Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Disney's Epic Mickey Rebr...

Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon GO

Spil på vej til Switch

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Er moderne spil for nemme?

yasw
yasw

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

Skrevet 29-08-2011 14:19

Med udgangspunkt i en diskussion på PlayStations blog om at moderne spil har en for nem sværhedsgrad sammenlignet med spil fra 80'erne og start 90'erne, kunne vi tage en debat om det her på N-Club.

Helt faktuelt vil jeg mene det er svært at komme uden om at spil ER gjort markant nemmere i dag. Ikke bare pga. flere sværhedsgrader som easy og beginner, indledende tutorials eller on-screen help, men også helt generelt er det nemmere at gennemføre spil.

Så er spørgsmålet mere om det er godt eller skidt.

Det kan være rigtig svært at ramme en ordentlig sværhedsgrad, der virker fair og udfordrende overfor spilleren, uden at blive frustrerende eller virke som "snyd" fra spillets side.

Selv er jeg overvejende positiv overfor nutidens tilgang til sværhedsgrad, fordi det virker som om at mange af de ældre spil primært var gjort svære for at øge holdbarheden. Man kunne ikke lave ret store spil, så derfor øgede man levetiden ved at gøre dem svære, så man skulle tvinges til at spille de samme baner om og om igen indtil man kunne dem i søvne.
Det er der selvfølgelig nogen der godt kan lide, men jeg vil nu hellere kunne bruge min tid på at opleve så meget af hele spillet som muligt, uden at føle at man spilder tiden på det samme, så der også er tid til at spille nye spil, istedet for at kun at mestre et.
Af samme grund har det jeg ligesom Angry Video Game Nerd, hvor jeg også foretrækker bare at have uendelige continues. Har man klaret en bane burde man ikke være tvunget til at klare den igen og igen, men burde kunne få lov til at køre videre med det man ikke har klaret endnu.

Omvendt har nutidens spil så andre problemer hvor de forsøger at gøre spil lettere på den forkerte måde. Her tænker jeg særligt på meget scriptede spil, hvor der kun er EN måde at komme videre på og spillet fortæller direkte en hvilke knapper man skal trykke på hvornår. Der burde være flere uafhængige veje rundt i et spil, men mange spil i dag er som rene on-rails selvom de lader som om de ikke er det. Bosskampe er scriptede hvor man skal trykke på en bestemt knap på et bestemt tidspunkt, eller man skal altid ødelægge benene før man kan angribe hovedet osv. Et godt spil giver en mulighed for flere stragier til at opnå det samme. Hurtigt våben med lav skade eller kraftigere langsommere våben fx.

Jeg er en af dem der gladeligt spiller de fleste på easy, så overordnet set er jeg fint tilfreds, og det vigtigste er selvfølgelig at der kan være flere sværhedsgrader så der er noget for alle spillere. Men er selv expert for nemt for nogen? Hvordan rammer man den rette balance i et spil?

stelzig
stelzig

4765
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 15-11-2011 16:35 - Redigeret 15-11-2011 16:35

Jeg snakker stadigvæk om det citat som Brock satte ind omkring udfordring og at den ikke kan være så høj længere fordi folk ikke gider at spille ting om igen hele tiden. Altså når de dør og bliver sendt tilbage til sidste checkpoint (som åbenbart skal være i starten af den givne dungeon).

Forresten vil jeg gerne lige omformulere en parentes for at bruge et af jeres yndlingsord: Den høje straf øger ikke udfordringen af selve spillets content - derfor er det "cheap" udfordring. Smiley


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 15-11-2011 16:36

Det er fordi, at vi kritiserer moderne spils STRUKTUR. En høj udfordring, og en risiko for død ville derfor være dårligt i et moderne spil, fordi det ville være kedeligt og frustrerende at gentage gameplayet, fordi det er kedeligt.

Det er ikke for sjov, at folk sælger alle deres spil efter ét playthrough.


stelzig
stelzig

4765
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 15-11-2011 16:41 - Redigeret 15-11-2011 16:50

Jeg synes bare i skal passe på med at forsøge at dreje jeres snak om at folk ikke gider at genspille deres spil over på hvorfor at folk ikke gider at skulle sendes tilbage og gentage elementer i spil, fordi det er en negativ ting i spil uanset - en af de elementer en som (af en eller anden grund) støttede citatet også nævnte. Sat ind for at forlænge spillet.

Og denne straf med at sende for langt tilbage er heller ikke et præmis for udfordring i et spil OVERHOVEDET.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 15-11-2011 16:43

x) Kan du ikke rephrase din besked, har lidt svært ved at læse den?


stelzig
stelzig

4765
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 15-11-2011 16:46 - Redigeret 15-11-2011 16:49

1) Ikke at have lyst til at dø hele tiden er alment i alle typer spil og at gentage samme sektion af et spil hele tiden er aldrig sjovt. Dette har intet med replayability at gøre. Og det har i hvert fald ikke noget at gøre med sværhedsgrad.

2) Denne form for straf hvor man bliver sendt voldsomt langt tilbage er netop en af dem som er sat ind for at forlænge spil. Noget der slet slet ikke burde være nødvendigt hvis det er så sjovt at genspille hele spillet - hvorfor tvinge spilleren til at gentage området?

3) Straffen er ikke et præmis for udfordring i spil til at begynde med.

Edit:
4) Diskussionen her har intet med replayability at gøre til at starte med, den handler om hvorvidt moderne spil kan gøres udfordrende eller ej. Ergo bør den ikke drejes hen som støtte dertil.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 15-11-2011 16:52

Ah, ok, så forstår jeg godt hvad du mener. Og ja, jeg er enig i, at man skal finde en balance. Det er også derfor, at jeg synes det er godt i et Zelda-spil, at man bliver sendt tilbage til starten af banen (dungeonen), i stedet for at man bliver spawnet i overworlden f.eks.

Men bare at starte i samme rum ville være kedeligt. Så jeg er ikke enig med dig i, at setbacks IKKE skaber udfordring - det gør det bare ikke i moderne spil, da de er nemme, som regel.


stelzig
stelzig

4765
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 15-11-2011 16:55 - Redigeret 15-11-2011 17:05

De skaber kun udfordring i form af at du skal gentage ting og ofte er disse ting (blevet) nemme - som jeg nævnte kan man tit komme ud for altid at dø samme sted i platformers og det sted ligger tilfældigvis langt væk fra sidste checkpoint - måske lige inden næste checkpoint. Dette ER frustrerende Smiley

"udfordringen" kommer af at det tager længere tid og man bliver mere forsigtig (dette er til dels godt, man skal have lyst til at overleve - derfor balancen er vigtig), selve modstanden ændres ikke.

Nu dør jeg ikke rigtig i 3D zelda, men er ret sikker på at samtlige dungeon puzzles allerede er løst selvom man skal genstarte - du får jo forhelvede lov til endda at gemme inden du vælger continue. Smiley (igen er de dumme puzzles som altid skal gentages, også selvom du ikke er død, selvføgelig en undtagelse)

Men jaeh, jeg siger ikke hvor langt man SKAL sendes tilbage i zelda (det med samme rum var bare et eksempel), jeg siger at hvis det er nået til et punkt hvor det bliver frustrerende så er det straffen for at dø der skal justeres, ikke sværhedsgraden af selve spillet der skal sænkes.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 15-11-2011 16:57

Jaja. Så vi kan blive enige om:

Lad være med at dø.


stelzig
stelzig

4765
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 15-11-2011 17:00

Det kan vi helt sikkert godt blive enige om Smiley


Dingler_
Dingler_

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#40 - Skrevet 15-11-2011 17:23 - Redigeret 15-11-2011 17:24

...but then...



Dark Souls

Smiley - Smiley - Smiley