Skrevet 21-02-2007 23:07 - Redigeret 21-02-2007 23:08
Min egen Wii er gået defekt, og jeg skal ind med den i morgen til Merlin og have den byttet til en ny - håber jeg. For jeg har nemlig lige læst en tråd, hvor TuXX siger:TuXX skrev:
Du har krav på squad ...
Butikken har ret til at forsøge en rep. 3 gange, og først derefter kan vi begynde at snakke om bytte til nyt.
Så vidt jeg kan jeg forstå på det, arbejder han vist i en forretning (ikk' TuXX?), så han må være inde i sagerne.
Men men men. Hvis man kigger her under Vælg mellem ombytning og reparation, står der, at man som forbruger har ret til at vælge, om man vil have den byttet eller repareret. Så har forretningen krav på at forsøge med reparation, eller kan jeg bare vælge at få en ny?
#1 - Skrevet 21-02-2007 23:09
i henhold til købeloven har forretningen ret til tre forsøg på at reparere din vare, hvis disse fejler har du krav på en ny vare.#2 - Skrevet 21-02-2007 23:10
vi har næsten også lige fået besked på det der med ombytning / reperation af Wii. jeg mener vi skal sende det over til Bergsala som så vil forsøge at reperer (hvordan staves det ?) og gemme dine VC spil og andre data hvis du ønsker det og hvis det ikke kan laves sendes en ny men jeg er ikke sikker. finder du jo ud af i din merlin#3 - Skrevet 21-02-2007 23:13
Hmm. Dustman, kan du finde det noget sted til mig?#5 - Skrevet 21-02-2007 23:25 - Redigeret 21-02-2007 23:26
Der har jeg lige været, og jeg citerer det direkte her, fordi det er lidt svært at finde:Køberens mangelsbeføjelser
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
Så vidt jeg kan se, står der ikke, at forhandler må foretage reparation 3 gange?
#6 - Skrevet 21-02-2007 23:30
tja, det der er hvis den lider af en mangel#7 - Skrevet 21-02-2007 23:32 - Redigeret 21-02-2007 23:33
De nævner på intet tidspunkt gået i stykker. Mangel dækker åbenbart alt, hvad der måtte føre til reparation. Så jeg vil stadig ikke sige, de har krav på 3 gange reparation? Eller er det bare mig, der vil have en ny Wii med det samme#8 - Skrevet 21-02-2007 23:33 - Redigeret 21-02-2007 23:34
okay#9 - Skrevet 21-02-2007 23:34 - Redigeret 21-02-2007 23:40
Måske var det sådan førhen, hvor det så nu med de nye ændringer er blevet frit for forbrugeren? Har dog desværre problemer med at tage det med ind, da mit hus lige for tiden er uden printer#10 - Skrevet 22-02-2007 00:07
Tja, arbejder selv i en virksomhed, der har masser af sådanne sager og vi bruger altid tre forsøg på reparation før vi leverer en ny vare.#11 - Skrevet 22-02-2007 00:24
Det kan godt være, det bare ikke står nævnt der, og jeg er ikke lige frisk på at læse hele købeloven igennem. Jeg finder nok ud af det hele i morgen