Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Load spil fra extern hard...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Valg 2011

powerfull499
powerfull499

107
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

Skrevet 26-08-2011 19:06 - Redigeret 26-08-2011 19:09

Så skete det. Lars Lykke trykkede på valgknappen klokken 11.00 i dag. Der er valg i Danmark, og det sker d. 15 september 2011.

Nu vil jeg så spørge jer på N-club: Hvem (eller hvilket parti) stemmer I på, og hvorfor? (Hvis I er under 18 ligesom mig, kan I stadig deltage i diskussionen).

Hvis jeg kunne stemme, ville jeg helt klart stemme Venstre. Jeg synes, at den politik, de fører er realistisk. Det jeg kan lide er, at de vil fjerne SU'en for hjemmeboende, hvilket jeg synes er en god ting på mange måder. Jeg skal snart til at have SU, og jeg må indrømme, at jeg ikke ville bruge pengene på skolerelaterede ting, nej tværtimod! Jeg ville nærmere bruge det på nye spil, tøj osv.

Jeg vil dog understrege, at jeg synes, at SU'en skal beholdes for dem, der ikke bor hjemme, eller for dem, der er afhængige af at betale transport til ens uddannelsessted. Desuden synes jeg, at efterløn-justeringen er en god idé. Vi bliver nødt til at være længere tid på arbejdsmarkedet for at vores samfund kan køre rundt, da ældrebyrden bliver større og større. Dette synes jeg, er en god løsning. Desuden bliver dem, der er helt slidt op ikke efterladt. De får nemlig noget, der kaldes en senior-pension. Skatterne bliver heller ikke sat op, men bliver hvor de er.

Jeg stemmer ikke rød, fordi de vil bevare alt vores velfærd, hvilket kan vise sig umuligt. De vil løse pengeproblemerne med at sætte skatterne op for dem, der tjener mest samt for dem, der er millionære. Det er jo virkelig dumt, da det ikke giver incitament for at tage en høj uddannelse. Hvorfor blive læge, hvis man tjener lige så meget som en lastbilchauffør i sidste ende? Hjernekraften er Danmarks vigtigste resource, og det er også derfor, at vi skal give folk lyst til at forske og tage høje uddannelser. De vil desuden bevare SU'en for hjemmeboende hvilke er unødvendige udgifter samt bevare efterlønnen.

De røde vil desuden have at alle skal arbejde længere (12 minutter længere om dagen). Jeg synes ideen er rigtig god, og jeg var også tilhænger af den indtil at jeg fand ud af, at de egentlig ikke ved, hvordan de vil føre den ud i livet. Det er meget svært, at aftale med hele Danmark, at alle skal arbejde længere. Det er ikke noget 'man bare lige gør', og jeg tror desværre ikke, at det bliver en realitet hvis de kommer til magten.

Hvad er jeres tanker?

Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 26-08-2011 19:10

Stemmer nok Enhedslisten eller sådan noget, men det ser jeg på når de tre uger er gået. Smiley

Ellers vil jeg nok stemme på Nintendo, da jeg synes de er gode. Smiley


L3G3ND
L3G3ND

6
Offline
Level: 12 (Fire Keese)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 26-08-2011 19:48 - Redigeret 26-08-2011 19:52

Jeg er fuldstændig enig med dig, powerfull499! Men uanset hvem der vinder, er jeg glad, hvis DF får så lidt indflydelse som muligt, lol.

Edit: Sidder lige og overhører debatten mellem Helle Thorning og Lars Løkke på TV2. Helle mener at hun kan stimulere væksten i Danmark, men hvis hun vinder, vil hun indføre millionærskat! Det modsiger da sig selv, eller hvad?


Ossipoff
Ossipoff

11
Offline
Level: 6 (Cucco)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 26-08-2011 19:55

Jeg stemmer konvervativt som jeg har gjort siden jeg fik stemmerettighed.

Jeg er bange for hvad der sker, hvis rød blok kommer til magten. Jeg tror vi vil opleve, at danske virksomheder i høj grad vil rykke deres virkomshed til udlandet, grundet de højere beskatninger af lidt bedre stillede i Danmark. Godt nok siger Helle Thorning, at der ikke er nogen som er mere værdifulde -- og hvor rigtigt det end er, så er faktum, at virksomhederne er dem som i høj grad finansierer velfærden i Danmark. Hvis vi mister vores virksomheder, så vil vi skulle ende i at hæve skatten endnu højere for meningmand, hvilket ikke vil være populært hos nogen.

Næh, i stedet skal vi sænke topskatten yderligere. Lad os samtidig stille nogle midler til rådighed til stiftelse af nye virksomheder, ligesom vi skal skære SU'en for hjemmeboende helt væk -- medmindre det skønnes, at der er behov for det i enkelte tilfælde (ligesom man kan søge om at få udeboende SU i dag, før tid, hvis behovet er der). Lad os samtidig fjerne loftet for hvor meget man som studerende kan tjene om året uden at få et SU smæk, og lad os få afskaffet efterlønnet. Når vi så er i gang, kan vi passende overveje at indføre brugerbetaling på udvalgte sundhedsydelser! Smiley


Statustekst
Statustekst

3
Offline
Level: 10 (Bomchu)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 26-08-2011 20:04

Alt andet end Ø! Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 26-08-2011 20:05

Når det kommer til politik og økonomi, så er min viden på højde med en 5-årig.

Jeg forstår ikke hvor folk lærer så meget om politik, men jeg fik også en utrolig skæv start på samfundsfag, så det har måske noget med det at gøre, hoho.

Korte af det lange er, at jeg er sofavælger. Jeg kan ikke retfærdiggøre at stemme på noget jeg ikke ved noget om.


powerfull499
powerfull499

107
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 26-08-2011 20:24 - Redigeret 26-08-2011 20:26

@Oni Nick
Hvorfor vil du stemme på Enhedslisten? De vil jo bevare alt, hvad der hedder efterløn og alle andre ydelser, samt afskatte tvangsaktiveringen. Enhedslisten er nok det parti, som jeg sidst ville stemme på. Jeg ser ingen hovede og hale i deres politik. Desuden vil de bare have indvandrere ind. De vil ikke have noget pointsystem. Jeg er ikke racist, men vi kan ikke blive ved med, at få folk ind, som der lever af vores skattekroner. Hvis nogen skal ind i vores land, skal de kunne bidrage til samfundet. Det sørger pointsystemet for.

@Ossipof
Det er korrekt. Det vil ikke blive attraktivt at have en virksomhed i Danmark hvis rød kommer til, hvilket Lars Lykke også påpegede til valg-diskussion her fra 19.15 til lidt over 20.00.

@Eagle
Du forstår ikke, hvorfor folk lærer om politik? Så forestil dig hvordan det ville være, hvis ingen vidste noget om politik. Hvis alle var ligesom dig, og var sofavælger, så ville det være frygteligt. Alle skal stemme, sådan vi får den regering, som folket vil have.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 26-08-2011 20:32 - Redigeret 26-08-2011 20:33

powerfull499 skrev:
@Eagle
Du forstår ikke, hvorfor folk lærer om politik? Så forestil dig hvordan det ville være, hvis ingen vidste noget om politik. Hvis alle var ligesom dig, og var sofavælger, så ville det være frygteligt. Alle skal stemme, sådan vi får den regering, som folket vil have.



Nej, jeg forstår ikke hvordan folk lærer om politik. Vær venlig ikke at putte ord i munden på mig, jeg rakkede ikke ned på folk der interesserer sig for det. Måske ser jeg ikke nok TV-avisen eller sådan noget.

Jeg har hørt den der smøre før, og forstår ikke helt den attitude. Faktum er vel, at folk stemmer på det de vil have, eller også accepterer man hvad der nu kommer.


powerfull499
powerfull499

107
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 26-08-2011 20:34 - Redigeret 26-08-2011 20:36

Det må du undskylde. Læste hvor, som "hvorfor". Hvor folk lærer om politik er meget nemt at svare på. Gymnasiet/folkeskolen. Vil dog sige, at jeg har lært meget mere i gymnasiet end i folkeskolen. Jeg har kun haft det på C-niveau, og jeg har alligevel godt indblik i det. Jeg synes derfor det er godt, at det er obligatorisk, da det ikke tager ret langt tid at lære. Politik er faktisk mere simpelt end man lige tror (undtagen når man kommer op på B-A niveau, hvor man skal lære om alle mulige metoder, statistikker osv. Det kan godt være lidt kringlet.)

Dvs. at du er fuldstændig ligeglad hvordan samfundet bliver styret? Ret mig hvis jeg tager fejl, men så må det betyde, at politik ikke har nogle indflydelse i dit liv. (altså på den måde ment, at ligemeget hvad politikerne foretager sig, så vil det ikke ramme dig).


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 26-08-2011 20:46

powerfull499 skrev:
Hvor folk lærer om politik er meget nemt at svare på. Gymnasiet/folkeskolen. Vil dog sige, at jeg har lært meget mere i gymnasiet end i folkeskolen. Jeg har kun haft det på C-niveau, og jeg har alligevel godt indblik i det. Jeg synes derfor det er godt, at det er obligatorisk, da det ikke tager ret langt tid at lære. Politik er faktisk mere simpelt end man lige tror (undtagen når man kommer op på B-A niveau, hvor man skal lære om alle mulige metoder, statistikker osv. Det kan godt være lidt kringlet.)



Haha, ja, som nævnt er jeg nok kommet skævt ind på det fag i sin tid. Vores samfundsfaglærer i folkeskolen foretog sig bogstavelig talt ingenting (det eneste jeg husker, er at vi så en masse film der absolut intet havde med faget at gøre - Jurassic Park?)

Jeg havde det også på C-niveau i gymnasiet hvor jeg afsluttede med et 7-tal (på den nye skala). Jeg synes dog ikke vi lærte specielt meget andet end grundprincipper, men som jeg har svært ved at huske noget som helst af i dag. Hvilket leder mig til den næste del...

Dvs. at du er fuldstændig ligeglad hvordan samfundet bliver styret? Ret mig hvis jeg tager fejl, men så må det betyde, at politik ikke har nogle indflydelse i dit liv. (altså på den måde ment, at ligemeget hvad politikerne foretager sig, så vil det ikke ramme dig).



Nej, jeg ville sandsynligvis ikke være helt ligeglad med hvordan det bliver styret, men jeg tror vi skal ud i ekstremerne, før jeg lægger mærke til det.

Jeg kan overhovedet ikke mindes, at jeg (eller min familie, for den sags skyld) har ærget eller glædet sig over udfaldet af nogle valg, så du har nok ret i, at det ikke har den store betydning på mit liv. Hvis det har, så har jeg ingen anelse om det, som jeg sagde i min første post. Som konsekvens af det er jeg ret apatisk overfor valg.

Jeg ville nok ændre mening hvis jeg gad at sætte mig ind i det, men det har jeg ikke den store interesse for, som du nok kan regne ud, og som jeg sagde i min første post, så synes jeg at ingen stemme er bedre end at stemme bare for at stemme.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 26-08-2011 21:25

Selvom jeg har tænkt mig, for første gang, at bruge min stemmeret dette år (blev 18 her i 2011), så er jeg nu stadig vild med George Carlins mening om det hele. Kan ikke lige huske det helt præcist, men det er noget i den her stil:

"One of the things that pisses me off, are people saying "Well, if you don't vote, you have no right to complain". Bullshit! I have all the right in the world to complain! You were the one who started this mess in the first place by voting, and thus you are the one who is responsible for it! Me, on the other hand, who didn't vote, and therefore has absolutely nothing to do with it, owns every right to complain for the mess that you put me into!"


Okay det blev reeet kringlet, men altså, kort sagt: Det er dem der stemmer, der bestemmer hvad der skal ske. Derfor må det også være dem der ikke stemmer, der har ret til at klage - det er i hvert fald dumt at klage over noget man selv har forårsaget. Og jaja, den fungerer ikke helt, da den enkelte person ikke bestemmer det store billede, men synes nu det er meget fedt alligevel Smiley Jeg nævner det altid når folk siger at man ikke har rettighed til at klage, hvis man ikke stemmer Smiley

Mht. hvem jeg vil stemme på, så tror jeg at det bliver enten Venstre eller Liberal Alliance. Jeg synes at Liberal Alliance har nogle synspunkter der passer meget godt med mine egne, og Venstres generelle politik, Venstre har dog også synspunkter hvor jeg måske ikke er helt enig, men hvor det for samfundet og for mange andre der ligger uden for min næsetip, er det bedste. Jeg har desuden taget adskillige tests, og jeg ender stort set altid ud med Venstre i toppen eller på andenpladsen, og Socialdemokratiet helt i bund Smiley


Dingler_
Dingler_

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 26-08-2011 21:37 - Redigeret 26-08-2011 21:53

Ø! Countered at least one of you!

powerfull499 skrev:
Jeg stemmer ikke rød, fordi de vil bevare alt vores velfærd, hvilket kan vise sig umuligt. De vil løse pengeproblemerne med at sætte skatterne op for dem, der tjener mest samt for dem, der er millionære. Det er jo virkelig dumt, da det ikke giver incitament for at tage en høj uddannelse. Hvorfor blive læge, hvis man tjener lige så meget som en lastbilchauffør i sidste ende?



Jeg håber inderligt på, at folk baserer der valg af uddannelse på interesse, og ikke på hvor mange gysser de kan proppe i lommen når dagen er omme - that would just be....sad.

Henrik Ossipoff skrev: Når vi så er i gang, kan vi passende overveje at indføre brugerbetaling på udvalgte sundhedsydelser! Smiley


U S A !! U S A !!


powerfull499
powerfull499

107
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 26-08-2011 21:56 - Redigeret 26-08-2011 22:01

@Dingler

Sådan er det jo. Det ene skal jo hænge sammen med det andet. Man skal være glad for sit arbejde, men det er stadig væk rart at tjene nogle penge Smiley. Man skal belønnes for at tage en høj uddannelse.

og jeg stemmer ikke Ø. Jeg stemmer Venstre (hvis jeg kunne).

@Eagle
Fair nok Smiley Ærgerligt, at du havde en dårlig samfundsfagslære. Mærkeligt dog, at du ikke kan huske noget fra gymnasiet Smiley. Det kan også være, at det er fordi jeg går i 2.g Smiley

@Giluc
Det er netop dem, der ikke stemmer, der ikke har lov til at klage. De kunne jo bare have stemt!


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 26-08-2011 22:19 - Redigeret 26-08-2011 22:33

Jeg har altid vægtet filosofi højere end politik så jeg kan godt forstå Eagles ærlige udtalelse. Med det påstår jeg ikke at det er den rigtige måde at anskue valgkampen på(ved ikke at gå specielt meget op i den), men det er sådan det falder mig mest naturligt rent personligt. Jeg havde endda Samfundsfag på A-niveau og det er stadig meget begrænset hvor meget valg interesserer mig. Dog føler jeg stadig en form for ansvar for at møde op og stemme - lidt karikeret ligger folkets stemmer til grund for alle systemerne omkring os.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 26-08-2011 22:38

powerfull499 skrev:
@Giluc
Det er netop dem, der ikke stemmer, der ikke har lov til at klage. De kunne jo bare have stemt!

Som sagt holder det ikke helt vand, men lad mig stille det op på en anden måde, da du vist ikke har forstået budskabet helt Smiley

Du og dine venner kaster en sten mod et spejl. Spejlet knuses, hvilket du ikke kan lide. Derfor brokker du dig. Jeg syntes det var et vildt smukt spejl, men jeg har ikke kastet med sten mod det. Må jeg så ikke brokke mig over at spejlet er blevet knust, eller skulle jeg også have kastet sten på det, og håbet at det ikke gik i stykker?

Dig = vælgeren
Dine venner = andre vælgere
Kaster med sten = stemmer
Spejl = en beslutning for samfundet (et politisk parti)
Spejlet knuses = beslutningen er en anden end den du håbede på

Som sagt fungerer det dog ikke helt, da der her kun kan ske to ting: enten smadres spejlet, eller også smadres det ikke. I politik er det oftest en smule mere indviklet. Derudover kan kun én person ligges til grund for at det bliver smadret. I virkeligheden kan man ikke klandre den enkelte person for at have forårsaget at den forkerte person blev valgt. Men så kan man jo tage andre faktorer med, f.eks. forskellige typer sten, forskellige måder at kaste på, og andet. Man skal egentlig blot betragte samfundet som meget store enheder, selvom det selvfølgelig ikke helt lader sig gøre. Men håber du forstår essensen af det nu, i hvert fald (hvis du ikke gjorde det før) Smiley


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 26-08-2011 22:39

Så hvis jeg stemmer på at vi smadrer spejlet og du siger at du er ligeglad med om spejlet bliver smadret eller om det skal bevares, så er det kun min skyld?

Det at man ikke stemmer på nogen, er også en måde at ytre sin holdning på.
At man ikke stemmer kan være et tegn på, at man føler at kandidaterne ikke har været gode nok til, i fælleskab med medierne, at ytre deres holdninger, at man ikke synes om nogle af kandidaterne, at man ikke mener at man er kvalificeret til selv at tage den beslutning, at man er ligeglad med samfundet eller at man er imod hele valgsystemet som sådan.