Skrevet 10-11-2011 23:26 - Redigeret 05-06-2012 23:24
#61 - Skrevet 19-11-2011 21:07 - Redigeret 19-11-2011 21:10
powerfull499 skrev:
Hvis scriptede spil sælger, så er det det, der bliver lavet. Det er egentlig logisk. Det skal nok regulere sig helt af sig selv, hvis en type spil eksploderer.
Nej, det er ikke logisk, fordi der vil altid være personlige interesser til stede, der ikke nødvendigvis stemmer overens med, hvad markedet vil have.
Et empirisk eksempel: 2D Mario-spil sælger 25-30 millioner, imens 3D Mario-spil sælger 5-10 millioner. Økonomisk set burde Nintendo udelukkende producere 2D Mario-spil, men det gør de ikke. I stedet bliver Nintendo ved med at lave flest 3D Mario-spil. Hvorfor? Fordi ledelsen af store virksomheder ikke styres direkte af markedet. Der er ingen der befaler, hvad Iwata skal gøre. Han kan lytte efter markedet, men han kan også lade være. P.t. lader han være og lader sig styre af Miyamoto og co.'s dømmekraft og ønske om "at være kreative". Og de gider ikke at lade 2D Mario-spil, fordi de synes det er svært og kedeligt.
#62 - Skrevet 19-11-2011 21:15
Mon det at Skyward Sword kræver motion+ betyder at spillet vil sælge endnu dårligere?#63 - Skrevet 19-11-2011 21:16
Problemet med Skyward Sword, med særligt henblik på at se det som et Zelda-spil, er, at spillet kun har vage referencer til Zelda-universet overhovedet. Zeldas personlighed og figur er helt ved siden af - det samme med Link. De er anime-figurer. Og jeg forstår ærligt talt ikke hvorfor alle de hardcore Zelda-fans æder det råt. De vil støtte et Zelda-spil, blot Link og Zelda er med.#64 - Skrevet 19-11-2011 21:22 - Redigeret 19-11-2011 21:24
Togbis skrev:
Mon det at Skyward Sword kræver motion+ betyder at spillet vil sælge endnu dårligere?
Det udelukker jo hele den del af markedet, der endnu ikke har købt motion+.
Både ja og nej.
Jeg går ud fra at mange af den lille gruppe af Zelda-fans, der er tilbage, har Motion Plus allerede, da de er forholdsvis dedikerede. Hvis Ikke, er de så store Zelda-fans, at de køber det.
Mainstream forbrugerne, som formentligt ikke har MotionPlus, gider alligevel ikke at købe Aonuma spil.
Når det er sagt, er der nok nogle "i midten", der ikke gider. Men det har nok mest at gøre med, at Skyward Sword er så ringe, at de ikke gider at bruge pengene på det. Hvis nu Skyward Sword havde været knald godt a la Ocarina of Time eller A Link to the Past, så havde folk sgu nok hostet op med pengene.
#65 - Skrevet 19-11-2011 21:45 - Redigeret 19-11-2011 21:46
Jeg ville have ønsket mig Skyward Sword til jul hvis ikke det krævede Motion Plus. Jeg gider ikke til at bruge 2-300 kroner på en ting, man stikker op i Wii-moten.#66 - Skrevet 19-11-2011 21:57 - Redigeret 19-11-2011 21:58
Hvorfor sælger de nye 2D-Mario-spil så ikke ringe? Hvorfor sælger 3D-Mario-spillene ringere og ringere over årene?#67 - Skrevet 19-11-2011 22:00 - Redigeret 19-11-2011 22:00
De laver jo ikke 2D-spil længere. New Super Mario Bros. til DS/Wii er jo 3D. Man ser det fra siden, men figurerne er 3D. De har jo ikke lavet noget rigtigt 2D i mange år.#68 - Skrevet 19-11-2011 22:11 - Redigeret 19-11-2011 22:11
Når vi skriver 2D Mario, mener vi de spil, hvor kameraet er fastlåst og man går fra venstre mod højre - disse spil sælger omtrent tre-fire gange så meget som 3D Mario-spillene gør.#69 - Skrevet 19-11-2011 22:19
De er sikkert også igang med noget, men som du selv siger; Det er svært, at lave sådan en type spil og så lave det lige godt hver gang.#70 - Skrevet 19-11-2011 22:28
3d mario platformere siden n64 tiden:#71 - Skrevet 19-11-2011 22:35 - Redigeret 19-11-2011 22:37
Oni Nick skrev:
Problemet med Skyward Sword, med særligt henblik på at se det som et Zelda-spil, er, at spillet kun har vage referencer til Zelda-universet overhovedet. Zeldas personlighed og figur er helt ved siden af - det samme med Link. De er anime-figurer. Og jeg forstår ærligt talt ikke hvorfor alle de hardcore Zelda-fans æder det råt. De vil støtte et Zelda-spil, blot Link og Zelda er med.
Begrundelsen for at smide enorme mængder Zelda-lore til siden, og indskyde alle mulige random koncepter, er jo at de kalder det "begyndelsen på tidslinjen". Tillader ganske praktisk, at de først behøver ulejlige sig med større "lore-sammenhænge" i den aller-aller sidste cutscene - umiddelbart efter rulleteksterne. Og man behøver sådan set ikke at se den, for at kunne regne ud hvad der sker.
#72 - Skrevet 19-11-2011 22:36
Nintendo laver stadig 2D spil, men de tager dem ikke alvorligt mere. Det har de ikke gjort siden 1995.#73 - Skrevet 19-11-2011 22:38 - Redigeret 19-11-2011 22:39
Andreas Tarding skrev:
Begrundelsen for at smide enorme mængder Zelda-lore til siden, og indskyde alle mulige random koncepter, er jo at de kalder det "begyndelsen på tidslinjen".
Og det er bare en undskyldning for, at Aonuma og co. kan gøre, hvad det passer dem.
Nintendos udviklere er trætte af Zelda-mytologien, men ved godt, at der er en efterspørgsel efter Zelda-spil. Hvad gør de så? Udvikler en prequel, så de kan fortælle hvilken som helst historie, de vil.
Sakamoto gjorde noget lignende med Metroid-serien i forbindelse med udgivelsen af Fusion og Other M.
#74 - Skrevet 19-11-2011 22:45
Det syntes jeg lyder som en dårlig unskyldning at de ikke tager dem seriøst.#75 - Skrevet 19-11-2011 22:45 - Redigeret 19-11-2011 23:03
Alexander Brock Petersen skrev:
Og det er bare en undskyldning for, at Aonuma og co. kan gøre, hvad det passer dem.
Mhm, I know. Er heller ikke fordi det føles specielt overbevisende, frem for bare random (de små robot-dudes i ørkenen topper nok "wtf"-listen), når man spiller det igennem.
Goron-racen fra Ocarina of Time optræder faktisk i spillet - men efter mit indtryk mest som følge af udviklere, der har haft brug for en tilbagevendende "hint-figur", og manglet en non-human race til ham.
Malstrom spekulerer jo for øvrigt på, hvorvidt Sakamoto egentlig bare hader Metroid Prime-spillene, og nærmest fik dem sat ud af produktion inden Other M skulle udkomme - af den enkle årsag, at retningen, de 3 spil tager, åbenbart skiller sig for meget ud fra hans egne fortolkninger. Nok lidt i den vilde ende - forestiller mig at andre faktorer spillede ind. Men Sakamoto lyder da som en hyggelig fætter.