Skrevet 25-10-2011 17:26
Hej allesammen!#16 - Skrevet 25-10-2011 21:08
Alexander Brock Petersen skrev:
Jo, det er succesfuldt. Jeg siger bare, at GTA ikke længere kan anses som et underholdningsfænomen, som det var engang.
I PS2-generationen var GTA SPILLET på tværs af alle platforme, som folk bare måtte eje. Det fik folk til at købe konsoller, som folk i dag gør det pga. FIFA og Modern Warfare. Salget af PS3- og 360-konsoller steg meget lidt, da spillet kom ud - for jeg undersøgte det specifikt dengang.
GTA IV's virkelig betynding kan jo først rigtig tolkes, når vi ser, hvordan GTA V bliver modtaget.
Plejer du ikke at sige, at salgstal er det bedste mål for kvalitet? Når det så er et spil, du personligt ikke kan lide, så er det åbenbart kun opfølgerens salgstal, der har noget at sige.
#17 - Skrevet 25-10-2011 21:27
Jeg har ikke sagt, at det ikke har kvalitet.#18 - Skrevet 25-10-2011 22:13
Hvordan har det kvalitet hvis du synes det er kedeligt? Siger du egentlig ikke bare "Jeg synes det er kedeligt, men jeg kan sagtens se hvorfor det er så skidegodt"?#19 - Skrevet 25-10-2011 22:52
Kirby-haters'ne mener at vide, at GTA V vil foregå i LA.#20 - Skrevet 25-10-2011 22:58
Jeg syntes GTA serien er fed. Dog kunne jeg meget bedre lide både Vice City og San Andreas end GTA IV. Jeg syntes at tempoet i IV'ern forgår meget langsommere end de andre, hvilket er ret kedeligt. Håber at V'ern bliver hurtigere, dog selvom jeg ikke regner med at købe det.#21 - Skrevet 25-10-2011 23:43
Hvorfor havde det ikke social underholdningsværdi?#22 - Skrevet 25-10-2011 23:51 - Redigeret 25-10-2011 23:56
GTA IV-udgivelsen var muligvis et socialt underholdningsfænomen. Jeg kan da huske, at en del ældre herre på mit daværende arbejde fik fri til at hente det.#23 - Skrevet 26-10-2011 00:10
Ahh. Ja, mon ikke det kræver en ret omfattende analyse at undersøge det? Hvordan vi lige skal kvalificere hvornår det er stort nok, er selvfølgelig et ret godt spørgsmål. Men sammenlignet med de andre store serier i dag, vil jeg give dig ret - selvom det også er på min mavefornemmelse: De sidste GTA-spil har ikke været ligeså store som de tidligere. Om det skyldes ændrede konkurrenceforhold fx gennem nye spil eller hvad det gør, er nok svært at sige præcist.#24 - Skrevet 26-10-2011 00:16
Kære Kragh. Alt kan desværre ikke undersøges. Simpelthen fordi meget research simpelthen er for omfattende at udføre. På min skole bruger fx stadig Hofstede's Cultural Dimensions, når vi skal snakke kulturelle forskelligheder, selvom der er utrolig mange ulemper og bias ved dem (Hofstede er dog selv klar over dem). Men det er det bedste vi har, da det er svært at lave noget bedre.#25 - Skrevet 26-10-2011 00:18
Jeg synes det sjove ved GTA var at rende rundt, stjæle biler, flygte fra politiet og smadre ting. Evt. pimpe det op med nogle snydekoder, så bilerne kan flyve eller lignende.#26 - Skrevet 26-10-2011 00:19
Kragh skrev:
De sidste GTA-spil har ikke været ligeså store som de tidligere.
Før GTA IV var der San Andreas, det mest populære GTA-spil til dato. Før det var der Vice City - ikke helt så populært, men jeg vil skyde på at det er det andet- eller tredjestørste
#27 - Skrevet 26-10-2011 00:22
Alexander Brock Petersen skrev:
EDIT: Jeg glemte selvfølgelig Minecraft, der er det seneste eksempel på et spil, der er blevet til et underholdningsfænomen.
Hvad er et underholdningsfænomen? GTA IV er noget ud til adskillige gange så mange brugere som Minecraft er. Handler det om, hvor meget der bliver snakket om det?
#28 - Skrevet 26-10-2011 00:24
Det vil jeg tro. Jeg må indrømme, at jeg ikke har hørt NOGEN snakke om GTA IV. Spil som LoL derimod, det vil jeg sige er et underholdningsfænomen.#29 - Skrevet 26-10-2011 00:27
Minecraft er kun blevet solgt digitalt, hvilket altid begrænser distributionsmulighederne til brugere, fordi de fleste helst vil købe fysiske spil. Et gæt vil være, at man kunne gange Minecrafts salgstal med 5-10, hvis det var blevet solgt fysisk i butikker. Men lad det nu ligge.#30 - Skrevet 26-10-2011 01:02 - Redigeret 26-10-2011 01:04
Alexander Brock Petersen skrev:
Kære Kragh. Alt kan desværre ikke undersøges. Simpelthen fordi meget research simpelthen er for omfattende at udføre. På min skole bruger fx stadig Hofstede's Cultural Dimensions, når vi skal snakke kulturelle forskelligheder, selvom der er utrolig mange ulemper og bias ved dem (Hofstede er dog selv klar over dem). Men det er det bedste vi har, da det er svært at lave noget bedre.
På samme måder er mange af disse diskussioner vi har om spil umulige at lave research om, fordi det vil være for dyrt og omfattende. Derfor er vi nødt til at bruge vores mavefornemmelser og analysere ud fra den information, vi har.
Jeg er naturligvis enig, så længe vi er klar over at vores resultater til særdeles begrænsede hvis vi kun bruger vores mavefornemmelse eller et lille datamateriale. Jeg tror næsten, at en problemformulering om GTA 4 havde socialt underholdningsværdi kunne besvares med et speciale - selvom det er en totalt elendig problemformulering. Apropos er Hofstede en af dem hvis navn jeg altid har været lidt usikker på hvordan der skal udtales. Men jeg troede faktisk at han var gået lidt i glemmebogen igen, simpelthen fordi hans tænkning ikke var konsistent og metodikkerne uklare? Men det ligger nok noget langt fra mit fagområde, til at jeg helt har sat mig ind i det.
Før GTA IV var der San Andreas, det mest populære GTA-spil til dato. Før det var der Vice City - ikke helt så populært, men jeg vil skyde på at det er det andet- eller tredjestørste
Sådan går det, når man ikke har sine kilde i orden. Jeg troede faktisk, at San Andreas var det bedst sælgende spil. I så fald trækker jeg mit vrøvl tilbage.