henvender sig til; børnene selvfølgelig. Det er fordi man allerede tilbage i '90erne fandt ud af, at det er super effektivt at lade børnene om at overtale forældrene til at købe alt muligt bras.
Come on... Jeg troede ikke, at du regnede mig for hjernedød...
Selvfølgelig sigter de efter bestemte målgrupper, men det betyder ikke at produktet lander med magi i børnenes hænder, det skal stadigvæk betales for at dem med penge; langt de fleste mennesker undersøger deres køb, om det så er prisen ift. værdi, eller produkt ift. princip osv. - det kan også bare være en vane. Hvis det ikke går op, så sker der ingenting.
Og børn vil have alt i dag - hvorfor tror du børn siger "jeg har altid ønsket mig den her!" - de siger sådan, fordi de har ønsket sig den i 2 minutter. Hvis du gav et barn valget mellem iPad, 3DS, Wii U, PS4 m.m., så ville det aldrig kunne bestemme sig, og det ville med god sandsynlighed fortryde sit valg, ligeså snart det bliver træt af oplevelsen - og det gør det. Og så skal man ud og investere i nye spil til 3-400 kroner, og hvem skal betale det? Mor og far. Alternativet er igen mere appellerende, for en iPad har tonsvis af "gratis" spil (som vi ved, hvad betyder), men det har også billige spil som stadigvæk byder på god underholdning.
Og hvis dette er det foretrukne i dag - hvis det bl.a. er det Nintendo satser på med sin indtræden på mobilfronten - hvordan fanden gavner det så os? De er nødsaget til at tilpasse sig det miljø, er de ikke? Jeg mener, selv hvis de en skønne dag udgav Mario Kart og Zelda på iOS, ville det så være nok? Det lader ikke til at være nok til at sælge egen hardware i ligeså stor forstand som før i tiden, og alligevel ser vi Sony smadrer rekorder, selvom de fører traditionel strategi.
#7 - Skrevet 08-05-2015 12:15
Jeg har ikke så meget at tilføje, andet end at jeg vil sige, at det er en fantastisk debat! 100 thumbs up til jer!#9 - Skrevet 08-05-2015 12:47 - Redigeret 08-05-2015 12:48
O-train skrev:
Jeg siger ikke 3DS'eren er en dårligere version af Apples produkter, men jeg siger at de stilles til samme formål, når det gælder børnenes brug af dem
True, men du skrev:
O-train skrev:
Hvis Nintendo fortsætter med at levere teknologi som halter bag Apples - endda bag Sony's - så lader deres forsøg på genvinde en prominent rolle i industrien ligegyldig.
Hvortil jeg svarede, at du er nødt til at være opmærksom på at forskellen ikke ligger alene i at teknologien 'halter efter', men at Apples produktion også sælger fordi de kan alt muligt andet end at spille spil. Jeg siger ikke noget om, at det ikke kan sammenlignes.
O-train skrev:
Selvfølgelig sigter de efter bestemte målgrupper, men det betyder ikke at produktet lander med magi i børnenes hænder, det skal stadigvæk betales for at dem med penge; langt de fleste mennesker undersøger deres køb, om det så er prisen ift. værdi, eller produkt ift. princip osv. - det kan også bare være en vane.
Så alle forældre er kritiske forbrugere? Noget af et postulat. Prøv lige at se her:
Marketing firms and advertisers are looking to a younger demographic, increasingly targeting tweens and even younger children. And these kids have huge control over the flow of parents' spending, statistics show — 8- to 12-year-olds spend $30 billion of their own money each year and influence another $150 billion of their parents' spending.
Kilde: http://www.cbsnews.com/news/resources-marketing-to-kids/
Så nej; jeg er sikker på at investorerne ikke løber fra Iwatas brændende hus, hvis han siger at man målretter marketing til børn, som så selv får deres forældre til at punge ud.
#10 - Skrevet 08-05-2015 13:14
Okay jeg tror blot der var snak om miskommunikation mht. første del.#11 - Skrevet 08-05-2015 13:19
Iwata var ude for nyligt og sige, at man forventer at de fem mobilspil, som udkommer marts 2017 (I think!) gerne skulle være en slags gateway til Nintendos to dedikerede spilsystemer: en slags lokkemad, om man vil. Om det virker, skal jeg til gengæld ikke gøre mig klog på.#12 - Skrevet 08-05-2015 14:17
Jovist kan Nintendo blive et populært navn igen - selvom situation er den, at Nintendo faktisk er et kendt navn dog uden attraktive produkter på markedet pt - men dertil vil jeg blot endnu engang spørge: til hvad nytte?
Ingen attraktive produkter? What? Måske ikke i så mange andre øjne. Men jeg synes godt nok der er masser af gode, sjove spil til både Wii U og 3DS. Der er så mange spil der bliver udgivet, som jeg køber og ikke føler jeg har tid til at spille.
#13 - Skrevet 08-05-2015 14:34
@Scrapper Jeg har det på præcis samme måde I dag har jeg f.eks. købt Kirby and the Rainbow Paintbrush. Men jeg har stadig ikke fået gennemført mange af de tidligere spil jeg har fået købt til min Wii U og 3DS - simpelthen fordi jeg mangler timer i døgnet til, at få dem spillet igennem Så i dag har jeg taget min new 3DS med på arbejde, så jeg kunne spille lidt i frokostpausen#14 - Skrevet 08-05-2015 14:46
^Ja, jeg bruger godt nok også enhver lille pause til at spille Xenoblade Chronicles 3D Iaften tror jeg dog jeg vil smide Hyrule Warriors i maskinen og se om jeg ikke kan få de sidste få collectables i adventure mappet og komme igang med dlc'en xD#15 - Skrevet 08-05-2015 14:59
I skal ikke tage det ud af kontekst. Jeg syntes Nintendo pt har de bedste produkter, men Sony er et bevis på, at markedet for dedikeret hjemmekonsoller er af signifikant størrelse ift., hvad Nintendo har formået at tage fat om.