N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Retro Challenge

Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

Skrevet 12-02-2012 22:27 - Redigeret 25-03-2012 05:41

En introduktion:



Det originale Super Mario Bros. er set som en af de største videospilsklassikere. Ved spillets udgivelse i midtfirserne bidrog det ikke kun til at definere Nintendo og platformgenren - det bidrog tilmed til at definere hele videospilsmediet som vi kender det i dag.

På trods af spillets status er der en del Nintendo-glade gamere, inklusivt mig selv, der aldrig har formået at spille sig til vejs ende i Super Mario Bros.

Det skyldes muligvis at spillet er af den gamle skole og bærer dybt præg af tiden det er fra teknologi- og idémæssigt. Der er ingen save files, Super Guides eller White Tanooki Suits alt imens Mario og Mushroom Kingdom ikke opfører sig helt som det ville være tilfældet efter nutidens standarder. Måske man skulle have været en del af spilfænomenet dengang for virkelig at have incitament for at gennemføre det?

...må jeg præsentere...

Super Retro Challenge!

- Formålet med gruppen er at skabe rammerne for en underholdende gennemspilning af Super Mario Bros. for folk der endnu ikke har gennemført det, af forskellige årsager. Gruppen vil være en form for mildt socialt eksperiment, der muliggør at indgå i nogle af de tidstypiske kendetegn gaming havde i midtfirserne. Alle i gruppen er stillet den samme udfordring i det samme klassiske spil. Det er meningen at man i Super Retro Challenge-tråden kan dele sine spiloplevelser og evt. diskutere iagtagelser(jeg har ingen idé om hvor kort eller lang tid det vil tage at gennemføre det). Anden hjælp via internettet er imidlertid strengt forbudt.
- Nogen har SMB på deres 3DS, mens andre har adgang til det på VC, GBA, NES eller via andre midler(ved evt. lovlig brug af emulator er "save states" ikke tilladte).
- Brug af internet walkthroughs og video playthroughs er som sagt strengt forbudt. Får man brug for hjælp må man spørge andre i tråden til råds eller blive ved med at prøve(eller kigge i Nintendo Power, hvis man er så heldig at have et eksemplar liggende Smiley). Idéen er at skabe en klassisk ramme at opleve spillet i, der tilnærmelsesvist kan minde om hvad gaming var i midtfirserne.
- Hvis du formår at redde prinsessen skrives dit brugernavn på en "Super player"-liste i tråden(Super Mario World-reference ftw)
- Muligheden holdes åben for at inkludere andre spil i Super Retro Challenge på et senere tidspunkt. Det er selvfølgelig betinget af om nogen ønsker at deltage. Forslag til fremtidige spil i tråden er velkomne.


[i]Se Super Retro Challenge som en mulighed for at give dig motivation og lejlighed
til at gennemføre en ægte klassiker![/i]


Jeg vil lægge ud med at gøre et par forsøg med det samme.
Held og lykke til andre, der ønsker at deltage Smiley !


Now you're playing with Power


---------------------------------------------------------------------------------

YOU ARE A SUPER PLAYER !!:
Hassus
Galactico
KJ85



[i]Which best describes your opinion about games
I. Mountain Climbing-beyond the hardships lies accomplishment
II. Hiking-the destination can be reached rather comfortably[/i]
kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#16 - Skrevet 13-02-2012 14:16

stelzig skrev:Edit: Første par sekunder og styringen irriterer mig allerede. Ikke at det har dræbt mig endnu, men den måde man glider fremad i så lang tid passer lidt ind i det som jeg kalder "dum sværhed".


"Dum sværhed" betyder, at udviklerne bevidst har gjort et eller andet. Spillet er fra 1985. Det var teknologien dengang. Prøv at sammenligning med nogle lignende spil fra dengang. Smiley


stelzig
stelzig

4770
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#17 - Skrevet 13-02-2012 14:18 - Redigeret 13-02-2012 14:33

Jeg er pænt ligeglad med intentioner, jeg er interesseret i hvor udfordringen i spillet ligger.

Desuden er jeg ikke sikker på at det er tilfældet for dette spil. Ligner mere at de bevidst har designet mario til at sænke farten langsomt ("realistisk" ). På den anden side har styringen jo været dårlig i alle spillene så du har muligvis ret Smiley

Men første bane gennemført (y)

ps. Det kan da være at alle der synes at de første 8 verdener i 3D land er nemme, men at udfordringen senere stiger, mener det fordi de er så ekstremt vant til at skulle være forsigtig i super mario bros. fordi man ellers mister kontrollen over sin figur (medmindre man har spillet det ekstremt meget og kan fysikken og banedesignet perfekt)

Edit: Kom til 5-4 uden en skramme (warp til 4. og efterfølgende 5. verden) og døde så en masse gange. Første gang så jeg lige bowser og så døde jeg ellers tidligere og tidligere fordi jeg blev mere og mere utålmodig Smiley


Neffets
Neffets

68
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#18 - Skrevet 13-02-2012 15:08

Er det kun for dem, som IKKE har gennemført det endnu?

Hvorfor må man bruge warps?



kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#19 - Skrevet 13-02-2012 15:10

stelzig skrev:
Jeg er pænt ligeglad med intentioner, jeg er interesseret i hvor udfordringen i spillet ligger.


Hvilket er fair nok, men så er "dum sværhedsgrad" nok bare en upræcis beskrivelse.

Jeg synes i øvrigt styringen er nice. Prøv derimod den i Super Mario Land - den er nederen. Smiley


stelzig
stelzig

4770
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#20 - Skrevet 13-02-2012 15:30 - Redigeret 13-02-2012 15:34

Hvorfor synes du at beskrivelsen er upræcis? Jeg synes det er underligt at jeg skal vurdere spillet relativt til dens tid anyway. Styringen og sværhedsgraden bliver altså ikke bedre af at spillet er gammelt.

Synes forresten også at styringen i super mario land (og alt på gameboy) er langt bedre. Super mario bros. ville være meget nemmere med den kontrol. Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#21 - Skrevet 13-02-2012 15:38

Super fedt at flere vil være med Smiley

Jeg sidder selv og spiller lige nu og er kommet til 6-1 med 6 liv og ildblomst. Er pænt tilfreds med det udgangspunkt. Nu er det bare med at holde tungen lige i munden i nogle baner jeg ikke kender så godt.

@Dead Cheese: Hvis du når World 0 vil jeg snarere sige at du har besejret udviklerne end at du har besejret Bowser. Så no go.

@Nondo: Alle er velkomne til at spille med, men jeg ved at der er flere som mig selv der aldrig har fået gennemført spillet og tror især tråden kan være os til nytte.
Warp zones er tilladte da de er en integreret del af spillet. Kort sagt har man alt til rådighed bortset fra walkthroughs, guides, playthroughs og lignende. Meningen er at spillet så vidt muligt skal opleves i de samme "rammer" der var tilstede da det blev udgivet(altså ingen internethjælpemidler).

Nå, back to Mario!


stelzig
stelzig

4770
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#22 - Skrevet 13-02-2012 15:43 - Redigeret 13-02-2012 15:45

Sidder også og spiller igen nu og må sige at jeg tilgendgæld for en gangs skyld synes at vandbanerne er gode. Faktisk bedre end de almindelige Smiley
Er også begyndt at hygge mig med at hoppe bagud en masse fordi fysikken tillader det Smiley


aidbit
aidbit

1626
Offline
Level: 27 (Beetle)

0
1ups givet

#23 - Skrevet 13-02-2012 18:03

Jeg har lige lavet en speed run til bane 5-2 ved at bruge warp-rørene i bane 1-2 og 4-2. Den bane kunne jeg ikke klare i speed run, så jeg mistede alle Marios liv til hullet efter Hammer Bros. Ikke at det var så mange liv, for jeg fandt kun 1UP-svampen i bane 1-1 og ikke mange Coins i farten. Nogen, der er faldet over 1UPs eller mange Coins i de baner man møder, når man bruger de to warp-rør?

Eller bør man tage det senere warp-rør, så man kan samle 1UPs og Coins på den længere rejse? Og hvor er det lige det senere warp-rør er?

Warp-rør passer bedst til mit temperament, selvom det er på kompromis af færre 1UPs Smiley



0
0

0
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#24 - Skrevet 13-02-2012 18:06 - Redigeret 13-02-2012 18:11

Der er en 1UP både i 1-2 og 4-1, og jeg mener faktisk også du finder en i 5-1.

Der er også i 2-1 og 3-1, men dem sprang du jo over Smiley


Grauling
Grauling

410
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#25 - Skrevet 13-02-2012 18:20

Cool fandt lige endnu en skjult warp zone! så nu kunne jeg springe direkte til 8-1 Smiley!


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#26 - Skrevet 13-02-2012 18:34



Training Montage


aidbit
aidbit

1626
Offline
Level: 27 (Beetle)

0
1ups givet

#27 - Skrevet 13-02-2012 18:50 - Redigeret 13-02-2012 18:50

Galactico skrev:
Der er en 1UP både i 1-2 og 4-1, og jeg mener faktisk også du finder en i 5-1.


Uh uh uh, tak for spoileren Smiley

Galactico skrev:
Der er også i 2-1 og 3-1, men dem sprang du jo over Smiley


Dem har jeg ikke tid til Smiley

Togbis, tak for ping pong fra Hong Kong Smiley


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#28 - Skrevet 13-02-2012 19:46

Hassus skrev:
@Dead Cheese: Hvis du når World 0 vil jeg snarere sige at du har besejret udviklerne end at du har besejret Bowser. Så no go.



Æv... Du skrev hvis man redede prinsessen havde man bestået... Og i world 0 er hun jo helt uden for fare, altså borset fra hun tit svæver over bundløse huller... Spøg til side så springer jeg over. Det er underholdende, men jeg har ikke lyst til at gennemføre det pt.
Men held og lykke til dem der prøver.


KJ85
KJ85

21414
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#29 - Skrevet 13-02-2012 22:33

Nu ved jeg godt det ikke er tilladt, men sjovt nok kan netop dette spil nu opdateres på 3DS'en, så man kan gøre brug af save states..


Navn
Navn

38
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#30 - Skrevet 14-02-2012 17:27 - Redigeret 14-02-2012 17:27

Så prøvede jeg spillet!

1-1: Nøjj hvor er styringen irriterende
1-2: Warp Zone

4-1: Døde et par gange her, men så fandt jeg ud af at Lakitu ikke kan gøre noget hvis bare man løber hele tiden.
4-2: Irriterende styring igen, nogle irriterende hop. Fandt ud af at jeg kan skippe 2/3 af banen ved at komme op i toppen hurtigst muligt. Fandt desuden Warp Zone, på præcis samme måde som før.

5-1: Fandt et hemmeligt liv. Ikke specielt svær bane. Umiddelbart er jeg ikke så stor fan af hvor godt det er at gennemføre banen langsomt.
5-2: Døde til kanonen fordi jeg troede at trampolinen ville virke på samme måde som SMW. Derefter døde jeg fordi trampolinen ikke sendte mig højt nok uden at jeg trykkede på hoppeknappen. Sidste liv mistede jeg til hammer bro. Den er garanteret super nem hvis man kan beholde en fire flower.

Jeg kunne garanteret gøre det bedre hvis jeg brugte mere tid på at samle mønter, men i et spil hvor jeg skal starte forfra ved hver game over har jeg ikke den store tålmodighed til det.

Anyway, prøver lige igen.