N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Unavngivet

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 27-11-2010 12:41 - Redigeret 11-05-2012 17:51

.

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 09-03-2011 12:08

Dengang Zelda var sjovt - og havde god musik, der gav den rigtige stemning.


Cookieofdoom
Cookieofdoom

16
Offline
Level: 2 (Keese)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 09-03-2011 21:08

Havde fuldstændig glemt hvor lækker den musik var fra Rayman...
Whoa.. Også musikken fra musik verden banerne var lækre :3

Og vil da lige nævne Duck Tales - Moon level musikken.
Og til alle sammen: Se Brental Floss' "With Lyrics" serie! Hvor han sætter sange på NES spil!.. Det er et must! XD
Sorry at jeg ikke lige har links... Men min computer er ikke lige helt glad for mig..



Erik Madsen
Erik Madsen

710
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 10-03-2011 03:18

Jeg vil da også lige dele mine favoritter af nostalgiske bit-lyde Smiley

Zelda title theme
Bubble Bobble main theme
Pokémon GB trainer theme

Hvor er det altså bare herligheder man aldrig bliver træt af Smiley


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 11-03-2011 10:28

Ice Climber ftw!

Dette er ren nostalgi for mit vedkommende når vi snakker klassiske 8-bit spil-melodier Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 20-05-2011 12:41 - Redigeret 20-05-2011 12:44

Zombies Ate My Neighbors - First Level
Zombies Ate My Neighbors - Evening Of The Undead


yasw
yasw

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 21-05-2011 12:43

Musik i spil har en helt særlig charme. Jeg lytter meget til netradioerne Kohina og Scenemusic på arbejdet. Det er bare godt musik at kode til Smiley

En charme der desværre er gået væk med tiden. Før havde hver lydchip sin egen stil. Man kan jo tydeligt genkende de særlige karakteristika med en Commodore 64 SID tune eller musikken fra et MegaDrive spil. Begrænsninger skaber altså kreativitet på en helt anden måde end hvis man bare kan lave hvad som helst. Der er dog undtagelser, fx musikken fra spil som StarCraft , dele af Unreal Tournament og Quake 3.

Jeg holder bare generelt af den musikstil, så jeg har ikke så mange spil jeg vil fremhæve, mest fordi jeg faktisk sjældent har spillet spillene.

Mine to favorit SID tunes er dog:
Spellbound
Nemesis the Warlock

Doom II soundtracket til SNES er også værd at nævne:
At Dooms Gate

Og så helt generelt musikken fra Phantasy Star IV, Blazing Lazers og MUSHA samt Lords of Thunder


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 21-05-2011 13:05 - Redigeret 21-05-2011 13:09

Doom-musikken er super fed.

Problemet med moderne spilmusik er, at musikken uformelt er blevet delt op i to kategorier:

- "sjov" spilmusik
- "episk" spilmusik

"Sjov" spilmusik er traditionel spilmusik, som vi kender gamle dage. Nu om dage tager spildesignerne ikke denne form for spilmusik alvorligt. De anser det som en billig form for spilmusik, som de hurtigt kan lave, hvis de ikke ønsker at bruge en stor sum penge på orkestrerede musik. Det betyder, at resultatet ofte bliver en useriøs, fjollemusik. Hvis man tager et kig på spil fra NES- og SNES-tiden, finder du mindst ti gange så mange gode spiltemaer i denne stil end du gør i dag. Man kan fx bare sammenligne musikken i NSMBW med musikken i Super Mario Bros 2 og 3 og Super Mario World. Der er en stor forskel i kvaliteten.

Den anden form for spilmusik kan man kalde "episk" spilmusik, og det er den spilmusik, der er orkestreret og bliver brugt i de "store" spiludgivelser. Udviklingen har gjort, at denne type af spilmusik efterhånden er blevet identisk med filmmusik, og det er et problem, da spilmusik bør være meget mere dynamisk end filmmusik. Det resulterer i, at musikken i disse store titler ofte bliver for kedelig og uinspirerende. Der er dog undtagelser - fx synes jeg musikken i Super Mario Galaxy er ret god.

Udfordringen for spilkomponister bør være at lave moderne spilmusik, der indeholder samme dynamik og melodi som old school spilmusik, men uden at det behøver at være 8-bit osv. Desværre virker ingen til at tage udfordringen op. De fleste spildesignere har for travlt med at hyre komponister fra Hollywood til at lave musik til deres store "Blockbuster-spil", imens der på den anden side er en masse indieudviklere, der til dels har fattet problematikken, men som er så besat af "indie og 8-bit flavor", at de ikke er i stand til at lave god, moderne spilmusik, der appelerer til majoriteten af gamere.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 21-05-2011 16:30

If you ain't gonna post it, I am!

Perfect Dark soundtracket. Punktum.

Forbered jer på epicness N64 style!

Det får nostalgi frem i mig så det spar to! Har linket til en playlist over hele spillets soundtrack, så bare læn jer tilbage og enjoy....

Specielt husker jeg tilbage på Carrington Villa. Alle de gode minder Smiley


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 21-05-2011 18:04 - Redigeret 21-05-2011 18:04

Ilomilo har pisse hyggelig musik. Det er generelt også bare et hyggeligt spil. Indtil det bliver pisse svært ihvertfald.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#40 - Skrevet 21-05-2011 18:21

Well allow me to just drop this here Smiley

Aztec Complex


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#41 - Skrevet 22-05-2011 11:56

Diddy Kong Racing - Title Theme


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#42 - Skrevet 22-05-2011 12:27

Angående debatten om ny og gammel musik i videospil kan jeg anbefale folk at se denne video: Extra Credits: Videogame Music

Personligt synes jeg slet ikke at Galaxy musikken passede til spillet.
Mario hopper på en Goomba og pludseligt så brøler orkesteret frem med episk musik, som om Mario lige havde afsluttet alt krig i verden.
Måske ville jeg bedre kunne lide Galaxy-spillene, hvis ikke de var en del af Mario-serien.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#43 - Skrevet 22-05-2011 13:09 - Redigeret 22-05-2011 13:14

Super Mario Galaxy er ok, men det er bare stadig ikke ligeså godt som Super Mario Bros.-spillene. I forhold til musikken, så synes jeg den er god i forhold til det er "episk orkestrerede spilmusik". Jeg ville dog stadig foretrække, at Nintendo tog udgangspunkt i musikken fra de originale spil og gik videre derfra. Mario-spil har brug for dynamisk og catchy musik, ikke "filmmusik".

EDIT: Tak for video'en. Den beskriver meget godt problematikken.


Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#44 - Skrevet 22-05-2011 14:29

Dire Dire Docks Smiley

Kunne have været fedt med et remix af den i SMG2... alas.


LocoLogo
LocoLogo

3
Offline
Level: 7 (Korok)

0
1ups givet

#45 - Skrevet 23-05-2011 23:30

Fed tråd, jeg har altid elsket musikken i de fleste Nintendo-spil, især de lidt ældre

her er mine favoritter:

1: Song of Storms: OoT Ingen over, ingen ved siden af

2: Saria's Song: OoT

3: Song of Time: OoT

4: Gerudo Valley: OoT

5: Song of Healing: MM Nogle af de mest epic scener i MM kommer i forbindelse med denne sang

6: Audi Famam Illius: SSBB Intro

7: Kokiri Forest Theme: OoT

8: Overworld Theme: TLoZ NES

9: Alle themes fra SM64 (eks. Road to Bowser) Kan simpelthen ikke vælge det ene theme frem for det andet, da de er lige fantastiske allesammen!

10: Jungle Hijinx: DKC

Vil også lige for en god ordens skyld nævne, at SMB3 også har nogle af de allerbedste themes Smiley