Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Spiludvikling

Tøjza
Tøjza

19
Offline
Level: 4 (Stalkid)

0
1ups givet

Skrevet 11-10-2012 19:57 - Redigeret 11-10-2012 19:59

Ja som titlen afslører, er denne tråd dedikeret til snak om spiludvikling - har I været med til at udvikle et spil før, har I evt. noget I kan vise, og hvad er jeres erfaringer/oplevelser?

Jeg er med i et lille firma, der hedder Based on Experience, og vi laver satiriske små computerspil. Vores sidste nye har vi brugt 10 måneder på (med studier/arbejde ved siden af for alles vedkommende), og hedder "Me Ning of Greed" - kan spilles her. Jeg har stået for alle karakterene i spillet.

Vores hjemmeside er i øvrigt at finde her.

Udover det har jeg lavet forskellige mindre spil til game jams osv, men det her er det største spil jeg hidtil har lavet Smiley

Hvad med jer?

~ Tøjza
    Zøvnig
    Zøvnig

    10
    Offline
    Level: 20 (Moblin)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 11-10-2012 22:47

    Jeg har desværre ikke evnerne til det. Det tætteste jeg har været på, var at jeg lavede en del spiltest fra det danske Deadline Games som i sin tid stod bag Total Overdose og et par andre titler. Det var super fascinerende at være lidt med på sidelinjen og se hvordan et så stort projekt foregår, men tættere på kommer jeg nok desværre ikke.

    Jeg kan desværre ikke downloade de rette plugins fra min firma computer men vil da lige prøve dit dit/jeres spil imorgen Smiley


    Hassus
    Hassus

    0
    Offline
    Level: 22 (Ice Keese)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 13-10-2012 21:58 - Redigeret 13-10-2012 22:13

    Rigtig mærkværdigt koncept, Tøjza. Først syntes jeg det var for meget og for smagløst, men som den kulsorte humor begyndte at desensitivere mig(som sådan noget jo har det med at gøre) endte jeg med at have en unik oplevelse jeg er glad for at jeg havde.
    Kerne-gameplayet føltes en smule uinspireret, men præsentationen og forskellige gode detaljer(f.eks. prisskiltet, der intuitivt fortæller hvilket beløb man har at stræbe efter, samt de mange opgraderingsmuligheder) gør det fornøjeligt at spilleSmiley

    Jeg stod engang for konceptet og grafikken i et spil kaldet Procon. Det var til en konkurrence på DRs gamle ungdomsportal dr.dk/skum. Det var kort beskrevet mit svar på alle diskussionerne mellem spirituelt troende og ikke-troende derinde. Konceptet samt dele af grafikken var fine og det fungerede generelt udmærket(arbejdede sammen med en hollandsk programmør, der stod for alt det tekniske). Banedesignet manglede bare en fast og kærlig hånd, hvilket jeg kan bebrejdes for, og det var generelt alt andet end finpudset(vi arbejdede i 7. gear i døgnet op til deadlinen og blev kun lige færdige med et acceptabelt produkt - derefter rørte vi ikke ved det længere).
    Det er et uperfekt spil, med enkelte ting jeg er ret stolt over vi fik med, som f.eks. Nietzsches flyvende overskæg, de talende fjender, folkekirkebossen og kirkerne i baggrunden. Det er 6 år siden og har egentlig lagt det bag mig, men med sådan en tråd tænkte jeg at jeg hellere måtte bringe det kortvarigt på banen igen.



    Det kan - åbenbart stadig - downloades på linket her..



    Peblisko
    Peblisko

    58
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 14-10-2012 00:34

    Jeg skulle have været med på GDC i år - spiludviklingscamp for unge, nysgerrige amatører - men måtte desværre springe fra. Jeg interesserer mig ikke så voldsomt meget for programmering, så jeg respekterer dem der har viljen og lysten til at kode. Selv interesserer jeg mig mere for den kreative proces i idé- og konceptudvikling til gameplay, content og setting.

    Til Tøjzas project: originalt udgangspunkt må man sige; ved ikke om det er politisk eller satirisk eller måske begge dele. Det virker i hvert fald på overfladen ret useriøst. Gameplayet er meget simpelt, som jeg ved at den slags spil må være for at man kan nå deadline, men det fangede mig ikke. Dét, kombineret med en fremstilling af kinesere mv., som Hassus siger, usmageligt gjorde at jeg måtte stå af. Det lyder som om på de indtalte stemmer at I har haft det sjovt, men går ud fra at I ikke har taget jer selv alt for seriøst. Det bliver også trættende at høre på shopkeeperen adskillelige gange, særlig når man går ud. Jeg tror ikke rigtig at jeg fattede spillets drive. Jo, at tjene penge og bygge større, men for mig skete det på en så langsommelig måde, at jeg ikke blev bidt af det.

    Hassus, dit spil var helt sikkert mere mig. Fedt udgangspunkt/emne, der i forvejen interesserer mig.
    Kernegameplayet er en simpel, men solid platformer uden nåde. Kunne sværhedsmæssigt godt tunes lidt eller ændres lidt på fysikken, selvom jeg godt kan lide de små detaljer, som fx at han ikke stopper brat op når man holder op med at gå. Rigtig imponerende ... trods manglende lyd (?)


    Hassus
    Hassus

    0
    Offline
    Level: 22 (Ice Keese)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 14-10-2012 02:39 - Redigeret 14-10-2012 02:40

    Lisko skrev:
    Rigtig imponerende ... trods manglende lyd (?)


    Hassus skrev:
    (vi arbejdede i 7. gear i døgnet op til deadlinen og blev kun lige færdige med et acceptabelt produkt - derefter rørte vi ikke ved det længere).


    Hormoner og dovenskab må tage skylden for spillets lidt mangelfyldte sluttilstand.
    Tror ikke der er så meget mere jeg kan skrive til detSmiley
    Ellers er jeg glad for at du synes om det. Jeg gør det også selv i et vist omfang og er generelt glad for det arbejde jeg lagde i det. Al ros mht. programmeringen bør gå til programmøren, Jext.


    M60dk
    M60dk

    0
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 14-10-2012 13:51

    Jeg har aldrig rigtig færdiggjort noget, men har lavet diverse småting i Flash og et par ting i Unity. Kunne helt sikkert godt tænke mig at forddybe mig i et projekt i flere måneder, men jeg tror ikke at jeg har nok selvdiciplin til det.
    Jeg kunne godt tænke mig at lave noget metroidvania-agtigt, men det er bare svært at lave noget som ikke er lavet bedre og mere originalt 1000 gange før. Men måske bør man bare bide det i sig, man kan jo ikke blive dygtig uden erfaring.


    Ossipoff
    Ossipoff

    11
    Offline
    Level: 6 (Cucco)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 18-10-2012 12:20

    Spiludvikling, wooho! Jeg har fulgt lidt med i jeres projekt Tøjza og det ser ganske godt ud Smiley

    Selv har jeg medvirket i to DADIU produktioner (hhv. den lille og den store i efteråret 2011). Begge spil blev utroligt godt modtaget, vores store produktion fik 6/6 stjerner i Politikken.

    Vores minispil var La Danza de los Muertos (http://backtobed.dadiugames.dk/minigame/) og er i bund og grund en Pac Man klon i lidt moderne omgivelser. Du spiller et skelet som forsøger at vække dine venner fra gravene så I kan fejre De Dødes Dag - men gravpasseren forsøger at sætte en stoppe for det.

    Den store produktion var Back to Bed (http://backtobed.dadiugames.dk/). Personen Bob lider af narkolepsi som gør, at han falder i søvn alle mulige underlige steder. Typisk steder hvor han kan komme godt og grundigt til skade. Du spiller som Bob's Power Animal (Subob), som forsøger at redde Bob fra at tage livet af sig selv i søvne.


    Peblisko
    Peblisko

    58
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 18-10-2012 22:39

    M60dk skrev:
    Jeg har aldrig rigtig færdiggjort noget, men har lavet diverse småting i Flash og et par ting i Unity. Kunne helt sikkert godt tænke mig at forddybe mig i et projekt i flere måneder, men jeg tror ikke at jeg har nok selvdiciplin til det.
    Jeg kunne godt tænke mig at lave noget metroidvania-agtigt, men det er bare svært at lave noget som ikke er lavet bedre og mere originalt 1000 gange før. Men måske bør man bare bide det i sig, man kan jo ikke blive dygtig uden erfaring.

    Helt sikkert, gør det! Jeg vil i hvert fald støtte dig, om end ikke teknisk, men i hvert fald moralsk og kreativt. Et godt Metroidvania er altså ikke noget man ser særlig ofte, mind you, så der er rigelig plads til at udfordre feltet ifh. hvad der er blevet produceret på det sidste.


    Hassus
    Hassus

    0
    Offline
    Level: 22 (Ice Keese)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 18-10-2012 23:37 - Redigeret 18-10-2012 23:39

    Jeg så "Indie Game the Movie" i går og synes lige jeg ville nævne den herinde. Den afbilleder meget godt den passion, der er en del af at udvikle indie spil. Den følger skaberen af Fez før spillet kom ud, skaberne af Super Meat Boy under udgivelsen af spillet og skaberen af Braid med hans tilbageblik på at have udgivet et succesfuldt indie spil(bl.a. hvordan han fik det dårligt af at læse positive anmeldelser, når anmelderen ikke nævnte de ting, der i følge ham, var vigtigst ved spillet). Den fik mig helt til at savne at rode med spiludvikling - både det sure og det søde...




    Peblisko
    Peblisko

    58
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 19-10-2012 02:36

    ^Rigtig god film; så den på ITU. Den giver nok et meget godt billede på al stressen osv. som man umiddelbart ikke tænker over, når man går og drømmer om at udvikle spil.