Skrevet 22-06-2011 10:25 - Redigeret 09-09-2012 13:32
Vi elsker alle spil. Del din seneste spiloplevelse her. SPIL!#136 - Skrevet 27-10-2011 16:57
Jeg tror stadigvæk, at mit pengeforbrug på spil ville være under det, den hardcore gamer bruger på at købe spil til 550 for at spille noget i 10-15 timer og så sælge det til det halve eller en tredjedel af prisen - i hvert fald hvis man regner timeprisen ud.#137 - Skrevet 27-10-2011 21:28
Men folk betaler jo gerne vel omkring det dobbelte for et WoW abonnement om året fx. Ikke at det nødvendigvis er helt sammenligneligt, men det er da tankevækkende at mange gamere faktisk bruger rigtig mange penge på spil - måske bare ikke lige kun på at købe fysiske spil i butikkerne. Tænk på Xbox Live fx også.#138 - Skrevet 27-10-2011 22:28
Alle spil koster jo ikke det samme at udvikle, faktisk kan forskellene være meget store, så derfor er det alt andet lige mærkeligt med en fastlåst pris - især fordi de dyre spil oftest ikke er dem, der sælger mest.#139 - Skrevet 28-10-2011 11:34 - Redigeret 28-10-2011 11:35
Sakset fra GoNintendo. Det er fra Nintendos seneste investormøde:The following comments come from Satoru Iwata...
Aiming for the next fiscal year, we are also working on new genres of software that may attract people who are not particularly interested in video games. In order to further expand the definition of video games and to create new software fields under our gaming population expansion strategy, we are planning to launch several new software titles in the next fiscal year.
Some of you may be thinking that, with the expansion of smartphones today, proposing new genres, such as the company did with “Brain Training” and “Wii Fit,” might be difficult. However, the company will aim to develop and launch products that can provide meaningful surprises to the public by taking advantage of the company’s position of being able to make new proposals that integrate both hardware and software, and of its ability to develop products that can be accepted by a wide variety of consumers, irrespective of age, gender or past gaming experience.
In addition, it is important to create software that can sell for a long period of time, which is one of the characteristics of software for Nintendo platforms. Last year at this opportunity, I discussed the existence of software which had been selling for a long time, and those titles actually became the pillars of the year-end sales season last year.
Nintendo er altid bedst, når de er presset økonomisk. Det er kun få dage siden, at Nintendo kunne rapportere store tab, så mon Iwata er ved at vågne op? Det kunne tyde på, at vi i fremtiden ser mindre 3D Mario og 3D Zelda og i stedet ser nye spil, der faktisk sælger ordentligt.
#140 - Skrevet 28-10-2011 13:32
^Hvis fremtiden byder på bedre Nintendo spil med den rigtige omtanke ift. forbrugerne, så er jeg positivt stemt for Nintendos nedtur... Så længe den selvfølgelig ikke nedlægger dem fuldstændigt.#141 - Skrevet 28-10-2011 14:50 - Redigeret 28-10-2011 14:50
Hvorfor er der egentlig ikke flere udviklere, der laver rip-offs af 2D-Mario?#142 - Skrevet 30-10-2011 17:20
Er der ikke også udviklere der gør det? De er bare indie og mangler marketingsbudgettet til at bakke det op.#143 - Skrevet 30-10-2011 17:39 - Redigeret 30-10-2011 17:44
Togbis skrev:
Hvorfor er der egentlig ikke flere udviklere, der laver rip-offs af 2D-Mario?
I NES-tiden kom der et ton af kloner(Selv Sonic er vel stærkt inspireret af SMB ).
Efter Super Mario 64 lavede alle 3D-platformere.
Vi ser i dag et ton af FPS-spil, der alle ligner hinanden.
Selv et par Mario Kart lignende spil er begyndt at dukke op.(Sega allstars racing, Modnation racers etc.)
Da Wii sports og Brain Age dukkede op, gik alle casual.
Hvorfor bliver firmaerne ved med at udvikle cinematiske action spil, når markedet allerede er proppet med MW-kloner og ingen endnu har lavet kloner af 2D-Mario, den bedst sælgende serie for tiden?
Det burde da være et indlysende marked at dykke ned i.
Der er to årsager:
- manglende motivation
- manglende evner
Manglende motivation: En stor del af industrien er efter min vurdering fyldt med designere og udviklere, der ønsker at spilindustrien skal være ligesom Hollywood - især de yngre af slagsen. Hollywood er et sted fyldt med prestige og medieomtale. De fleste spildesignere vil hellere have sådan en status end at være 'ukendte udviklere'.
Derudover er industrien efterhånden også fyldt med mange gamle spiludviklere. De gamle var som bekendt med, dengang NES'en brød igennem, men de ønsker ikke at lave disse typer af spil mere - jf. utallige af citater fra Miyamoto, Sakamoto etc. De fleste mennesker kan godt lide varietet. Derudover er det at kode et stringent 2D platformsspil muligvis kedeligere end at sidde og lave animation og kreative gameplay-ideer så som puzzles.
Manglende evner: Mange virker til at have den holdning, at det er 'nemt' at lave 2D spil. Bare fordi det er en gammel genre, betyder det ikke, det er nemt - jf. alle vores diskussioner omkring timing og balance af gameplayet i det originale Super Mario Bros.
Det er med andre ord ikke nemt at udvikle et spil med ligeså høj kvalitet som Super Mario Bros. Slet ikke HVIS man ikke har en forståelse for arkadegameplayet, der ligger bag. Vi kan se med Super Mario 3D Land at selv Nintendo - der oprindeligt skabte de fantastiske 2D Mario-spil - har svært ved at forstå, hvad der egentligt gjorde dem gode. At lave et godt 2D-spil handler om at give spilleren
den rette (taktile) stimulering, læringskurve etc. etc. - på mange måder er et meget sværere at end at scripte et lineært spil som Skyward Sword, Uncharted, Gears of War og hvad de nu hedder.
Forskellen på et scriptet, cinematisk 3D-spil og et traditionelt 2D platformsspil er, at i det scriptede spil, styrer du som spildesigner alting. Der sker intet, uden du giver lov. Du scripter med andre ord de oplevelser, som spilleren skal have. I 2D-spil er radikalt anderledes, fordi du blot udvikler en platform, hvorpå spilleren SELV skaber sine oplevelse. Det sætter høje og anderledes krav til spildesignet. Jeg er rimelig overbevist om, at om du så gav CliffyB eller David Cage det største spilbudget nogensinde, så ville de ikke være i stand til at udvikle en værdig konkurrent til Super Mario Bros. Cliffy startede godt nok med at lave platformsspil, men mon ikke hans ego forlængst har fjernet de egenskaber fra hans hjerne?
#144 - Skrevet 30-10-2011 18:30
Hvis nu id (efter Doom 4 naturligvis) tog udfordringen op med 2D platformere, og hev Commander Keen frem fra deres arkiv igen. Det ville være fedt#145 - Skrevet 30-10-2011 18:37 - Redigeret 30-10-2011 18:47
At du synes 3D spil er forfærdelige ændrer altså ikke på at det er langt nemmere at udvikle et 2D spil, end et 3D spil.#146 - Skrevet 30-10-2011 19:00
Det rent tekniske er ikke noget problem mere, uanset hvilken form for grafik du skal lave. Det er selve designet af gameplay jeg tror han henviser til. Ikke til noget som helst der har med den tekniske udviklingsdel at gøre.#147 - Skrevet 30-10-2011 19:04 - Redigeret 30-10-2011 19:05
Men hvorfor skulle designet af 2D platformer gameplay være sværere at gøre rigtigt end 3D-whatever-spil?#148 - Skrevet 30-10-2011 19:07
M60dk skrev:
Men hvorfor skulle designet af 2D platformer gameplay være sværere at gøre rigtigt end 3D-whatever-spil?
Som jeg læser det han skriver, så henviser han mere til om gameplayet er scriptet eller ej. I praksis er det så bare sådan at rigtig mange 3D spil er scriptede.
#149 - Skrevet 30-10-2011 19:15
Ikke kun det. Der er ikke meget tilfredsstillende over mange 3D-spil nu om dage, fordi styringen generelt set er kedelig. Spil som Enslaved, Uncharted og Gears of War fandt jeg helt vildt kedelige, fordi gameplayet føltes langsomt og kluntet. Foruden det er det meget lineære spil, læs: MEGET lineære spil.#150 - Skrevet 30-10-2011 19:30 - Redigeret 30-10-2011 19:30
M60dk skrev:
At du synes 3D spil er forfærdelige ændrer altså ikke på at det er langt nemmere at udvikle et 2D spil, end et 3D spil.
Det er fordi du tror, at videospil udelukkende er af en teknologisk karakter, hvilket det ikke er. Men kan se, at Jeppe har været der.
M60dk skrev:
Alt det du skriver taktil-stimulering og læringskurver er lige så vigtigt i et 3D spil.
Hvis 3D-spillet ikke er scriptet, så ja, men 95 % af 3D-spil er scriptet.