N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Afrika Nu - dansk Afrika-indsamling 2011

Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

Skrevet 27-08-2011 20:56

Hej alle Smiley

Hvis du slår over på DR 1 eller TV 2 lige nu, kan du følge med i det der hedder "Afrika Nu!", som er en landsindsamling hvor der samles penge ind til fordel for den tørkeramte del af Afrika, hvor millioner af børn og voksne sulter.

Har du doneret? Hvad synes du om indsamlinger som disse? Gør det rent faktisk en forskel, eller er det bare et bundløst hul vi smider penge i?

Diskutér Smiley

Med venlig hilsen Lukas Smiley
    Lukas Skywalker
    Lukas Skywalker

    2193
    Offline
    Level: 25 (Kokiri)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 27-08-2011 20:58

    Jeg donerer ikke til Afrika Nu!, da jeg allerede har doneret penge i adskillige sparebøsser rundt omkring. Jeg vil anskue at det løber op i omkring 100 kr. Smiley

    Jeg kunne godt tænke mig at se helt konkret hvilken forskel det ville gøre, hvis vi ikke donerede én eneste krone, og så hvis vi donerede 100 mio (ved sidste års Danmarks Indsamling blev der samlet 87 mio ind). Jeg ved godt at man ikke kan visualisere det helt præcist, men jeg kunne godt tænke mig at se hvor mange liv der kunne reddes, hvad der ville ske i fremtiden, osv. Måske betyder det rent faktisk mere end vi lige tror Smiley

    Man kan også tænke på, at hvis 100 mio blev fordelt på alle de ramte, ville det sikkert ikke gøre voldsomt meget. Men kan man i stedet fokusere hele beløbet på f.eks. 5 %, kunne det måske redde stort set alle i det område Smiley


    Togbis
    Togbis

    0
    Offline
    Level: 16 (Space Pirate)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 27-08-2011 22:02

    Jeg har ikke doneret, da jeg ikke kan se om det gør nogen forskel.
    Jeg er ikke nogen ekspert på området, men for mig virker det som om Vesten har pumpet milliarder ned til afrika, år efter år, og stadigt er de fattige, sultne, syge og korrupte.
    Samtidigt har vi ikke givet en eneste krone til Kina eller Indien.
    Men alligevel har de formået at komme ud af elendigheden ved selv at sætte virksomheder op der kan handle med vesten og i dag tordner de fremad.


    Lukas Skywalker
    Lukas Skywalker

    2193
    Offline
    Level: 25 (Kokiri)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 27-08-2011 22:07

    Det er rigtigt nok - giv en mand en fisk, og han er mæt den ene dag. Giv ham en fiskestang og lær ham at fiske, og han er mæt resten af sit liv Smiley


    Sillyyy
    Sillyyy

    2949
    Online
    Level: 17 (Deku Baba)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 27-08-2011 22:23

    Jeg synes selvfølgelig ikke at det er forkert, at man donerer penge til indsamlingen. Men jeg tror ikke på at det hjælper på længere sigt, jo mindre man holder disse store Afrika-indsamlinger højest hvert halve år. Derfor har jeg ikke doneret.

    Jeg føler, at pengene ville være bedre brugt, hvis indsamlingen for eksempel gik til vores eget samfund, de steder hvor det trænger. Så havde jeg gerne doneret, (: Bare en tanke jeg havde tidligere på aftenen.


    M60dk
    M60dk

    0
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 28-08-2011 00:27

    Over 16 millioner i adminstrationsgebyrer. Man tjener jo kassen på at hjælpe de stakkels Afrikanere!


    Mic
    Mic

    292
    Offline
    Level: 16 (Space Pirate)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 28-08-2011 15:30

    Ah, det passer ikke helt. Jo flere penge der kommer ind, jo lavere procentdel går til administrationsgebyr. Gebyret stiger jo ikke fordi der kommer flere penge ind - det forklarede de også i går.


    Dead-Cheese
    Dead-Cheese

    2007
    Offline
    Level: 25 (Kokiri)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 28-08-2011 16:22

    Hmmm... Jeg donere sjældent dirrekte. Især når man sparer op, til f.eks. kørekort.
    Jeg kan dog godt have preference hvis produkter er fair trade frem for meget andet.
    Dog vil jeg sige at fair trade har et godt princip, men kunne man ikke have sådan noget til alle produkter?
    Jeg tænker danske produkter også fik sådan et mærke for at vise at det er lavet under gode forhåld. Så er jeg ligeglad hvor det kommer fra, men jeg vil ikke have noget fra underbetalte/ børnefabrikeret eller lignde produkter.
    Tit er det små ting i livet som bidrager til indsamlinger. F.eks. har jeg kunne finde mange forskellige produkter som skriver de donere penge ved køb. MC Donalds går også rimeligt meget op i fatig børne støtte.
    Jeg arbejder i en butik hvor mange vælger at smide småpenge i dåserne. Jeg syntes også det er fedt at man kan vælge mellem syge hunde/ dyre støtte og afrika hjælp nu Smiley Så man selv kan træffe et valg til hvad man vil støtte.
    Jeg syntes det er fedt at der er nok i en lille by til at fylde en og en halv dåse i måneden. Selv om det kun er hver tyvende.
    Jeg syntes det er et fedt emne (lidt mærkeligt forum valg), og syntes at det er godt at støtte de menesker der har brug for det, uanset bagrund. Selv om jeg ikke forholder mig til min religion (jeg tror ikke på noget) sitere jeg lige Jesus: "elsk din næste".


    M60dk
    M60dk

    0
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 28-08-2011 18:03

    Mic skrev:
    Ah, det passer ikke helt. Jo flere penge der kommer ind, jo lavere procentdel går til administrationsgebyr. Gebyret stiger jo ikke fordi der kommer flere penge ind - det forklarede de også i går.


    Okay, fair nok. Jeg må indrømme jeg ikke så programmet. Det var bare hvad jeg havde hørt.


    Dead-Cheese
    Dead-Cheese

    2007
    Offline
    Level: 25 (Kokiri)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 28-08-2011 18:07

    Summen er stadig alt for høj til forholdene efter min mening.