N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Bytte eller reparation?

Geisler
Geisler

4
Offline
Level: ()

0
1ups givet

Skrevet 21-02-2007 23:07 - Redigeret 21-02-2007 23:08

Min egen Wii er gået defekt, og jeg skal ind med den i morgen til Merlin og have den byttet til en ny - håber jeg. For jeg har nemlig lige læst en tråd, hvor TuXX siger:

TuXX skrev:
Du har krav på squad ...

Butikken har ret til at forsøge en rep. 3 gange, og først derefter kan vi begynde at snakke om bytte til nyt.



Så vidt jeg kan jeg forstå på det, arbejder han vist i en forretning (ikk' TuXX?), så han må være inde i sagerne.
Men men men. Hvis man kigger her under Vælg mellem ombytning og reparation, står der, at man som forbruger har ret til at vælge, om man vil have den byttet eller repareret. Så har forretningen krav på at forsøge med reparation, eller kan jeg bare vælge at få en ny?

    dustman
    dustman

    17
    Offline
    Level: 2 (Keese)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 21-02-2007 23:09

    i henhold til købeloven har forretningen ret til tre forsøg på at reparere din vare, hvis disse fejler har du krav på en ny vare.


    chessr
    chessr

    341
    Offline
    Level: 31 (ChuChu)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 21-02-2007 23:10

    vi har næsten også lige fået besked på det der med ombytning / reperation af Wii. jeg mener vi skal sende det over til Bergsala som så vil forsøge at reperer (hvordan staves det ?) og gemme dine VC spil og andre data hvis du ønsker det og hvis det ikke kan laves sendes en ny men jeg er ikke sikker. finder du jo ud af i din merlin Smiley


    Geisler
    Geisler

    4
    Offline
    Level: ()

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 21-02-2007 23:13

    Hmm. Dustman, kan du finde det noget sted til mig?


    dustman
    dustman

    17
    Offline
    Level: 2 (Keese)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 21-02-2007 23:16

    kig i købeloven Smiley


    Geisler
    Geisler

    4
    Offline
    Level: ()

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 21-02-2007 23:25 - Redigeret 21-02-2007 23:26

    Der har jeg lige været, og jeg citerer det direkte her, fordi det er lidt svært at finde:

    Køberens mangelsbeføjelser

    § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

    1) afhjælpning af mangelen,

    2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

    3) et passende afslag i købesummen eller

    4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

    Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.



    Så vidt jeg kan se, står der ikke, at forhandler må foretage reparation 3 gange?



    dustman
    dustman

    17
    Offline
    Level: 2 (Keese)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 21-02-2007 23:30

    tja, det der er hvis den lider af en mangel
    ved ikke om det er de relavente punkter hvis den er gået i stykker efter et stykke tid hvor den har været funktionel.


    Geisler
    Geisler

    4
    Offline
    Level: ()

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 21-02-2007 23:32 - Redigeret 21-02-2007 23:33

    De nævner på intet tidspunkt gået i stykker. Mangel dækker åbenbart alt, hvad der måtte føre til reparation. Så jeg vil stadig ikke sige, de har krav på 3 gange reparation? Eller er det bare mig, der vil have en ny Wii med det samme Smiley


    dustman
    dustman

    17
    Offline
    Level: 2 (Keese)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 21-02-2007 23:33 - Redigeret 21-02-2007 23:34

    okay

    synes du skulle tage det stykke af købeloven med ind til forhandleren og høre hvad de siger til det
    undrer mig at der ikke står noget om de tre reperationer dér Smiley

    hvorfor vil du ikke have dne repareret?


    Geisler
    Geisler

    4
    Offline
    Level: ()

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 21-02-2007 23:34 - Redigeret 21-02-2007 23:40

    Måske var det sådan førhen, hvor det så nu med de nye ændringer er blevet frit for forbrugeren? Har dog desværre problemer med at tage det med ind, da mit hus lige for tiden er uden printer Smiley

    EDIT:
    Men hvis andre har nogle ideer til, hvorvidt dette passer eller ej, så sig endelig frem. Der er nok andre, der kan få brug for det i fremtiden Smiley


    dustman
    dustman

    17
    Offline
    Level: 2 (Keese)

    0
    1ups givet

    #10 - Skrevet 22-02-2007 00:07

    Tja, arbejder selv i en virksomhed, der har masser af sådanne sager og vi bruger altid tre forsøg på reparation før vi leverer en ny vare.
    Mener vi er en virksomhed, der har godt styr på tingene, men kan dog ikke være sikker.


    Geisler
    Geisler

    4
    Offline
    Level: ()

    0
    1ups givet

    #11 - Skrevet 22-02-2007 00:24

    Det kan godt være, det bare ikke står nævnt der, og jeg er ikke lige frisk på at læse hele købeloven igennem. Jeg finder nok ud af det hele i morgen Smiley