Skrevet 12-06-2012 00:49
Der findes mange karakterskalaer. Vi kender alle 13-skalaen og 7-trinsskalaen fra skolen. Ligeledes 6-stjerneskalaen fra de fleste aviser. Derudover er 10-skalaen og 5-skalaen ofte brugt i spilindustrien, og der er mange flere - selv på N-club har vi været igennem et par stykker.#16 - Skrevet 06-06-2013 19:32 - Redigeret 06-06-2013 19:36
Præcis chessr - kan ikke se det kan være så svært at forstå heller.#17 - Skrevet 06-06-2013 19:34
Så tror jeg vi forstår det forskelligt. Jeg ser midten som det halve.#18 - Skrevet 06-06-2013 19:38
#15:#19 - Skrevet 06-06-2013 19:38 - Redigeret 06-06-2013 19:41
Hvis midten skulle være det halve Pebling skulle 0 indgå som karakter - det gør den ikke, derfor skal du i stedet anskue talrækken og tage det midterste tal fra den som værende middel#20 - Skrevet 06-06-2013 19:44 - Redigeret 06-06-2013 20:15
Jeg har set nul blive brugt nogle steder, men ja, jeg havde glemt at man ikke kan det i anmeldelserne herinde, så med dét ræsonnement er vi selvfølgelig enige.#21 - Skrevet 06-06-2013 21:43
Personligt foretrækker jeg 10-skalaen. I mine øjne er 5-skalaen alt for unuanceret, selv med definitionen her på siden in mente. "Meget godt/fremragende" er fx i mine øjne to vidt forskellige ting.#22 - Skrevet 06-06-2013 21:48
@Johan: Den definition jeg gav er ej officiel, men var mit personlige bud på skalaen med ord. Som sagt, skulle jeg oversætte 10-skalaen til 5-skalaen ville både et 9 og et 10-tal give 5. I sidste ende er det jo begge sindsygt flotte karakterer, så hvilken det får kan være ligegyldigt. Af samme grund vil jeg mene at 10-skalaen kan være for bred.#23 - Skrevet 06-06-2013 22:03
For bred, fordi en lav karakter føles lavere på en 10-skala end en 5-skala, vil jeg tro.#24 - Skrevet 06-06-2013 22:17
Nej, for bred fordi det kan være svært at argumentere for om det skal være eksempelvis 1 eller 2. Vi kan vel godt blive enige om, at de begge er virkelig dårlige karaterer, men hvordan differencierer du mellem dem. Den problemstilling kan du så gentage flere steder på skalaen.#25 - Skrevet 06-06-2013 23:55
Jeg tror sagtens man kan argumentere for det ved at sige "hvis det havde været sådan var den røget op, hvis sådan ned" hvis man virkelig gad nørde med det. Men igen, jeg tror det handler om de følelser, folk forbinder med karaktererne, og så føles 1/5 ikke lige så groft som 2/10, selvom det er det samme. Jeg tror, der ligger noget psykologi bag, fordi folk måler ud fra hvor langt en karakter er fra topkarakteren, i stedet for, lad os sige, måle ud fra hvad der er middel (som selvfølgelig også skal defineres først, hehe).#26 - Skrevet 07-06-2013 01:31 - Redigeret 07-06-2013 01:34
Jeg har det nu omvendt. Mit umiddelbare indtryk ville være at 3/5 er dårligere end 6/10 (og det samme med 1/5 og 2/10 I guess). Men det burde naturligvis være det samme (men ville måske have en tendens til hurtigt selv at give 4/5 i stedet netop på grund af at det er så store spring)#27 - Skrevet 07-06-2013 11:42
stelzig skrev:
Vil generelt forestille mig at folk lige så godt kunne tænke 2>1 og derfor er 2 bedre
Ja okay, så er det nok meget individuel. Jeg tænkte netop, at fordi der er større spring på 5-skalaen, så virker det lettere at tolerere, mens 2/10 har flere tal op til topkarakteren, så det virker som en større forskel, selvom det er den samme brøkdel.
#28 - Skrevet 08-06-2013 00:08
Jeg foretrækker virkelig ingen tal, bare en anbefaling.#29 - Skrevet 08-06-2013 00:13
Tager det bestemt heller ikke som en kritik for der lyder til nogenlunde at være, hvad jeg har gjort. Der er bare andre ord på, og så skal vi jo sætte karakterer på herinde#30 - Skrevet 09-06-2013 00:19
Vi behøver egentlig tal til når der skal laves statistik over spil.